بودجه توسعه مترو افزایش ۲.۵ برابری داشته است

شهردار تهران گفت: مطابق شعارهای داده شده، تلاش کردیم که افزایش بودجه در بخش حمل و نقل را عملیاتی کنیم که بر این اساس بودجه اختصاص داده شده به بحث توسعه مترو حدود ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در حاشیه مراسم ارائه گزارش تحویل و تحول در صحن شورا در جمع خبرنگاران گفت: در این گزارش سعی کردیم که به تغییر رویکردها و نتیجه شعارها و قول هوایی که به مردم داده بودیم را و تاثیر آن در بودجه و برنامه های اجراشده شهرداری تهران نشان دهیم.

او افزود: کاهش فاصله بین شمال و جنوب تهران و نسبت مصرف بودجه در مناطق شمالی و جنوبی، پروژه های محله محوری، انضباط ایجاد شده در حوزه توسعه کالبدی تهران در طرح جامع و تفصیلی، جلوگیری از تخریب باغات و تبدیل آنها به ذخیره فضای سبز و بوستانهای شهر تهران و کاهش مصرف سوخت های فسیلی و استفاده از انرژی های نو و اتفاقاتی که در حوزه تهران هوشمند انجام شده از مهم ترین مباحث مطرح شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه گزارش امروز چکیده ای از گزارش مفصل و جامع است، ادامه داد: اقدامات شهرداری در شرایط کرونایی و کمک هایی که شهرداری در مواقع بحران در استانهای دیگر انجام داده از مباحثی هستند که در ارائه اشاره نشدند.

حناچی اضافه کرد: در شهر انسان گرا باید بیشترین اهمیت و تخصیص را در بودجه به حمل و نقل عمومی دهیم. در  حالی که در دوره قبلی بیشترین مصرف بودجه مصروف بزرگراهها و اتوبان ها می شد. مطابق شعار، تلاش کردیم که این تغییر و افزایش بودجه در بخش حمل و نقل را انجام دهیم و بودجه اختصاص داده شده به بحث توسعه مترو حدود ۲/۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

او در پاسخ به این سوال که چه اقدامی در برنامه شهرداری بود ولی تاکنون به هر نحوی انجام نشده، گفت: اصلی ترین آن توسعه حمل و نقل عمومی تهران به اندازه ای درخور و در حد نیاز این کلانشهر، است که البته همچنان در حال پیگیری‌های لازم در این بخش هستیم. ورود نسل جدید اتوبوس های برقی و اجرای ال آر تی برای محورهایی که درحال تصویب در شورای عالی ترافیک است از جمله آرزوهای ما بود.

حناچی اضافه کرد: در جهت تحقق بخش عمده ای از آرزو ها حرکت کردیم و در میانه راه هستیم. مثلا پرونده ثبت جهانی خیابان ولیعصر (عج) تکمیل و به دبیرخانه میراث جهانی ارسال خواهد شد. اقدامات لازم برای این کار انجام شده، به عنوان مثال در طول ۲۰ کیلومتری ولیعصر که در گذشته ۱۸ هزار درخت وجود داشت که تعداد آن به حدود ۶ هزار درخت کهنسال کاهش پیدا کرده بود که ظرف سه سال اخیر  ۳هزار و ۵۰۰ اصله درخت با بن بالا و بالای ۱۲ سال در ولیعصر کاشتیم و نقیصه ها را جبران کردیم.

شهردار تهران گفت: موضوعی که انتظار داشتم و شرایط کرونایی و مالی آن را متوقف کرد، استفاده از ظرفیت های بی بدیل تهران برای توسعه و تبدیل تهران به مقصد گردشگری بود. تهران به لحاظ گردشگری از ظرفیت های ویژه‌ای برخوردار است و در این دوره، فرصت و منابع به اندازه ای نبود که آن را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم و امیدواریم در فرصت های بعدی این کار انجام شود.

او در پاسخ به مهمترین میراث باقی مانده از این دوره از مدیریت شهری که می تواند توسط دوره بعدی  تعقیب شود و قابل تخریب نباشد، یادآور شد: سابقه کشور ما نشان می دهد که ممکن است هر چیزی را تغییر داد یا تخریب کرد، با این حال اما مهمترین نکته و  اقدامی  که از این دوره  باقی می ماند، شهر نفروشی و مصادره شهر به نفع شهروندان است. شعار تهران شهری برای همه، یعنی اینکه همه کسانی که در این شهر  زندگی می کنند باید از امکانات و منابع شهر به صورت مستقیم، متناسب و عادلانه بهره مند شود.

حناچی اضافه کرد: از دیگر اقداماتی که خاص این دوره بود می توان به حوزه حمل و نقل پاک و دوچرخه و آماری که در این بخش ارائه شده اشاره کرد. محورهای پیاده و دوچرخه  به عنوان یک جریان اصلی خصوصاً بعد از شرایط کرونایی در دنیا توصیه می شود. همچنین توسعه ۴۰ کیلومتری مترو و بهره برداری از حدود ۴۰ ایستگاه در مدت زمان معین و مهمتر از آن ایجاد و ساخت پایانه های مترو که یکی از نقیصه های مترو برای ارائه سرویس دهی مناسب و کم کردن سر فاصله قطار ها بود، از کارهایی است که در این دوره به یادگار خواهد ماند.

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 10948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =