شیخ‌طاهری: به‌زودی تولید واگن‌های ملی را جشن خواهیم گرفت؛ سهم ۴۳ درصدی شرکت واگن‌سازی از پروژه قطار ملی

گردهمایی تولیدگنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار متروی ملی با حضورمدیرعامل کارخانه واگن‌سازی تهران، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت و مدیرعامل سابق شرکت مترو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ علیرضاشیخ‌طاهری، مدیرعامل کارخانه واگن‌سازی تهران در گردهمایی تولیدگنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار متروی ملی که -دوشنبه ۱۳ آذر- برگزار شد، اظهار کرد: واگن سازی تهران امروز مفتخر است که در ادامه ماموریت تولید قطار ملی و در راستای تصمیم بزرگ ۵ سال پیش که برای افزایش میزان بومی سازی گرفته شد خود را به عنوان میزبان این گردهمایی بداند.
وی ادامه داد: همه ما تلاش می‌کنیم که مسئله ناوگان متروی تهران را حل کنیم و امیدوارم جلسه امروز شروعی دوباره برای تولید انبوه قطار ملی باشد. با همدلی و هم صدایی که در بومی سازی دانش قطار ملی مترو ایجاد شده امیدوارم به زودترشاهد ایجاد تولید انبوه باشیم.
به‌زودی تولید واگنهای ملی را جشن خواهیم گرفت/سهم ۴۳ درصدی شرکت واگن‌سازی از پروژ قطار ملی
۴۳درصد از سهم تولید قطار ملی به عهده واگن سازی تهران است و در حال حاضر باید ۱۵ رام ۷ واگنه و یک رام ۸ واگنه تولید کنیم و در حال حاضر ۳ رام ۷ واگنه در مجموعه واگن سازی وجود دارد و بعد از تاییدیه های نهایی تجهیزات اصلی نصب خواهد شد و بزودی جشن تولید اولین واگن‌های ساخته شده را خواهیم گرفت.
در ادامه طاهرزاده، مشاور شرکت واگن‌سازی تهران و مدیر کارگروه قطار ملی اظهار کرد: مبنای شروع پروژه قطار ملی از دو ماده قانونی شروع شد. مفاد قانون این دو ماده لزوم تامین دو هزار دستگاه واگن توسط دولت تا سال ۱۴۰۱ و تصریح بر این بود که به موازات تامین واگن‌ها، دانش فنی ساخت قطارهای مترو تا عمق ۸۵ درصد اعمال بشود.

وی ادامه داد: مدیران وقت مترو تهران و شهرداری همت کردند و با همکاری سایر ارگان‌هابنای پروژه را گذاشتند. شروع پروژه از مردادماه ۹۸ بود که فاز طراحی و انعقاد قرارداد و ساخت قطار به مدت ۱۸ ماه طول کشید و در فروردین ۱۴۰۱ انجام گرفت. کار زیر نظر یک مشاور بین آلمانی پیش رفت و از شهریور ۱۴۰۰ کار نظارت مشاور آغاز شد و تکمیل تست‌های استاتیکی دینامیکی نیز انجام شد و نهایتا توانستیم مجوز ساخت قطار را در پاییز سال جاری اخذ کنیم.
در ادامه این مراسم روشن، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت نیز  با بیان اینکه برای بومی سازی در حوزه حمل و نقل ریلی به حوزه فناوری های برقی وارد شدیم گفت: از سال ۸۳ طراحی و ساخت سیستم رانش واگن‌های مترو را در دستور کار قرار دادیم و با تلاش مدیران اسبق و فعلی جهاد دانشگاهی کار پیش رفت تا بتوانیم تا ۸۵ درصد حمل و نقل ریلی را بومی سازی کنیم و این امر را با همکاری یک شرکت بین المللی پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها در همکاری با اروپایی‌ها مشکلاتی ایجاد کرد. بعد از خروج امریکا از برجام نیز کار سخت شد اما با همکاری معاونت عملی و فناوری یک پایلوت را پیش گرفته و تمام کردیم. تا اینکه در سال ۹۸ با متولی گری معاونت علمی و حمایت واگن سازی یک رام قطار ملی را طراحی کردیم و با راه اندازی یک تیم فناور کار به ثمر رسید.

روشن عنوان کرد: بستر تست قطارها فراهم نبود ولی شرکت بهره برداری مترو تهران با ما همکاری کرد و ریسک کار را پذیرفت. امیدوارم با تامین منابع مالی و اجرای الزامات قطار ملی بتوانیم در زمان مقرر کار تحویل داده بشود.
شهرداری‌تهران با جدیت پیگیر ۶۳۰ دستگاه واگن است
امام، مدیرعامل سابق شرکت مترو نیز با حضور در این گردهمایی گفت: تبلور این تجربه ارزنده را باید قراردادهای بعدی ببینیم. دو هزار دستگاه واگنی که پیش بیمی شده بود ناظر بر این بود که تا پایان برنامه ششم نیاز کلانشهرهای مرتفع بشود ولی حتی یک واگن هم وارد شبکه متروی هیچ کلانشهرهای نشد. جای خوشحالی است که شهرداری تهران با جدیت پیگیر قرارداد ۶۳۰ دستگاه است. هرچند در خصوص آن قرارداد خواهشم این است که هرچقدر امکان افزایش ظرفیت و مذاکرات با کنسرسیوم ذی ربط وجود دارد، عملی بشود.
افتخار طراحی واگن‌های بومی به نام مپنا ثبت شد
وی گفت: گروه مپنا متولی طراحی قطارهای ملی شد و در زمان مقرری که باید، انجام شد و اخیرا نتیجه تست آن در آزمایشگاهی در کشور چک گرفته شده است. از این جهت این افتخار برای مپنا ایجاد شد که در طراحی انواع بومی‌ها پیش قدم بشود. طراحی و ساخت بوژی های قطار سبک خط یک متروی مشهد نیز توسط مپنا انجام شده است.

امام در پایان خاطرنشان کرد:  واگن سازی پارس از سال ۶۳ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان راه اندازی اولیه متروی تهران ساخت بدنه متروی پایتخت را انجام داد. واگن سازی پارس از سال ۹۹ به مپنا پیوسته و امکانان ارزشمندی برای ساخت بدنه واگن‌های مترو، بوژی و مونتاژ نهایی قطارهای متروی دارد. بنابراین مپنا با تمام ظرفیت می‌تواند در ساخت پروژه قطار ملی فعالیت کند.
انتهای پیام/
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 46212

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =