با ایجاد مشوق در قوانین مالکین و بخش خصوصی را به ساخت پارکینگ ترغیب کنیم

رئیس کمیته بودجه شورا با اعلام اینکه نهضت پارکینگ سازی با تعریف چند پروژه ایجاد نمی شود، گفت: در تنظیم گری و مشوق لحاظ کردن در قوانین باید زمینه ای را ایجاد کنیم که مالکین و بخش خصوصی به پارکینگ سازی تشویق شوند.

به گزارش خبرنگار شهر، میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نود و پنجمین جلسه شورا در جریان بررسی گزارش نظارتی ۶ ماهه پروژه های تملک دارایی سرمایه ای شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه بیش از هفت هزار میلیارد تومان اعتبار سرمایه ای برای مناطق ۲۲ گانه تصویب شده و ۸۳۵ پروژه مستمر و ۴۵۴ پروژه غیرمستمر تعریف شده است، اظهار کرد: هزار و ۲۸۹ پروژه در مجموع در مناطق ۲۲ گانه تصویب شده و با توجه به پروسه فراخوان و انجام تشریفات اداری مناقصات و انعقاد قرارداد که در 6 ماهه ابتدای سال زمانبر است، این میزان پیشرفت در مجموع نویدبخش است.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات سامانه کنترل پروژه تا پایان ۶ ماه ابتدایی ثبت شده است،خاطرنشان کرد: ما برای تک تک کد پروژه های مناطق ۲۲ گانه جداول میزان پیشرفت فیزیکی، اعتبارات و دیگر آیتم ها را تهیه کرده ایم. نزدیک به ۹۰ پروژه وضعیت مناسبی ندارند و در این زمینه نامه ای به شهرداری ارسال کرده ایم و پاسخ خوشبینانه ای به ما داده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: یکی از رویکردهای شورای ششم در مناطق 22 گانه تعریف پروژه های توسعه محلی بوده که هم اکنون با عنوان پروژه های من شهردارم در سطح محلات شناخته می شود و هدف از تعریف پروژه های توسعه محلی ، پروژه های نه چندان بزرگ اما دارای کارکرد ارتقای کیفیت زندگی در اسکیل محلات است که وضعیت کیفیت زندگی در زیست بوم محله را برای شهروندان در افق کوتاه مدت ارتقا می دهد و با مشارکت خود آنها تعیین می شود.

وی با بیان اینکه بر این اساس تعداد هزار و 88 پروژه توسعه محلی در بودجه مصوب 1402 شهرداری تهران در مناطق 22 گانه مصوب شد، خاطرنشان کرد: گزارش های مستند و آماری شورا نشان می دهد که وضعیت عملکرد مناطق 22 گانه در خصوص وضعیت پروژه های توسعه محلی مطلوب و قابل تحسین بوده است.

مظفر اظهار کرد: در پروژه‌های توسعه محلی، آمار نشان می‌دهد که در ۶ ماهه اول سال، ۵۹۷ پروژه توسعه محلی به طور کامل خاتمه یافته است؛ به طوریکه ۵۵ درصد از پروژه‌های توسعه محلی در ۶ ماهه اول، پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته، ۲۸ درصد از پروژه‌ها نیز که شامل ۳۰۲ پروژه می‌شود در حال اجرا بوده و ۱۷ درصد از پروژه‌ها که شامل ۱۸۹ پروژه می‌شود، طی گزارش شش ماهه آغاز نشده که این تعداد در حال حاضر کاهش یافته است. به طور کلی می‌توان گفت عملکرد شهرداری در پروژه های توسعه محلی مناسب بوده است.

وی با بیان اینکه منطقه ۱۳ در پیشرفت فیزیکی، کسب درآمد و پروژه های توسعه محلی وضعیت خوبی دارد، یادآور شد: ضرورت دارد در اختصاص اعتبار به پروژه های سرمایه ای و تملک دارایی مناطق توجه ویژه تری صورت بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا تأکید کرد: علیرغم تحقق کامل درآمد شهرداری طی شش ماهه ابتدایی سال  و حتی تحقق درآمد مازاد، اما با گذشت دو سوم از سال تنها 15 درصد از بودجه مصوب مناطق بصورت نقدی به آنها اختصاص پیدا کرده است لذا ضرورت دارد در تزریق نقدینگی و توجه ویژه‌تر به پروژه‌های احداثی و تملک دارایی سرمایه‌ای مناطق اقدام جدی‌تری انجام شود.

مظفر تأکید کرد: میزان پیشرفت فیزیکی پروژه های منطقه یک به میزان ۳۹ درصد، منطقه ۲ به میزان ۴۱ درصد، منطقه سه به میزان ۳۱ درصد، منطقه چهار به میزان ۴۰ درصد، منطقه پنج به میزان ۴۱ درصد، منطقه ۶ به میزان ۳۷ درصد، منطقه هفت به میزان ۳۷ درصد، منطقه هشت به میزان ۴۴ درصد، منطقه ۹ به میزان ۳۹ درصد، منطقه ۱۰ به میزان ۳۵ درصد، منطقه ۱۱ به میزان ۵۳ درصد، منطقه ۱۲ به میزان ۳۹ درصد، منطقه ۱۳ به میزان ۶۱ درصد، منطقه ۱۴ به میزان ۳۸ درصد، منطقه ۱۵ به میزان ۳۶ درصد، منطقه ۱۶ به میزان ۳۱ درصد، منطقه ۱۷ به میزان ۳۲ درصد، منطقه ۱۸ به میزان ۴۸ درصد، منطقه ۱۹ به میزان ۲۹ درصد، منطقه ۲۰ به میزان ۲۶ درصد، منطقه ۲۱ به میزان ۵۲ درصد و منطقه ۲۲ به میزان ۲۶ درصد است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اعلام اینکه در مکاتباتی که با شهردار تهران صورت گرفت، قید شد که درصد پیشرفت فیزیکی مناطق مناسب است، گفت: حدوداً تعداد ۹۰ پروژه وجود دارد که همچنان در وضعیت قرمز هستند. این موارد پروژه‌هایی هستند که یا آغاز نشده و یا پیشرفت فیزیکی آن‌ها کمتر از ۳۰ درصد است. پاسخی که شهرداری در این باره ارائه داده کمی خوشبینانه است و انتظار می رود در گزارش‌های نظارتی جنبه سختگیرانه‌تری را پیش گرفته و برای کارهای انجام نشده شتاب بیشتری صورت بگیرد.

مظفر با بیان اینکه مقایسه‌ای که در خصوص رشد عملکردی هر منطقه با دخیل کردن شاخص حجم رشد بودجه ریالی و تعریف پروژه های اثرگذار در کمیته بودجه انجام شد، نشان می دهد که عملکرد مناطق 22 گانه به طور متوسط نسبت به 6 ماهه نخست سال جاری و نسبت به دوره مشابه سال گذشته، دارای رشد عملکردی 172 درصدی بوده است؛ البته در نمودار رشد مناطقی را هم داریم که در بودجه امسال درخواست اعتبار و بودجه کمتری نسبت به سال گذشته خود داشته اند و به همین خاطر رشد منفی را نیز به ندرت و بسیار محدود در این نمودار مشاهده می کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان فاوا برای سامانه کنترل پروژه باید پای کار بیاید، خاطرنشان کرد: بر اساس مأموریت نمی توان از سامانه اطلاعات دریافت کرد و نواقصی در سامانه وجود دارد. انتظار داریم همکاران ما در شهرداری نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

رئیس کمیته بودجه شورا با اعلام اینکه نهضت پارکینگ سازی با تعریف چند پروژه ایجاد نمی شود، گفت: در تنظیم گری و مشوق لحاظ کردن در قوانین باید زمینه ای را ایجاد کنیم که مالکین و بخش خصوصی به پارکینگ سازی تشویق شوند. شهرداری هیچ لایحه ای در ۲ سال اخیر برای توسعه پارکینگ ها و پیش بینی مشوق برای مردم در این زمینه ارائه نداده است. سال قبل ۲ هزار میلیارد تومان بودجه این بخش عودت شد و امسال شهرداری تعداد هفت یا هشت پروژه را فعال کرده اما اتفاقی نیفتاده است.

انتهای پیام/

۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 45766

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =