از کشورهایی که جشن چهارشنبه‌سوری دارند تا گروه سنی که بیشترین آسیب را در حوادث می‌بینند

چهارشنبه پایانی سال فرصتی برای دورهم جمع شدن و خوشحالی است؛ مراقب باشیم جشن را به عزا تبدیل نکنیم.

به گزارش خبرنگار شهر؛ چهارشنبه سوری، یکی از رسوم قدیمی و کهن ایرانیان که آخرین چهارشنبه سال را جشن می‌گیرند و به شادی و پایکوبی می‌پردازند. آتش روشن کردن و پریدن از روی آن اصلی‌ترین مشخصه چهارشنبه سوری است که در بسیاری از کشورهای دیگر مثل تاجیکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگر برگزار می‌شود.

از کشورهایی که جشن چهارشنبه‌سوری دارند تا گروه سنی که بیشترین آسیب را در حوادث می‌بینند

اما این جشن زیبا و باستانی در برخی نقاط و توسط افراد به شکل دیگری برگزار می‌شود و آن هم با مواد محترقه و خطرناک. جشنی که توسط برخی از افراد برگزار می‌شود، لذت آن کوتاه و پشیمانی آن گاهی همیشگی است. بیشترین آسیب ناشی از حوادث چهارشنبه پایان سال مربوط به موارد سوختگی است.با وجود این موضوع که اکثر حادثه دیدگان بهبود می یابند ولی دست، چشم و پا بیشترین نقاط آسیب پذیر بدن در حوادث چهارشنبه پایان سال گزارش شده است و متاسفانه آسیب های چشم حتی ممکن است منجر به نابینایی افراد شود. بیشترین آسیـب دیـدگان حـوادث چهارشنبه سوری گـروه سنـی ۵ تا ۱۹ سـال بـوده انـد.

از کشورهایی که جشن چهارشنبه‌سوری دارند تا گروه سنی که بیشترین آسیب را در حوادث می‌بینند

افراد باید از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل، زیر زمین و غیره خودداری کنند. همچنین  حمل مواد آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف بسیار خطرناک است.

پرتاب مواد منفجره و محترقه را به طرف افراد دیگر خطرناک است. قرار دادن این مواد در ظروف شیشه ای یا فلزی خطرناک است چون در صورت انفجار، ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاب شده و باعث آسیب های شدید خواهند شد.پـرتاب مـواد آتش زا ماننـد فشفشـه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است.

از کشورهایی که جشن چهارشنبه‌سوری دارند تا گروه سنی که بیشترین آسیب را در حوادث می‌بینند

انداختن ظروف تحت فشار(کپسول ها و اسپری های حشره کش) به درون آتش یک اقدام بسیار خطرناک است، چون  این ظروف به علت دارا بودن خاصیت انفجاری، ممکن است ذرات را به سمت خودتان پرتاب کنند و به چشم ها آسیب برسانند.

پرتاب نارنجک، فشفشه یا ترقه از بالا به سمت خیابان خطرناک است، چون گیر کردن این مـواد به درختـان کوچـه و آتش گرفتن درختان، برخورد آن ها با عابران پیاده یا برخورد آنها با سیم های برق خطرناک است.

از کشورهایی که جشن چهارشنبه‌سوری دارند تا گروه سنی که بیشترین آسیب را در حوادث می‌بینند

قدرت اله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در مورد حوادث شب چهارشنبه آخر سال هم گفت: ۳هزار آتش‌نشان در ۴۰۰ نقطه از شهر تهران به همراه ۱۲۰۰ خودروی سبک و سنگین در شب چهارشنبه آخر سال در شرایط آماده باش کامل قرار دارند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در ادامه از والدین درخواست کرد تا در چهارشنبه آخر سال حتما همراه فرزندانشان باشند و از آنها مراقبت کنند.

وی در مورد مخاطرات روشن کردن بالن آرزوها هم تاکید کرد: هموطنان از روشن کردن بالن آرزوها خودداری کنند، زیرا خطرات بسیاری را به همراه خواهد داشت. ممکن است به درخت و یا لوازم اضافی افراد در بالکن ها برخورد کند و باعث حریق شوند. همچنین از شهروندان درخواست می‌شود به هیچ عنوان آتش در پارک های جنگلی و بوستان ها روشن نکنند.

همچنین سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در مورد کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» با شعار «چهارشنبه‌سوری در کنار خانواده» اظهار کرد: هرساله از مدتی قبل از چهارشنبه‌سوری، حوادثی اتفاق می‌افتد و باعث نگرانی مردم می‌شود؛ خصوصاً افرادی که فرزند دارند.

ملکی خاطرنشان کرد: هدف پویش «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک»، ممانعت از برگزاری چهارشنبه‌سوری نیست، بلکه چهارشنبه‌سوری کم حادثه و کم خطر است. امیداورم مردم هم با همراهی و همکاری کمک کنند تا یک شب کم حادثه و کم خطر در آستانه سال جدید داشته باشیم. به همکاری و همراهی شهروندان نیاز داریم.

همچنین مهرسروش، معاون آموزش و پژوهش سازمان اورژانس استان تهران در مورد نکات حیاتی در خصوص ایمنی مراسم چهارشنبه سوری گفت: در صورت مواجهه با موقعیتی که شخصی مصدوم شده بود، اول از هر چیزی آرامش و خونسردی خود را حفظ کند و با نیروهای مرتبط از جمله اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفته شود.

از کشورهایی که جشن چهارشنبه‌سوری دارند تا گروه سنی که بیشترین آسیب را در حوادث می‌بینند

در صورت بروز مصدومیت نیز شخص می‌تواند با تماس گرفتن با اورژانس دستورالعمل‌های لازم تا زمان رسیدن آمبولانس را اجرا کند. باید در نظر داشت که ترافیک سنگین بوده و مدتی تا رسیدن آمبولانس طول می‌کشد. اولین کار در مواجهه با سوختگی، متوقف کردن فرایند سوختن است. در همین راستا می‌تون از آب ولرم برای متوقف کردن فرایند سوختگی عضو مربوطه استفاده کرد.

وی تصریح کرد: بعد از خنک‌سازی، باید به لباس‌های شخص آسیب‌دیده پرداخت. اگر لباس به بدن نچسبیده، باید از تن درآورده شود چرا که لباس خود حامل گرماست. همچنین اگر در نزدیکی قسمت سوخته شده، زیورآلاتی وجود داشت، حتماً خارج شود. در سوختگی‌های درجه ۲ به بالا به هیچ عنوان نباید از پماد استفاده شود. همچنین استفاده از روش‌های سنتی مانند خمیر دندان، سیب زمینی یا آرد در محل سوختگی ریسک عفونت را بالا می‌برد. تنها اقدام پیشنهادی، استفاده از پانسمان خشک و استریل است.

تمام توصیه هایی که توسط افراد دلسوز می‌شود در صورت رعایت نکردن می‌تواند یک حسرت همیشگی برای افراد ایجاد کند که ای کاش به توصیه‌های ایمنی گوش و آنها را رعایت می‌کردند.مراقب باشیم چون حادثه در کمین است

انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 51316

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =