۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
کد خبر: 8151

اختتامیه خشت طلایی/۲۱

حناچی: سنگ بنای دقیقی برای آینده شهر تهران می گذاریم

میدان آزادی به نمادی برای ابراز همدردی میان ملت ها تبدیل شده است
حناچی: سنگ بنای دقیقی برای آینده شهر تهران می گذاریم

شهر: شهردار تهران گفت: ما در برنامه ۱۴۰۰ اقداماتی برای مرور گذشته و تدوین برنامه های آینده و گذاشتن سنگ بنای دقیقی برای آینده شهر تهران هستیم تا آیندگان از خیر آن بهره ببرند و درخواست من از دولت و سخنگوی دولت این است که آنها هم همکاری کنند تا این پروژه به خوبی پیش برود.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی شهردار تهران در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره خشت طلایی که عصر سه شنبه ۷ بهمن در برج میلاد برگزار شد، گفت: نام خشت طلایی برای این جشنواره و برای کشوری مثل ایران که بیشتر سابقه اش با خشت عجین شده است نام پر مسمایی است. در حال حاضر ۵۳ درصد کل جمعیت کره زمین در سازه‌های خشتی زندگی می کنند و ۹۳ درصد آثار ثبت شده جهانی از خشت است. خشت، اصلی ترین عنصر بشری برای ساخت تمدن بوده است و مراکز تحقیقاتی علمی آن را اصلی ترین عنصر ساخت و توسعه مورد توجه قرار می دهند.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر پرداختن به شاخص های رقابتی و ارتقاء جایگاه تهران در میان شهرهای جهان گفت: ما باید اقدامات و فعالیت‌های خود را متناسب با زبان رقابت جهانی عرضه کنیم و محورهایی که در این جشنواره بر مبنای آن آثار بررسی شد همه محورهایی هستند که شهرهای جهان بر مبنای آن شاخص بندی و رتبه بندی می شوند.

به گفته او در شاخصی مانند معماری و شهرسازی و میراث فرهنگی تهران شهری است که در آن آثاری مربوط به پنج هزار سال قبل یافته شده است و در بخش تاریخی آن یعنی ری، لایه هایی از تمدن بشری یافت شده است که به شش هزار سال قبل از اسلام بر می‌گردد و این قدمت شهر تهران را نشان می دهد. در حوزه های حمل و نقل عمومی، تاب آوری شهری و مشارکت شهروندی در توسعه شهر و هوشمند سازی شهرها هم به آثاری پرداخته شده است که بعد از کرونا برخی شاخص‌ها مانند هوشمندسازی شهرها تبدیل به یک الزام و واقعیت ملموس شده است.

حناچی با بیان این که علاوه بر آثار داخلی، از ۱۹۷ شهر و ۵۸ کشور به این جشنواره اثر ارائه شده است، گفت: کرونا  پدیده ای است که یک سال جهان را با خود درگیر کرده است اما در عین حال ظرفیت  هایی هم داشته که بخش‌هایی منجر به توسعه علم و پیشرفت بشری هم شده است. گفته می شود کل ویروس کرونا را اگر از تمام جهان جمع کنیم ۵ گرم بیشتر نخواهد شد!

حناچی در ادامه با اشاره به جشنواره خشت طلایی گفت: درست است که در کرونا باید فاصله های اجتماعی رعایت شود اما روابط میان ملتها از جهتی بعد از بیماری کرونا نزدیک تر هم شد مانند اینکه ما به خاطر بیماری کرونا توانستیم بسیاری از میهمانان را به صورت ویدئو کنفرانس به این مراسم دعوت کنیم در حالی که بیش از کرونا چنین اقداماتی کمتر انجام می شد.

 شهردار تهران به دیپلماسی شهری اشاره کرد و گفت: در کرونا با بسیاری از کلانشهرهای جهان ارتباط برقرار کردیم و صدای مظلومیت مردم ما را در مبارزه همزمان با کرونا و تحریم ها به گوش جهانیان رساندیم و تلاش کردیم ظرفیت هایی را برای همدردی با سایر شهرها فعال کنیم.

او به ویدئو مپینگ های برج آزادی اشاره کرد و گفت: هم اکنون میدان آزادی به نمادی برای ابراز همدردی میان ملت ها با هم تبدیل شده است. اولین ویدیو مپینگ را برای کشته شدگان کرونا در ووهان در مورد برج آزادی اجرا کردیم و آخرین آن هم برای کشور همسایه و حادثه کشته شدن دانشجویان در دانشگاه کابل به عنوان جان پدر کجاستی اجرا کردیم.

پیروز حناچی به برنامه های شهرداری در تهران ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: به لطف همکاران من در شورای شهر، من احتمالا آخرین شهردار تهران در قرن حاضر و اولین شهردار تهران در قرن آینده خواهم بود و باید تلاش کنیم این را به نمادی از تلاش بیشتر برای شهر تهران تبدیل کنیم. ما در برنامه ۱۴۰۰ اقداماتی برای مرور گذشته و تدوین برنامه های آینده و گذاشتن سنگ بنای دقیقی برای آینده شهر تهران هستیم تا آیندگان از خیر آن بهره ببرند و درخواست من از دوستان دولت و آقای ربیعی این است که آنها هم همکاری کنند تا این پروژه به خوبی پیش برود.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
کد خبر: 8151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =