۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 10382
تلاش برای تغییر مسیر ۳۰ ساله مدیریت شهری در تهران

شهر: شهردار تهران گفت: اقدامات اجرایی و زیادی در طول مدت مسئولیت بنده انجام گرفت اما در طول ۳۰ ماه تلاش کردیم تا مسیر ۳۰ ساله ای که در مدیریت شهری به آن انتقاد داشتیم را تغییر دهیم.  

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران صبح امروز -دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰- در نشست خبری به همراه دو معاون فنی و عمران و شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به عملکرد ۳۰ ماهه در مدیریت شهری، گفت: در یک کلام تلاش کردیم که متفاوت عمل کنیم و مسیر  ۳۰ ساله‌ای که به آن نقد داشتیم را تغییر دهیم. درواقع  قطاری که با سرعت حرکت می‌کرد و این حرکت عارضه‌های زیادی برا شهروندانش داشت و در خیلی از موارد گنیجنه‌هاب تاریخی را تحت تاثیر خود قرار میداد، متوقف کنیم و در ریل دیگری قرار دهیم.  

او عملکرد معاونت‌های شهرداری را مصادیق این تغییر رویکرد عنوان کرد و افزود: در گذشته نگاهی حاکم بوده شهر را با ۲۵ سرمایه گذار اداره میکنم و طبیعتا این شرایط عارضه های سنگینی را برای هشت و نیم میلیون ساکنانش ایجاد میکند. بنابراین تلاش کردیم شهر را برای هشت و نیم میلیون ‌نفر ساکن آن و حتی همان سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم.  

به گفته حناچی؛ ‌تلاش کردیم‌ برنامه‌ریزی‌های شهری در امتداد برنامه های بلند مدت تهران و شعاریمان باشد و شعاری هم دادیم که قابل انجام و عمل باشد. از طرف دیگر چشم‌اندازی به نام طرح جامع تهران وجود دارد که باید بر اساس آن برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.  

شهردار تهران با بیان اینکه نباید مغایر با برنامه های کلان تهران حرکت کنیم، گفت: در این ۳۰ ماه در حوزه فنی عمران و شهرسازی اقدامات موثری انجام شد.  تلاش کردیم به استانداردهای  جهانی نزدیک شویم؛  تهران در برخی موارد در رنکینگ جهانی وضعیت خوبی ندارد بنابراین تلاش بر اصلاح این رتبه شد البته همه این موارد دست شهرداری نیست و بخشی حاکمیتی است؛ مثلا  تجارت بین المللی خیلی دست شهرداری نیست اما می توانیم بهدعنوان تسهیل کننده عمل کنیم.  

حناچی به برخی پروژهای شهری اشاره کرد و گفت: پروژه‌های خیالستان در منطقه ۸، باغ راه حضرت فاطمه زهرا، میدان امام خمینی، پروژهدلمیرکبیر میدانگاه ها تیر همگی نوع بینش حدید شهرداری را در برنامه‌ریزی نشان می‌دهد.  

شهردار تهران بیان کرد: این پروژها شکل جدیدی از پروژه هاست و در راستای توسعه فضاهای عمومی که این فضاها به شکلی عادلانه در اختیار شهروندان باشد، انجام شده است. مثلا در پروژه امیرکبیر قراربوده مال ها و مراکز دیگر بارگذاری شود اما حالا به محوری پیاده راه تبدیل شده است.  

حناچی ادامه داد: از محدود شهرهایی بودیم که در میدان شهر کارگاه عمرانی (بچینگ) داشتیم که مهم‌ترین علرضه‌اش آلودگی هوا بوده اما مردم هم نسبت به شهر حق دارند و این بچینگ جمع آوری شد. در موضوع خیابان ولیعصر تلاش برای ثبت ملی اش آغاز شده‌بود و تلاش داریم آن را ادامه دهیم اگر این خیابان را به عنوان ارزش ببینیم باید شرایطی فراهم کنیم که به شهر و ارزش‌های تاریخی دیگر بازگردند مثلا در خیابان ولیعصر قنادی وجود دارد که یکصد سال از عمرش می‌گذرد در حالی اگر این قنادی در هر جای دنیا بود به یک ارزش تاریخی تبدیل می‌شد.

کاهش 75 درصدی ساخت و ساز در پادگان 06

پیروز حناچی گفت: تلاشمان برای انتقال پادگان ها همین از پروژه ای که قرار بود 2.2 میلیون متر مربع بارگذاری شود فشار اوری به 1.2 میلیون متر مربع و در مرحله بعد به ۹۰۰ هزار متر مربع رسید و با مصوبه شورای عالی شهرسازی به ۵۴۰ هزار متر مربع رسیده است. این پروژه برای نیروهای مسلح هم خوب است ما از سهم خودمان گذشتیم و تلاش کردیم سهم خود را به فضای عمومی تبدیل کنیم و هنوز هم این مساله را تعقیب می کنیم.

او ادامه داد: مراکز نواوری را مورد حمایت قرار دادیم که در ایجاد اشتغال و اقتصاد در فضای مجازی می توانند تغییر رویکرد ایجاد کنند

حناچی گفت: مرکز  ازادی با همکاری شهرداری تهران شکل گرفت و بر اساس رویکرد تجاری با ان برخورد نکردیم. این نگاه را در بقیه فضاها هم دنبال می کنیم و  در سیمان ری که امسال آنرا تصرف کرده این همین نگاه را تعقیب می کنیم.

حناچی به پروژه های در دست افتتاح نیز اشاره کرد و گفت: پروژه ولیعصر در جنب پارک دانشجو، پروژه راضی در جنب پارک طغرل با ۳۰ هزار متر مربع به بهره برداری می رسد. رازی مکانی است برای شناسایی ری است چراکه منطقه ری یکی از موضوعات باستان شناسی تهران و شناسنامه تهران است و آنقدر که در دنیا شناخته شده در ایران شناخته شده نیست.

کنترل بلند مرتبه سازی در منطقه 22

شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری تلاش کرده بی انضباطی را کنترل و پیگیری کند، گفت: بکی از محورهای اصلی کنترل بلندمرتبه سازی در منطقه ۲۲ بود که تصویب و ابلاغ شد. بلند مرتبه سازی یکی از طرح هایی است که می تواند با طرح های مصوب همراه شود. تلاش کردیم با قوانین جدید در پهنه های شناسایی شده این موضع را هدایت کنیم.

حناچی گفت: شهرداری سرنوشت شهر را به فروش تراکم گره نزده و کمبود ها را از محل فروش تراکم به دست نیاورده است که اگر قرار باشد کمبودها از این راه تامین شوذ وضعیت شهر مثل حالا می شود. سهم منابع پایدار را در بودجه شهرداری افزایش دادیم. دو لایحه مهم را تعقیب کردیم که یکی از انها به تصویب رسید.

او ادامه داد: روددره های تهران را با نگاه گستره قلمرو عمومی در حال تعقیب داریم.

حتاچی گفت: یکی از اقدامات شهرداری توسعه فضای سبز در مقیاس ملی، منطقه ای و محله ای بوده است که در سطح ملی کمربند سبز تهران بوده، در منطقه ای پارکهایی مانند الغدیر  و برج باغ ها بوده است و در مقیاس محله ای پارک های کوچک بوده که با همکاری دستگاه های دولتی مانند اموزش و پرورش در منطقه بریانک بوده است.

تهران من 3 میلیون کاربر دارد

او ادامه داد: فضای هوشمند تهران فعال شده است. اپلیکیشن تهران من از معدود اپلیکیشن هایی است که رکود زده است و ۳ میلیون کاربر دارد برنامه ما ایناست که همه خدمات شهرداری را ارایه کنیم.

او درباره شفافیت شهرداری توضیح داد:  امروز تراز مالی شهرداری تهران که باید هر ۶ ماه یکبار ارایه شود و تا کنون اتفاق نیافتده به شرایطی رسیده است که بر اساس اقدامات انجام شده می توانیم تراز را به روز کنیم.

حناچی در مورد ۱۳۷ که راه ارتباطی شهرداری  با مردم است گفت:  مردم می توانند با فیلم و عکس موضوعات را بیان کنند. اپلیکیشن دوچرخه و پسماند نیز در این زمینه بسیار موثر بوده اند.  

او با بیان اینکه در برخی اقدامات شرایط کرونایی خیلی تاثیرگذار بوده است، گفت: خدمات غیرحضوری در فضای مجازی از اقداماتی است که د این دوره انجام شده است.  

حناچی گفت: تمام گزارشات دو هدف را دنبال می کند یکی تغییر ریل در این سی ماه و  دیگری اینکه این روند باید برای قابل زندگی بودن تهران و قابل افتخار بودن ان تدام‌داشته باشد.

شهردار تهران گفت: نزدیک به اواخر دوره پنجم شورا و شهرداری می شویم و این فرصتی برای گزارش دهی وحساسیت نسبت به محیطی است که ما و فرزندانمان زندگی می کنیم.

مشکل بزرگ کلانشهرها ترافیک و انباشت خودروها است

پیروز حناچی، شهردار تهران به پرسشی مبنی براینکه تردد خودروها بیش از ظرفیت شهر تهران است، آیا فکری به حال ترافیک ‌و انباشت خودرو در تهران شده است، توضیح داد: یکی از عمده ترین مشکلات کلانشهرها و به ویژه کلانشهر تهران، ترافیک و انباشت خودروها است. تعدادی از کلانشهر این مشکل را رفع کرده‌اند. راه حل ترافیک و آلودگی هوا توسعه حمل‌ و نقل عمومی است. در این دوره از مدیریت شهری بیشترین منابع مالی در حمل و نقل هزینه شده است.

او در ادامه اضافه کرد: در شرایط تحریم، مشکلات مالی و اقتصادی و همچنین ناشی از کرونا یکی از گره‌های اصلی این بخش یعنی ساخت قطار ملی را باز کرده‌ایم. باید بتوانیم این حجم از واگن‌ها را با زیرساخت‌ها مناسب و هماهنگ کنیم.

حناچی با بیان اینکه اقدام بعدی در این باره کاهش و کنترل آلاینده‌ها است که ۱۸ دستگاه از جمله شهرداری تهران در آن نقش مستقیم دارند، توضیح داد: شهرداری تهران در زمینه موتورهای بنزینی، اتوبوس‌ها و خودروهای برقی، توسعه مترو و دوچرخه اقداماتی انجام شده است. با توسعه مسیرهای دوچرخه، هر دوچرخه‌ای که به خیابان اضافه می‌شود یک خودرو کمتر می‌شود.

شهردار تهران در ادامه گفت: هماهنگی سیاست‌ها برای ادامه کار بسیار مهم است. دولت نباید به بهانه اشتغال پا پس بکشد و مصوبه‌هایی که درباره موتورهای برقی ابلاغ کرده را متوقف کند.

بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی دستگاههای دولتی و نهادهای نظامی به شهرداری 

شهردار تهران درباره آخرین آمار بدهی دولت به شهرداری تهران؛ توضیح داد: مطالبات شهرداری از دولت در حوزه‌ های مختلف است، این بدهی در بخش صرفه جویی سوخت تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و این رقم به یارانه حمل و نقلی که از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌شود، اضافه شده و کمک هایی که از اوراق مشارکت دریافت می کنیم هم در این بخش قرار دارد.

حناچی گفت: بدهی دولت در بخش پروانه های ساختمانی دستگاه‌های دولتی هم به تازگی پیگیری و بررسی شده است. دستگاه‌های دولت فقط در بخش ساخت و سازهای بدون پروانه بیشتر ۳۰ هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار هستند. هرساله هم بنابر سهم دولت در بافت های فرسوده و ... از طریق وزارت اقتصاد بخشی از بدهی‌ها با بدهی‌های بانکی تهاتر می‌شود. 

به گفته او؛ تاکنون پنج هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانک‌ها این طریق تسویه شده است. البته بحث ساخت‌ و سازهای بدون پروانه دستگاه‌های دولتی و نهادهای نظامی موضوع جدیدی است که پیگیری شد. البته حجم زیادی از ساخت و سازهای نظامی لشکری و کشوری در سال‌های گذشته انجام شده است.

انتخابات ایده آل این است که حداکثر مشارکت عمومی اتفاق افتد

شهردار تهران به پرسشی مبنی بر اینکه شورای ترکیبی در نظارت‌ها بهتر عمل می‌کند یا شورای یک دست، بیان کرد: انتخابات ایده آل این است که حداکثر مشارکت عمومی اتفاق افتد. به میزانی که مشارکت افزایش یابد به تناسب کیفیت اعضای انتخاب شده هم بالا می‌رود و اعضایی که ارتباطات بهتر، متخصص و شناخته‌تر هستند، انتخاب می‌شوند.

او ادامه داد: به هر میزانی که مشارکت کاهش یابد به نفع شهر و آینده تهران نخواهد بود. البته تجربه این مورد را هم ثابت کرده است. از نظر بنده شورای ترکیبی بهتر است تا اینکه کاملا نقطه نظرات در شورای شهر یک دست باشد.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره شفافیت در شهرداری در مورد حقوق مدیران این دوره گفت: در مورد دستمزد و حقوقی که در شهرداری داریم یک حقوق ثابت و یک متغیر وجود دارد که مستقیما به فعالیت مدیران مربوط است. در مجمع ها و سازمان ها اگر به موقع برگزار شود به دلیل این این مجامع به منافع شهرداری مربوط است مدیران تشویق می شوند.

او افزود: به ما گفتند فیش مدیران را منتشر کنید که این اقدام به صلاح نیست چون خیلی مدیران وام گرفتند و درست نیست منتشر شود. از سوی دیگر پایه حقوق مدیران هم ملاک نیست و فعالیت انها موثر است.

حناچی درباره هشدار قوه قضاییه در مورد حریم تهران به شهرداری گفت: این موضوع در مورد حریم تهران پیرو گزارش جلسه با قوه قضاییه بود درگیری های ناشی از حریم یکی از موضوعات مهم کشور است که تنها مربوط به تهران نیست.

او درباره حمیات قوه قضاییه از شهرداری گفت: در مورد حمایت قوه قضاییه همواره درگیر چالش منافع خصوصی و عمومی هستیم. افرادی که منافع شخصی دارند در برابر منافع عمومی هزینه سنگین می کنند و بدون حمایت قوه قضاییه در این محاکم پیروز نمی شویم. رقم ها نجومی است و بدون حمایت حاکمیت به نتیجه نمی رسد. 

حناچی در مورد پرونده فساد که برخی اعضای شورا گفته اند قوه قضاییه در مورد ان با شهرداری همکاری نداشته است گفت: این پرونده خیلی خاص است و برخی از ان مربوط به نیروهای مسلح است.

امیدوارم دو شهردار بازداشت شده تبرئه شوند

حناچی درباره سرانجام دستگیری دو شهردار منطقه تهران، بیان کرد: هنوز حکمی برای همکارانمان که دستگاه‌های نظارتی پیگیر بودند، صادر نشده است. امیدوارم که تبرئه شوند اما پرونده همچنان مفتوح است.

حناچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر محافظه کار بودن مدیریت شهری در قبال تخلفات گفت: من برای محافظه‌کاری و این انتقادها از ادبیات کمک میگیرم؛ « خرج چو از کیسه مهمان بود، خانم طلبی شدن آسان بود». ما در مقام اجرا هستیم باید به گونه ای عمل کنیم که منافع شهر و شهروندان را تامین کنیم. 

به گفته او؛ در همین پرونده‌های تخلفات به تعداد زیادی رسیدگی شده و نتایجی هم داشت یکی از آنها ساختمان روزنامه اطلاعات بوده که به شهرداری بازگشت، از طرف دیگر به صورت حقوقی هم ترغیب می کنیم. اما اگر اسم این کار محافظه‌کاریست من محافظه کار هستم.

حناچی در مورد تراکم فروشی در تهران گفت: تراکم فروشی مربوط به ان چیزی که در مجوز پروانه صادر می شود نیست فراتر از این رقم هاست و اگر به دنبال مشاهده وضعیت شهر هستید باید دو آیتم تعیین کننده را در نظر بگیرید. میزان صدور پروانه و تعداد پروانه های صادره که در حال حاضر در شهر کاملا متعادل شده است.

وظیفه شهرداری تولید رمز ارز نیست

شهردار تهران درباره استخراج رمز ارز در شهرداری تهران توضیح داد: هر جا که برق فراوان و فضا لازم وجود داشته باشد، شرایط برای استخراج رمز ارز فراهم می‌شود. اما استخراج آن در شهرداری موضوع جدیدی نیست و از زمان آمدن ما به شهرداری برخی موارد اندک وجود داشت اما با آن برخورد کردیم. وظیفه شهرداری تولید رمز ارز نیست اما؛ هر زمان گزارشی در این رابطه شود، دستگاه های نظارتی ما وارد می‌شوند.

حناچی در پاسخ به این سوال که ایا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند گفت این جواب کلیشه ای را در پاسخ به این سوال که به پاستور می روید می دهم که من از بهشت تلاش می کنم که به حهنم نروم البته کلیشه ای نیست تلاش من این است. تلاش کردیم در این دوره بر اساس تحصیلات و تخصص که داشته ایم تفاوت را نشان دهیم که درسی که خواندیم در مقام اجرا چطور قابلیت دارد.

در حوزه خدمات شهری از مردم نمره قبولی می گیریم

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چه نمره ای به عملکردتان می دهید، گفت:خیلی سخت است کسی به خودش نمره دهد . ما نظر سنجی های متعددی از مردم داشته ایم.در حوزه خدمات شهری از مردم نمره قبولی می گیریم. این نمره بین ۱۵/۵ یا ۱۶ است.
او با اشاره به اینکه حوزه خدمات شهری  خیلی گسترده است بیان کرد: فضای سبز،  ارامستان ها میادین میوه وتره بار همه در این حوزه هستند.

او افزود: من به شکل سرزده به میادین اصلی تره بار سر می زنم و به شهروند نیز مرتبا سر می زنم.پسماند و نظافت هم به این حوزه باز می گردد.

حناچی گفت: مردم باید در این قضیه نمره قبولی دهند. ما تنها تلاش می کنیم در این شرایط که سخت ترین شرایط بعد از انقلاب است بهترین عملکرد را داشته باشیم. فکر کنیم شرایط حاضر بدترین شرایط بعد از جنگ جهانی است.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا پروژه‌ها پیوست هوشمند دارند یا خیر، گفت: اگر پروژه‌ها مراحل قانونی‌ و تصویب را به درستی طی کرده باشند، چکش کاری شده‌اند و پیوست‌های لازم را کسب کرده‌اند.

او با بیان اینکه هوشمند سازی شهر تهران یکی از موضوعاتی است که به جد پیگیری می‌شود، افزود: سرمایه بسیاری در این حوزه هزینه شده است. شرایط کرونایی تقاضا برای هوشمند سازی را بیشتر کرده است. هوشمند شدن شهرداری تهران و هم شهر تهران در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

هدف ما استفاده‌ از پساب برای آبیاری فضای سبز است

حناچی درباره تفاهم نامه با وزارت نیرو هم توضیح داد: ایجاد تصفیه‌خانه محلی، در مقیاس شهر تهران در  ۶ و هفت نقطه در دستور کار ما است. در واقع هدف ما استفاده‌ از پساب برای آبیاری فضای سبز است وزیر نیرو هم به عنوان سد مجازی از آن نام برد.  

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر استفاده از معماری ایرانی- اسلامی گفت: درباره معماری ایرانی-اسلامی در ضوابط شهرسازی و طرح تفصیلی امکان اینکه خودمان را به ایده‌آل‌های معماری ایرانی- اسلامی نزدیک کنیم کم است اما؛ در نما جای کار وجود دارد و جایی که می توانیم به معماری ایرانی-اسلامی نزدیک کنیم مانند طراحی یک شهرک با این نوع معماری در کمیسیون ماده پنج به طور ویژه بررسی می شود. حتی در محله سیروس هم این ایده وجود داشته و توجه کردن به ایده هایی مثل محرومیت و فضاهای عمومی خصوصی مدنظر قرار گرفته است.

برای خرید واکسن کرونا دو نظر وجود دارد

حناچی درباره خرید واکسن از سوی شهرداری گفت: در مورد خرید واکسن دو نظر وجود داشت که برخی همکاران در شورای معاونان می گفتند ما خانواده بزرگی هستیم و ‌مراجعه مردمی داریم و باید واکسن وارد کنیم اما گروه دیگری گفتند هر وقت مابقی مردم واکسن زدند ما هم می زنیم. به هر حال ما با پروتکل های وزارت بهداشت جلو می رویم. البته همکاران من درگیری بیشتری دارند . همکاران در تاکسیرانی ومترو اتوبوس در اولویت نیستند ولی باید باشند و در حال تعقیب این مسئله هستیم.

او در مورد اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگ در ایام کرونا گفت: در حوزه فرهنگ شرایط سخت بود اما همان سال گذشته کنسرت ۳ میلیونی را در برج میلاد رکورد زدیم. ویدیو مپینگ آزادی در حال تبدیل به یک برند جهانی است. گرمخانه ها و مراکز بهاران و مرکز کودکان کار وجود داشته اند. پروژه های‌ با مقیاس محلی که ۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ برای این منظور بودجه در نظر گرفته شد و از همه مهم تر تهران ۱۴۰۰ که همه اقدامات سال ۱۴۰۰ را تحت پوشش دارد.

حناچی با بیان اینکه شهرداری تهران از طریق شورای شهر به مردم پاسخگو است، افزود: اطلاعاتی که روز گذشته در شورا منتشر شد اطلاعاتی بود که به صورت اداری و رسمی از شهرداری دریافت کرده بودند. شما تذکرات اعضای شورای شهر را از پشت تریبون می‌شنوید اما پاسخ مکتوب شهرداری را مشاهده نمی‌کنید. 

من و همکارانم خود را پاسخگو می دانیم

او تأکید کرد: من خودم و تمامی همکارانم را در مقابل قانون و اعضای شورای شهر به نمایندگی از شهروندان پاسخگو می‌دانم.

شهردار تهران بیان کرد: بخشی از مشکلات حاکمیتی تهران ناشی از تمرکز در پهنه جنوب البرز است که به سیاست‌های کلان اقتصادی برمی‌گردد که شرایط اقتصادی آن‌ها را تشدید می‌کند. ایده آل این است که تعادل و سرمایه گذاری که منجر به تعادل در کل کشور می‌شود، تقسیم شود. این وظیفه حاکمیتی است و مدیران ارشد باید تصمیماتی از این جنس داشته باشند.

برخورد با متخلفان در حوزه واکسن کرونا

شهردار تهران درباره انتشار لیست اسامی دریافت‌کنندگان واکسن کووید_۱۹ گفت: اطلاعات دریافت کنندگان واکسن در سامانه شفافیت منتشر شد اما؛ بنابر اعلام وزارت بهداشت و توصیه سازمان بهداشت جهانی فقط کد ملی و حوزه فعالیت دریافت‌کنندگان اعلام شد. در این میان مدیران متخلف برکنار شدند و برخی تخلفات به کمیسیون تخلفات ارسال شد.

حناچی درباره اقدامات سازمان فناوری اطلاعات شهرداری در دوران کرونا گفت: بی اطلاعی دال بر این نیست که کاری انجام نشده است و اقدامات فاوا روی بسیاری از سرویس ها و خدمات شهری اثر گذاشته است و در حوزه تهران هوشمند و شهرداری هوشمند قابل پیگیری است.

او ادامه داد: نمی توانم خبری بدهم که کس دیگری را متهم کنم، کسی که انتقاد دارد باید دلایل و سندی داشته باشد.

ماجرای ساختمان های ناایمن و دست باز سودجویان

حناچی در مورد شفافیت در شهرداری و ساختمان های ناایمن گفت: بنده در این مورد دریافت امنیتی نداشتم و کسی با بنده مکاتبه نکرد. ممکن است این نگاه وجود داشته باشد که نقاط ضعف در معرض دید نباشد.

او ادامه داد: در قانون نظام مهندسی ظرفیت شناسنامه فنی ساختمان دیده شده و این وظیفه وزارت مسکن است. همه کارها انجام شده است اما به اجرا در نمی آید چون موانع زیادی دارد. اینکه همین الان ساختمان های نا ایمن را روی سایت بیاوریم به هدف ایمنی نمی رسد بلکه فضایی برای کسانی ایجاد می کند که در بازار فضای مسکن دست دارند.

شهردار تهران گفت: برای هدف فنی راه شناسنامه فنی است که هر کسی ملکی می خرد مشخصات ایین نامه ای اسانسور و حریق و … دریافت کند.اینکه بانکی از ساختمان های نا ایمن داشته باشیم به هدف نمی رسیم. شناسنامه فنی جزو وظایف وزارت مسکن در قانون نظام مهندسی است.

راه بیشتر؛ سفر بیشتر

حناچی افزود: در مورد خیابان های جدید آنچه جزو وظایف است انجام می شود. فردی به نام رابرتو برلین مطرح کرده شریان ها و دسترسی بیشتر منجر به سفر بیشتر می شود که این تئوری در دنیا اثبات شده است.

حتاچی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه آخر دوره مدیریت شهری فعلی است و در دوره های گذشته افتتاح های نمایشی در پایان دوره انجام می شد آیا در این دوره هم باید شاهد افتتاح پروژه های بی کیفیت و نمایشی باشیم، گفت: پروژه ها مخصوصا ایستگاه های مترو را به طور کامل افتتاح می کنیم چون بحث ایمنی و دسترس پذیری مطرح است.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه ایا در برخورد با تخلفات عدالت لازم انجام شده است و مورد هایی بوده که در منطقه ای کمیسیون نظارت شورا بررسی کردند و صحه بر تایید تخلفات گذاشتند اما مدیر وقت منطقه ارتقا پیدا کرده است. بیان کرد: در حوزه برخورد با تخلفات عدالت برای همه اجرا می شود.

شهردار تهران گفت: ظرفیت های حقوقی هم برای استفاده از این موضوع وجود دارد. هیچ حکم قطعی روشنی هنوز وجود ندارد. این را هم باید توجه کرد که در شهرداری در شرایطی قرار داشتیم که بی نظمی مطلق حاکم بود و ما از بی نظمی مطلق به سمت نظم حرکت می کنیم.

حناچی افزود: در این فاصله افرادی تصمیم هایی گرفتند. همه مواردی که اسم برده شده از این دایره خارج نبوده و به آنها توجه شده است. نمی توانیم الان اطلاع رسانی کنیم اما به موقع اطلاع رسانی می شود.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 10382

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =