قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده به صلاح نظام نیست

شهر: شهردار قزوین گفت: هرگونه پراکندگی در تعیین عوارض و کاهش تمرکز در درآمد شهرداری ها در لایحه مالیت بر ارزش افزوده، مشکلاتی برای شهرداری ها ایجاد می کند که در شرایط فعلی به صلاح نظام نیست.

سیاوش طاهرخانی، شهردار قزوین در گفتگو با خبرنگار شهر درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده و مصوبه مجلس گفت: در چند اصل از قانون اساسی به شوراها اهمیت داده شده است. شوراها به عنوان واسط بین دولت و مردم می توانند نقش مهمی داشته باشند. هم در شفاف سازی و هم در کم کردن فاصله با آنچه که مردم خواهان آن هستند.

او با اشاره به اینکه باید توجه وِیژه به شوراها داشت، بیان کرد: هر مجلسی که آغاز می شود در ابتدا باید با تخصص بیشتری به موضوعات مطرح توجه کند. باید از هرگونه تعجیل در تصمیم گیری بدون دریافت نظرات کارشناسی و شوراها پرهیز کند.

طاهرخانی گفت: حتما اگر لایحه ای در این باره وجود دارد باید به آن توجه شود و در کمیسیون ها مورد بررسی قرار گیرد. اگر لوایحی مانند مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری ها که مردم مستقیما با آنها سر و کار دارند را در این مسیر و با کمک شوراها مورد توجه قرار دهند قطعا به نتایج ملموس تری دست پیدا خواهند کرد.

او ادامه داد: در بحث مالیات بر ارزش افزوده که می تواند به عنوان یک درآمد پایدار شهرداری ها مد نظر قرار گیرد، اگر نقیصه ای وارد شود یا تمرکز آن از بین برود خیلی از شهرداری ها با مشکل مواجه خواهند شد و این امر اکنون به صلاح کشور و نظام نیست.

او درمورد تعیین عوارض از سوی شوراها در قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: در تبصره یک این قانون در ماده ۵۰ تعیین شده که عوارضی که در کشور دیده نشده با پیشنهاد شهرداری و تصویب شورا و تأیید فرآیندی به عمل برسد و این حتما بهترین راه حل است. بهترین دستگاهی که می تواند عوارض را در هر شهر تشخیص دهد شورای شهرهاست و باید این امر به شوراها واگذار شود و اگر از آنها گرفته شود در آینده مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

شهردار قزوین در مورد درآمدهای پایدار شهرداری ها نیز  بیان کرد: مسئله در مورد لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها نیز این است که به صورت کلان به آن توجه نشده است. این لایحه ای که شهرداری ها چندین سال در انتظار آن بودند که به مجلس برود و بتوانند به درآمد پایداری برسند به درستی مورد توجه قرار نگرفته است. باید از کسانی که در شهرداری ها در حوزه های درآمدی کار کرده اند نظر گرفته شود. شاید فرمول هایی که درست می کنند شفاف نیست. باید نمونه ای از هزینه درآمدها را ببینند.

او ادامه داد: شهروندان باید خودشان هزینه شهروندی را پرداخت کنند اما نباید به قشری فشار وارد شود. به عبارتی همه در جایی که زندگی می کنند سهیم هستند و باید سهم شهروندی را پرداخت کنند. باید هوشمندی در درآمد و هزینه وجود داشته باشد و فرآیند تصویب برای هزینه کردهایی که درآمد موثر داشته باشند در نظر گرفته شود و آب در هاون کوبیدن نباشد.

شهردار قزوین گفت: انتظار از نمایندگان مجلس این است که حتما نگاه سنجیده ای در حوزه شهری و شهرداری ها و به خصوص در شهرهای کوچک و دهیاری ها داشته باشند.  

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 7660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =