۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 10118

کاهش ۸ هزار میلیارد تومانی بدهی ها

افزایش 6 درصدی درآمدهای پایدار
کاهش ۸ هزار میلیارد تومانی بدهی ها

مرتضی الویری از اعضای شورای شهر تهران در یادداشتی نوشت: تحول بزرگی که در مورد اســتقراض و بدهی های شــهرداری در این دوره اتفاق افتاد این بود که ما شهرداری را تقریبا با یک قرض حدود ۶۸ هــزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم و از ســال ۹۶ تاکنون این عدد را به ۶۰ هزار میلیارد رســاندیم. یعنی حدود ۸هزار میلیارد تومان کاهش بدهی داشتیم.

به گزارش شهر، مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در یادداشتی که در اختیار ویژه نامه روز ملی شوراها قرار گرفته است، نوشت:

از آنجا که در شورای پنجم شــهر تهران مسئولیت کمیسیون برنامه و بودجه را دارم، از زاویه برنامه ریزی و بودجه ریزی به موضوع نگاه می کنم. ما پیروزی بسیار بزرگی در زمینه حفظ باغات و فضای سبز به دست آوردیم. لغو مصوبه برج باغها که چندصدهکتار باغات شــهر تهران را به نابودی کشاند و جایگزین کردن مصوبه خانه باغ یکی از کارهای مهم بود که اتفاق افتاد.

همچنین در زمینه شهرسازی، سیاست شهرفروشــی را بــه شهرنفروشــی تغییر دادیــم و جلوی تراکم فروشــی گرفته شــد. طوری که انضبــاط خاصی در شهرســازی حاکم شــد و جلوی اختیاراتی که در شهرداری مناطق مختلف وجود داشــت و طرح تفصیلی زیرپا گذاشته می شد، گرفته شد.

برای نخســتین بار در تاریخ بلدیه تهران، سیاست انبساطی نیروی انسانی به سیاســت انقباضی تغییر جهت داد. توضیح اینکه تقریبا در طول یکصد و بیست ســالی که از تاریخ بلدیه می گذرد، همیشه با این موضوع مواجه هستید که با گذر زمان شهرداری تهران متورم شــده و نیروی انسانی در شهرداری تهران افزایش یافته اســت.

به عنوان مثال، در ســال۱۳۹۵، حدود ۱۳هزار نفر به کارکنان شهرداری تهران اضافه شدند و زمانی که ما در ســال ۱۳۹۶ شــهرداری را تحویل گرفتیم، تعداد کارکنان شــهرداری به ۶۸ هزار نفر افزایش پیدا کرده بود اما با سیاســتی که شورای پنجم به تصویب رســاند، قرار بر این شد که نیروهای غیرتخصصی بازخرید شوند و ما فقط اجازه ورود نیروهای تخصصی را دهیم. در مجموع ســالانه باید با ۶ درصد کاهش مواجه می شدیم و الان اعلام می کنم که تعداد کارکنان شهرداری از ۶۸ هزارنفر به ۵۹ هزار نفر رسیده است؛ یعنی  ۹هزار نفر نیروی انسانی کاهش پیدا کرده است.

همانطور که گفتم در تاریخ بلدیه تهران (چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب) چنین اقدامی بی نظیر بوده است. موضوع دیگری که مورد توجه است، بازدگرگونی در منابع و درآمدهای شهرداری است. سهم درآمدهای غیرنقدی بودجه شــهرداری تهران از ۴۰ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده اســت؛ یعنی در بودجه امسال ســهم درآمدهای غیرنقد ما فقط ۲۰درصد بودجه است. این هم یک حرکتی برای شفاف شــدن و سالم سازی درآمدهای شــهرداری اســت.

موضوع دیگری که در تحــول درآمدی مورد توجه است، رفتن به سمت درآمدهای پایدار و کم کردن درآمدهای ناپایدار نظیر تراکم فروشی و مسائلی از این قبیل است. سهم درآمدهای پایدار در شهرداری تهران از ۲۵ درصد در سال ۹۶ به ۳۱ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است؛ یعنی در طول این چهارســال، ۶ درصد به درآمدهای پایدار اضافه شده است.

همچنین موضوع هوشمندسازی سیستم و شفافیت شهرداری تهران در حوزه های مختلف پیگیری شده است و در اینجا لازم است که چند مورد را ذکر کنم. یکی از موارد، انتشار اطلاعات معاملات کلان هزینه ای درآمدی و مشــارکتی اســت. تمام مناقصه ها و مزایده ها در سیستم شفاف قابل عرضه است و هر کسی می تواند ورود کند و در جریان قرار بگیرد.

شفافیت در مقوله شهرسازی یک موضوع دیگری است که در شهرداری تهران اتفاق افتاد. به این ترتیب که اطلاعات پرونده هایی که از ابتدای سال۱۳۹۷ پروانه دریافت کردند، همه منتشر شده است. شفافیت در حوزه اطلاعات منابع انسانی نکته دیگری است؛ هم اکنون اطلاعات تمام کارکنان و مدیران شهرداری با جزئیات و حتی اطلاعات ســفرهای خارجی که افراد بنا به ضرورت رفتند، در سیستم شفافیت وجود دارد.

در خود شورای شــهر نیز مذاکراتی که صورت می گیرد و رای هایی که داده می شود، اعم از مخالف، موافق و ممتنع در سیستم شفافیت وجود دارد. بنابراین، شهروندان می توانند در جریان آرایی که داده شده، قرار بگیرند.

 موضوع دیگر قابل توجه در مورد بدهی های شهرداری تهران اســت. تحول بزرگی که اتفاق افتاد، در مورد اســتقراض و بدهی های شــهرداری بود که دچار تغییر شد. ما شهرداری را تقریبا با یک قرض حدود ۶۸ هــزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم و از ســال ۹۶ تاکنون این عدد را به ۶۰ هزار میلیارد رســاندیم. یعنی حدود ۸ هزار میلیارد تومان کاهش بدهی داشتیم. درحالیکه اگر مانند روال گذشته پیش می رفت، با توجه به بدهی به سیستم بانکی و پیمانکاران حالا شهرداری حدود ۱۲۰هزار میلیارد تومان بدهی داشت.

اگر عملکرد سال گذشته را نگاه کنیم، در سال ۱۳۹۹ حدود ۳ هزارمیلیارد تومان بدهی شــهرداری کاهش پیدا کرد یا در نهایت بدهی ها پرداخت شد. در حالیکه در سال ۱۳۹۵ ،۷ هزار میلیارد تومان بدهی شــهرداری افزایش پیدا کرده بود. این نشان می دهد که سیاست ما عبارت از این بود که شفاف سازی کنیم و به وسیله بالابردن بهره وری، کاهش نیروی انسانی و به این ترتیب کاهش هزینه های شهرداری، هزینه ها را کم کنیم.

اینها، حرکتهای ماندگار و خوبی است که در شهرداری انجام شد. فساد معموال در سیستم شهرداری به دلیل ناشفاف بودن فراوان وجود داشته، خدا را شــکر به دلیل شفافیت سیستم و با کنترل و نظارتهای اعمال شــده، میزان فساد به صورت چشمگیر کاهش یافت. بنده ادعا نمی کنم که فساد در سیستم وجود ندارد و باید بگویم که هنــوز وجود دارد، ولی در نهایت کاهش پیدا کرده است و امیدوار هســتیم که در آینده فساد کمتر هم بشود.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 10118

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =