۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 42569
فرش قرمز شهر زیرپای مهر

شهرداری تهران با اجرای طرح‌های مختلف به استقبال سال تحصیلی می رود.

به گزارش شهر، تنها چند قدم تا شروع پاییز مانده و همراه با آغاز روزهای نارنجی، دانش‌آموزان نیز به‌سوی مدارس خود روانه می‌شوند تا سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را آغاز کنند؛ شهر هم خود را باید کم‌کم آماده حضور آنان کند. دانش‌آموزانی که صبح‌ها کیف و کتاب خود را به‌دست می‌گیرند و با وسایل نقلیه یا با پای پیاده خود را به مدرسه می‌رسانند و ظهر یا بعدازظهر به سمت خانه‌های خود روانه می‌شوند و حضورشان رنگ و لعاب به فضای شهری می‌دهد. شهرداری تهران به همین مناسبت مانند سال‌های گذشته طرحی با عنوان «استقبال از مهر» در حوزه‌های مختلف اجرا می‌کند. همشهری نیز با بررسی حوزه‌های خدمات شهری، حمل‌ونقل، مدیریت بحران و... به استقبال‌ ماه مهر می‌رود.

مدارس تهران سبز می‌شود

کاشت و بازپیرایی محوطه پیرامونی و داخلی مدارس برنامه اصلی مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهردار تهران در طرح استقبال از مهر است. علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها در مصاحبه با همشهری می‌گوید: «ما کاملا موافق ایجاد فضای سبز در مدارس هستیم زیرا باعث افزایش آن در شهر می‌شود. برای ایجاد یک بوستان، شهرداری باید زمین را با قیمت زیاد بخرد و پس از آن هم هزینه‌هایی برای آبیاری و نگهداری از درختان انجام دهد اما وقتی این کار در حیاط مدرسه انجام می‌شود، کار مراقبت از درختان به‌دست مسئولان مدرسه انجام می‌شود و دانش‌آموزان هم از آن بهره‌مند می‌شوند. اگر محوطه داخلی مدارس مساحت کافی برای اجرای فضای سبز داشته باشد، تا جایی که امکان داشته باشد کاشت گیاهان و درخت‌ها اجرا می‌شود. برخی از این محوطه‌ها تماما آسفالت است و برای ساعت‌های استراحت بین کلاس‌های درس چندان مناسب نیست.»

فراخوان هنرمندان برای زیباسازی مدارس

سازمان زیباسازی مانند هرسال کار نقاشی دیواری و رنگ‌آمیزی دیوار خارجی مدارس را انجام می‌دهد. روابط‌عمومی این سازمان به همشهری گفت: «این کار با فراخوانی توسط هنرمندان و طراحان در اواخر شهریورماه انجام می‌شود و تعدادی از مدارس در طرح رنگ‌آمیزی دیوار خارجی قرار می‌گیرند. بخش دیگری که زیباسازی انجام می‌دهد، اکران فرهنگی مربوط به سال تحصیلی است که در بیلبوردهای سطح شهر دیده می‌شود. تصاویر و طرح‌های مرتبط با درس و مدرسه، مانند چهره‌های مشهور و موفق ایرانی و جملات و اشعاری در توصیف کلاس‌های درس به‌تناسب هر سال طراحی شده و در بیلبوردها نصب می‌شوند. سال گذشته نیز سازمان زیباسازی شهر تهران به‌منظور بهبود فضای بصری شهر و افزایش شور و نشاط دانش‌آموزان، طرح «نقش مهر» را روی دیوارهای مدارس اجرا کرد که در آن ۱۹۴شرکت‌کننده با ۵۰۴طرح به فراخوان پاسخ دادند و ۱۰۷طرح از ۸۱هنرمند پذیرفته شد. در نهایت ۶۳طرح بر دیوارهای مدارس نقاشی شدند.»

معابر منتهی به مدارس ایمن می‌شوند
حوزه خدمات شهری در زمینه استقبال از مهر چند دسته فعالیت جداگانه دارد. بخشی از این فعالیت‌ها به اقدامات نگهداشت شهر و بقیه به حفظ و بهبود وضعیت محیطی مدارس ارتباط پیدا می‌کند. به‌گفته حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران، شناسایی معضلات و نظارت ویژه بر رفع نواقص عملکرد روزانه پیمانکاران جمع‌آوری مکانیزه پسماند، رفت و روب معابر اصلی و فرعی، پاکسازی پوسترها، برچسب‌ها و دیوار نویسی‌ها، نظافت و پاکسازی باغچه‌ها، تعمیر و نگهداری، شست‌وشو و گندزدایی مخازن و زیرمخزنی‌ها، مبارزه با جانوران مضر شهری، لایروبی و پاکسازی شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، شست‌وشوی جداول و گاردریل‌ها و سایر المان‌های شهری، زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب و رفع نواقص مرتبط با خودروهای مکانیزه و غیرمکانیزه ازجمله فعالیت‌هایی است که با تمرکز بر طرح استقبال از مهر انجام می‌شود. همچنین ۳ حوزه آتش‌نشانی، محیط‌زیست و حریم نیز اقداماتی همزمان با شروع سال تحصیلی در دستور کار دارند. بازدید و بررسی نقاط حادثه‌خیز در مدارس و نقاط بی‌دفاع شهری در محیط‌های پیرامونی مراکز آموزشی، استقرار نیروهای عملیاتی پیرامون مراکز آموزشی و نواختن زنگ ایمنی در روز ۷مهر ازجمله اقدامات سازمان آتش‌نشانی خواهد بود. همچنین شرکت شهربان و حریم‌بان پیگیر ویژه موضوعات انضباط شهری با اولویت معابر منتهی به مدارس، مهد کودک‌ها و مراکز آموزشی، رسیدگی به ایمنی کارگاه‌های ساختمانی با اولویت معابر منتهی به مدارس، مهدکودک‌ها و مراکز آموزشی خواهد بود.
همچنین مسائلی چون آموزش کاهش مصرف انرژی و آب، کاهش مصرف پلاستیک و توزیع کتب محیط‌زیستی در دستورکار قرار دارد.

ایمن‌سازی‌ مدارس همزمان با آغاز مهر

اولیای دانش‌آموزان انتظار دارند که محیط آموزش فرزندانشان امن و بی‌خطر باشد. یک جنبه این ایمنی به ساختمان و تجهیزات مدرسه و جنبه دیگر به مهارت‌ و اطلاعات دانش‌آموزان برای مقابله با شرایط بحرانی بستگی دارد. شهرداری برای هر دو بخش برنامه‌هایی دارد. معاون بازیابی، توانمندسازی و مشارکت جامعه‌محور سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «در طرح استقبال از مهر گروه‌های دوام از مدارس بازدید می‌کنند و در صف و کلاس‌های درس، نکات مربوط به ایمنی و کمک‌های اولیه و اطفای حریق را آموزش می‌دهند. این کار در طول سال تحصیلی هم به‌صورت مداوم انجام می‌شود اما در روزهای ابتدای سال به‌صورت ویژه انجام خواهد شد.»  شاهین مظفری می‌افزاید: «ساختمان‌ها به‌صورت سازه‌ای بررسی می‌شوند زیرا برخی از ساختمان‌ها نیاز به مقاوم‌سازی‌ دارند. همچنین نرده‌ها و حفاظ‌هایی باید در مقابل پنجره‌ها و راه‌پله‌ها و لبه پرتگاه‌ها نصب شده باشد. با توجه به اینکه برخی مدارس مشکل بودجه‌ دارند سال گذشته با رایزنی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، بخشی از بودجه‌ فرهنگی به ایمنی اختصاص داده شد و صرف مواردی مانند خرید کپسول و تعمیر حفاظ‌ها شد.»

صفر تا ۱۰۰تدارک ترافیکی برای استقبال از مهر

سال تحصیلی جدید از چند روز دیگر یعنی ۳مهر آغاز می‌شود و مدیریت شهری تدارک مفصلی برای بزرگ‌ترین رویداد ترافیکی سال آماده کرده است. نزدیک به ۲‌ماه جلسات مستمر استقبال از مهر در استانداری تهران با حضور اعضای این ستاد تشکیل شده است. آنگونه که دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد استقبال از مهر تهران اعلام کرده، طی این مدت ۵کارگروه تشکیل شده تا در بخش‌های مختلف خدماتی، برنامه‌ریزی دقیقی برای کنترل ترددهای شهری و مدیریت آنها به بهترین شکل ممکن انجام شود. مهدی گلشنی، مدیرکل حمل‌ونقل عمومی معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری از جزئیات اقداماتی گفت که قرار است به مناسبت آغاز سال تحصیلی در پایتخت اجرایی شود.
به‌گفته گلشنی، مهرماه نقطه اوج ترافیک‌های شهری در معابر تهران است و ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید برای سنجش ظرفیت‌ها، هماهنگی سازمان‌ها و اقدامات بهبود تردد شهروندان تدارک ویژه‌ای ببیند. در این زمینه از مصوبه اسفند۱۴۰۱ هیأت وزیران استفاده شد که بخش اول آن به تغییر ساعت ادارات در تابستان اشاره داشت و بخش دوم آن مربوط به شناورشدن ساعت آغاز به‌کار ادارات از ۷‌تا۹‌صبح است. این مصوبه کمک زیادی به کاهش طول صف ترافیک در معابر شهری می‌کند.
اجرای طرح شناورسازی ۱۰‌تا۱۵درصد کاهش ترافیک به‌دنبال دارد. این در شرایطی است که هرسال با آغاز مهرماه ۲۰‌تا۲۵درصد ترافیک معابر افزایش می‌یابد و هر اندازه تردد شهری شناور شود، از تمرکز ترافیکی کاسته می‌شود.
همچنین قرار است به‌زودی تعریف جدیدی از نرم‌افزارهای خدمت‌رسانی شود تا شهروندان بتوانند تخفیف لازم را برای ترددهای شهری دریافت کنند و برنامه‌ریزی بهتری برای ترددهای شهری با حمل‌ونقل عمومی انجام دهند. در کارگروه توزیع بار و کالا نیز تصویب شد که توزیع در ساعات پیک رخ ندهد و از ساعت۱۰ به بعد باشد.
 

فرش قرمز شهر زیرپای مهر

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 42569

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =