۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 7575
در برابر رقبا بدهکار نیستیم

شهر: عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: تهران در بحث پسماند، مترو، اتوبوس، تاکسی، تبدیل توربین های سوخت هیبریدی، توسعه دوچرخه و ده ها طرح و پروژه مطرح ۲۰ میلیارد یورو معادل حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد و اگر مجلس و دولت پای کار بیایند راه حل های منطقی برای تأمین این مبلغ حتی در شرایط کنونی وجود دارد.

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران گفت: در شورای شهر تهران از این طرح استقبال می کنیم. در این دوره از مدیریت شهری در شرایط تحریم و کرونا و تلاش هایی که مجموعه مدیریت شهری انجام داد خوب است که رقبا و حتی یک هیأت بی طرف این قضاوت را داشته باشد که در زیر ساخت ها، مترو، اتوبوس، تکمیل پروژه ها، نحوه تأمین منابع و گرفتاری های متعدد که داشته ایم چه اقداماتی انجام داده ایم.

او ادامه داد: این امر قابل مشاهده است که حتی در اجرای طرح تفصیلی، حفظ باغات، تغییر ساز و کار فعالیت در شهر و سیاست هایی که انتخاب کردیم و آثار آن به خصوص در حوزه شفافیت و حساب و کتاب موضوعات گذشته و کشف دارایی ها و املاک چه اقداماتی انجام شده است.

میرلوحی توضیح داد: دوستان گمان می کنند به دلیل رقابتی که با آنها داریم نسبت به املاک نجومی و انضباط مالی و رسیدگی به حساب های گذشته اقدام می کنیم. در حال حاضر ۷۵ حسابرسی مربوط به گذشته به عهده ما قرار گرفته است که ازسال  ۹۳ تا کنون بلاتکلیف بوده است. دوستان تصور می کنند چون رقبای سیاسی اکثریت مجلس امروز یا محمدباقر قالیباف و همکارانش در گذشته هستیم این نظرات را مطرح می کنیم. اگر خود آنها این روند را مشاهده کنند به احتمال بسیار زیاد با ما همدلی پیدا می کنند. می بینند که وقتی که گذاشته شده و نتایجی که در این سه سال به دست آمده چه بوده است.

این عضو شورای شهر درباره این ادعا که شهرداری برنامه ۵ ساله را به درستی انجام نداده است، توضیح داد: اتفاقا یکی از کارهایی که انجام گرفت این بود که با کار کارشناسی در مورد برنامه دوم مشخص شد ۷۰ درصد برنامه ای که نوشته بودند عملی نشد. این گزارشی است که ما تهیه کرده ایم و خوب است که آنها هم بررسی کنند و ببینند که برنامه ها چه وضعی داشته است. آیا این امکان وجود داشته است که کاری که در تکمیل خط ۳، ۶ و ۷ مترو انجام دادیم و گفتیم ماهی یک ایستگاه افتتاح می کنیم یا تلاشی که در مورد خط ۱۰ یا خط دولت آباد تا شاه عبدالعظیم انجام شد به شکل دیگری اجرا شود.

او ادامه داد: در این دوره بعد از ۱۵ سال اتوبوس های جدید را با همه سختی ها و موانع به تهران آوردیم. ما اعلام نمی کنیم که کارمان بی نقص بوده است بلکه به صورت رسمی اعلام کردیم که ۲۲۰۰ ملک را شناسایی کردیم و یکهزار ملک را پس گرفته ایم یا در حال پس گرفتن هستیم. دوستان مجلس اگر بیایند و ببینند که مسائل به چه شکل پیش رفته خیلی خوب است.

او ادامه داد: سیاست های این دوره از شورا متفاوت است و اعلام کرده که اساسا تغییر ریل داده است. در منطقه ۲۲ یا احیای طرح تفصیلی مشخص است که آنها چطور عمل کرده اند.  ما اعلام کردیم طرح تفصیلی را اجرا می کنیم، باغات را حفظ می کنیم و برج باغ ها را حفظ می کنیم. خوب است که این موارد ثبت و ضبط شود. مجلس هم محل مناسبی است که به نمایندگی از ملت مشاهده کنند در پایتخت با وجود مشکلات جدی و بنیادی که سال هاست با آن مواجه است چه اقداماتی انجام شده است.

میرلوحی گفت: تهران سال هاست با مشکل تأمین منابع پایدار مواجه است، چه از زمان کرباسچی در تهران که فروش تراکم شروع شد و چه در دوره قالیباف که بیش از ۶۰ هزار میلیارد بدهی بر جا گذاشته شد. امروز این فشار سنگینی می کند و تهران نیازمند منابع جایگزینی است که بتوان این بدهی ها را پرداخت کرد.

او با اشاره به اینکه مجلس و دولت باید پای کار بیایند و در این موارد اقدام کنند، بیان کرد: اگر می خواهیم شهر تهران تبدیل به شهر هوشمند، با حمل و نقل سبز و متناسب با محیط زیست باشد و آلودگی هوا به خصوص در فصول زمستان با وارونگی از خطر دور شود نیازمند کار و سرمایه گذاری است. تهران در بحث پسماند، مترو، اتوبوس، تاکسی، تبدیل توربین های سوخت هیبریدی، توسعه دوچرخه و ده ها طرح و پروژه مطرح ۲۰ میلیارد یورو معادل حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد.

او افزود: این مبلغ چطور باید تأمین شود؟ شرایط سال های بعد را نمی دانیم. ۲۰ میلیارد یورو را در زمان احمدی نژاد خیلی راحت تأمین می شد اما نکردند. در سال ۹۱ حدود ۱۲۰ میلیارد نفت فروخته شد ولی محمود احمدی نژاد ۲ میلیارد را که مجلس مکلف کرد در اختیار مترو قرار نداد. ۲۰ میلیارد یورو که در آن زمان ۲۰ هزار میلیارد تومان بود تبدیل به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان شده است. تأمین این مبلغ امروز از ذهن به دور است.

میرلوحی ادامه داد: آیا تهرانی ها باید از توسعه شهر و حمل و نقل پاک صرف نظر کنند؟ فکر می کنیم راه حل هایی وجود دارد و اگر مجلس و دولت کمک کنند در همین شرایط هم راه حل های منطقی به دست می آید. اگر این اقدامات انجام شود تهران می تواند به راحتی با آلودگی هوا، ترافیک و مشکلات امروز روبه رو شود.

او در این باره که با وجود لوایح شهری مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری ها که به بهبود شرایط کمک می کند، مجلس طرح تحقیق و تفحص را مطرح کرده است گفت: به جهت اینکه افکار عمومی مرتبا درباره رفتار دوستانشان در گذشته در حال سوال از مجلس هستند به نظر می آید آنها در حال دفاع از خودشان هستند. این موضوع هم اشکالی ندارد و ما استقبال می کنیم. تا به حال بر اساس شفافیت عمل کرده و در شرایط سخت کارکردیم و هر چند که نزد مردم خود را بدهکار می دانیم و شرمنده ایم که نشد بیشتر از این کار کنیم اما گمان می کنیم در مقابل رقبا به اندازه کافی احساس راحتی داریم که به ویژه در مقابل کارهایی که آنها کردند بتوانیم در یک فضای کارشناسی از خود دفاع کنیم.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 7575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =