بررسی اثرات کالبد شهر بر سلامت با رویکرد تمدن اسلامی

از دیدگاه اسلامی انسان سالم انسانی است که از افراط ‌و تفریط به دور است. سلامت محصول داشتن یک حال خوب در همه ابعاد است و نه صرفاً داشتن جسم و بدن سالم. در این میان نقش کالبد شهری با رویکرد اسلامی با ایجاد فضایی برای پرورش انسان متعادل و سالم بسیار مهم است و شهرسازی و معماری باید در خدمت انسان متعادل باشد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، نشست علمی - تخصصی «اثرات کالبد شهر بر سلامت با رویکرد تمدن اسلامی» با حضور حمید صاحب، مدیرکل سلامت معاونت اجتماعی، مهدی حمزه نژاد، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت، محمد باقری، استادیار گروه معماری دانشگاه زنجان، جعفر طاهری، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد، زهرا ثروتی، مدرس دانشگاه و متخصص سلامت در معماری اسلامی و سیده سمیه منافی، سرپرست گروه مطالعات محیط‌زیست و سلامت شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

در آغاز این نشست سیده سمیه منافی به اهمیت برگزاری این نوع هم‌اندیشی‌های علمی - تخصصی در راستای سلامت شهر و شهروندان اشاره کرد. در ادامه این نشست حمید صاحب، مدیرکل سلامت به تعریف واژه سلامت از منظر ایرانی- اسلامی پرداخت و به تفاوت معنای آن در دیدگاه غربی و تعریف سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد.

او بیان داشت: از دیدگاه اسلامی، انسان سالم انسانی است که از افراط ‌و تفریط به دور است و متعادل است.سلامت محصول داشتن یک حال خوب در همه ابعاد نه صرفاً داشتن جسم و بدن سالم است.

مدیرکل سلامت افزود: بعضی از شاخصه‌های معماری اسلامی مانند استفاده از نقوش هندسی در طراحی، ایجاد فضای باز، حفظ تعادل و تقارن باید در خدمت انسان متعادل باشد.

در ادامه این نشست محمد باقری، استادیار گروه معماری دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه شهرهای سنتی و ایرانی از بهترین الگوهای پرتحرکی و سرزندگی هستند، عنوان کرد: طبق تحقیقات، رضایت در محلات پرتحرک بیشتر بوده است.

او افزود: با نقش‌آفرینی حوزه‌های سلامت عمومی و معماری-شهرسازی این امکان وجود دارد که تخصص سلامت در کنار برنامه‌ریزی – حمل و نقل و معماری و شهرسازی قرار گیرد تا بتوان درصدی از زندگی شهری را به پیاده مداری و دور بودن از شهروند ماشین گرا اختصاص داد.

باقری  در خصوص تعریف پروژه های حوزه سلامت پیشنهاداتی همچون توسعه محلات ۲۰ دقیقه ای، آفرینش محلات جذاب سرسبز، دسترس پذیری به فضاهای سبز عمومی از طریق مسیرهای کوتاه برای استفاده در زندگی روزمره و اختلاط کاربری های محلی عنوان کرد.

در ادامه این نشست، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به موضوع شهر سالم و نقش سلامت و محیط در دوره‌های گذشته و آمیختگی علم و حکمت در طب قدیم اذعان داشت: محیط و روش زندگی و کالبد سالم و مردمان سالم مکمل یکدیگر هستند.

در ادامه حمزه نژاد، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت، رویکردها و نظریات شهر و معماری سلامت‌محور را مورد بررسی قرار داد و ویژگی‌های شهر و مسکن سالم را از دیدگاه طب سنتی برشمرد.

در پایان این نشست ثروتی، مدرس دانشگاه و متخصص سلامت در معماری اسلامی با بیاناتی در خصوص مهندسی باد در شهرسازی و معماری خاطرنشان کرد: مهندسی آب و رطوبت، مهندسی تابش و انرژی و مهندسی خاک در معماری شهرسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

او به اهمیت چهار شاخصه طب سنتی برای ساخت ‌و ساز سالم شهری اشاره کرد و در آخر فاکتورهای مرتبط با سرعت باد، جهت‌گیری باد و پوشش گیاهی در میادین شهری را مورد ارزیابی قرار داد.

انتهای پیام

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 20954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =