پرده برداری از حیف و میل پول پایتخت نشینان

شهر: میر لوحی عضو شورای شهر تهران درباره برخی از جزئیات گزارش تحقیق و تفحص از شرکت رسا تجارت و بنیاد تعاون سپاه شفاف سازی کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، محمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران یکشنبه شب- ۱۹ اردیبهشت- در سلسله نشست های مجازی با کارشناسان و مدیران شهری با موضوع ارزیابی عملکرد مدیریت شهری میهمان نشستی با موضوع شفافیت و شهر شیشه ای، از ادعا تا واقعیت بود.

محمود میرلوحی با تاکید بر این نکته که مطالباتی که جامعه داشت و اراده شورای شهر تهران باعث ایجاد شفافیت در شهرداری تهران شده است، بیان کرد: این در حالی است که بسیاری می گفتند که امکان ندارد به چنین اتفاقی دست پیدا کنید. اولین گزارش تغییر و تحول در آذر ماه ۹۶ به شورای شهر داده شد و گفته شد ۵۰ درصد قراردادهای شهرداری با ترک تشریفات است. ارقام گردش مالی شهرداری در حوزه عمرانی شهرداری تهران نصف بودجه عمرانی کشور است. البته به دلیل شرایط تحریم بودجه گاهی محقق نمی شود. سال ۹۵ چیزی بالغ بر ۱۸هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران بود. ۵۰ درصد آن با ترک تشریفات بوده است. در تحقیق و تفحص گفتم کل پروژه های عمرانی با قرارگاه خاتم الانبیاء قرارداد بسته شده است. این در حالی است که می گوییم باید بخش خصوصی فعال باشد و بخش خصوصی را تحقیر می کنیم. وقتی قرار است  کشور مانند همسایه های ما شود، باید بخش خصوصی فعال شود. در پایتخت اغلب با حرفایی مانند مناقصه، مزایده، شفافیت، رقابت و...  بیگانه بودند. با اراده شورای شهر و پشت کار بهاره آورین شفافیت رخ داده و این مورد مطالبه مردم بود و نباید اجازه دهیم در این نقطه متوقف شود.

دور زدن قوانین و مصوبات شورا از ابتدای قراردادهای شرکت رسا تجارت

عضو شورای شهر تهران در توضیح نکات مهم گزارش تحقیق و تفحص از رساتجارت تاکید کرد: در گزارش هم آمده که از نقطه صفر  این توافق نامه ها اغلب مصوبات شورای شهر و آیین نامه های آن را دور زده است. آیین نامه مصوب ۴۶ شهرداری ها، آیین نامه معاملات شهرداری مصوب ۵۵، ماده ۸۰ قانون شوراها که وظایف شورای شهر را مشخص کرده است را دور زده است.  در حال حاضر برای یک ملک شهرداری لایحه به شورای شهر تهران می دهد. سرمنشا تخفیفات نیز همانجا بوده است. ۵۰درصد تخفیف به اشخاصی مانند مدیران و اعضای شورای شهر و حتی افراد بیرون شهرداری داده شده است.

میرلوحی افزود: ما دو قرارداد را بررسی کردیم و معلوم شد که از آغاز به صورت غیرقانونی و محرمانه به دلیل ساز و کار آن زمان قائم مقام و اختیاراتی که داشته، به نتیجه رسیده است. مکاتبات گذشته را دیدم که معاونت های دیگر طوری به  قائم مقام گزارش می دادند که انگار به شهردار گزارش داده اند. دو قرارداد بدون اجازه شورای شهر و رعایت آیین نامه معاملاتی شهرداری تهران منعقد شده است و قرار بوده که سه جانبه باشد. یعنی شهرداری تهران به عنوان کارفرما باشد، تعاونی سپاه و قرارگاه خاتم پروژه را اجرا کنند و پول آن را به صورت نسیه بگیرند. این روند بسیار سریع دگرگون شده قرارگاه از توافقنامه خارج شده است و موسسه اعتباری ثامن و تعاون را قبول نداشته است. مستقیما از شهرداری چک ها در وجه آنها صادر شده است.

هدر رفت بیش از ۱۲ هزار میلیاردی منابع شهر با شعبده بازی

او با ذکر مثالی ادامه داد: مثالی هست که می گوید: «قرار بود یکی خیابان را بکند، دیگری لوله گذاری کند و بعدی خاک حفره را پر کند. دیدند یکی زمین را می کند و دیگری خاک روی آن می ریزد. پرسیدند: چرا؟ گفتند چون لوله گذار نیامده است.» این توافق نامه هم اینگونه است. قرار بوده قرارگاه اگر پشتیبانی مالی و نسیه کند کل فعالیت های عمرانی را انجام بدهد ولی متاسفانه به عنوان سرمایه گذار آمده اما شده پیمانکار. تعاون از عهده وظایف برنیامده و منابع را تامین نکرده است منابع که تامین نشده باید این توافقنامه ملغی می شد که نشده است. در طول این مدت ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع شهرداری در املاک و هولوگرام و... تلف شده است. در طول سه سال  ۱۴ هزار میلیارد تومان هولوگرام صادر شده است. املاک عمده ای به حراج گذاشته شده است. فقط ۲۲میلیون متر مربع زمین های ذخیره شهری فروخته شده است. دارایی های شهرداری و شهر فروخته شده است و دیگر به شهروند و شهر آفتاب رسیده بودند. فقط سال ۹۵ چیزی بالغ بر ۵هزار و ۳۰۰ میلیارد استقراض کرده اند. دارایی ها اینطور هدر شده و املاک شهرداری به حراج رفته است. ۶۹هزار میلیارد بدهی ایجاد کرده اند. بدهی های بیمه و مالیات را نپرداخته اند. مالیات ارزش افزوده را از پیمانکاران گرفته اند اما پرداخت نکرده اند. این بدهی ها به دوش مدیریت پنجم شهری افتاده است. باید ۷۰ میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی دوره گذشته را بدهیم هم حق تامین اجتماعی دوره خودمان را بپردازیم. حسابرسان اعلام می کنند که تکلیف بیمه ها، مالیات های تکلیفی، بازپرداختی ها، دریافت ها و... معلوم نیست. کافی است تفریغ بودجه ۹۳ را نگاه کنید ۳۳ تخلف در آن وجود دارد. بحث خیریه امام رضا (ع) و... در این تفریغ وجود دارد. اساس کارهای آن سال تخلف بوده است.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 10376

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =