تحول در آتش نشانی در دوره پنجم مدیریت شهری

شهر: شاید بسیاری از شهروندان یک کلانشهر هیچ وقت به آتش نشانی نیاز پیدا نکرده باشند و دامنه افرادی که به این سازمان مدرن در هر شهری نیاز پیدا می کنند کم باشد اما هیچ کارشناس و مدیر شهری نیست که بر ضرورت وجود و تجهیز این سازمان تاکید نداشته باشد.

به گزارش شهر، در دوره پنجم مدیریت شهری که تجربه های حادثه پلاسکو و چند حادثه مشابه را در پشت سر گذاشته بود، تلاش کرد با توجه ویژه به سازمان آتش نشانی و مراقبت های ویژه شهرداری تهران، آن را برای مقابله با حوادث احتمالی توانمند تر کند.

بر همین مبنا بود که تجهیزات مهمی مانند نردبان های بزرگ برای مقابله با حریق در برج ها به کشور وارد شد و تجهیزات بهتر از دوره های قبل تامین شد.

آتش نشانی در سال های ۹۶ تا امروز ۱۴ ایستگاه به ایستگاه هایش اضافه کرده است، ایستگاه های شهر آفتاب، ایستگاه های ۱۲۱، ۱۲۴، ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۷، ۱۲۸، ۱۳۰، ۱۳۱ سوهانک،  ۱۱۰ عباس آباد، ۱۳۲ ورامینی، ۱۳۳ ، ۱۱۵، ۱۱۶ در همین سال ها به ایستگاه های آتش نشانی اضافه شده اند.

همچنین شیرهای قرمز آتش نشانی که نامش هیدرانت است و  در خیابان ها و معابر شهر دیده می شود از شش هزار و ۶۹۴ به هشت هزار و ۷۷۱  عدد رسیده است.

همین طور، در این دوره از مدیریت شهری که بعد از حادثه پلاسکو شکل گرفت طرح ۹۹۹ برج اجرا شد و طی آن ۱۲ هزار و ۱۴۵ نفر از ساکنین ۱۷۲ ساختمان بلندمرتبه آموزش دیدند.

همچنین طرح نظام بازرسی پیشگیری و حفاظت از حریق هم اجرا  شد که طی آن از ۳۳ هزار ساختمان بازدید شد و ۵ هزار و ۶۴۰ دستورالعمل ایمنی برای این ساختمان ها صادر گردید. طی همین بازدید ها  ۱۲۰ ساختمان بسیار پرخطر، ۲۵۰۰ ساختمان پرخطر، ۲۳ هزار و ۵۵۸ ساختمان میان خطر و ۶ هزار و ۴۲ ساختمان کم خطر شناسایی شد که درباره آنها تصمیم گیری شود.

همچنین طرح ایمن پلاک هم اجرا شد در این طرح بصورت رایگان بازدید انجام شده و پس از بررسی موارد ایمنی ساختمان، شناسنامه ای با عنوان " پلاک ایمن" به مالک ارائه دهد.

یکی از اقدامات بسیار من تلاش برای ایمن سازی بازار تهران و ایمنی بناهای تاریخی بود که یک پروژه بسیار بزرگ محسوب می شود. بازار تهران به دلیل تراکم بالای کالای ارزشمند و داشتن معابر تنگ و باریک همواره با خطر حریق و خسارت های بزرگ ناشی از آن مواجه است آتش نشانی طرح ایمن سازی بازار تهران را آغاز کرده است و طی آن مشکل کابل های برق که طراحی آنها مناسب نیست در حال برطرف شدن است و نیز در بسیاری از پاساژ ها و معابر باریک داخل بازار مسیرهای تردد خودروهای امدادی در حال باز شدن است.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 10328

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =