از واقعیت تا اخبار دنیای مجازی

شهردار تهران گفت: شیوه‌های تخریب از بالا به پایین، انفجار، کشش و شرایط خاص پیش‌بینی شده است و در تخریب‌های کششی منطقه ۱۹ نحوه و سمتی که کشیده می‌شود سمتی است که آسیب را به محیط پیرامونی وارد نکند.

به گزارش خبرنگار شهر، پس از آغاز مجدد تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده ناحیه ۳ منطقه ۱۹ فیلمی از این تخریب با این عنوان که شهرداری تهران به روش غیراصولی به تخریب ساختمان های غیرمجاز ادامه می دهد، در برخی رسانه ها و در فضای مجازی منتشر شده است. برای پیگیری این موضوع به بررسی های بیشتر پرداخته که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

فیلم ها را تقطیع می‌کنند

علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت امروز - چهارشنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۲- در پاسخ به پرسشی در باره این موضوع و روش تخریب ساختمان های غیر مجاز و ناایمن منطقه ۱۹ اظهار کرد: ما در موارد قبلی خودمان ساخت و سازهای غیرمجاز را تخریب می‌کردیم اما تخریبی که منجر به حادثه شهرک احمدیه شد با پیمانکار قرارداد بسته بودیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در آیین‌نامه ساخت و ساز چارچوب‌ها و شیوه‌های تخریب لحاظ شده است، یادآور شد: شیوه تخریب از بالا به پایین، انفجار، کشش و شرایط خاص پیش‌بینی شده است و مبتنی بر مسیر تخریب، روند ادامه دارد.

وی در خصوص فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی با موضوع نحوه تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در تهران، گفت: در این فیلم‌ها به نوعی قبل و بعد از آن را تقطیع می‌کنند؛ ما برای تخریب در خلازیر با پیمانکار قرارداد بسته بودیم و پیش از آن را و امروز را خودمان انجام می‌دهیم.

زاکانی با اشاره به تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه ۵،۸ و ۱۹ طی روز گذشته، خاطرنشان کرد: ناظر بر تخریب‌های دیگر، هم محیط محصور و هم آب، برق و گاز قطع می‌شود. این فیلم نشان نمی‌دهد که برق قطع و صورت جلسه شده و محیط نیز بسته شده است. نحوه و سمتی که کشیده می‌شود سمتی است که آسیب را به محیط پیرامونی وارد نکند و اگر سمتی دیگر کشیده می‌شد روی خانه‌های مجاور آوار می‌شد.

وی تأکید کرد: تخریب تا وقتی ساختمان ناایمن وجود داشته باشد ادامه دارد؛ چراکه هرکدام از این ساخت و سازها یک بمب انفجاری است و ده‌ها و صدها برابر خسارت وارد خواهد کرد.

بنا بر مقررات ملی ساختمان کشیدن با کابل از روش‌های تخریب است

همچنین تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره تخریب های مجدد ساختمان های غیرمجاز و ناایمن در ناحیه ۳ این منطقه و شایعاتی که در خصوص روش‌ تخریب آنها در فضای مجازی منتشر شده، اظهار کرد:  در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان، کشیدن با کابل جزو روش های پیش بینی شده برای تخریب یک ساختمان است.

وی افزود: طبق این مبحث اگر قرار است ساختمانی را به صورت طبقه به طبقه تخریب و از طبقات آن کم کنند، آن را از بالا به پایین خراب می کنند، اما اگر قرار باشد ساختمانی را به صورت یکجا تخریب کنند، این کار به سه روش انجام می شود؛ نخست روش انفجاری، دوم کشیدن با کابل و سومین روش نیز  ضربه زدن با گوی های بزرگ است که به این روش ها مستقیما در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان اشاره شده است.

فرهادی همچنین درباره تیرهای برق محدوده ساختمان‌های در حال تخریب نیز توضیح داد: طبق اعلام اداره برق و مسئول انشعابات منطقه، این برق ها به صورت غیرمجاز بوده و باید برداشته می شد، ضمن اینکه قبل از تخریب نیز همه هماهنگی ها برای رفع خطر و قطع برق انجام می شود.

ماده ۱۹۸ مقررات ملی ایمنی آیین‌نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی تأکید می‌کند که باید تخریب از بالاترین نقطه آغاز و به پایین‌ترین نقطه برسد مگر اینکه از مواد منفجره استفاده شود یا از طریق کشیدن با کابل و ضربه واردکردن باشد

بر اساس این گزارش، سید محمد آقامیری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این سوال است که تخریب اصولی بوده یا غیر اصولی گفته بود که شرکتی که پیمانکار تخریب بوده از شرکت های گرید یک بوده است، همچنین مقررات ملی ایمنی آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی در فصل پنجم از ۱۹۲ تا ۳۲۴ به اصل تخریب و پر کردن چک لیست های مربوطه اختصاص دارد که در ماده ۱۹۸ تأکید می کند که باید تخریب از بالاترین نقطه آغاز و به پایین ترین نقطه برسد مگر اینکه از مواد منفجره استفاده شود یا از طریق کشیدن با کابل و ضربه وارد کردن باشد که با کشیدن کابل و تخریب ستون های جلویی بوده است.

حال این سوال مطرح است که افرادی که با تقطیع فیلم ها یا با نشر اکاذیب سعی در تشویش اذهان عمومی دارند هدف اصلی شأن چیست و به چه قیمتی دارند با جان انسانهایی که در صورت عدم تخریب این سازه ها در آن ساکن می‌شوند بازی می‌کنند ؟

انتهای پیام/

۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 41581

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =