رونمایی از اطلس آسیب‌های اجتماعی پایتخت تا ۲ ماه آینده

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، تعدادی از برنامه‌های امسال سازمان متبوعش را تشریح کرد و در باب چگونگی نگاه به افراد آسیب دیده اجتماعی گفت: باید به‌گونه‌ای به آسیب‌های اجتماعی نگاه شود که گویی این آسیب در خانواده خودمان اتفاق افتاده است.

احمد احمدی صدر در گفت‌وگو با شهر، در توضیح جمله «آسیب دیده اجتماعی، خانواده ماست»، بیان کرد: باید به‌گونه‌ای به آسیب‌های اجتماعی نگاه شود که گویی این آسیب در خانواده خودمان اتفاق افتاده است یا به تعریفی دیگر معتاد متجاهر، دختران فرار و ... فرزندان خودمان هستند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تأکید کرد که باید همه مسئولان این تصور را داشته باشند که افراد آسیب دیده اجتماعی فارغ از هر مساله‌ای جزو خانواده ما هستند.

احمدی صدر در واکنش به این ابهام که برخی اعتقاد دارند فرد آسیب دیده اجتماعی مجرم و برخی دیگر اعتقاد دارند که بیمار هستند، گفت: اگر فرزند ما مجرم باشد، او را رها می‌کنیم؟ اگر این فرد بیمار باشد برای او چه میزان هزینه می‌کنیم؟ حاضریم که فرش زیرپای خود را بفروشیم تا اگر فقط ۱۰ یا حتی یک درصد احتمال بازگشت فرزندمان وجود داشت، او را به زندگی برگردانیم؟

وی با بیان اینکه باید نگرشمان اینگونه باشد که همه زمان، هزینه، و تلاشمان در راستای حل آسیب بکارگرفته شود، تصریح کرد: درحال حاضر این نگرش در میان مدیران و مسئولان شهرداری تهران و درگیر حوزه آسیب‌های اجتماعی اتفاق افتاده است. پس از تثبیت نگرش، باید تلاش برای کار صورت گیرد تا آسیب حل شود.

اجرای بیش از ۸۰ درصد مصوبات قرارگاه اجتماعی

مدیرعامل سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با تأکید بر تشکیل بیش از ۲۴ جلسه قرارگاه اجتماعی در همه حوزه‌های آسیب اجتماعی، عنوان کرد: یکی از ۱۳ شاخه‌ای که سازمان به آن ورود پیدا کرده، معتادان متجاهر است. زنان سرپرست خانوار، متکدیان، کودکان کار، زباله گردها، بی خانمان‌ها، فقر، معلولیت و ... جزو موضوعاتی هستند که سازمان آن‌ها را پیگیری می‌کند.

به گفته احمدی صدر؛ این قرارگاه بیش از ۳۰۰ مصوبه داشته و بیش از ۸۰ درصد مصوباتش اجرا شده است و ۲۰ درصد باقی مانده نیز یا درحال اجراست یا اینکه متوقف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که امروزه حدود ۲ و ۲۰۰ ظرفیت جدید برای منع پذیرشی‌ها در شهرداری تهران ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره جزئیات برگزاری جلسات، توضیح داد: بیش از چهار جلسه کارگروه ویژه کودکان کار برگزار شده که بیش از ۳۰ مصوبه بسیار خوب خروجی آن بوده است. بیش از چهار جلسه ویژه حمایت از خانواده‌های آسیب دیده اجتماعی نیز برگزار شده است. همچنین سه جلسه در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شده است. همه جلسات با حضور همه نهادهای مسئول در کشور برگزار شده است.

ایجاد مشاغل خانگی زودبازده و افتتاح مرکز «مهارت آموزی ویژه کودکان»

احمدی صدر در تشریح اجرای اقدامات ویژه کودکان کار، بیان کرد: یکی از علل  کار کودک، عدم توانمندی خانواده کودک است. یکی از برنامه‌های مهم سازمان که در دستورکار اجرایی قرار گرفته، مهارت آموزی به کودکان کار است تا خودشان برای آینده‌شان تصمیم بگیرند.

وی با طرح این پرسش که چگونه خانواده کودک کار باید توانمند شود، تاکیدکرد: باید مشاغل خانگی زود بازده ایجاد شود تا کمکی به درآمد خانواده باشد. سازمان در این مسیر قرار گرفته تا با همکاری بهزیستی، وزارت کار و ارگان‌های دیگر، بستر لازم را فراهم کند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با تأکید براینکه مساله آسیب‌های اجتماعی با پیچیدگی‌های بسیار مواجه است و طی یک ماه یا یک سال حل نمی‌شود، افزود: این آسیب طی ۳۰ سال اتفاق افتاده و باید بیش از ۶ سال تلاش شبانه روزی صورت گیرد تا مساله کمرنگ شود.

احمدی صدر در پاسخ به این پرسش که آیا برای مهارت آموزی به کودکان کار از ظرفیت سرای محلات استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: از تمامی ظرفیت‌های موجود در شهرداری تهران استفاده می‌شود. همچنین یک فضای مخصوص تحت عنوان «مهارت آموزی ویژه کودکان» افتتاح خواهد شد.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اطلس آسیب‌های اجتماعی در شهرداری تهیه شده است یا خیر، گفت: اطلس آسیب‌های اجتماعی تهیه شده و در کمتر از دو ماه آینده، به صورت عمومی رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۵
کد خبر: 23989

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =