صدور پروانه ساخت در تهران چقدر زمان می‌برد؟

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص ساخت مسکن استطاعت پذیر، زمان صدور پروانه، طرح تفصیلی، گم شدن پرونده باغ سه هزار متری و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهر، قرار بود زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران کاهش پیدا کند و شورای اسلامی شهر تهران در این باره موضوعاتی را مطرح کرده است.

طی چند سال گذشته قیمت مسکن به شدت بالا رفت و شهرداری تهران با ایجاد قرارگاه مسکن به دنبال رفع مشکلات در این زمینه است و قرار است از سال آینده بخشی از مسکن‌ ساخته شده وارد بازار شود.

در خصوص طرح تفصیلی مواردی مطرح شده و عده‌ای معتقدند که مصوبات کمیسیون ماده ۵ به شورای عالی معماری شهرسازی نمی‌رود.

در خصوص صدور پروانه، ساخت و سازها، مسکن و دیگر موضوعات این حوزه با حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم.

بیشترین مراجعه در مناطق به حوزه شهرسازی است/ بیشترین دعواهای قضایی مربوط به این حوزه است

شهروندان گله‌مندی‌های در خصوص  حوزه شهرسازی مناطق دارند؛ بفرمایید برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام شود؟

در مناطق حوزه شهرسازی بیشترین مخاطب را دارد و ۹۵ درصد مردم در مناطق به این حوزه مراجعه می‌کنند. نارضایتی‌هایی هم وجود دارد. شهروندان می‌توانند مشکلات خود را با ۱۳۷ و ۱۸۸۸ در میان بگذارند. تنظیم کار سخت است. ما در معرض فشارهای بیرونی و درونی هستیم؛ درخواست‌هایی وجود دارد که وقتی از آنها چشم‌پوشی می‌کنیم مشکلاتی ایجاد می‌کند. اگر فردی خواسته معقولی داشته باشد جواب می‌دهیم. صاحبان فشارها افرادی هستند که رسانه دارند و یا قدرت در دست دارند؛ وقتی می‌گوییم فلان پروانه را نمی‌توانیم صادر کنیم به دنبال هیاهو می‌روند.

تعارضات جدی در حوزه شهرسازی وجود دارد و بیشترین دعواهای قضایی مربوط به این حوزه است. فرایند اجرایی طولانی است و برای صدور مجوزها باید تمامی استعلامات گرفته شود. بیش از ۷۰ درصد افرادی که به تخلفات اداری می‌رود از حوزه شهرسازی هستند اما ما در تلاش هستیم که تا جایی که امکان دارد با تخلفات برخورد و جلوی فساد را بگیریم.

سازمان بازرسی روی پرونده‌ها نظارت دارد/ اساساً گم شدن یک پرونده موضوعیت ندارد

خبری مبنی بر گم شدن پرونده ۳ هزار متری یک باغ منتشر شده است. بفرمایید ماجرای گم شدن این پرونده چیست؟

ببینید! ما در شهرداری تهران یک پرونده فیزیکی و یک پرونده الکترونیک داریم و بخش عمده‌ای از پرونده‌ها الکترونیکی است که سازمان فاوا هم این کار را انجام می‌دهد. هر منطقه و معاونت بنا به دسترسی‌هایی که دارند می‌توانند از پرونده‌ها استفاده کنند. اساسا گم شدن یک پرونده موضوعیت ندارد؛ چون علاوه بر نیروهای شهرداری از سازمان بازرسی کشور هم روی موضوعات نظارت دارند و هر ورود و خروجی به پرونده معلوم است و مشخص است که چه کسی وارد پرونده شده و یا خارج شده است. به همین دلیل گم شدن یک پرونده موضوعیت ندارد.

دیوان عدالت در پرونده‌ای که گفته می شود گم شده؛ رای بر باغ بودن داد

پس چرا اعلام شد پرونده یک باغ بزرگ گم شده است؟

من اینجا موضوعی را توضیح دهم. در بحث باغات نوعیت باغ با شورای اسلامی شهر است. اگر افرادی نپذیرند که نوعیت ملکشان باغ است، می‌توانند بروند و شکایت کنند؛ ممکن است این موضوع پذیرفته و یا ارجاع داده شود. اگر دیوان بگوید این پرونده غیرباغ است، مصوبه شورا ابطال شده است. در پرونده‌ای که گفته می‌شود مفقود شده، دیوان اداری رای بر ابطال نوعیت باغ شورا داده بود، ما هم به شورا فرستادیم و گفتیم که رای صادره غیرباغ است و شما رای باغ دادید. استعلامات گرفته شد، قاضی نامه نوشت و اعلام شد که باید ظرف ۱۰ روز پروانه صادر شود، وگرنه استنکاف (انفصال از خدمت) می‌شوید. قاضی موضوع را پیگیری کرد. دسترسی به پرونده و مکاتبات طبق ضوابط با رئیس شورای اسلامی شهر تهران انجام شد. بنده نامه شهردار منطقه را به شورا ارسال کردم و آنها هم دستور دادند. پرونده عودت داده شد و منطقه هم پروانه صادر کرد. در حال حاضر پرونده‌های زیادی در دیوان داریم که بخشی از آنها رای باغ گرفته و برخی هم رای غیرباغ گرفتند. ما بر اساس مصوبات بالادستی اقدام می‌کنیم.

صدور پروانه ساخت در تهران چقدر زمان می‌برد؟

چیزی به نام برج باغ نداریم/۷۰ درصد ملک باید فضای سبز و ۳۰ درصد ساخته شود

مصوبه برج باغ‌ها در دوره قبل مدیریت شهری لغو شد. گفته می‌شود در این دوره مدیریت شهری قرار است تغییراتی در مصوبه ایجاد شود. بفرمایید ماجرا چیست.

اول بگویم که نباید اسم برج باغ روی برخی ملک‌ها گذاشت؛ برج باغ یعنی بالای ۲۰ طبقه. ما طبقاتمان در شهر ۷ تا ۸ طبقه است و چند طبقه هم در زیر زمین داریم. پس چیزی به نام برج باغ وجود ندارد.

مهمترین برنامه حفظ باغات و گسترش است. در مصوبه قبلی گفته شده بود که ۷۰ درصد مساحت به باغ تبدیل شده و ۳۰ درصد را بسازند. اما دوستان در دوره قبل مدیریت شهری ورود کرده و گفتند باید به سمت خانه باغ برویم و تغییراتی ایجاد کردند ولی کسی استقبال نکرد. ما باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که وقتی کسی باغ دارد عزا نگیرد و به دنبال خشک کردن باغ برود. ما باید به‌گونه‌ای مجوز دهیم که مردم فضای سبز را حفظ کنند و باید همان ۳۰ درصد ساخت را مجوز دهیم. این کار باعث می‌شود الباقی باغ حفظ شود.

۶ هزار باغ در تهران داریم که اسامی آن را برای سازمان بازرسی فرستادیم/ عده ای درختان را خشک می کنند تا بتوانند ساخت و ساز کنند

حدود 6 هزار باغ داریم. ما در این دوره باغات را شناسایی و حتی برای سازمان بازرسی کل کشور هم ارسال کرده‌ایم. این 6 هزار باغ موضوع ماست. از ۹۵۰ هزار پلاک، اگر ۷۰ درصد زمین تبدیل به باغ شود و ۸ طبقه هم بلندمرتبه سازی انجام شود افراد در حفظ باغ کوشا می‌شوند، درخت می‌کارند و دیگر دست به تخریب فضای سبز نمی‌زنند. در حال حاضر اگر نوعیت یک ملک باغ باشد، قیمتش یک پنجم می‌شود. این افراد مدام  معترض هستند که چرا مجوز باغ  به آنها داده شده است، بعد اقدام به قطع درخت می‌کنند و بعد از خشک شدن باغ به دنبال ساخت و ساز می‌روند. ما نباید تیشه به ریشه قطع درختان بگذاریم.

نباید حس تنفر نسبت به درخت در شهر ایجاد شود

سیاست ما این است که نگاه تکریم داشته باشیم. اگر خانه باغ جواب می‌داد مردم ورود می‌کردند، اما کسی ورود نکرد و این طرح شکست خورد. لایحه‌ای به شورا بردیم و قطعاً رویکرد عاقلانه ما بحث حفظ باغات است. اگر شورا لایحه باغات را تصویب کنند، از سال آینده اجرایی می‌شود. در حال حاضر اگر کسی درختی را قطع کند، جریمه‌اش زیاد است. ما باید بازدارندگی ایجاد کنیم و نباید حس تنفر نسبت به درخت در شهر ایجاد شود. باید فضای سبز حفظ و در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

درخصوص حفظ بناهای ارزشی چه اقداماتی در شهر صورت گرفته است. بسیاری از بناها در حال تخریب است.در این باره توضیح دهید.

ما برای حفظ بناهای ارزشی و حفظ موقعیت آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و باید در این زمینه دستگاه‌های متولی ورود کنند. ابعاد موضوع بررسی شود تا مشکلی ایجاد نشود.

صدور پروانه برای 80 هزار واحد مسکونی/قیمت مسکن استطاعت پذیر برای تعاونی ها ۲۰ تا ۴۰ درصد ارزان تر از بازار است

شهرداری تهران قرارگاه مسکن ایجاد کرد و قرار شد ساخت مسکن قابل استطاعت ایجاد شود. بفرمایید کار در این زمینه به کجا رسید؟

در تهران ساخت و ساز رویکرد تجاری داشته است. افرادی که ساخت و ساز می‌کردند به دنبال مسکن برای عامه جامعه نبودند اما در ۲.۵ سال گذشته ساخت و سازها را به‌گونه‌ای هدایت کرده‌ایم که بتوانیم مسکن قابل استطاعت ایجاد کنیم. مداخله مستقیم کرده و پروانه دادیم. تفاهم‌نامه‌های زیادی بسته شده است و برای ۸۰ هزار واحد مسکونی پروانه صادر شده و ۴۰ هزار واحد مسکونی هم در حال ساخت است. قطعاً قیمت این واحدهای مسکونی‌ ۲۰ تا ۴۰ درصد برای تعاونی‌ها پایین‌تر خواهد بود و ما قطعا برای فروش آن نرخ‌گذاری می‌کنیم.

کاهش قیمت ۲۰ درصدی مسکن نسبت به بازار/ واگذاری مسکن استطاعات پذیراز اوایل سال آینده

البته برای افراد عادی هم حدودا ۱۰ تا ۲۰ درصد نرخ پایین‌تر است؛ این هم به دلیل مداخله ما در بحث مسکن بوده است.

ما در مهر، آبان و آذر کاهش رشد تورم مسکن را داشته‌ایم. از ابتدای سال آینده مسکن‌ قابل استطاعت واگذار می‌شود و قیمت و شرایط آن هم به روز مشخص می‌شود.

بر اساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ حرکت می‌کنیم/طرح تفصیلی در سال ۹۳ تغییرات زیادی کرد

برخی معتقدند که در این مدیریت شهری تغییراتی در طرح تفصیلی ایجاد شده و قانون رعایت نمی‌شود و در این مورد توضیح دهید.

ببینید! ما یک روند مشخص داریم. شاخص‌ها و اندازه‌گیری‌ها از سال۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ مشخص است و ما بر اساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ حرکت می‌کنیم. طرح تفصیلی تهران در سال ۱۳۹۱ ابلاغ شد و در سال ۹۳ تغییرات زیادی در آن صورت گرفت. زمانی که پیروز حناچی، شهردار سابق تهران دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری بود این اقدام صورت گرفت و تغییرات انجام شد. ما تمامی کارها را بر اساس طرح تفصیلی انجام می‌دهیم. ملاک کار ما قانون است و در طرح تفصیلی انطباق با موضوعات انجام می‌شود.

چیز مخفی نداریم/ در زمان کرباسچی هم مصوبات کمیسیون ماده ۵ به شورای عالی معماری و شهرسازی نمی‌رفت

گفته می‌شود مصوبات به شورای عالی شهرسازی و معماری نمی رود، دلیل این کار چیست؟

ما مصوباتی را که خودشان تصویب کردند را اجرایی می‌کنیم. برخی معتقدند که مصوبات ما به شورای عالی معماری و شهرسازی نمی‌رود. اعضای کمیسیون ماده ۵ عضو شورای عالی معماری و شهرسازی هستند. آنها خودشان تصویب می‌کنند و قطعا برخی به دنبال ایجاد هیاهو هستند. قوانین مشخص است، دستورهایی که داده‌ایم مشخص است و چیز مخفی نداریم. در زمان کرباسچی هم مصوبات کمیسیون ماده ۵ به شورای عالی معماری و شهرسازی نمی‌رفت. ولی ما کارها را بر اساس قانون انجام می‌دهیم.

تولید اندیشه صورت نگرفته است/کمیته نما در هر منطقه ایجاد شده است

معماری شهر تهران بیشتر غربی است برای ایجاد معماری ایرانی اسلامی چه اقداماتی انجام داده اید؟ در این باره توضیح دهید.

موضوع شهرسازی و معماری در تهران متاثر از غرب است. تولید اندیشه صورت نگرفته است. در طرح جامع و تفصیلی موارد دیده شده است اما بیشتر معماری از ادبیات غرب است. ما باید در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در بحث ایرانی و اسلامی ورود کرده و اندیشه‌های بومی تولید کنیم و با کمک شورای شهر در منظر شهری از نماهایی با رویکرد اسلامی استفاده کنیم. البته این را هم بگویم که کمیته نما در هر منطقه ایجاد شده است و اعضای آن از اساتید برجسته هستند. نماها باید تأیید شود و در مولفه‌های آن تلاش شده به معماری‌های اصیل اسلامی توجه شود.

در منطقه ۱۲، که بافت تاریخی و هویتی وجود دارد بازخوانی‌های مجددی صورت گرفته تا بتوانیم هویت‌بخشی را انجام دهیم.

ساختمان‌های بلندمرتبه تأثیرات چندانی در آلودگی ندارد/کمترین مجوز بلندمرتبه سازی را در ۳۰ سال گذشته صادر کرده‌ایم

برخی معتقدند برج‌هایی که در غرب تهران ساخته شده باعث آلودگی هوا شده؛ چراکه باعث جابجایی هوا را نمی‌دهد. آیا این موضوع درست است؟

مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته و نشان می‌دهد ساختمان‌های بلندمرتبه تأثیرات چندانی در آلودگی ندارد. در اصفهان که برج وجود ندارد، پس چرا آنها هم جزو شهرهای آلوده هستند. برای بلندمرتبه سازی هم بر اساس مصوبات اقدام شده است. ما کمترین مجوز بلندمرتبه سازی را در ۳۰ سال گذشته صادر کرده‌ایم.

 پروانه شهرسازی میانگین زیر یک ماه صادر می‌شود/ صدور پروانه ساختمانی حدود یک سال طول می‌کشد

قرار بود زمان صدور پروانه کاهش یابد؟ کار به کجا رسید؟

طبق مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری ملزم است در دو هفته پروانه صادر کند اما نهادهایی که ما از آنها استعلام دریافت می‌کنیم، تا زمانی که داده‌ها را بدهند زمان‌بر می‌شود. در حال حاضر پروانه شهرسازی میانگین زیر یک ماه صادر می‌شوند، اما برای پروانه‌های ساختمانی چون نیازمند استعلامات از سایر نهادها هستیم، کار طولانی می‌شود. در حال حاضر میانگین صدور پروانه حدود یک سال است.

در خصوص باغ گیاه شناسی به رای دادگاه تمکین می‌کنیم

انتقاداتی در خصوص ساخت و سازها در اطراف باغ گیاه شناسی مطرح شده است در این باره توضیح دهید.

 در خصوص آخرین وضعیت باغ گیاه شناسی و اعتراضات وارده در خصوص ساخت و سازهای اطراف این باغ باید بگویم که ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم. اگر دادگاه رای به عدم ساخت و ساز دهد ما تمکین می‌کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 48752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =