۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 1988

پل و زندگی شهری/۹

سبز زندگی، پلی برای رویش حیات در پایتخت

پل گیشا برچیده شد تا پل سبز زندگی جای آن را بگیرد که هم عابران و هم دوچرخه سواران از آن استفاده کنند
سبز زندگی، پلی برای رویش حیات در پایتخت

شهر: سال گذشته، همین روزها بود که آخرین پایه‌ فلزی پل گیشا برداشته شد. پلی ۶۲۰ متری که ۳۸ سال در بزرگراه فرحزاد (جلال آل احمد) پابرجا ماند تا عبور دهنده هر روزه خودروها در شمال غرب پایتخت باشد.

به گزارش شهر، دیگر مکان نیست و  لامکان شده، پل «نصر» یا همان پل «گیشا» دیگر امروز وجود خارجی ندارد. اما این مکان در ذهن و یاد مردم این شهر و دانشجویان دانشگاه‌های تربیت مدرس و دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه تهران همیشه جای خواهد داشت. 

۱۳۶۰ پلی فلزی در محله کیشا (ابتدا نام محله گیشا، کیشا بوده است) ساخته شد. اگر خودتان را روی پل گیشا تصور کنید، پایین پل دانشگاه تربیت مدرس و کمی آن طرف‌تر هم دانکشده مدیریت دانشگاه تهران به چشمتان می‌خورد. دور تا دور پل گیشا را دانشکده و دانشگاه فراگرفته و شاید کسانی‌که بیش از بقیه دلشان از نبود گیشا بگیرد، دانشجویان و مردم محله گیشا باشند.

سرگذشتی از پل «گیشا»
پل گیشا یکی از پل‌های هفت گانه فلزی شهر تهران محسوب می‌شد که آخرین قطعه آن در تاریخ ۲۲ تیرماه سال ۱۳۹۸ طی مراسمی با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران جمع آوری شد. قطعات پل در شرکت بلژیکی نوبلز پیلمن ساخته شد. بنابراین پل گیشا در زمره همان پل‌های موقت یا پیش ساخته‌ای است که طی دهه ۵۰ خریداری و نصب شدند با این تفاوت که عملیات نصب پل گیشا پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در شهریور سال ۱۳۶۰ آغاز شد و در اسفندماه همان سال به پایان رسید. 
پل گیشا دارای دو مسیر ارتباطی یا به اصطلاح «بچه پل» به منظور برقراری دسترسی مسیر شرق به غرب پل به خیابان کوی نصر و نیز ارتباط معابر پیرامونی از جمله خیابان شهرآرا به مسیر غرب به شرق پل بود.
گیشا دارای ۲۳ دهانه بود و علاوه بر پایه‌ها، عرشه پل نیز با تیر ورق‌های فلزی توسط شرکت بلژیکی ساخته شده بود. ۵۲۲ متر از طول کلی پل به صورت فلزی و ۴۸ متر آن به صورت کوله‌های بتنی در ابتدا و انتهای سازه احداث شده بود. این پل شامل دو عرشه بود که هریک از آن‌ها از ۲ لاین به عرض ۳ متر و ۵۰ سانتیمتر برخوردار بودند.

پل گیشا در راستای شعار «تهران، شهری برای همه» برچیده شد تا زیرگذری برای عبور خودرها و پلی برای عابران پیاده ساخته شود. صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمران شهرداری تهران ناایمن بودن پل و کاسته نشدن بار ترافیک را از جمله دلایل جمع آوری پل گیشا ذکر کرده است. او پیش از جمع آوری کامل پایه‌های فلزی این پل گفته بود که قسمت‌هایی از پل قدیم دوباره برای استفاده مردم در همان جا نصب خواهد شد تا گوشه‌ای از یادمان این شهر برای مردم باقی بماند.

پل «سبز زندگی» مهری بر شعار «تهران، شهری برای همه»

اگر متوجه شوید که پلی با چندین سال خاطره قرار است که برچیده شود به طور حتم برای آن‌همه خاطره ناراحت خواهید اما اگر بدانید که پل ماشین رو به پل پیاده رو تبدیل می‌شود و شکل و شمایلی تازه و مدرن‌تر به خود خواهد گرفت، غم نبود پل فلزی را از یاد می برید.

پل «سبز زندگی» طرح و ایده‌ای مشابه پل «طبیعت» دارد. پل «سبز زندگی» رویشی سبز برای این شهر خاکستری رنگ است تا با ساخت طرح‌های این‌چنینی رنگ‌ حیات به تهران بازگردد. این پل که جایگزینی بر پل گیشا است، دیگر متعلق به ماشین‌های دودزا نیست، بلکه عابران پیاده و دوچرخه سواران می‌توانند از روی آن عبور کنند و در فضاهای مکث متوقف شوند و قدری به تماشای زندگی بنشینند. قرار است که روی پل «سبز زندگی» کافه کتابی و دو کافه به نام «کافه طبیعت» در مسیر حرکت شهروندان تعبیه شود. همچنین گذر خاطراتی ساخته می‌شود تا مبادا نبود گیشا خاطری را آزرده کند. همچنین نانوایی کوچکی به نام «بوی نان» در انتهای پل و فضایی برای بازی کودکان از دیگر ویژگی‌های این پل انسان محور است.

سال گذشته قرار بر این بود که ساخت پل از خرداد ماه ۱۳۹۹ آغاز شود که نشد. صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمران شهرداری تهران درباره تعویق گشایش پل سبز زندگی گفته است که به علت کاهش درآمدهای شهرداری تهران و کاهش بودجه‌های عمرانی این پل در آینده و با تأخیر ساخته شود. البته هنوز معلوم نیست که این آینده‌ای که ویروس کرونا زمان اصلی را به تأخیر انداخته، چه زمانی خواهد بود.

مشخصات پل «سبز زندگی» به شرح زیر است:
مساحت عرشه:
 ۵۶۲۰مترمربع
مساحت تجاری‌های ثابت:
 ۴۶۰مترمربع
مساحت فضای سبز:
 ۱۴۶۴مترمربع 
مساحت رمپ‌ها:
 ۱۷۱۲مترمربع
دارای ۲دستگاه پلکان:
دارای ۱۰دستگاه پله برقی 



 

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 1988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =