حادثه ریزش ساختمان‌های محله خلازیر، زیر ذره بین تیم‌های تخصصی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران

غالب ساخت و سازهای محله خلازیر فاقد استانداردها و مشخصات فنی ساختمان بوده است. این ساختمان ها دارای پروانه و مجوزهای قانونی ساخت و ساز نبوده‌اند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، در پی حادثه ریزش ساختمان‌های محله خلازیر منطقه ۱۹ شهرداری تهران، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به عنوان اتاق فکر و بازوی پژوهشی مدیریت شهری در کلان‌شهر تهران، بازدیدهایی از محل حادثه توسط چندین هیئت تخصصی از این مرکز با همراهی اساتید متخصص دانشگاهی در حوزه سازه و زلزله و ایمنی و مدیریت بحران انجام داد.

بر اساس گزارش‌های انجام شده، با پایش اولیه هیئت‌های تخصصی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، غالب ساخت و سازهای محله خلازیر فاقد استانداردها و مشخصات فنی ساختمان بوده است. همچنین این ساختمان ها دارای پروانه و مجوزهای قانونی ساخت و ساز نبوده‌اند. با واکاوی اولیه در ابعاد مختلف حادثه خلازیر، ضرورت توجه دقیق به روش‌های تخریب و حضور نمایندگان از سازمان‌ها و ارگان‌های متولی مرتبط به عنوان تیم‌های پشتیبان در زمان تخریب در هر منطقه توصیه می‌شود.

بر این اساس، توجه به طراحی ساختمان‌ها برای بارهای اتفاقی و خرابی پیشرونده، لزوم پیاده‌سازی دستورالعمل واحد و لازم الاجرا به منظور شناسایی ساختمان‌های ناایمن و برخورد قاطع با سازندگان غیرمجاز، توجه جدی به سیستم‌های جبران خسارت از جمله بیمه‌ها، ضرورت بازنگری در فرآیند اجرای ضوابط شهرسازی و بررسی ابعاد حقوقی و مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی حادثه، از جمله مواردی است که نیازمند بازنگری و تدوین دستورالعمل و بخشنامه‌های ویژه در این حوزه است که در دستور کار برنامه‌های مطالعاتی این مرکز قرار گرفته است.

همچنین تدوین گزارش واکاوی حادثه با تحلیل و ارزیابی فنی بازدیدهای انجام شده و در نظر گرفتن کلیه ملاحظات فنی و ایمنی جهت ارائه به شهردار تهران، شورای اسلامی شهر تهران و مراجع ذیصلاح با فوریت ویژه در دست انجام است.

انتهای پیام/

۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 41112

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =