از بدهی ۵۰ هزار میلیاردی تا ماجرای هولدینگ یاس و رسا تجارت

شهردار تهران با حضور در شبکه مجازی کلاب هاووس گزارشی از عملکرد خود به عنوان عالی ترین مقام مدیریت شهری ارایه کرده و به سوالات گوناگونی نظیر پرونده عیسی شریفی در جریان فعالیت شرکت رسا تجارت و هولدینگ یاس پاسخ داد.

به گزارش شهر، پیروز حناچی ۲۲ آبان ۱۳۹۷ از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و به عنوان سومین شهردار منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران پس از محمد علی نجفی ، محمد علی افشانی در تاریخ هفتم آذرماه سال ۹۷ پس از تایید حکمش از سوی وزیر کشور بر مسند مدیریت اول شهرداری پایتخت تکیه زد.

او فارغ التحصیل دکتری معماری از دانشگاه تهران است و از سوابق تدریس و آموزش عالی او می توان به قائم مقامی ریاست دانشکده هنرهای زیبا و معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران اشاره کرد.

اگر بخواهیم از سابقه تدریس معماری و هنرهای زیبا و تالیف کتب دانشگاهی در حوزه مرمت و شهرسازی از سوی حناچی شهردار تهران بگذریم از سابقه مدیریتی او در حوزه شهرسازی ‌و عمران نمی توان گذشت.

حناچی در فاصله سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ معاون شهرسازی و معماری وزیر مسکن و شهرسازی بود و از سال ۹۲ تا ۹۶ نیز بعنوان معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی فعالیت کرد.

حناچی همچنین سابقه عضویت در شورای عالی فنی سازمان میراث فرهنگی، کمیسیون زیربنایی، شورای عالی ترافیک، عضویت در کمیسیون ماده ۵ و ریاست شورای تدوین مقررات ملی ساختمان را در کارنامه خود دارد.

به گفته شخص پیروز حناچی او اولین سمت مدیریتی خود را در سن ۳۰ سالگی تجربه و کرد و همین تجربه موجب شد پس از به دست اوردن سکان مدیریت شهری توجه ویژه ای به قشر جوان و دانش آموخته دانشگاهی در حوزه مدیریت شهری داشته باشد و این اهتمام را می توان در به کار گیری جوانان در سمت مدیریتی مانند فاوای شهرداری و سازمان نوسازی شهر تهران مشاهده کرد.

پیروز حناچی از جمله معدود مدیران شهری و شهرداران پایتخت است که فاصله خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران را پس از تصدی سمت افزایش نداد و همواره در زمان های مقتضی چه از تریبون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و چه از دریچه های دوربین و قلم خبرنگاران خود را به ارایه کزارش عملکرد و پاسخ به انتقادها موظف دانست.

از تاریخ صدور حکم شهرداری پیروز حناچی از سوی وزارت کشور (۷ آذرماه ۹۷ ) تا به امروز بیش از دو سال و پنج ماه از عمر مدیریت او بر مسند شهرداری تهران می گذرد و اگر نگاهی به آنچه که شهردار تهران در گزارش عملکرد خود ارایه کرده نگاه کنیم، شهر نفروشی، مدیریت ارزان شهر ، تغییر ریل گذاری شهر تهران از شهری خودرو محور به انسان محور، افزایش عرصه عمومی، رسیدگی به خواست مردم از طریق طرح های محله محور از جمله مواردی است که می توان در کارنامه پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران ثبت کرد.

پیروز حناچی شهردار تهران در ادامه روند پاسخگویی به شهروندان اصحاب رسانه مهمان میزگرد پایگاه خبری انتخاب در کلاب هاوس با عنوان شهرداری تهران زیر ذره بین بود.

در گزارش خبری شهر به اهم موضوعات مطرح شده در نشست خبری پیروز حناچی شهردار تهران با پایگاه خبری انتخاب در کلاب هاوس پرداخته شده است.

 شهردار تهران ابتدا تاکید کرد: آلودگی هوا و ترافیک دو مشکل عمده ای است که در نظرسنجی های صورت گرفته مردم تهران به آن اشاره کرده اند. در شهریور 96 از شهروندان پایتخت نشین درباره دغدغه هایشان سوال شده و این دو نکته در اولویت قرار داشتند. این دغدغه ها نشان می دهد که آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران موضوعی حاکمیتی است و برای حل آن به یک برنامه ریزی دقیق نیاز است.

دستگاه های متولی آلودگی هوا مشخص شدند

او با اشاره به این که موضوع آلودگی هوا و ترافیک در هیئت دولت مطرح شده است، افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران 18 دستگاه درگیر این دو موضوع هستند و اتفاقا شهرداری تهران جزو دستگاه های آخر بوده و سازمان محیط زیست، وزارت صنعت – معدن - تجارت، وزارت کشور و وزارت نفت جزو اصلی ترین دستگاه ها جهت رسیدگی به این موضوع هستند.

شهردار تهران با اشاره به این که مطمئنا کیفیت سوخت و خودروها در آلودگی هوا تاثیرگذار است، گفت: این مشکل همه کلانشهرهای دنیاست. البته مشکلی لاینحلی نیست و بسیاری از کلانشهرها آن را حل کرده اند. توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از وسایل پاک و موضوعاتی مانند طرح ترافیک، جلوگیری استفاده از آلاینده ها جزو سیاست هایی است که برای کاهش آلودگی هوا در نظر می گیرند. ما نیز طرح LEZ را در تهران به مرحله اجرا رساندیم اما در شیوع اپیدمی کرونا این طرح را با مشکل روبرو کرد.

سرنوشت پرونده قضایی شهرداران منطقه 8 و 2

پیروز حناچی درباره حواشی ادغام معاونت منابع انسانی و برنامه ریزی نیز تاکید کرد: تشکیلات، منابع انسانی و بازبینی تشکیلات موضوعاتی بود که شعار مدیریت شهری این دوره بود و روند طولانی نیز در این مورد طی شد.

نظر من از ابتدا ادغام دو معاونت برنامه ریزی و امور شورا و منابع انسانی بود. طبیعتا جابه جایی زیر مجموعه ها نیز متناسب با سایر منابع انجام می شود. ماه گذشته این ادغام شورای شهر به تصویب رسید و در حال حاضر حامد مظاهریان سرپرست نیست و حکم معاونت دائم دارند. 

او در پاسخ به این سوال که سرنوشت پرونده تخلفات شهرداران منطقه 8 و 2 چه شد؟ گفت: در حال حاضر تخلفات شهرداران منطقه ۸ ر ۲ در حد اتهام است و عمده بحث مربوط به سال ۹۷ و حضورشان در منطقه ۲۱ است.

تا آنجا که افراد برای منافع شهرداری تلاش کرده باشند از آنها پشتیبانی می کنیم، تا جایی که تا آخرین مراحل بازداشت این دو شهردار دنبال کار آنها بودیم و جلسه هایی نیز تشکیل داده شد. اما خوشحالیم تخلفات صورت گرفته در دوره خودمان بررسی شد و به دوره های بعد سپرده نشده است. در انتصابات نیز شرط امانت و صداقت را رعایت می کنیم.

چرا شهردار تهران از مردم عذرخواهی کرد؟

شهردار تهران درباره عذرخواهی خود در توئیتر از شهروندان تهرانی گفت: توئیتی که منتشر کردم در جواب شیطنت یکی از رسانه ها بود. محسن هاشمی از اقداماتی که در شهرداری و شورای شهر تهران انجام شده بود گزارشی ارائه و از مردم بابت اقداماتی که می خواستیم انجام بدهیم اما نتوانستیم، عذرخواهی کرد.

یکی از روزنامه ها به شیوه ای که اخلاقی نبود، نوشت که رئیس شورای شهر درباره کم کاری بنده از مردم تهران عذرخواهی کرده است. ما ابایی نداریم که از مردم تهران معذرت خواهی کنیم به دلیل کارهایی که می خواستیم انجام می دادیم اما بنا به دلایل مختلف به انجام نرسیده است. اگر قرار باشد معذرت خواهی کنیم به واسطه انتظارات مردم از مدیریت شهری است.

مردم بیشترین رای در تاریخ شوراهای شهر و روستا بعد از انقلاب اسلامی را به این شورا دادند و قطعا این آرا با هدفی به اعضا شورای شهر داده است. ما نمی توانیم بگوییم به طور قطع و صد در صد به هدف های مورد انتظار شهروندان رسیده ایم. بنابراین باید از مردم عذرخواهی کنیم. 

رسیدگی شهرداری به تمام تخلفات احراز شده 

او با بیان این که شهرداری تهران جزو بزرگترین دستگاه های اجرایی در محدوده جغرافیایی است، ادامه داد: شاید آموزش و پرورش از شهرداری تهران بزرگتر باشد اما فعالیت آن در سطح کشوری است. بنابراین شهرداری تهران بزرگترین دستگاه اجرایی در محدوده جغرافیایی است. من شاید تا آخر دوره هم نتوانم به بعضی از لایه ها و قسمت ها سر بزنم اما تا جایی که سیستم اجازه دهد و بتوانیم حتما موضوعات را تعقیب می کنیم.

موضوعات را به ترتیب اهمیت کار را در اولویت قرار داده ایم. از موضوعات مهم شروع کرده ایم و ممکن است تا آخر دوره به برخی از جزئیات نپردازیم. اما مهم این است که اگر با تخلفی روبرو شدیم آن را ندیده نگرفتیم و به شکل پیگیری قضایی، برخورد تخلفات داخلی، یا گزارش کردن به دستگاه های مربوطه تخلفات را پیگیری کرده ایم.

بدهی شهرداری 50هزار میلیارد تومان است

پیروز حناچی در پاسخ به این سوال که شهرداری را چگونه تحویل گرفتید؟ تاکید کرد: شهرداری یک سازمان دینامیک است نه استاتیک که اعداد آن ثابت باشد و تغییری نکند. افرادی به شهرداری مراجعه می کنند و ادعاهایی در مورد بدهی شهرداری به خودشان دارند، این ادعاها مورد بررسی قرار گرفته و اگر حق آنهاست در گزارش های مالی شهرداری وارد می شود.

او افزود: در ابتدای دوره برآورد گزارش های اولیه نشان می داد شهرداری به طور قطع 20هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد. بدهی های بانکی روزانه تغییر می کند. بدهی ها به بانک ها روزانه به دلیل سودی که به آن تعلق می گیرد، تغییر می کند. 

شهردار تهران با اشاره به دیگر بدهی های شهرداری تاکید کرد: بدهی هایی که تسویه می شوند یا برای آنها در محاکم حکم می گیریم از بدهی های شهر کاسته می شود. عده ای ادعاهایی داشتند که آن را در محاکم پیگیری می کنیم. درباره بدهی ها اول احصا کردیم که با چه موضوعی مواجه هستیم. میزان تعهدات ما به بانک ها، سازمان ها، محاکم و.... حدود 50هزار میلیارد تومان است که به شکل روزانه در حال کنتر انداختن است.

بعضی از این بدهی ها را تسویه می کنیم تا بتوانیم از تسهیلات جدید استفاده کنیم. بعضی از بدهی ها را هم با مذاکره پیگیری می کنیم. به عنوان مثال تامین اجتماعی ادعا می کند در قراردادهای مهم دوره قبل حق و حقوق این سازمان محاسبه نشده است به همین دلیل در ابتدای دوره فعالیت مان حساب های شهرداری را تامین اجتماعی بلوکه کرده بود. اما با مذاکره آن را حل کردیم و قرار شد از این به بعد حق این سازمان در قراردادها اعمال شود. از سوی دیگر قراردادهای مربوط به دوره گذشته نیز مورد بررسی است. رانت و فساد و پیگیری پرونده های فساد زمان بر است و احصای آن انرژی بسیاری را می خواهد اما این پیگیری ها در حال انجام است.

نمره قبولی تهرانی ها به خدمات شهری شهرداری

پیروز حناچی در پاسخ به پرسشی درباره ضعف معاونت خدمات شهری از دوره قبل مدیریت شهری تا به امروز گفت: ترجیح می دهم افراد باشند و از خود دفاع کند. اما لازم می دانم به عنوان مدیر ارشد مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کنم، در نظر سنجی ها حوزه خدمات شهری به معنی عام، از تمام حوزه های دیگر شهرداری شرایط بهتری دارد و در این نظرسنجی ها نمره متوسط بالای ۱۶ از مردم دریافت می کنیم. ممکن است فردی را نپسندیدم اما در این دوره و با توجه به شرایط کشور حوزه خدمات شهری شهرداری تهران از مردم نمره قبول می گیرد.

پل صدر 4 صفحه پشتوانه مطالعاتی ندارد

شهردار تهران درباره مگا پروژه ها نیز توضیح داده و تاکید کرد: تمام مگا پروژه ها را نباید با یک چوب زد زیرا برخی از آن ها می تواند توجیه داشته باشد که با مشکل مواجه است مانند تونل نواب و برخی دیگر مانند پل صدر است. اگر برای طرح ها مطالعات جامعی صورت گیرد، مشکل نخواهیم داشت. من از سال ۹۰ منتقد طرح پل صدر بودم و این انتقاد در امتداد آسمان آبی، زمین پاک و توسعه مترو است.

پیروز حناچی ادامه داد: در بسیاری از موارد وقتی مصوبه ها به مرحله عملیاتی می رسند می شود جلوی برخی از اتفاقات را گرفت. مشاوران و کارفرمایان ممکن است طرح را مدینه فاضله تعریف کنند و هزینه طرح را کم برآورد می کنند اما زمانی که طرح آغاز می شود برای تمام شدن آن اجبار وجود دارد. 

او بیان کرد: پروژه صدر ۴ صفحه پشتوانه مطالعاتی ندارد و برآورد اولیه با پروژه نهایی تفاوت های بسیاری دارد. آسیب های اجتماعی پروژه صدر دیده نشده است. اگر به جای آن ۲ خط مترو احداث می کردیم بسیار مفید تر بود. تاکید می کنم پل صدر زمانی اجرا شد که در دنیا پل و اتوبان های دو طبقه جمع شده است و مثال بارز آن پل دو طبقه اینچئون بود که در حال حاضر به مکان توریستی تبدیل شده است. 

تعیین سرنوشت منابع مالی پایدار در دست مجلس

پیروز حناچی افزود: از سال 76 به این سو، جزو کسانی بودم که شیوه اداره امور شهر تهران و فروش شهر برای تامین هزینه های بی انضباطی و هزینه های جاری را نقد می کردم. ادبیات و ترمینولوژی منابع پایدار شهر همان موقع پایه گذاری شد. آخرین جلسه کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات به مبحث «منابع مالی پایدار» اختصاص یافت اما متاسفانه در یک جلسه به نتیجه نرسید.

 دولت احمدی نژاد نیز منابع مالی پایدار را تایید نکرد. اما در دولت روحانی به مجلس قبل رفت و چون به آخرین جلسات مجلس رسیده بود، به آن رسیدگی نشد. خوشبختانه منابع مالی پایدار در کمیسیون های مجلس یازدهم مطرح است و امیدواریم که رای بیاورد. موضوع منابع مالی به شهرداری تهران خلاصه نمی شود بلکه موضوع تمام شهرداری های کشور در این میان مطرح است. شهرداری باید با عوارض نوسازی، هزینه های مالیاتی و عوارض خدمات هزینه های جاری شهر را تامین کند تا مایملک و ارزش های شهر را نفروشند. 

شهر نفروشی بزرگترین پروژه مدیریت شهری جدید

او با تاکید بر این که شاید بزرگترین پروژه این دوره مدیریت شهری، «شهر نفروشی» است، گفت: در اداره شهر به خودمان سخت گرفتیم تا شهرفروشی نکنیم. می توانستیم بدون توجه به ذخایر آینده شهر، مسائل زیست محیطی و... پا را روی گاز بگذاریم اما این کار را نکردیم و متهم به کم کاری شدیم. به این اتهام افتخار می کنیم. نه به کم کاری اما به این موضوع که ما به تعریف مجدد کار در شهر نیاز داریم افتخار می کنیم.

بزرگراهی را ایجاد نکردیم که با وجود آن حجم زیادی از عارضه ها در مناطق دیگر شهر به وجود آید. باید تعادل و عدالت اجتماعی ایجاد شود. عدالت اجتماعی راهبردی است که مدیران ارشد شهری باید در تعامل با حاکمیت آن را پیگیری کنند. اعلام می کنم دنبال آن پروژه ها نیستیم بلکه مگاپروژه های ما از جنس توسعه قلمرو عمومی، عدالت اجتماعی، ارزان تر اداره کردن شهر، ایجاد نشاط و سرزندگی با حداقل هزینه، جلب مشارکت اجتماعی و شهروند و... است.

در این راستا پروژه های محله محوری و 2هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال 99 پیش بینی و به مرحله انجام رسید. پروژه های کوچک مقیاس تاثیر بسیار بالایی در ارتقا سطح کیفیت زندگی در شهر و جلب رضایت مردم دارد.

خروج اموال شهرداری و انتقال به یک خیریه

او با اشاره به ساخت بیمارستان خیریه و یک سازمان اقتصادی نیز گفت: در مورد بیمارستان خیریه شهرداری و شورای شهر تهران مدعی است که اموالی به راه های مختلف از شهرداری خارج شده است و باید تعیین تکلیف شود. درست است که شهرداری تهران مستند به بند 6 ماده 55 قانون شهرداری ها اجازه کمک به خیریه ها را دارد اما این کمک باید کاملا شفاف و بدون پرده پوشی باشد و تمام زوایای آن روشن شود تا این ذهنیت ایجاد نشود که به نام کار خیر اتفاقات دیگری صورت گرفته است.

 اگر اطلاعات روشن شود ممکن است بسیاری از مشکلات حل شود. می دانیم که بخش عمده ای از منابع، ابنیه، املاک به نفع این خیریه خارج شده است. بررسی های کامل تر باید صورت گیرد. خیلی از پرونده های مربوط به تخلفات اداری حتی عملکرد مدیران حاضر نیز مورد بررسی و مورد بحث قرار گرفته و رای برای آنها صادر شده است. در این دوره تخلفات را بسیار جدی تعقیب می کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: هر کمک به خیریه ها را در چارچوب قانونی و با رقم خاص به تصویب رسانده ایم. این کمک ها به شدت منضبط و قانونمند شده است و چیزی خارج از مصوبات شورای شهر تهران نیست. کمک های قانونی ما در این زمینه یک هشتم شده است

رسا تجارت بزرگ ترین پرونده قضایی در شهرداری است

حناچی درباره روزنامه اطلاعات گفت: پروژه روزنامه اطلاعات یکی از پروژه های رسا تجارت است که در این دوره با سپاه توافق کردیم. این ساختمان و ساختمان پشتی آن چیزی حدود 500 میلیارد تومان برای شهرداری تمام شده است. این ساختمان بسیار گران تمام شده است اما در هزینه صورت وضعیت دو برابر این رقم قید شده است.

او درباره پرونده عیسی شریفی، قایم مقام شهردار سابق تهران (باقر قالیباف) بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین پرونده های موجود در شهرداری مربوط به رسا تجارت و هولدینگ یاس است. سپاه اولین شاکی آن پرونده بود و شهرداری هم زمانی که پرونده باز بود گزارش مبسوطی ارایه کرد اما بعدها متوجه شدیم این گزارش اثری در روند رسیدگی در پرونده نداشته است. به همین دلیل این پرونده را از قوه قضاییه پیگیری کردیم زیرا ما در شهرداری موظفیم از اگر جایی حقوق شهر تضییع می شود، از آن دفاع کنیم.

زیربار خفت نمی روم!

شهردار تهران درباره اظهار نظرها نسبت به نداشتن کارنامه موثر و گرفتن ژست سیاسی اش درباره عملکرد شهرداری، افزود: من به هر صورت لازم می بینم توضیحاتم را ارائه کنم. مقاطع انتهای دوره جای همین صحبت هاست. اگر مصاحبه می کنم به منظور تخطئه فردی نیست زیرا قوه قضاییه موارد را بررسی می کند. ما وظیفه داریم راهکارهای درست ارایه کنیم. اینکه شبکه جامع شهر که باید ظرف ۲۰ سال اجرا شود ۵ ساله اجرا می شود شما قهرمان می شوید اما به چه قیمتی این کار صورت گرفته است؟

او بیان کرد: یکی از مدیران گفت سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون پروانه ساخت در بین سالهای ۹۰ تا ۹۲ صادر شده است و من اسم این اقدام را خدمت نمی گذارم و اگر این اقدام عرضه محسوب می شود، ترجیح می دهم بی عرضه باشم اما زیر بار خفت نروم! بارگذاری سنگین و بی برنامه اقدام کارشناسی نیست و در بخش مترو تلاش کردیم مطابق شعار ها مترو را پشتیبانی کنیم در همین شرایط ۳۵ درصد ساخت مترو رشد داشته است.

صدور پروانه های ساخت و ساز کم اما با قیمت واقعی

حناچی در مورد صدور پروانه ها تاکید کرد: در یک کلام ما در خصوص صدور پروانه و استفاده از ابزار تراکم به حداقل تراکم اما قیمت واقعی رساندیم. قیمت واقعی تراکم در هر منطقه از تهران معادل ارزش زمین است. اگر در منطقه اجازه 100 متر ساخت و ساز می دهیم باید 100 متر برای خدمات آزادسازی شود اما تاکنون این آزادسازی اتفاق نیفتاده است. برنامه ما 5ساله بود.

ارزش واقعی تراکم معادل قیمت زمین است و باید خدمات ساخت و سازها را تامین کنیم. اگر این خدمات تامین نشود هزینه های بسیاری به شهر تحمیل می کند. هزینه هایی مانند سفرهای بی مورد درون شهری، آلودگی هوا، ترافیک و... به شهر تحمیل می شود. چیزی حدود 8 میلیون متر مربع پروانه صادر کردیم در حالی که میانگین در سالهای قبل 15میلیون، حتی 25 میلیون متر مربع بوده است.

 تلاش کردیم انضباط را به شهر برگردانیم و برای تامین هزینه ها دو لایحه را در مجلس پیگیری کردیم. اول مالیات بر ارزش افزوده را پیگیری کردیم تا سهم شهرداری ها از 3 درصد به 4 درصد افزایش یابد. دوم طرح منابع پایدار است که از طریق دولت به مجلس رفته و امیدواریم به زودی ابلاغ شود.

چرا شهرداری از رسا تجارت شکایت نکرد؟

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد در دوره ۱۲ ساله مدیریت قبل پول مردم در طرح های فرا مرزی مانند لبنان هزینه شده است؟ گفت: در سوابق بودجه شهرداری تهران هیچ ردیف بودجه قانونی برای چنین کمک ها وجود ندارد و اگر این هزینه ها صورت گرفته ممکن است از محل پروژه رسا تجارت انجام شده باشد چون رد و اثر روشنی در این مورد ندیدم.

شهردار تهران درباره عدم شکایت شهرداری در فساد های صورت گرفته در رسا تجارت و پروژه یاس، افزود: در مورد این پرونده سنگین دو کار انجام شد. به موازات احصای حق شهر، درباره رقم ها خیلی از املاک ها با شرکت رسا تجارت توافق کردیم و املاک پس گرفته شد. شهرداری املاکی در تصرف داشت اما سندی برای آن نداشت. در آن زمان با یادداشت یکی از مدیران وقت این املاک شهرداری واگذار شده بود. در حالی که قانونی نبود. شهرداری املاک بسیاری در تصرف خود دارد که فاقد سند هستند.

شهردار تهران با اشاره به پرونده رساتجارت و یاس، افزود: مراجع نظارتی و قوه قضاییه گزارش دادیم و تصور ما این بود زمانی که پرونده باز است گزارش روی پرونده تاثیر گذار است. شهرداری از فرد شکایت نکرده است بلکه شرکت موضوع و طرف شهرداری بود.

تخفیف های 10 تا 50 درصدی به واحدهای نجومی

پیروز حناچی ادامه داد: ۲۵۰ ملک شهرداری در حال حاضر در دست غیر است. به عنوان مثال۱۵۰ ملک شهرداری در اختیار نهاد های عمومی مانند پلیس است. از ۲۲۰ واحد نجومی برخی از آنها با تخفیف ۱۰ تا ۵۰ درصد به شکلی واگذار شده بود که ۲۰ تا ۳۰ مورد این واگذاری ها هیچ گونه ارتباطی افراد با شهرداری نداشتند.

از ۱۹۰۰ ملک اعلامی ۱۰۸۰ ملک زیر نظر معاونت اجتماعی است که نزدیک به ۹۰۰ ملک دارای مجوز است، از ۲۱۵۰ مورد لیست املاک ۴۰۰ مورد پس گرفته شد و ۲۷۰ مورد نیز با تخفیف های معقول از طریق تعاونی ها به کارکنان واگذار شده است.

او بیان کرد: بیست املاک به شورای شهر تهران داده شد و باید به این نکته تاکید کنم که دیگر املاک به غیر واگذار نمی شود. سازمان املاک بر اساس گزارش رسمی املاک را ساماندهی کرده و لیست آن را به شورای شهر ارایه کرده است. 

منطقه 22 باید 110 مدرسه و کلانتری داشته باشد

پیروز حناچی درباره منطقه ۲۲ و بارگذاری سنگین و بی رویه در این منطقه گفت: در همه اسناد تهران از جمله طرح جامع منطقه ۲۲ به عنوان آخرین فرصت شهر تهران برای توسعه و جهانی شدن تهران بود و اتفاقی که اطراف دریاچه و بلند مرتبه سازی که در آن منطقه انجام شد یکی از مناقشات ما در شورای عالی شهرسازی با شهرداری وقت تهران بود. 

شهردار تهران تاکید کرد: استناد به رای کمیسیون ماده 5 مربوط به سال 87 برای توسعه و ساخت ساز در منطقه ای مانند منطقه ۲۲ اصلا پذیرفتنی نیست. جالب است بدانید برای خدمات زیر بنایی منطقه ۲۲ چیزی بالغ بر ۱۱۰ مدرسه و کلانتری مورد نیاز بود اما مورد توجه قرار نگرفت. یکی از دلایل متوقف کردن بلند مرتبه سازی در سال ۹۳ تاثیر ساخت و ساز در منطقه ۲۲ بود. 

شروع ساخت مترو منطقه 22 از هفته آینده

پیروز حناچی اظهار کرد: اقدامی که در این دوره مدیریت شهری انجام شد تهیه و تدوین طرح تفصیلی منطقه ۲۲ است که به تصویب شورای شهر نیز رسید و به این طرح افتخار می کنیم. هفته آینده کلنگ مترو را در منطقه ۲۲ بر زمین خواهیم زد و انشالله توسعه منطقه ۲۲ را خواهیم داشت.

شهردار تهران افزود: با توجه به تخصص من این انتظار بود که تحول گسترده در این مناطق و بخش تاریخی تهران مانند عودلاجان و بازار و حصار صفوی و ناصری تهران داشته باشیم. باید تاکید کنم اقدام های خردی در این بخش ها صورت گرفته اما اقدام کلانی نداشتیم.

ورود اتوبوس های برقی بدون سیم آرزوی من است

حناچی ادامه داد: اخیرا در کمیسیون ماده پنج مطرح شده فکر نمی کنم به این دوره مدیریت شهری برسد اما اسناد پایه ای آن را گذاشته ایم. از سوی دیگر پروژه امیر کبیر را در منطقه ۱۴ را به یک عرصه عمومی و تجاری تبدیل کردیم و امیدوارم بتوانیم تا پایان این دوره مدیریت شهری بتوانیم میدان توپخانه را به همراه ساختمان بادیه به نتیجه برسانیم.

شهردار تهران درباره اقدام هایی که انجام نداده و افتخار شهرداری افزود: دوست داشتم LRT ولیعصر را به نتیجه برسانم اما بودجه شهرداری برای انجام این چنین محدود است. البته اتوبوس های برقی بدون سیم یکی از آرزوهای من برای تهران است و امیدوارم تا پایان دوره بتوان ۶۰،۷۰ مورد اتوبوس برقی را وارد پایتخت کنیم.

علت حذف شهردار از جلسات هیئت دولت

شهردار تهران درباره حضورش در جلسات هیئت دولت گفت: بنا به سیاست ریاست دولت و هماهنگی های لازم بین دولت و دستگاه های مختلف، بعضی از افراد به جلسات هیئت دولت دعوت می شوند. شهردار تهران قانونا عضو هیئت وزیران نیست، اما حضور شهردار تهران در این هیئت برای دولت و شهرداری تهران یک فرصت است. چون شهرداری قوی ترین دستگاه اجرایی در مقیاس پایتخت است و بسیاری از اقدامات آن مستقیما به کمک دولت می آید. به عنوان مثال دو سال پیش در شب یلدا گزارشی در مورد میادین میوه و تره بار به دولت ارائه کردیم که اقلام در این میادین به طور متوسط حدود 40درصد ارزانتر از بیرون به فروش می رسد. 

پیروز حناچی در توضیح علت مشکل بین شهرداری و دولت تاکید کرد: علت این مشکل ملکی مربوط به نهاد ریاست جمهوری که در محدوده حریم ثبت شده بیت امام (ره) و جماران بود. در سال 82 طرحی در شورای عالی شهرسازی به استناد ماده 66 قانون برنامه سوم به تصویب رسید. بهسازی جماران و تملک باغ های اطراف بیت امام (ره) که در دوره قبل انجام شد نیز بخشی از همین طرح بود. اما برای پلاک های مجاور کوچه ای که بیت امام (ره) واقع شده محدودیت های ساخت و ساز وجود داشت.

او با اشاره به ملک نهاد ریاست جمهوری، افزود: این ملک یکی از گودهای خطرناک رها شده بود که نهاد از درخواست ساخت و ساز آن را به شهرداری داد. من اشاره کردم تا صفر – صفر این مجموعه هیچ مشکلی برای ساخت و ساز وجود ندارد. با توجه به شیب زمین موافق بودیم این گود از خطرناک بودن در بیاید. اعلام کردم از صفر – صفر به بالا دو نکته رعایت شود؛ 1) پروانه بگیرید و 2) حریم ارتفاعی آنجا را رعایت کنید.

دوستان بر این تصور بودند که آن منطقه حریم امنیتی داشته و این حریم لغو شده است. اما اعلام کردیم که این حریم، میراث فرهنگی است که اتفاقات حساسیت های زیادی روی آن وجود دارد. البته در دوره های پیشین چند پلاک نقض شده بود و مشکلاتی را به وجود آورده بود. عطش زیادی برای رعایت نشدن ضوابط در آنجا وجود داشت.

به دلیل آن که عقبه این موضوع را خودم در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب کرده بودم و کوتاه نیامدم. با پیگیری هایی که ما کردیم پروانه ساخت این ملک صادر شد اما بخشی مورد بحث خارج از حدود پروانه صادر شده بود. از ساخت و سازهای خارج از حدود پروانه پیشگیری شد و در حال حاضر کار در چارچوب قانونی پیش می رود.

چرا شهردار تهران مصاحبه می کند؟

پیروز حناچی درباره افزایش تعداد مصاحبه هایش در این روزها اظهار کرد: مقاطع انتهای دوره موقع ارائه گزارش است. معتقدم که روش اداره شهر درست در گذشته نبوده است و تلاش می کنم که در آینده هم این رویه اتفاق نیفتد. فارغ از این که چه کسی مسئولیت شهر را قبول می کند، وظیفه قانونی، شرعی و عرفی دارم، از آن غافل نمی شوم و در این راه تمام تلاش خودم را به کار می بندم.

وی تاکید کرد: موضع دوستان به شکل منتقد با من در مقام اجرا مجزاست. من قسم خوردم و وظیفه دارم که منافع شهر را حفظ کنم و اقدامی مخالف منابع شهر انجام ندهم. در عین حال که باید به کارهای اجرایی شهر بپردازیم، حساسیت ایجاد نمی کردیم، باید گزارش قابل قبولی را به مردم شهر تهران ارائه کنیم. البته حق نقد وجود دارد.

نقطه تمایز مدیریت جدید شهری با گذشتگان

او با بیان این که روزی که می خواستم از شورای شهر رای بگیرم، گزارشی ارائه کردم، تاکید کرد: اساسا تمایز دوره ما با دوره قبل این بود که اعتقاد داریم شهر باید با نگاه تخصصی اداره شود. بنابراین باید چشم اندازهای تعریف شده برای شهر با شعارها و راهبردهای ما در یک راستا و امتداد باشد.

نمی توانیم بگوییم شهر انسانگرا ولی ساخت اتوبان را ادامه دهیم. باید مسیرهای پیاده، مسیرهای دوچرخه، توسعه فضای سبز، نقشه مدیریت شهری شود. نمی توانیم شعار بدهیم اما در اقدامات چیز دیگری انجام شود. اگر بارگذاری هایی در مناطقی انجام دهیم ولی پروژه های عمرانی را در مناطق دیگری ادامه دهیم، اشتباه است. باید برای رسیدن به چشم انداز نقشه و برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. 

نیازی به مذاکره برای خبری نشدن تخلفات نبود

او در پاسخ به این سوال که چرا رفتار متناقض مطرح شده تیم مدیریتی شهرداری فعلی در برخورد با رسانه های منتقد وجود دارد، بیان کرد: همین که دوستان مخالف در این فضا حضور دارند و سوال می پرسند نقض غرض شماست.

درباره یکی از سایت ها موضوعات مطرح شده درباره پرونده شخصی است و در مورد اینکه رسانه ای قبل از انتشار خبری تقاضای مذاکره داشته باشد این بودار بوده و این مذاکره فساد بر انگیز است. من در شورای شهر تهران و در گزارش خودم و در پیامم به اعضای شورای شهر این موضوع قید شده بود که نهادی برای انتشار خبر تقاضای مذاکره دارد که من قبول ندارم. 

حناچی ادامه داد: این خبر واکسیناسیون مدیران به نام پاکبان ها را بررسی کردیم. اعتراض ها درست و وارد بود نیازی هم به مذاکره با رسانه های منتشر کننده خبر وجود نداشت. خود ما به عاجل برخورد کردیم و این موضوع به اعضای شورای شهر اطلاع رسانی شد. فردای آن روز (پنجشنبه) این موضوع را توییت هم کردم.

پیروز حناچی ادامه داد: افتخار من این است که با فساد در دوره خودمان برخورد می کنیم و این برخورد را به دوره بعد نمی سپاریم. در شوراهای معماری مناطق مسائلی وجود داشت. مثلا در منطقه ۴ مجوز ساخت ۱۶ برج را داده بودند که اساسا این برج ها امکان امداد رسانی آتش نشانی هم نداشتند و ما از شرایط دوره مدیریت قبل در حال رسیدن به شرایط انضباط هستیم.

شهردار تهران افزود: این قول را به مردم می دهم هیچ پروانه ای دستی، پیش پروانه و خارج از طرح تفصیلی صادر نمی شود و اگر من جز می زنم این موضوع اطلاع رسانی شود برای این است که باید جهت زندگی در آینده شهر این روش و مسیر را دنبال کنیم.

تساوی یک متر زمین منطقه 22 با قیمت پارچه فاستونی

پیروز حناچی با اشاره به کمک به یکی از خیریه ها در دوره مدیریت شهری سابق گفت: در تبصره 6 ماده 55 قانون شهرداری تصویب شده که شهرداری می تواند با تصویب انجمن شهر به خیریه ها کمک کند. در این دوره ما تمام کمک ها را به تصویب شورای شهر تهران رساندیم. وظیفه قانونی کمک به خیریه ها را در بودجه گنجانده ایم و به تصویب شورای شهر رسانده ایم. این موضوعات از حدود اختیار شهردار نیز خارج است اما در گذشته این رویه وجود نداشته است. شورای شهر آن زمان باید به این موضوعات اعتراض می کرد چرا که این موضوعات خود را در تفریق بودجه نشان می دهد. 

وی درباره واگذاری ها تاکید کرد: بعضی از معاونان من به شوخی می گویند؛ به قیمت یک متر فاستونی زمین های منطقه 22 کارشناسی و واگذار شده است. من مصوبه ای در این زمینه ندیدم. رویه کمک به موسسات خارج از شهرداری در گذشته مرسوم بوده است. اما بیشترین کمک به این موسسه شده است.

شهردار تهران درباره فعالیت های مصطفی میرسلیم در حوزه شهری نیز افزود: پیگیری ایشان به سال 92 برمی گردد. خیلی از مواردی که اشاره کردم با رویکرد جدید ما تغییر مسیر داده است مطالبه ایشان هم هست. چون ایشان نماینده شده اند فعالیت هایشان بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

کاهش یک هشتمی بودجه شهرداری در یک دهه

پیروز حناچی بیان کرد: برای ملوس شدن وضوع بدهی ها، بودجه شهرداری تهران از سال ۸۹ تا ۹۹ را مقایسه ای می کنم. در سال ۸۹ بودجه ۷ میلیون دلار بوده است که در سال ۹۳ این رقم به ۴.۸ رسیده و امروز ۱.۷ است و اگر بخواهیم مقایسه کنیم بودجه شهرداری یک هفتم تا یک هشتم دوره قبل شده و کاهش پیدا کرده است.

شهردار تهران افزود: با وجود آن که نزدیک انتخابات شورای شهر هستیم اما استقبال می کنم که موضوع بدهی ها سیاسی نشود. مهم این است که نظم مالی شهرداری و هزینه کردهای مورد توجه قرار بگیرد. من استقبال می کنم مدیران و ناظران بتوانند با هم بحث کنند ولی نباید بگذاریم اتفاقات گذشته مجدد دوباره تکرار شود زیرا شهر تهران دیگر کشش ندارد. مبنای بدهی های شهرداری تهران گزارش تفریغ بودجه سالیانه شهرداری تهران است که در شورای شهر تهران ارائه و تصویب می شود.

پسماند معضل پیچیده شهر تهران

پیروز حناچی درباره وضعیت پسماند و دفن پسماند و جمع آوری پسماند از سوی کودکان و افراد نیازمند گفت: یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهر تهران در ۵۰ سال اخیر پسماند است. در ابتدای دوره ما پسماند ۵.۷ تن بود و آنچه که امروز به سمت آرادکوه حمل می شود ۵.۵ تن است. بخشی از کاهش حجم پسماند مربوط به تفکیک و فرهنگ سازی تفکیک از مبدا است. به عنوان مثال لاستیک و سرشاخه ها، دیگر حمل و دفن نمی شود و ایده آل ما این است که دفن پسماند در آرادکوه به صفر برسد که تا رسیدن به این هدف فاصله داریم.

شهردار تهران افزود: در آرادکوه قسمتی برای سوزاندن پسماند و تولید برق در نظر گرفته شده و همین موضوع توجیه اقتصادی پیدا کرده است تا فعالان اقتصادی وارد موضوع شوند. موضوع زباله سوز را با معاون اول رییس جمهور مورد بحث قرار دادیم. موضوع پسماند یکی از پیچیده ترین طرح های شهر تهران است و ما از ابتدای کار طرح مطالعه جامع پسماند را بررسی کردیم.

پسماند مناطق با یکدیگر ارزش های متفاوتی دارد. به عنوان مثال پسماند منطقه یک ارزش بیشتری دارد و اما تاکید کردیم که نگاه اقتصادی به موضوع وجود نداشته باشد. برنامه ای با کره ای ها داشتیم که پسماند های دفن شده در آراد کوه را تبدیل به گاز متان کرد و تپه های آراد کوه را به تپه های سبز بدل کنیم که به دلیل تحریم ها انجام نشده و امیدواریم با توجه به این شرایط گشایشی در این مورد انجام شود.

او تاکید کرد: طرح کاهش و طرح جامع پسماند در شورای شهر تهران به تصویب رسید است. با همین مصوبه طرح کاپ یا همان کاهش تولید پسماند دنبال و پیگیری می شود. 

حناچی ادامه داد: در مورد کودکان کار سال گذشته بخشنامه ای به پیمانکاران ابلاغ کردیم و در این بخش تعداد ۴۰۰ کودک کار کاهش پیدا کرده است. نمی خواهم بگویم شرایط بهشت شده اما اقدامات آغاز شده است.

تکذیب سهمیه بندی مدیران 

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مدیران مانند موسوی لاری در شهرداری فعالیت می کنند؟ افزود: معمولا برای انتصاب مدیران بعد از جمع بندی با اعضای شورای شهر تهران همفکری می کنیم و اعضای پارلمان شهری بر انتصاب ما صحه می گذارند. در اینجا سهمیه بندی مدیران را تکذیب می کنم. نمی توانیم فردی را به دلیل آن که پدرش منسب دارد از حق اجتماعی محروم کنیم و بگوییم چون پسر اوست نباید در مناسب قرار گیرد. موسوی لاری تخصص شهری را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده است و در بین دیگر شهرداران دیسیپلین شهری بیشتر دارد.  

او بیان کرد: انتخاب دستیاران یکی از افتخارات مدیریت شهری این دوره است و از بهترین نخبه ها با عبور از ۱۴ مصاحبه و آزمون انتخاب شده است و فرض کنیم اگر فرزند برخی از افراد از این مراحل آمد بالا نباید جلوی آن را بگیریم و من از جذب دستیاران به این شکل (از طریق فراخوان آزمون) دفاع می کنم. این کار ۲۰ سال بود در شهرداری تهران انجام نشده بود و تلاش کردیم از طریق آزمون دستیاران افراد متخصص را جذب کنیم.

هزینه پل صدر مساوی با ساخت کامل متروی تهران

پیروز حناچی با اشاره به پروژه های عمرانی اظهار کرد: پروژه ها در ابتدا با رقمی پیشنهاد می شود ولی در عمل با رقم های بیشتری تمام می شود. گاهی مشکلات فنی هزینه های پیش بینی نشده ای را به پروژه تحمیل می کند. مثلا در پروژه نواب خط کف پروژه پایین تر رفت و در زمینه آب های سطحی پیچیدگی هایی به وجود آورد. به همین دلیل همه پروژه های عمرانی را با هم عرض نمی دانم.

اگر پروژه صدر را نقد می کنیم به دلیل آن است که این هزینه بهره وری لازم را برای شهر نداشت و اگر این هزینه برای توسعه حمل و نقل صورت می گرفت، شاید تمامی خطوط متروی تهران به طور کامل اجرا شده بود. اما نواب در طرح جامع دیده شده بود و باید به اجرا در می آمد. با مثالی مفهوم حرفم را می رسانم. عاقلانه نیست کسی کلیه اش را بفروشد تا عمل زیبایی انجام دهد.

کاری که در منطقه 22 و پروژه صدر رخ داده مصداق این مثال است. منابعی است که آنجا هزینه شده که اولویت یک شهر نبوده و می توانسته برای حل مشکلات اساسی تهران مورد استفاده قرار گیرد. این رویه اصلاح نمی شود مگر با خرد جمعی در شورای شهر تهران و حضور افراد متخصص است.

او ادامه داد: فردوسی شعر معروفی دارد و می گوید: «سپاهی نباید که با پیشه‌ور / بیکروی جویند هر دو هنر / یکی کارورز و یکی گرزدار / سزاوار هر کس پدیدست کار / چو این کار او جوید او کار این/ پر آشوب گردد سراسر زمین» فضای شورای شهر را باید برای متخصصان حوزه های اجتماعی، شهرسازی، مالیه شهری، معماری و... باز شود. اگر بدنه شهرداری را به تخصص نزدیک کنیم، فعالیت آن قابل دفاع است. انتخابات شورای شهر فرصتی برای این موضوع است. حساسیت های من به دلیل رقابت های سیاسی نیست. اما اگر رقابت های سیاسی منجر به انجام این کار و حضور متخصصان در شورای شهر شود پسندیده است و منافع آن به مردم شهر تهران می رسد.

تبدیل 200 خانه معاصر به فضای فرهنگی

او با اشاره به توسعه فضاهای فرهنگی در شهر تاکید کرد: در منطقه 6 که پتانسیل فرهنگی بالایی دارد با تغییر رویکرد قبل از اپیدمی کرونا بیش از 200 خانه دوره معاصر که معمولا تخریب می شد، به فضاهای فرهنگی تبدیل شد. خانه های معاصر این منطقه در قالب موزه، کافه کتاب، کافه و... و تحت تاثیر خانه هنرمندان تهران توسعه یافت. البته مشکلاتی نیز در این مورد وجود دارد.

به عنوان مثال کلینیک سینا به دلیل استفاده نا به جا از ساختمان مسکونی رخ داد و قانون نیز اجازه چنین استفاده ای را داده است. در گذشته پزشکان یک اتاق حیاط خود را مطلب می کردند و قانون این اجازه را به آنها می داد. هنوز هم این موضوع وجود دارد و خلا قانونی داریم. امروز آن قانون به حادثه کلینیک سینا منجر شده است. جهت گیری عمومی ما فضای فرهنگی و احصای حقوق فرهنگی شهر تهران از طریق روال قانونی است.

مناسب سازی شهر برای 35 درصد ذی نفعان

حناچی درباره پیاده روهای شهر تهران نیز تاکید کرد: مناسب سازی فضاهای عمومی برنامه گسترده ای را آغاز کرده ایم، از فضاهایی مانند پارک ها، ایستگاه مترو و... را در دستور کار قرار دادیم. این مناسب سازی نه فقط برای معلولان بلکه برای تمام شهروندان در دستور کار قرار گرفته است. بین 3 تا 5 درصد جامعه را معلولان تشکیل می دهند اما با وجود خانم باردار، افراد مسن، مادران کالسکه دار، بیماران و... این افراد 35 درصد جامعه را شامل می شوند.

پیگیری جدی مناسب سازی در دستور کار قرار گرفته است. به عنوان مثال هیچ ایستگاه مترویی افتتاح نشده الا این که جانبازان و معلولان تا سکوی مترو بروند. چک لیست را به انجمن معلولان دادیم و پس از چک آنها ایستگاه ها افتتاح شد. فقط یک جا خلف وعده کردیم آنهم به دلیل لزوم هماهنگی با ریاست جمهوری بود. اعتقاد شهرداری و شورا این بود که باید مناسب سازی انجام شود. پیاده رو ها هم نقطه هدف ما هستند.

برخی نهادهای حاکمیتی شورایاری ها را به رسمیت نمی شناسند

شهردار تهران افزود: درباره شورایاریها با مشکلی مواجه هستیم. در این مورد برخی معیار حقوقی در بخش حاکمیت داریم که بخشی از نهاد حاکمیت شورایاری ها را به رسمیت نمی شناسد. یکی دیگر از افتخارات ما در مدیریت شهری برگزاری انتخابات شورایاری ها در دور پنجم بود که به شکل الکترونیک با حضور ۵۰۰ هزار نفر برگزار شد. برخی نامه ها زده شد که با ورود دولت موضوع و مشکلات حل شد. اعتقاد داریم که موضوع محله ها باید به افراد سپرده شود اما این اقدام برخی مشکلاتی دارد که تنها به صرف اقدام شورای شهر تهران مشکل حل نمی شود.

افزایش ۲۴.۱ درصدی اعتبارات مترو

شهردار تهران با اشاره به آمارها افزود: امروز شاهد افزایش ۶۵ صدم درصد سرانه ها به یک درصد هستیم. یعنی از بودجه تهران به مناطق جنوبی تهران پرداخته و اختصاص داده شده است و در بخش دیگر در بحث حمل و نقل نسبت اعتبارات از سال ۹۲ تا ۹۵ به میزان ۲۴.۱ درصد اعتبارات مترو افزایش پیدا کرده ۱۹صدم درصد هم در بخش بزرگراهی افزایش داشتیم و این گواه این جمله است که شعارها با اقدام ها منطبق است.

سرنوشت شهر در گروه رای مردم در انتخابات 

پیروز حناچی با اشاره به دسترس پذیری به شهر است، گفت: یکی از افتخارات شهر یزد علاوه بر جهانی بودن، این است که در حوزه مناسب سازی نسبت به شهرهای دیگر پیشتاز است. من ارتباط خوبی با اقلیت ها و نمایندگان مجلس دارم. قبل از کرونا در مجامع آنها حاضر می شدم و ارتباط قوی داشتیم. در زمینه معلولان نیز مشاور معلولان دارم. بالاتر از آن کنترل و چک لیست فضاهای عمومی را به انجمن معلولان سپرده ایم و تا آنها تایید نکنند پروژه ها افتتاح نمی شود.

یکی از تلاش های این دوره شهرداری مناسب سازی شهر بود که امیدواریم ادامه پیدا کند. ما ریلی را قرار دادیم و زمان انتخابات شورای شهر مردم انتخاب می کنند که این ریل جای خود بماند یا خدایی نکرده با عدم حضور یا حساسیت این ریل تغییر کند. معتقدم فضاهای مهیا شده برای گفتگو مصداق «فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» است. این فضاها می تواند شرایط را بهتر کند و اجازه ندهد بی نظمی ها ادامه یابد و نقدها ادامه یابد.

واکسیناسیون پاکبانان غیرایرانی انجام می شود

حناچی درباره برخورد با دستفروشان و ساماندهی این قشر از جامعه ادامه داد: قانون یکی از وظایف در حوزه شهرداری را برخورد با سد معبر قرار داده است و از طرفی شرایط اقتصادی به گونه است که به طور کاملا نمی توانیم به قانون عمل کنیم و ما این موضوع را بخشنامه کردیم در جاهایی که حساسیت وجود ندارد با نظم در ساعات مشخص دستفروشی انجام شود و اگر جلوی آن گرفته شد مکان دیگری به آن ها اختصاص داده شود.

حناچی درباره واکسیناسیون اتباع غیر ایرانی ادامه داد: بخشی از بار پاکبانی بر دوش اتباع غیر ایرانی است و برای واکسیناسیون آنها همه یک نظر را دنبال می کنیم. به همین جهت با وزارت بهداشت مکاتبه کردیم و در حال حل شدن این مشکل است و کار واکسیناسیون آن ها نیز انجام می شود.

او با اشاره به اقدام های کرونایی سازمان بهشت زهرا (س) بیان کرد: یکی از وجوه مثبت اداره امور شهر در کرونا در بهشت زهرا (س) بوده است.

شهردار تهران افزود: در حوزه کرونا مدیریت شهری در دنیا بیشترین درگیری را با کرونا داشته و شهروندان می توانند ببینند که تلاش کارکنان ما در آرامستان بهشت زهرا (س) موجب شکل گیری مدیریت جدیدی در این سازمان شد. در ابتدای همه گیری کووید-19 به دلیل شناخته نبودن ابعاد ویروس با تلاش پرسنل و نیروهای جهادی تلاش کردیم حداکثر آرامش را با سرویس دهی خوب برای خانواده متوفیان ایجاد کنیم. تلاش همکاران این بود که حتی تا شهرستان ها نیز سرویس دهی خوب باشد و از همین جا از تمامی پرسنل در سازمان بهشت زهرا (س) تشکر می کنم. 

رئیس جمهور نمی شوم!

پیروز حناچی درباره ورود به انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی دانم چه کسی این خبر را منتشر کرد. من برنامه ای برای ریاست جمهوری ندارم. از من پرسیدند قصد ندارید از بهشت به پاستور بروید؟ گفتم: «تلاش می کنم که از بهشت به جهنم نروم.» شهرداری تهران دقیقا در نقاط عطفی صدمه خورده که ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری داشته است. ایرادی ندارد کسی از شهرداری به ریاست جمهوری برود. ولی این که شهرداری تهران ابزاری برای ریاست جمهوری شود اشتباه است و شرعا و عرفا نمی توانیم منابع مردم تهران را برای این موضوع صرف کنیم. 

او با اشاره به برنامه 10 ساله ای که برای شهر تهران دارد، تاکید کرد: مطمئنم اگر مردم از این برنامه حمایت کنند تهران را به یکی از شهرهای جذاب دنیا تبدیل کرده و به مشکلات اصلی تهران مانند ترافیک و آلودگی هوا را حل کنیم تا یک پایتخت آبرومند برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم. اما شرط به اجرا رسیدن این طرح حضور گسترده مردم در انتخابات شورای شهر است. مردم هوشمندی لازم برای تشخیص صحبت های مختلف را دارند و امیدواریم با این گفتگوها تاثیر مثبتی بر انتخابات شورای شهر تهران بگذاریم.

حذف شکاف طبقاتی در تهران

او افزود: فکر می کنم پیگیری برنامه های توسعه محله محوری بخشی از شکاف طبقاتی بین جنوب و شمال تهران را حل خواهد کرد.

پیروز حناچی با تشکر از رسانه ها برای بازتاب سواستفاده از واکسن پاکبانان گفت: مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است. قرار نیست در این دوره از خبرنگاری شکایت کنیم.

موضوع تخلفات را جدی پیگیری می کنیم

او درباره عدم شکایت حقوقی به دلیل تخلفات در بین مدیران قبلی شهری بیان کرد: این موضوعی است که با همکاری اعضای شورای شهر تهران دنبال می کنیم و با گزارشی که اردیبهشت و خرداد به شورای شهر ارائه می کنیم موضوع را به جد دنبال خواهیم کرد. 

شهردار تهران درباره شکایت از عیسی شریفی گفت: شهرداری از شخص شکایت نکرده است بلکه شرکتی که طرف قرارداد شهرداری شکایت کرده ایم. هلدینگ یاس و رسا تجارت شکایت شده است. سند شکایت را برای شورای شهر ارسال شده است. عیسی شریفی نیز جزو صاحبان همین شرکت است که با آن برخورد می شود.

۳ میلیون کاربر در سامانه تهران من

شهردار تهران درباره هوشمند سازی شهر تهران گفت: در این خصوص باید به برنامه «تهران من» با ۳ میلیون کاربر و در ادامه نیز برنامه دوچرخه، سامانه دریافت عکس و فیلم از سوی سامانه ۱۳۷، پرداخت کرایه به وسیله موبایل اشاره کنم. اقداماتی در سطح بین الملل انجام شده است که به نفع پایتخت بوده است. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا نامی از شهردار اسبق نمی آورد، تاکید کرد: من به عنوان فردی که مسئولیت رسمی در نظام جمهوری اسلامی دارد وظیفه دارم به شکل شرعی و عرفی از روسای قوا صیانت کنم و نمی توان در جایی که آنها حضور ندارند اسمی از آنها ببرم. من ترجیح می دهم در فضای کارشناسی صحبت شود و شاید انتخاب شورای شهر قدری سیاسی شود اما تلاش من این است به شکل کارشناسی و تخصصی عمل کنم.

پیروز حناچی افزود: من عرض کردم انضباط را به شهر برگرداندیم و نشستیم روی طرح تفصیلی و این معما نیست که تخلفی در شهر انجام نمی شود و ما چشم خود را روی تخلف نمی بندیم و در این دوره به جدیت با تخلفات برخورد شده است.

شهردار تهران گفت: هر پروانه ای که صادر می شود حداقل تا ۹ سال می تواند اعتبار داشته باشد شهرداری با آن درگیر است. عوارض نوسازی خیلی به روز شده است و یکی از مواردی که کمک کرد شرایط اقتصادی را تحمل کنیم به روز شدن عوارض بود. کمیسیون ماده ۵ ، به علت اینکه شهر یک موضوع دینامیک است و نه استاتیک یک ابزار است.

این ابزار مانند چاقو که می شود استفاده درست و نادرست از آن شود. ما در این دوره با استفاده از کمیسیون ماده ۵ طرح تفصیلی درکه ، فرحزاد و کن و ... را تصویب کردیم که بعد از مدت ها روی زمین مانده حل شد. در این دوره تلاش کردیم از ماده ۵ به شکل تخصصی استفاده کنیم.

او با بیان این که دوچرخه مد موثر حمل و نقل نیست، اظهار کرد: اما اگر تصور کنید هر فرد صبح با دوچرخه تردد کند یک ماشین و منبع آلاینده از سطح شهر کم می شود و فضای شهر تهران زیست پذیر تر می شود. توسعه قلمرو عمومی، راه آهن تهران و تبریز توسعه محور امیر کبیر و میدان هفت تیر از اقدام های شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری تهران بود.

پیروز حناچی در تشریح 5 برنامه اصلی شهرداری گفت: 5 برنامه اصلی برای جلوگیری از فروش شهر در نظر گرفتیم. شهر فروشی چند دهه است که گریبان شهر را گرفته است که گفته می شد برای اداره شهر نیاز است. اما ما علیرغم شرایط کرونایی و کاهش 50درصدی از ناوگان حمل و نقل عمومی در جهت توسعه حمل و نقل عمومی رکورد افتتاح ایستگاه های مترو را شکستیم و این رکورد را افزایش دادیم. 

او درباره ساماندهی میدان هفت تیر تاکید کرد: یک کارگاه شهری وسط میدان هفت تیر بود. یعنی شهر در دست پیمانکاران هستند. تلاش کردیم کارگاه های ساختمانی کاهش یابد. هوشمند سازی تهران و زمینه شهر نوآور را دنبال کردیم. لغو ضوابط برج باغ و توسعه فضای سبز در محلات را نیز دنبال کردیم. 18 پارک به پارک های شهر تهران اضافه شده و امسال نیز 18 پارک اضافه می شود.

شرط پس گرفتن شکایت از دستگیر شدگان آبان

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری از دستگیرشدگان آبان ماه 98 شکایت کرده است؟ گفت: در آبان ماه افرادی به اموال عمومی صدمه وارد کرده بودند. باید با افرادی که این کار را انجام داده بودند مطابق قانون برخورد می شد. اما این افراد برای جبران خسارت اعلام آمادگی کردند و ما گفتیم شهرداری در صورت جبران خسارت شکایت خود را پس می گیرد. این دستور هم به مناطق ابلاغ شد که اگر خسارت جبران شود مناطق باید شکایت را پس بگیرند.

بستگانم در شهرداری حضور ندارند

پیروز حناچی درباره حضور بستگانش در شهرداری گفت: هیچ کدام از بستگان نزدیک من در شهرداری ورود نکرده اند. هیچ فردی که نسبتی با من دارند حق ورود به موضوع مدیریت شهری ندارند و اگر گزارشی به من برسد به طور قطع با آن برخورد خواهم کرد.

شهردار تهران درباره کاهش تیراژ روزنامه همشهری تاکید کرد: بسیاری از روزنامه های بین المللی دچار این مشکل شدند. روزنامه همشهری نیز استثنا نیست. فضای دیجیتال هم شرایط را برای رسانه های مکتوب سخت کرده است و کاهش تیراژ کاغذ گواه کاهش نفوذ نیست و همشهری آنلاین در حال حاضر جز پر نفوذ ترین رسانه ها است.

ساماندهی دره اسلام آباد

او افزود: اگر اقدامی در دره اسلام‌آباد بخواهد انجام شود بدون نظر شورایاری ها انجام نمی شود و در حال حاضر طرح در حال مطالعه است قبل از تصویب با افراد محلی همفکری خواهد شد.

شهردار تهران درباره آخرین وضعیت قلعه حسن خان نیز گفت: شهر قدس در استان تهران قرار دارد و خارج از تهران است ولی با تهران ارتباط مستقیم دارد. فکر کنم شبکه اتصالی تهران و شهر قدس ایستگاه مترو گرمدره است. اگر از طریق استانداری موضوع اتوبوس پیگیری شود این سرویس قابل پیگیری و اتصال است و حل می شود.

زلزله و سیل تهران را تهدید می کند؟

پیروز حناچی افزود: سیل و زلزله دو خطر قابل پیش بینی در شهر تهران است. البته زلزله می تواند بسیار مهیب تر باشد. گسل ری مشا و فشم از گسل های خطرناک پایتخت است. اقدام های زیادی در دوره قبل و این دوره مدیریت شهری انجام شده است و افزایش تعداد شتابنگار ها و شبکه شدن آنها نقش بسیار زیادی دارد که اگر زلزله در حریم رخ دهد شتابنگار یک دقیقه زودتر آن را اعلام می کند و همین امر موجب کاهش تلفات می شود.

ما باید یاد بگیریم با زلزله زندگی کنیم با مانور و آموزش آمادگی خود را بالا ببریم. با همکاری اورژانس ۴۰ پد هلی کوپتر تعبیه شده و این فقط گوشه ای از اقدام های انجام شده از سوی مدیریت شهری است. شیرهای اتومات گاز در حال نصب شدن و در بسیاری از جاها نصب شده است. 

وی به بارش های اخیر اشاره کرده و تاکید کرد: بارش های متعددی در شهر تهران در چند سال اخیر داشتیم و تا مرحله بسته شدن شریان ها پیش رفتیم اما با مدیریت و اقدام های سریع و به موقع از بروز حادثه جلوگیری کردیم. دوستانی که در شرایط دو سال گذشته سیل از ارتفاعات شمال تهران عبور می کردند به ۳۰۰ هزار نفر مسیج ارسال کردیم و به این روش تاب آوری تهران را افزایش دهیم. 

به روز رسانی آتش نشانی

حناچی گفت: درباره آخرین وضعیت آتش نشانی تهران و تغییرات انجام شده باید اعلام کنم آتش نشانی تهران از باب گسترش ایستگاه ها، تجهیزات آتش نشانی با قبل از حادثه پلاسکو قابل مقایسه نیست و علیرغم شرایط تحریم منطبق با شرایط بحرانی است و تلاش می کنیم با آموزش و متناسب کردن تجهیزات از عهده تهدیدات بر بیایم.

شهردار تهران درباره واکسیناسیون آتش نشانان تاکید کرد: حوزه خدمات شهری برای تزریق واکسن کرونا اعلام اولویت شد و درگیری حوزه خدمات شهری با کرونا جدی است و در حال پیگیری است. سختی کار آتش نشان ها از سوی دولت تصویب شد.

واگذاری ملک به وزارت ورزش

او درباره واگذاری ملک به باشگاه پرسپولیس گفت: اگر با وزارت ورزش درباره واگذاری ورزشگاه شهید کاظمی به نتیجه نرسیم قرارداد خود را تمدید کنیم اما نمی توانیم به پرسپولیس ملک واگذار کنیم مگر آنکه آن را بفروشیم. اما در بخش توسعه خط ۷ مترو اگر قرار باشد واگذاری ورزشگاه انجام شود به وزارت ورزش این ملک واگذار می شود.

آسفالت ریزی یک میلیون تنی در تهران

او افزود: در مورد آسفالت شهر تهران برنامه ما توزیع یک میلیون تن آسفالت در سال است اما با بحران قیر مواجه هستیم که قیمت آن افزایش پیدا کرده است اما این اقدام به شکل لکه گیری و روکش در دست اقدام است.

تخت گاز نمی رویم

شهردار تهران در تشریح تخت گاز نرفتن شهرداری گفت: سهم ساخت و ساز را در بودجه شهرداری تهران کاهش دادیم و این به معنی رشد طبیعی است و برداشتن پا از روی گاز دقیقا همین موضوع مد نظر ما بود.

او افزود: توافقی با پلیس راهور برای تردد ماشین های سنگین در شب داشتیم که تعدادی از آن ها به روز منتقل شد تا با آلودگی صوتی مواجهه نشویم و به دنبال این هستیم منافع تمام افراد در شهر مورد توجه قرار بگیرد. 

ما اشاره کردیم برنامه ده ساله برای شهر تهران تدوین کردیم و لازمه آن افزایش زیست پذیری شهر تهران است تا برای زندگی قابل تحمل شود. 

حناچی درباره رد صلاحیت افراد برای حضور در شورای شهر تهران تاکید کرد: درباره رد صلاحیت ها باید بگویم طبق اطلاعات من تعداد تایید صلاحیت اعضای کنونی شورای شهر تهران بیشتر از دو نفر است. امیدوارم مانعی برای ورود افراد متخصص شهری برای ورود به عرصه رقابت برای مدیریت شهری وجود نداشته باشد.

انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از شهر موضوع حاکمیتی است

او با بیان این که اشاره ای به فرودگاه مهرآباد شد، گفت: در جهان فرودگاه پر رفت و آمد در حوزه شهری وجود ندارد و باید با خطوط تندرو ریلی امکان تردد و رفت و آمد ایجاد شود. فرودگاه مهرآباد زمانی ساخته شد که خارج از تهران بود و امروز در شهر تهران قرار گرفته است و انتقال آن موضوع حاکمیتی است و باید به این موضوع فکر کنیم اگر فرودگاه مهرآباد منتقل شود از فضای آن چه استفاده ای خواهیم کرد و این همان تبدیل تهدیدها به فرصت هاست. 

شهردار تهران درباره زیباسازی شهر نیز گفت: با مبادی ورودی شهر باید بگویم زیبایی اتفاقی نیست و زیبایی نتیجه تامین بودجه است و انشالله با طرح موضوعی و موضعی دنبال می شود. ارتباط مستقیم با سازمان زیباسازی داریم و اتفاق های خوب شهری با زحمات سازمان زیباسازی رخ داده است. همکاران من جور سازمان های دارای وظیفه را می کشند که وظیفه خود انجام نمی دهند و تلاش ما این است که به زیبایی شهر بیشتر کمک کنند. 

حناچی در پایان تاکید کرد: امیدوارم در تایید صلاحیت شورا ها به مراجع چهار گانه استناد ‌شود اگر متخصصان وارد نشوند برای سودگران فرصت ایجاد می شود. ورود متخصصان به شورای شهر موجب حضور پرشور مردم در انتخابات خواهد شود و این امکان اگر نشود ممکن است فردی با ۱۰۰ هزار رأی وارد شورای شهر تهران شود که خوشایند نیست.

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 10285

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =