افزایش تعامل مدیریت شهری با دانشگاه بازتاب کیفیت مطلوب زندگی است

عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران یکی از وظایف مهم معماران را ارتقای کیفیت زندگی انسانها برشمرد و گفت: افزایش تعامل مدیریت شهری با بدنه علمی و دانشگاهی ضمن تقویت زیر ساخت های فرهنگی ، منجر به شناسایی و رفع نیازهای واقعی جامعه می شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، پروفسور محمود گلابچی، چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان در نشستی که به مناسبت بزرگداشت شیخ بهایی و روز معماری با حضور وحید رضا انارکی و همکاران معمار این شرکت، در سالن کنفرانس برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه معماران کیفیت زندگی ما را رقم می زنند،گفت: معماری و شهر سازی ظرف زندگی انسان‌ها و لباس فرهنگ و تمدن و ویژگی های سرزمینی ما محسوب می‌شود. 

استاد نمونه دانشگاه های کشور  با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین عناصر مشخص کننده هویت شهری، نوع معماری و شیوه شهرسازی است، افزود: معماری خود یک هویت محسوب می‌شود که در شناساندن فرهنگ، هنر و سبک زندگی ایرانیان تاثیر گذار است.

پژوهشگر برجسته دانشگاه های کشور با اشاره به اینکه وجه نمادین هویت در معماری و شهرسازی تجلی پیدا می‌کند، گفت: هر تغییری در نگرش و دانش جوامع به طور مستقیم بر روی شهرها اثر می‌گذارد، بنابراین کیفیت ساخت و ساز در شهرها بسیار حایز اهمیت است، چرا که در این مجموعه های فرهنگی انسان‌ها کنار هم قرار گرفته است و به  انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می پردازند.

وی با اشاره به سابقه درخشان  این شرکت در توسعه و ساخت و سازهای فضاهای فرهنگی تصریح کرد : دستیابی به شهری توسعه یافته از منظر فرهنگی - اجتماعی با توسعه زیر ساخت‌ها و فضاهای فرهنگی امکان پذیر است و خوشبختانه این امر و  نوآوری و خلاقیت در انجام پروژه های فرهنگی در فعالیت های  شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قابل مشاهده است.

انارکی محمدی با بیان این مطلب که ساخت بیش از دو میلیون متر مربع فضای فرهنگی ماحصل کارمعماران و دانش آموختگان رشته معماری همکاران ما در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی است، گفت: مطالعه، تحقیق، شناسایی، طراحی، اجرا،تاسیس، ساخت و بهره‌برداری از مراکز و مجموعه‌های فرهنگی، هنری، تفریحی، تفرجگاهی، ورزشی، آموزشی، تحقیقی، خانه موزه ها   و سایر مراکز و تاسیساتی که به نحوی در جهت رفاه، ارتقا، توسعه فضای فرهنگی و ایجاد شرایط مطلوب برای زیست شهری و گذران اوقات فراغت شهرنشینان موثر و مفید بوده،  ماحصل تلاش ها و فعالیت های این مجموعه است.

وی ادامه داد: این شــرکت طی بیش از ســـه دهه فعالیت در چهار چوب وظایف وماموریتهای اســـاســـنامه‌ای، مهمترین رکن در حوزه ســـاخت فضـــــاهای فرهنگی کلان شهر تهران بوده و احداث نزدیک به۳۰۰ طرح مطالعاتی، پروژه‌های مذهبی، آیینی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی را در کارنامه خود دارد.

به گفته انارکی محمدی؛ ایجاد بیش از ۱۳ هزار صندلی سینما و تاتر، احداث مجموعه های بزرگ فرهنگی همچون باغ کتاب، پانورامای دفاع مقدس، پردیس تاتر تهران ،ساخت پردیس های سینمایی از جمله پردیس های سینمایی تماشا ، آزادی و ملت، مجموعه های هنری از قبیل مرکز تاتر ایرانشهر  و همچنین مراکز ورزشی در کنار توجه ویژه به ساخت و توسعه مســاجد و بناهای مذهبی بخشی از اقدامات این شرکت در راستای تبدیل تهران به کلانشهر فرهنگی و اجتماعی به شمار می آید.

وی به بازسازی و مرمت تعدادی از خانه مشاهیر و بزرگان ادب  و هنر از جمله موزه دکتر معین، موزه شهید چمران، موزه شهید مطهری، موزه شهید بهشتی و خانه موزه هایی همچون خانه موزه سیمین و جلال و اخوان ثالث اشاره و خاطر نشان کرد: تلاش شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ضمن تقویت زیرساخت های فرهنگی و هنری ، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و اجتماعی در پایتخت بوده است.

انارکی محمدی در ادامه به اهمیت افزایش تعامل دانشگاه با مدیریت شهری اشاره و تصریح کرد: این امر به کاهش فاصله بدنه علمی و دانشگاهی با مراکز اجرایی شده و منجر به سوق دادن مدیریت شهری به‌سوی شهرسازی ایرانی- اسلامی می شود.

وی تاکید کرد: استفاده مدیران شهری از تجربیات و دانش نخبگان دانشگاهی می‌تواند تأثیر چشمگیری در توسعه پایدار شهری در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

همچنین در پایان این مراسم با ارایه لوح تقدیر از همکاران و متخصصین  معمار و شهر ساز شاغل در شرکت تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 35362

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =