ورود نخستین واگن‌های چینی در پاییز ۱۴۰۳

سفر شهردار تهران به همراه هیئت همراه به چین دستاوردهای خوبی را به همراه داشت که از آن جمله می‌توان به ساخت ۷۹۱ واگن، کاهش زمان ورود واگن‌های ساخته شده، انتقال تکنولوژی برای ساخت بوژی و... اشاره کرد.

به گزارش شهر؛ مدیریت ششم شهری در جهت توسعه حمل و نقل عمومی تلاش می‌کند و این موضوعات در دستورکار شهرداری تهران قرار دارد، اما واقعیت از این قرار است که پایتخت همچنان با توجه به انبوه جمعیتی که در خود جای داده نیازمند توسعه حمل و نقل عمومی برای رفاه حال شهروندان است.

علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران با اشاره به برنامه‌های شهرداری در حوزه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌گوید: در ابتدای دوره مدیریت شهری جدید حل دو چالش ترافیک و آلودگی هوا را جزو الویت‌های خود قرار دادیم. در پایتخت ۳۴ درصد رفت‌وآمدهای شهری به وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند. در مواجهه با چنین فضایی شهرداری تهران دو رویکرد را در پیش گرفت، نخست با هوشمندسازی شهر و در دسترس قرارگرفتن خدمات برای شهروندان تلاش کردیم از حجم سفرهای درون شهری بکاهیم، دوم تمرکز ویژه‌ای بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشتیم.

سوغاتی از جنس حمل و نقل برای پایتخت

در راستای خدمت به شهروندان و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ناوگان حمل و نقل عمومی هفته گذشته علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران و محسن بختیار؛ سفیر ایران در چین به‌عنوان نماینده ایران در دهمین دوره اجلاس «کمربند و جاده» حاضر شدند. در جریان این سفر ۲ تفاهم‌نامه و ۲ قرارداد منعقد شد. یکی از تفاهم‌نامه‌ها در حوزه توسعه همکاری شهرداری تهران و چین و دیگری در خصوص توسعه ظرفیت شرکت واگن‌سازی تهران بود.

رضا شیخ‌طاهری؛ مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران درباره اینکه یکی از تفاهم‌نامه‌ها با موضوع ادامه استفاده از ظرفیت مجوز خرید ۱۰۵۰ دستگاه واگن مترو برای شهر تهران است، عنوان می‌کند: موضوع دوم به ظرفیت‌سازی برای مجموعه واگن‌سازی‌ تهران بازمی‌گردد؛ چراکه مجموعه واگن‌سازی تهران تنها تولیدکننده واگن مترو در ایران است و برای اجرای این تفاهم‌نامه، زیرساخت‌های مناسبی برای تولید واگن‌های مجدد ایجاد می‌شود.

همچنین مدیرعامل شرکت واگن‌سازی درباره موضوعات ۲ قرارداد منعقد شده در جریان اجلاس راه ابریشم با موضوع اینکه در قرارداد اول وظایف هر طرف در خصوص سهم و مبلغ پرداختی شرکت واگن‌سازی مشخص شد، اضافه می‌کند: در این قرارداد شرکای چینی وظیفه مدیریت و تولید اصلی قطار را برعهده دارند؛ شرکت واگن‌سازی تهران نیز به ‌عنوان پیمانکار اصلی حضور دارد.

وی در توضیح قرارداد دوم منعقد شده در جریان سفر چین می‌افزاید: قرارداد دوم در حوزه انتقال تکنولوژی برای ساخت بوژی (تکنولوژی متحرک‌سازی واگن) برای نخستین‌بار در ایران بود. در این قرارداد قادر خواهیم بود که از تعداد ۶۳۰دستگاه واگن که ۱۲۶۰عدد بوژی نیاز دارد، ۸۴۰بوژی را در تهران تولید کنیم و قرار است که دانش بوژی را به ایران منتقل کنیم.

کاهش زمان تحویل واگن‌ها به شهروندان

تلاش‌های تیم سفر کرده به همین جا ختم نشده و آن‌ها در جهت کاهش زمان تحویل این واگن‌ها به شهروندان نیز مذاکراتی انجام داده‌اند. محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره کاهش زمان تحویل واگن‌ها، می‌گوید: در خصوص تحویل واگن‌ها طرف چینی، متعهد شده است مدت تحویل را کاهش دهد؛ یعنی در واقع بعد از انعقاد قرارداد بین ۱۸ تا ۲۴‌ماه زمان لازم بود تا واگن‌ها تحویل شود. اما قرار شد تا یک‌سال آینده نخستین محموله را تحویل دهد؛ بنابراین پاییز سال۱۴۰۳ نخستین واگن‌ها به پایتخت خواهند آمد.

همکاری‌ها با چین ادامه خواهد داشت

از آنجایی که همواره همکاری تهران و چین برای حل مشکلات شهری و توسعه حمل و نقل عمومی موثر بوده است. مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران هم نسبت به دستاوردهای سفر زاکانی به چین واکنش نشان داده و می‌گوید: ما طی سالهای ۹۵ و ۹۶ مکرراً به دنبال تامین واگن مترو برای رفع نیاز شهر بودیم و این موضوع را طی این سال‌ها با جدیت پیگیری کردیم که خوشبختانه طی این روزها اخبار خوبی مبنی بر فعال شدن خط تولید واگن های سفارش ایران ارسال شد.

هوای پاک نتیجه برقی‌سازی پایتخت

همکاری با چین، ورود واگن‌های جدید به پایتخت و در نتیجه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نتیجه‌ای با ارزش به دنبال دارد و آن هم اقبال عموم مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و در نهایت کاهش آلودگی هوا خواهد بود. سید محمدمهدی میرزایی قمی؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران درباره تاثیر سفر شهردار تهران به پکن در حوزه برقی سازی پایتخت می‌گوید: سفر شهردار تهران با رویکرد انعقاد قراردادهای حمل و نقلی صورت گرفته است، در یکی از اهداف خود برقی سازی حمل و نقل شهری پایتخت را مد نظر قرار داده و نتایج عملیاتی آن می تواند باعث کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای تهران شود.

وی در توضیح چگونگی فرآیند کاهش آلودگی هوا با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می‌گوید: با برقی سازی ناوگان حمل و نقلی تهران، سوخت فسیلی و آلاینده‌ای که از اگزوز ماشین‌ها خارج می‌شود، دیگر وجود نخواهد داشت. باید برقی‌سازی پایتخت را در سه بعد بررسی کنیم؛ یکی اتوبوس‌های شهرداری است که ۵.۷ درصد باعث انتشار ذرات معلق و نیم تا یک درصد باعث انتشار آلاینده گازی می‌شود. در حوزه تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها نیز که تاثیر بیشتری در انتشار آلاینده‌ها دارند، شرایط به همین صورت است. بنابراین برقی‌سازی این سه بعد مانع از آلودگی ۱۸ درصدی ناشی از ذرات معلق و حدود ۳۰ درصدی آلاینده‌های گازی خواهد شد.

البته گفتنی است که پایتخت یک شبه برقی نخواهد شد. این موضوع مهم از سال‌های قبل روی زمین مانده بود و اکنون در این دوره از مدیریت شهری به بررسی آن پرداخته شده است. همچنین پیش نیاز برقی‌سازی وسایل نقلیه، ایجاد زیر ساخت‌های شارژ در سطح شهر بوده که خوشبختانه اخیرا آغاز شده است آن هم در کنار بودجه مناسب و توجه ویژه‌ای که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سال جاری لحاظ شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
کد خبر: 44544

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =