۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 10408
مهم‌ترین تحولات ساختاری بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران

شهر: تفکیک منابع و مصارف اختصاصی از منابع و مصارف عمومی، درج بار مالی تبصره‌ها در ردیف‌های بودجه، تعریف سازوکارهای ویژه برای مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های شهری بخشی از مهم‌ترین تفاوت‌های بودجه امسال با سال‌های گذشته است.

به گزارش خبرنگار شهر، اواسط اسفند سال ۱۳۹۹ بود که  بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با سقف ۴۸ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان به همراه اعتبارات ۴۱ تبصره در شورای شهر تهران تصویب شد که به جز این تبصره‌ها رقم بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومان است و تقریبا حدود ۲۳ تا ۲۴درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

پیشتر شهردار تهران، پنجم بهمن سال ۱۳۹۹ بودجه‌ای با سقف ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومانی در دو سطح را به شورای شهر تهران ارایه کرد؛  بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با رشدی ۱۹ درصدی از حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۳۶ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان رسیده است اما؛ تفاوت بودجه امسال این است که رقم تبصره‌ها و همینطور اعتبار بودجه تکمیلی هم به این سقف اضافه می‌شود.

در واقع ۱۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان بار مالی تبصره‌ها که برای نخستین بار در بودجه لحاظ شده است، به سقف بودجه اضافه می‌شود و این میزان به ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان می‌رسد. ۲ هزار و ۲۷۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مربوط به بودجه تکمیلی هم اضافه می‌شود و کل بودجه به عدد ۴۹ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان می‌رسد.

آنگونه که مدیران شهری گفته‌اند، منابع اعتبارات بودجه تکمیلی قرار است از کسانی که به گفته آنان «منافع بیشتری از افزایش قیمت املاک‌ می‌برند» تامین دریافت شود. با بودجه تکمیلی قرار است، شهرداری ۳۲ پروژه را تامین مالی و تکمیل کند. بودجه پیشنهادی شهرداری تهران پس از چکش‌کاری در شورای شهر تهران سرانجام با رقم ۴۸ هزار و ۸۳۳ میلیارد تومان تصویب شد.

تفکیک منابع و مصارف اختصاصی از منابع و مصارف عمومی، درج بار مالی تبصره‌ها در ردیف‌های بودجه، تعریف سازوکارهای ویژه برای مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های شهری (مشابه تبصره ۱۹ بودجه دولت) بودجه مشارکت سرمایه‌گذاری، بودجه ۲ سطحی (سطح دوم با فرض افزایش تعرفه شهرسازی)، اصلاح کدینگ مصارف بودجه از ۹ رقم به ۱۱ رقم به همراه اصلاح عناوین کدها، اصلاح کدهای درآمدی با توافق وزارت کشور، استانداردسازی شرح عملیات تدقین ارقام مندرج در بودجه از مهم‌ترین مهم‌ترین تحولات ساختاری بودجه ۱۴۰۰ است.

افزایش دو برابری اعتبارات هوشمندسازی

مقایسه دو بودجه سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد، مثل پارسال اعتبار مربوط به حوزه اجتماعی و فرهنگی ۲ هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان و این رقم در امسال به بیش از سه هزار میلیارد تمان رسیده است. یا در مهم‌ترین بخش بودجه که به بخش حمل و نقل و ترافیک مربوط به است افزایش چشمگیری مشاهده می‌شود، به طوری که اعتبار این بخش در بودجه سال ۱۳۹۹، ۱۱ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان بوده اما؛ در سال ۱۴۰۰، و با افزایش دوباره‌ای که اعضای شورای شهر به رقم پیشنهادی شهرداری اعمال کردند به ۱۸ هزار و ۹۶۶ میلیارد تومان رسید. بخش حمل و نقل و ترافیک، چیزی نزدیک به ۳۹ درصد کل بودجه امسال را شامل می‌شود.

حوزه دیگری که نگاه شهرداری تهران در آن به خوبی مشخص است مربوط به بخش هوشمندسازی است به طوری که مدیران شهری با افزایش دو برابری اعتبارات توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری نشان دادند که تهران قرار است به شهری هوشمند تبدیل شود. سهم این بخش در بودجه سال ۱۳۹۹، هشت هزار ۷۶۴ میلیارد تومان بوده و حالا در بودجه ۱۴۰۰ به ۱۶ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان رسیده است.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 10408

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =