مدیریت شهری پنجم گلوگاه های رانت و فساد را بست

شهر: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: به ما گفتند با بستن راه های درآمد زایی در باتلاق گیر خواهید کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران یکشنبه شب- ۱۹ اردیبهشت-در سلسله نشست های مجازی با کارشناسان و مدیران شهری با موضوع ارزیابی عملکرد مدیریت شهری میهمان نشستی با موضوع شفافیت و شهر شیشه ای، از ادعا تا واقعیت بود.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ابتدا با اشاره به حواشی ایجاد شده برای شورای شهر پنجم همزمان با ارایه گزارش پرونده رسا تجارت گفت: همزمان با گزارش تحقیق و تفحص، بحث رشوه به سه عضو شورای شهر تهران مطرح شد. از سوی دیگر یک اتاق در فضای مجازی بر علیه محسن هاشمی تشکیل شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: در فراکسیون اصلاح طلبان گفتند که قراردادی را بنیاد تعاون سپاه و قرارگاه خاتم به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد منعقد کرده که ما خبر نداشتیم. اصولگرا ها هم خبر نداشتند. هیچ جلسه ای برای این موضوع تشکیل نشد. طرح دوفوریتی تهیه کردیم تا وضعیت بدهی ها مشخص شود. شهردار وقت نه تنها جواب ما را نداد بلکه کاری کردد که در  گزارش عملکرد  میزان بدهی ها هم مشخص نشد.

سالاری تاکید کرد: در دوره پنجم مدیریت شهری بدون تصویب شورای شهر کاری انجام نمی شود. این همه املاک واگذار شد در دوره گذشته، در جریان بودیم؟ پل صدر در دوره قبل شورای شهر تهران و در شورای عالی شهرسازی نیز مطرح نشد. شورای شهر دوره پنجم در مقایسه با دوره چهارم پروژه های بزرگی را انجام نداد. اما اگر قرار بود به همان شکل مدیریت کنیم، ما هم کنار آنها قرار می گرفتیم. رویه گذشته تاراج املاک و اراضی شهر تهران بود. در صورتی که می شد بادرآمد ناشی از بهره برداری از املاک شهرداری  شهر را اداره کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: شورای پنجم زمانی شورا شهر را تحویل گرفت که سخت ترین تحریم های تاریخ بر علیه ایران اعمال شد. حتی آنهایی که می گفتند تحریم ها تاثیر ندارد حالا معتقدند که تحریم ها تاثیرگذار است. شورای شهر تهران در زمانی مدیریت شهری را به دست گرفت که شهرداری بالای ۵۰هزار میلیارد تومان بدهی داشت و این بدهی ها مشخص و مکتوب است.

سالاری با تاکید بر این نکته که شورای پنجم زمانی شهر را تحویل گرفت که ظرفیت درآمدزایی طرح تفصیلی شهر تهران اشباع و نیمه اشباع شده بود و در مناطق برخوردار شهر و منطقه ۲۲ مملو از برج سازی و مال سازی شده بود، ادامه داد: آن زمان  پاندومی کرونا نه تنها اقتصاد کشور و تهران بله اقتصاد جهانی و کشورهای توسعه یافته و ثروتمند را تحت تاثیر قرار داده بود. در این فضا شورای پنجم شهر تهران مهم ترین شعارهایی که داده بود مانند شفافیت، جلوگیری از سوداگری و امضای طلایی، شهر نفروشی و... را اجرایی کرد.

پیش بینی کردند که در باتلاق گیر خواهیم کرد

او ادامه داد: کسی فکر نمی کرد ما بتوانیم طرح تفصیلی تهران را در سامانه قفل کنیم و بیش از ۱۰هزار طبقه اضافه ای که در سال داده می شد را به صفر رساندیم. مصوبه برج باغ را در راستای صیانت از باغات تهران ابطال کردیم. باغات انبوه تهران را به تفرجگاه های خاص شهر و کشور تبدیل می کنیم.  بسیاری از افرادی که ما را دوست داشتند به ما نصیحت می کردند که با این فرمانی که می روید و همه مبادی فساد و درآمدزایی را می گیرید، شهرداری ورشکست می شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد:  برخی هم رسما اعلام کردند که شورای پنجم در باتلاق شهرداری تهران گیر خواهد کرد. در این شرایط توانستیم شهر را اداره کنیم حقوق و مزایای ۷۰هزار نیرو که با شهرداری قرارداد دارند و ۱۱۰ هزار نفری که با خدمات شهری محسوب می شوند عقب نیفتاد. بدهی های پیمانکارانی که دو سال اول فعالیت شورای پنجم که هر روز جلوی شورای شهر تهران تجمع می کردند و شعار می دادند: «حیا کن... رها کن» پرداخت شده است. بدهی ۱۶ هزار میلیارد تومانی بانک ها پرداخت شده در حالی که وام دریافتی از این بانک ها یک سوم این رقم (۱۶هزار میلیارد تومان) است.

 مگا پروژه ها ؛ حربه ای برای قهرمان سازی شهر 

سالاری تصریح کرد: در این فضا از مگا پروژه ها به توسعه محلی رفتیم. شوراها و شهرداری تهران سال های سال می خواستند با تعریف و اجرای مگاپروژه ها قهرمان شهری شوند و در سپهر سیاسی جایگاه پیدا کنند.   اما در این دوره ۷۰۰ پروژه شهری  اجرا شد. برای سال ۹۹ در شش ماه اول ۱۰۰۰ پروژه به نتیجه رسید. ۳۹.۵ کیلومتر مترو ساخته شد. در این دوره مدیریت شهری ۲۰هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو در بخش های ۲۰۰ واگن، تهویه، سیگنالینگ، ایستگاه های مترو و... هزینه شدو

شهرداری ۵۰۰ مینی بوس و اتوبوس در اختیار شهر قرار داد در حالی که دولت یک اتوبوس ها به پایتخت کمک نکرد. ۶۰۰ قرارداد اضافه کردن اتوبوس جدید به حمل و نقل منعقد کرد. طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ را با وسعت ۵۹۰۰ هکتار با رویکرد صیانت از فضاهای سبز و سرانه های خدماتی را تصویب کرد. ۱۹ باغ به مساحت ۱۱۲ هزار متر تملک شده است. این باغات در دل بافت فرسوده تملک شده است. ۹۱ بوستان بالغ بر ۱۸۱ هکتار فضای سبز در دل شهر ایجاد شده است.  کمربند سبز نیز از ۳۹ هکتار به ۴۳۸۵۲ هکتار رسید. کاهش ۶۰ درصدی قطع درختان را در این دوره شاهد بودیم. یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع مناسب سازی ایجاد شد و ۲۷ خانه موزه در این دوره خریداری شد.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 10378

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =