۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 45949

سامانه‌ای برای رصد کیفیت آسفالت معابر تهران

علی‌اصغر قائمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران
سامانه‌ای برای رصد کیفیت آسفالت معابر تهران

علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران طی یادداشتی در روزنامه همشهری به ضرورت ایجاد سامانه‌ای برای رصد کیفیت آسفالت معابر تهران پرداخته است.

وضعیت آسفالت‌ریزی در پایتخت تغییر کرده است در همین رابطه معاونت فنی و عمران آمارهایی را اعلام کرده که آخرین آن بالغ بر یک میلیون تن است. بشخصه شاهد این بودم که در نقاط مختلف شهر، لکه‌گیری‌ها انجام و روکش آسفالت عوض شده و بهبود وضعیت صورت گرفته است. معاونت فنی و عمران شهرداری تهران از دیرباز موظف بوده سامانه رصد کیفیت آسفالت سطح معابر را تحت عنوان PMS راه‌اندازی کند و به‌صورت مستمر و آنلاین مطلع شود که کیفیت کدام قطعه از کدام معبر دچار اشکال است. خودروهایی هستند که با لیزر، سطح معبر را اسکن می‌کنند عمق آسفالت، کیفیت آسفالت، ترک‌هایی که روی آسفالت ایجاد شده و هرگونه اشکال و نقصی که پدید آمده را شناسایی و دیتا را تخلیه می‌کند و مدیریت مرکزی در معاونت فنی و عمران مطلع می‌شود و برنامه‌ریزی می‌کند. چون این سامانه هنوز نهایی نشده است، لذا براساس گزارش‌های مردمی 137 و گزارش‌هایی که از سطح مناطق به‌دست می‌آید، کارها انجام و پیگیری می‌شود. امیدوارم سامانه رصد کیفیت آسفالت سطح معابر به‌زودی عملیاتی شود و مطمئنم به یکی از سامانه‌های پرکاربرد تهران تبدیل خواهد شد. طرح پایلوت آن هم طی سال‌های پیش انجام شده و کار روی روال افتاده است. باید چند دستگاه خودرو تجهیز شوند و این خودروها دائما در سطح معابر تردد کنند و کیفیت آسفالت را برداشت و دیتاها را پایش کنند.


 اگر این اتفاق بیفتد می‌توان یقین داشت که تا وقتی ترمیم آسفالت در سطح شهر تهران کاملا علمی، تخصصی و فنی و براساس نیاز انجام می‌شود. اکنون براساس درخواست‌ها این کار صورت می‌گیرد؛ بنابراین نمی‌توان قضاوت درستی کرد که در تهران یک‌میلیون تن آسفالت نیاز بوده یا 2میلیون تن یا 5هزار تن. به هر حال آمار بیش از یک‌میلیون تن است که ان‌شاءالله این مسیر رو به بهبود و پیشرفت باشد.

راه‌اندازی سامانه در دستور کار مدیریت شهری دوره ششم است و فکر می‌کنم تیر یا مرداد بود که در معاونت فنی و عمران جلسه‌ای داشتم. گزارشی از پیشرفت این پروژه (راه‌اندازی سامانه PMS) دادند، ولی هنوز قابلیت فراگیری در مقیاس کل تهران را ندارد. به این معنا که یا متمرکز است یا به هر منطقه یک دستگاه خودروی اسکن سطح آسفالت می‌دهند که دائم و مستمر این کار را انجام دهد و در نهایت هم دیتا تجمیع شود، ولی قطعا این مسیر در حال انجام است و پیگیری‌ها هم انجام می‌شود. اگر همت شود قطعا در این دوره مدیریت شهری می‌تواند بهره‌برداری از این سامانه را در کارنامه مدیریت ششم ثبت کند که 22دستگاه خودروی تجهیز شده می‌خواهد یا 11خودرو یا... بستگی به این دارد که مقدورات چقدر باشد، ولی مهم این است که سامانه‌ای وجود داشته باشد که به‌صورت خودکار کیفیت سطوح معابر را رصد کند. خودروها خاص نیستند و ون هستند که می‌توان چند کامپیوتر و فرستنده و گیرنده لیزری روی آنها گذاشت.

۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 45949

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =