تهران سیاه‌پوش عزای سید و سالار شهیدان شد

شهرداری تهران در کنار سایر نهادهای دولتی و مردمی و شهروندان برای ماه محرم و برگزاری باشکوه مراسم عزاداری امام حسین (ع) در حوزه‌های مختلف اقداماتی را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار شهر، همزمان با آغاز ماه محرم پایتخت رنگ و بوی محرم به خود گرفته است و بخش ها و مجموعه های مختلف شهرداری تهران برای برپایی هر چه باشکوه تر مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و عاشورایی کردن فضای شهر دست به اقدامات متعددی زدند که در این گزارش به تشریح برخی از این اقدامات توسط مجموعه های مختلف شهرداری می پردازیم.

رویکرد مردم‌محوری سازمان زیباسازی برای محرم امسال

رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به آماده سازی پایتخت برای سوگواری ایام محرم و شهادت اباعبدالله الحسین (ع) گفت؛ رویکرد سازمان برای محرم امسال مردم محور بوده و سعی ما براین است تا مراسم سیاهپوشان با مشارکت هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی و کلیه عاشقان حسینی برگزار شود.

صیادی همچنین تاکید کرد؛ بر همین اساس اقلام فرهنگی و پرچم‌های عزاداری حسینی توسط سازمان در اختیار مساجد و هیئت‌های مذهبی و عزاداری قرار گرفته است و از ماه‌های گذشته درصدد برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی با محوریت ماه محرم و اکران آثار هنرمندان عاشورایی در سطح شهر تهران بوده ایم.

وی افزود: اکران‌های فرهنگی ماه محرم با دو رویکرد "نگارخانه عاشورایی تهران" و "کتیبه‌های خطی اشعار عاشورایی" در فضای شهری پایتخت انجام شده است که در اکران‌های نگارخانه عاشورایی عناصر مرتبط با فرهنگ عاشورا و محرم به نمایش در آمده و کتیبه ها نیز اشعار شاعران سوگوارحسینی را یادآور می‌شوند.

وی با اشاره به اهتزاز صدها ابر پرچم و هزاران پرچم سیاه عزاداری در سطح شهر افزود: با اهتزاز ۴۵۰ ابر پرچم، ۵۰۰ هزار متر ریسه مشکی، ۵۰ هزار کتیبه سیاه، ۲۰۰هزار پرچم طرح دار و بزرگراهی پایتخت سیاهپوش عزای حسینی شده است.

تهران سیاه‌پوش عزای سید و سالار شهیدان شد

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران با اشاره به برپایی خیمه عاشورایی در میدان هفت تیر از رونمایی دو اثر حجمی، مرغ تیغه علامت و اسب ذوالجناح و جانمایی اثرعصر عاشورا در این میدان خبر داد.

همچنین اثر حجمی بین‌الحرمین با نورپردازی ویژه در کنار آرامگاه شهدای گمنام دریاچه چیتگر از دیگر خلاقیت‌های اداره نور و مبلمان شهری سازمان زیباسازی شهر تهران است که برای ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اجرا خواهد شد. همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری شهادت سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع) دیوارنگاره میدان ونک هم با طرح کتیبه خطی کتیبه خطی عاشورایی و تیغه علامت عزاداری حسینی توسط سازمان زیباسازی شهر تهران رونمایی شد.

تهران سیاه‌پوش عزای سید و سالار شهیدان شد

تمامی ایستگاه‌های مترو با استفاده از کتیبه‌های ویژه عزاداری ماه محرم سیاه‌پوش شد

سید محمد نقیب، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه هم در خصوص برنامه‌های فرهنگی مترو تهران گفت: باتوجه‌ به فرارسیدن این ایام و به‌ منظور ایجاد فضای بصری مناسب، تمامی ایستگاه‌های مترو با استفاده از کتیبه‌های ویژه عزاداری ماه محرم سیاه‌پوش شده است.همچنین کتیبه‌های فرهنگی به‌صورت بنر و لمینت با استفاده از طرح‌های گرافیکی با موضوع ماه محرم در سکوی ایستگاه‌ها و قطارهای مترو در معرض نگاه مسافران قرار می‌گیرد.

وی افزود: گذرگاه‌های فرهنگی مترو نیز شاهد اکران نمایشگاه عکس با عنوان "سوگواره عاشورا" هستند و مسافران مترو را به تماشای تصاویر این نمایشگاه دعوت می‌کنند. کارشناسان پایگاه مشاوره "زندگی حسینی" هم در ده ایستگاه منتخب با هدف پاسخگویی به سوالات دینی و اعتقادی شهروندان پاسخگوی سؤالات مسافران شهر زیرزمینی هستند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه تصریح کرد: اجرای طرح آیات رویش در ۷ ایستگاه منتخب از جمله ایستگاه‌های شهید بهشتی، شهدای هفده شهریور، بریانک و شهید باقری با رویکرد عفاف و حجاب و ترویج فرهنگ حجاب و مشاوره مذهبی از تاریخ ۳۱ تیر لغایت ۴ مرداد از ساعت ۱۷ الی ۱۹ از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

تهران سیاه‌پوش عزای سید و سالار شهیدان شد

وی به اجرای آیین سنتی چهارپایه‌ خوانی در ایستگاه‌های منتخب اشاره و تصریح کرد: این مراسم به‌منظور ترویج و معرفی مراسم و آیین کهن چهار پایه‌خوانی تحت عنوان "نوگلان حسینی" با هدف ایجاد فضای معنوی در ایستگاه‌ها و نشر شعائر اسلامی در ۱۸ ایستگاه منتخب (ایستگاه‌های سعدی، امام خمینی(ره)، دروازه دولت، شادمان، شهید نواب صفوی، دانشگاه شریف، میدان جهاد، میدان حضرت ولیعصر(عج)، منیریه، استاد معین، دکتر حبیب الله، میدان آزادی، دولت آباد، کیانشهر، شهید رضایی، مهدیه، هلال احمر، بریانک)، با دعوت از مداحان نوجوان، از روز یکشنبه ۱ مرداد لغایت روز سه‌شنبه ۳ مرداد ماه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برگزار می‌شود.

فروش ویژه فروشگاه‌های شهروند به مناسبت محرم

فروشگاه شهروند از دیگر بخش های شهرداری است که در ایام برنامه های ویژه ای را اجرا می کند. در همین رابطه، داود قربانیان مدیرعامل شرکت شهروند درباره اقدامات این شرکت برای محرم اظهار کرد: فروش ویژه به مناسبت محرم از ۲۸ تیر الی ۷ مردادماه برگزار می‌شود.در انواع کالاهای متناسب با این ایام همچون برنج، چای، حبوبات، انواع روغن، گلاب، ادویه، رشته آشی تخفیف ویژه تا سقف ۳۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود.

وی افزود: با هدف تامین کالای مورد نیاز شهروندان در این ایام و رونق سبد خرید خانواده، محصولات لبنی همچون دوغ، کشک، ماست، پنیر و محصولات دیگر مانند خرما، سبزیجات سرخ شده و تخم مرغ تا ۳۰ درصد تخفیف دارند.

تهران سیاه‌پوش عزای سید و سالار شهیدان شد

قربانیان با اشاره به اینکه فروش ویژه به مناسبت محرم از ۲۸ تیر الی ۷ مرداد ماه برگزار می‌شود، ادامه داد: پیراهن و شال و روسری مشکی تا تخفیف ۳۰ درصد شامل تخفیف شده اند و انواع شوینده، محصولات سلولزی از قبیل سفره، دستکش، کیسه زباله، قاشق و چنگال یکبار مصرف و لیوان کاغذی هم تا ۳۰ درصد شامل تخفیفات فروش ویژه به مناسبت محرم شده اند.

بزرگترین پرچم عزای حسینی در اراضی عباس‌آباد برافراشته شد

در اراضی عباس آباد نیز بزرگترین پرچم عزای حسینی با نام «یا حسین» بر فراز عظیم‌ترین سازه برافراشته و نخستین عزاداری و سینه زنی امام حسین(ع) در کوشک باغ هنر انجام شد.

تهران سیاه‌پوش عزای سید و سالار شهیدان شد

ششمین دوره آیین سیاه پوشان ماه محرم با عنوان «سلام بر حسین» با حضور سید محمد حسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر، پرویز سروری، نایب رئیس و برخی از اعضای شورای اسلامی شهرتهران برگزار شد.

سیاه‌پوش شدن برج میلاد تهران به مناسبت محرم

برج میلاد تهران به عنوان یادمان ملی ایرانیان همسو با تمام شهروندان عزادار، سیاه پوش شده است. در حال حاضر در تمامی فضاهای محیطی برج میلاد تهران در حدود ۱۵۰ پرچم سیاه، یا اباعبدالله (ع)، یا ابوالفضل (ع) نصب شده  و حال و هوای محرم فضای برج میلاد تهران را فرا گرفته است.

تهران سیاه‌پوش عزای سید و سالار شهیدان شد

همچنین از روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه به مدت یک هفته مراسم ویژه عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) در تالار مولوی مرکز همایش های برج میلاد برپاست و پرسنل این مجموعه از ساعت ۸ صبح در این مراسم حضور دارند.

در این مراسم ابتدا شیخ مرتضی محمدی سخنرانی می کند و سپس غلامرضا جوادی از پرسنل برج میلاد مداحی و عزاداری ایام ماه محرم را انجام می دهد.

انتهای پیام/

۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 39843

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =