۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 8147

اختتامیه خشت طلایی/ ۱۸

کرونا شاخص خوبی برای سنجش تاب آوری شهرها بود

ضرورت نگاه جدید به طراحی شهری با پاندمی کرونا
کرونا شاخص خوبی برای سنجش تاب آوری شهرها بود

شهر: رئیس شورای شهر تهران گفت: پاندمی کرونا باعث بازطراحی پروژه های شهری شد به طوری که باید در زمینه اجتماعات شهری، حمل و نقل و سلامت شهر طراحی های تازه شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار شهر، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران که عصر سه شنبه ۷ بهمن در برج میلاد تهران برگزار شد، گفت: همان طور که گفته شد این جایزه جهانی از سال ۹۳ به ابتکار روابط عمومی شهرداری تهران پاگرفته است و سالانه تا سال ۹۵ برگزار شده و بعد از آن دو سال اتفاق نیافتاد تا امسال که سال ۹۸ است.

او ادامه داد: امسال خوشبختانه تعداد ۵۸ کشور در این جایزه پروژه ها و تجارب خود را ارسال کردند که تعداد آن به ۵۰۰ عدد رسیده که در گذشته تا حدود ۳۰۰ بود.
هاشمی بیان کرد: این برنامه هم بعد جهانی تری گرفته هم تجارب بیشتری به دست آورده است. امسال موضوع مهم پاندمی کرونا مطرح شده که به شکلی همان شهر سالم است.
رئیس شورای شهر تهران گفت: گفته می شود یک اتفاق محلی باعث انتشارکرونا شده و ۴۰۰ روز است که جهان درگیر آن بودهبه طوری که پس از جنگ جهانی دوم رخدادی با این اهمیت و فراگیری نداشته ایم.
هاشمی گفت: در کنار ابعاد منفی که این ویروس برای ما به جا گذاشت ابعاد مثبتی را هم می توان در نظر گرفت که بیشتر از همه باید به همدلی و همراهی و توجه انسان ها به یکدیگر اشاره کرد و توجه انسان ها به محیط زیست و طبیعت. کرونا باعث شد به مشکلاتی که برای محیط زیست ایجاد کرده بودیم فکر کنیم ودرس بگیریم.
هاشمی گفت: کرونا انسان های سراسیمه را مجبور کرد بیشتر خود را بازنگری کنند. کرونا یک چهره جدید به دنیا داد و به نظر می رسد اثر خود را در مدیریت شهری هم گذاشته و لازم است مطالعات جدید در پروژه های مرتبط با کرونا را آغاز کنیم. 
او ادامه داد: یک بستر جدیدی برای طراحی پروژه های شهری فراهم شده است. در ارتباط با مساله ازدحام در شهر، بازآفرینی در حمل و نقل عمومی و اجتماعات که در شهر شکل می گیرد این بستر وجود دارد. اجتماعات کوچک تر شد و باعث شد خانواده ها دور هم جمع شوند.
هاشمی گفت: یک امر مهم در انتشار این ویروس، حمل و نقل عمومی بود که باید بازنگری شود. فروشگاه های بزرگ، حراج ها، رویدادهای فرهنگی بزرگ همه باید باعث شود بار دیگر پروژه های شهری را در موضوع پاندمی مورد بررسی مجدد قرار دهیم.
او گفت: دائم در کشورهایمان به فکر سیل و زلرله بودیم و هیچ وقت به پاندمی فکر نکرده بودیم. باید تاب آوری شهر را در این زمینه هم بررسی کنیم. خوشبختانه کشورهای جهان در این امر فعال شدند و نتایج مثبتی هم دیده می شود.
او گفت: شهر سالم شهری است برای زندگی، شهری که روح و جسم شهروندان باید بر اساس آسایش و آرامش طراحی شود. در زمینه پروژه های این چنینی در سطح شهر با همراهی دولت های محلی و مرکزی باید شکل بگیرد که دید مشترک از این فعالیت ها داشته باشیم و به نتیجه برسیم. امیدوارم جایزه خشت طلایی بتواند این امر مهم را در سال های دیگر هم برنامه ریزی کند.

خبرنگار: سمیرا امیر چخماقی

۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 8147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =