صفر تا ۱۰۰ انتصاب‌های زاکانی؛ این سنت به یادگار می‌ماند؟

شهردار جدید پایتخت که سالهاست نامش یادآور پیگیری موشکافانه ضعف های عملکردی و گشایش پرونده اخلالگران در دولت ها و مجالس از طیف های مختلف سیاسی است، صد روزی است در انتخاب و انتصاب همکارانش شیوه‌ای نو بنا کرده است.

به گزارش خبرنگار شهر، ۱۷ مردادماه سال جاری بود که اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع نهایی برنامه‌های علیرضا زاکانی با ۱۸ رای از ۲۱ رای او را به‌عنوان پانزدهمین شهردار پایتخت انتخاب کردند. پس از امضا و ابلاغ حکم در ۱۱ شهریور توسط وزیر کشور و قرار گرفتن سکان مدیریت شهری در دست زاکانی برخی حواشی که پیش از انتخاب او آغازشده بود، ادامه یافت و عده ای اقدامات وی را زیر ذره بین نقد قرار دادند.

ابتدای کار مطابق آنچه بعد از هر جابجایی مدیریتی و سیاسی در کشور انتظار می رود، انتصاب ها در شهرداری تهران سوژه بحث فضای مجازی شد.

زاکانی که در آغاز به کار خود در شهرداری پایتخت با مدیران دوره گذشته شهرداری تهران جلسه‌های متعدد برگزار کرده بود تا شنونده مشکلات، چالش‌ها و فرصت‌های هر یک از مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تابعه شهرداری تهران باشد در دومین گام با احیای کمیته ارزیابی و انتصاب در پی آن برآمد که شکل تازه‌ای از انتصاب ها را در شهرداری تهران آغاز کند، شیوه ای که در آن اعمال سلیقه افراد صاحب نفوذ و فشار دستگاه‌های بیرونی به حداقل ممکن برسد و یا به‌طور کامل حذف شود تا افراد بر اساس کارایی و رزومه، در سمت‌های مدیریت شهری پایتخت منصوب شوند.

شهردار تهران ۲۷ مهر در هفدهمین جلسه علنی شورای شهر درباره شیوه انتصاب ها توضیح داد: اگر بخواهند برای انتصابات به بنده فشار بیاورند به یک دیوار محکم برخورد خواهند کرد، اعضای کانون ارزیابی در کنار ۹ نفر از کمیته انتصابات مسئولیت بررسی صلاحیت افراد را بر عهده داشتند و همچنین به این دوستان اعلام کردیم که باید پس از انتصاب افراد وضعیت عملکردی آن‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد و در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت تلاش شود.

* با هیچ مدیری عهد اخوت نبسته ایم

این صحبت زاکانی را می‌توان در احکام صادره برای افراد در مدیریت شهری دید. در متن بیشتر احکام صادره مدت زمان یک‌ساله بودن حکم قیدشده بود و اصحاب رسانه دلیل درج قید یک‌ساله برای انتصاب مدیران و معاونان شهرداری تهران را از او جویا شدند.

او در پاسخ با بیان این مطلب که نمی‌توان شهر را با تعارف اداره کرد بلکه اداره شهر نیاز به جدیت دارد، گفت: مدیریت یک‌ساله بسیار جدی است و کارمندان آن را جدی بگیرند زیرا که قرار است مدیران ارزیابی شوند، مدیریت شهری امری شوخی‌بردار نیست و نمی‌توان به مدیری تا ۴ سال بعد حکم داد.

شهردار تهران با تأکید بر این نکته که ما لحظه‌به‌لحظه مدیران را رصد می‌کنیم، گفت: علاوه بر این کارمندان را نیز رصد خواهیم کرد چراکه پس‌ از این بحث کار و تلاش مطرح است، خود را مکلف می‌دانیم که شبانه‌روز کارکنیم و انتظارمان نیز این است که مدیرانمان نیز شبانه‌روز کار کند. 

زاکانی حتی در متن احکام صادره برای مدیران شهری آورده است: « امید که این استمرار صورت بگیرد».

به همین منظور شهردار تهران حسام حبیب‌الله را به سمت مشاور و دستیار ویژه در حوزه راهبری کلان و ارتقاء توانمندی مدیریتی شهرداری تهران انتخاب کرد. وی با مطرح‌شدن حرف و حدیث ها درباره انتصاب ها در شهرداری تهران در گفت‌وگو و مناظره‌ای با حضور برخی از منتقدان درباره احکام صادره توضیحاتی داد.

دستیار شهردار درباره نحوه انتصاب افراد گفت: بعد از جمع‌آوری ۵ هزار رزومه و بررسی جایگاه‌های مدیریتی ۱۵ سال گذشته، غربال اولیه انجام و بعدازآن کانون‌های ارزیابی برای شناخت مدیریتی افراد تشکیل شد،  پس‌ازآن پنل‌های تخصصی برگزار و این رزومه‌ها در کمیته انتصابات بررسی و درنهایت به صدور حکم، منتج شد.

به گفته حبیب‌الله برای انتصاب شهرداران مناطق بیست و دوگانه پایتخت نزدیک به ۶۰۰ رزومه بررسی شد که پس از غربالگری به ۱۴۹ رزومه کاهش یافت و منتخبان آن به پنل‌های تخصصی ارجاع داده شدند که از ۱۴۹ نفر، ۵۰ نفر منتخب و درنهایت ۲۲ شهردار مناطق تهران از این لیست انتخاب شدند.

* عمده انتصابات از بدنه شهرداری است

یکی دیگر از موارد مورد انتقاد، انتصاب مدیران خارج از بدنه شهرداری بود که حبیب الله در این زمینه توضیح داد ۸۰ درصد احکام مدیران صادرشده افرادی هستند که از بدنه شهرداری بالا آمدند، خرسندی من این است این فرایند برای افرادی که خاک حوزه را خورده‌اند شکل گرفت و مسئولیت به آن‌ها محول شد.

یکی از موضوعاتی که در بحث انتصابات در شهرداری تهران آمده این است که در رده‌های پایین‌تر از مدیریت شهرداری پایه ۷۰-۳۰ لحاظ می‌شود ، یعنی ۷۰ درصد مدیران از بدنه شهرداری باشد و تنها ۳۰ درصد از خارج از شهرداری مسئولیت بگیرند. 

* انتصاب بانوان در جایگاه‌های مدیریتی

موضوع انتصاب بانوان که سوژه ثابت تبلیغات و تغییرات مدیریتی در هر رده ملی و منطقه ای است هم مورد سئوال منتقدان از شهردار جدید تهران قرار گرفت و این در حالیست که تاکنون با حکم شهردار،  فاطمه تنهایی شهردار منطقه هشت تهران، فاطمه حیدری، سرپرست کمیسیون ماده صد و شیما عباس زاده واقفی، مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر  شدند. 

* انطباق تحصیلی منصوبان با پست‌ها

یکی دیگر از موارد پربحث در بخش انتصاب های مدیریت شهری دوره ششم موضوع ارتباط تحصیلی و رزومه‌ای افراد با پست های انتصابی است. حبیب‌الله نیز در این زمینه توضیح داده است که در لایه معاونان ‌انتصابها بر اساس رشته‌های مرتبط تحصیلی آنها است و در شهرداری مناطق نیز عمده مدیران دانش‌آموخته مدیریت شهری، شهرسازی و عمران هستند و نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد انطباق رشته با مسئولیت وجود دارد.

انتصاب مدیران توسط علیرضا زاکانی، شهردار تهران، احکام تعدادی از مدیران ۴ و ۵

همچنین شهردار تهران اوایل آذرماه شهرداری تهران دستورالعمل انتصاب مدیران ۴ و ۵ (معاونین مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها مراکز) را ابلاغ کرد و پس از آن تمام مدیران نیز طبق این پروتکل انتخاب شدند.  

به هر روی ، مدیران و روسای جدید در هر کشور و سازمان و نهاد در آغاز کار از خوان تیرباران انتقاد از انتصاب ها می گذرند. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران که سالها برکرسی شورای شهر ناظر رفت و آمد شهرداران و انتصاب هایشان بوده است، با تأکید بر این نکته که انتصاب از وظایف و اختیارات شهردار است، با طمانینه همیشگی به خبرنگاران می گوید: شورا در انتصابات دخالت نمی‌کند چون انتصاب حق شهردار است و خود ایشان باید تصمیم بگیرد. 

حال باید دید در پایان مدت احکام یک ساله مدیران، چه تعداد از آنها نمره قبولی خواهند گرفت و ایده غربالگری سالانه و رصد مستمر، سنت حسنه ای به یادگار از زاکانی در ساختمان بهشت خواهد شد.

انتهای پیام/

۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 14975

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =