ساخت واگن‌ جدید با سهم ۵۵ درصدی مهندسی ایرانی

سید جعفر تشکری هاشمی در یادداشتی برای روزنامه همشهری نوشت:در سفری که به اتفاق شهردار تهران به کشور چین انجام شد یکی از اتفاقات خوب این دوره مدیریت شهری رقم خورد. در این سفر، بازدیدهای تخصصی، انعقاد قرارداد و امضای تفاهمنامه‌هایی داشتیم که در نوع خود برای پایتخت، ارزشمند و اثربخش بودند

به گزارش شهر سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی برای روزنامه همشهری نوشت:

در سفری که به اتفاق شهردار تهران به کشور چین انجام شد یکی از اتفاقات خوب این دوره مدیریت شهری رقم خورد. در این سفر، بازدیدهای تخصصی، انعقاد قرارداد و امضای تفاهمنامه‌هایی داشتیم که در نوع خود برای پایتخت، ارزشمند و اثربخش بودند. در مذاکرات اولیه، ناوگان ریلی تهران محور اصلی مذاکرات بود و در این بین برای تامین واگن‌های مترویی تفاهمات خوبی صورت گرفت و قراردادهایی منعقد شد که با تامین و ورود واگن‌ها قطعا شاهد تحول در خطوط هفت‌گانه مترو خواهیم بود. یکی از اتفاقات خوبی که در واگن‌های جدید مشاهده می‌شود دیجیتال شدن آنهاست. این واگن‌ها از فناوری روز دنیا برخوردار هستند و علاوه بر ظاهر جذاب، از فناوری دیجیتال به جای آنالوگ برخوردارند. یکی از قراردادهای امضاشده مربوط به خرید ۷۹۱دستگاه واگن بود. در واقع این تفاهم در چارچوب قرارداد اصلی موسوم به ۶۳۰دستگاه واگن که ۷-۶ سال بلاتکلیف مانده بود، صورت گرفت. با مذاکرات انجام شده ۲۵درصد به حجم قرارداد اصلی اضافه شد و در نهایت مقرر گردید طرف چینی ۷۹۱دستگاه واگن تحویل شهرداری تهران دهد.
  در تهران زیرساخت‌های خیلی خوبی در حوزه ریلی داریم؛ وجود ۷‌خط فعال با حدود ۳۰۰ کیلومتر طول و ۱۵۰ ایستگاه اما به‌دلیل کمبود واگن، سرفاصله‌ قطارها برای مردم مطلوب نیست. در برخی از خطوط سرفاصله زمانی قطارها ۱۵-۱۰ دقیقه است و همین امر موجب بهره‌وری پایین شده است. با توافقات انجام شده در سفر چین و تامین این واگن‌ها می‌توان امیدوار بود که خدمات‌رسانی در خطوط مترو به حد مطلوب برسد.
برای تأمین واگن‌ها هزینه ارزی حدود یک میلیارد دلار با مشارکت دولت در نظر گرفته شد و در این خصوص مذاکرات مفصلی در کشور چین صورت گرفته است. علاوه بر توافق در تامین واگن در خصوص زمانبندی تحویل واگن‌ها هم تفاهمات و توافقاتی صورت گرفت. با وجود اینکه طرف چینی قصد داشت از ۲۳‌ماه آینده تحویل واگن‌ها را شروع کند، هیأت ایرانی در این سفر موضوع را با جدیت پیگیری کرد و زمان تحویل نخستین محصولات تولیدی به یک سال کاهش یافت. بنابراین طبق مذاکرات صورت گرفته بهمن سال آینده نخستین سری واگن‌ها وارد شبکه متروی تهران خواهد شد و مابقی طی ۴ سال در ایران و چین تولید خواهند شد. همچنین براساس قرارداد انجام شده، حداقل ۵۵درصد از تولید واگن‌ها با توان مهندسی ایرانی، داخلی‌سازی‌ و بقیه این فناوری به طرف ایرانی منتقل خواهد شد.
  موضوعی که در این سفر بسیار اهمیت داشت، توافق برای تولید بوژی در ایران بود. «بوژی» یکی از قسمت‌های مهم واگن‌های مترو است و بخش مهمی از داخلی‌سازی واگن‌هاست. در مذاکرات صورت گرفته مقرر شد تا ساخت ۸۴۰دستگاه بوژی در کارخانه واگن‌سازی‌ متروی تهران انجام شود.
  حضور در کشور چین فرصتی شد تا مدیریت شهری تفاهم اولیه‌ای برای تامین ۲۵۹دستگاه واگن دیگر را هم فراهم کند و درصورت نهایی شدن آن در مذاکرات بعدی و تبدیل شدن به قرارداد، تعداد واگن‌ به ۱۰۵۰دستگاه برسد. همینطور تفاهمنامه‌ای برای ساخت خط ۸مترو با یکی از شرکت‌های چینی به امضا رسید که با پیگیری‌هایی که در ایران انجام خواهیم داد، امیدوارم بتوانیم ساخت این خط را نهایی کنیم.
  از خط تولید قطارهای پرسرعت چین هم بازدیدی داشتیم. سال‌هاست که برای ورود این نوع قطارها برای خطوط پرتردد بین شهری تلاش‌هایی از جانب دولت صورت گرفته و می‌توان امیدوار بود کارخانه واگن‌سازی متروی تهران این توانایی را ایجاد کند تا درصورت به ثمر نشستن تفاهمات صورت‌گرفته در دولت، واگن‌سازی تهران در بخش ساخت این قطارها ایفای نقش کند.

انتهای پیام/

۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 44136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =