سامانه «من شهردارم» تکمیل می‌شود

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران از تکمیل سامانه «من شهردارم» و بودجه‌ریزی مشارکتی در شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، میثم مظفر در نشست خبری با موضوع عملکرد ۲ ساله کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه به دو شکل می‌توان در شورا عمل کرد، اظهار داشت: یک نگرش این است، شورا منتظر بماند تا شهرداری لایحه ارائه دهد و موارد بررسی و تصویب شود که امری روتین است و می‌توان وظایف دقیق را در این قالب انجام داد اما به اعتقاد بنده در کمیسیون برنامه و بودجه بسیار فراتر از این نگرش عمل شده است.

رئیس کمیته بودجه شورا با تأکید بر اینکه طرح رصد بر پایه یک نگرش معرفتی پایه‌ریزی شده است، تصریح کرد: ما در بعد جمهوریت نظام غیر از مشارکت مردم در انتخابات، باید از ظرفیت آنها در سیاست گذاری‌ها و تصمیم گیری‌ها استفاده کنیم؛ لذا برای هدف‌گذاری در بودجه‌ریزی مشارکتی، تلاش شد تا مردم در تعریف پروژه‌ها تصمیم ساز باشند.

وی در ادامه یادآور شد: ۳۷۶ محله شهر تهران طی دو سال اخیر توسط اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورا مورد بازدید قرار گرفت و مشکلات هر محله با حضور مردم بحث و بررسی شد؛ ارتباط وسیعی بین اعضای کمیسیون و کنش‌گران در محلات شکل گرفت.

مظفر با بیان اینکه ترجیح دادن نظرات مردم در بودجه‌ریزی و تعریف پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: سه هزار چالش در شهر تهران مبتنی بر نظر شهروندان شناسایی شد که به دنبال آن هزار و ۷۰۰ پروژه در سال گذشته عملیاتی شد و ۸۰ درصد از این پروژه‌ها به نتیجه رسید.

وی با اعلام اینکه در آغاز طرح رصد و در سال ۱۴۰۰ میزان پیشرفت فیزیکی کمتر از ۶۰ درصد بود و در سال قبل روند اجرا روبه رشد شد، خاطرنشان کرد: امسال نیز هزار و ۶۰۰ طرح تعریف شده است.

رئیس کمیته بودجه شورا با اشاره به راه اندازی سامانه «من شهردارم»، گفت: شاید این سامانه ناقص بود و قطعاً تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد، در همین راستا جلساتی را با معاون برنامه‌ریزی شهرداری، مدیرعامل «سازمان فاوا» و شهردار تهران برگزار کردیم و به دنبال آن سامانه بودجه‌ریزی مشارکتی به عنوان سامانه‌ای جامع‌تر در حال راه اندازی است که در این سامانه مردم می‌توانند نقشه مناطق را مشاهده کنند و نقطه‌ای معین را پیشنهاد دهند تا بتوان در آن‌ها طرح‌های عمرانی اجرا کرد.

مظفر با بیان اینکه کمیسیون تنها منتظر لوایح نبوده و اقدامات ایجابی و نظارتی خود را انجام داده است، یادآور شد: وقتی بودجه مصوب می‌شود تبدیل به یک فهم فراگیر در مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌ها نمی‌شود. یک حلقه مفقوده در کشور به عنوان همگرایی و اجتماعی‌سازی بودجه وجود دارد که در همین راستا طرح بازخوانی بودجه در شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۲۰۰ ساعت بازخوانی و اجتماعی سازی بودجه در شهرداری انجام شد، گفت: ما در این مسیر با عارضه‌هایی برخورد کردیم و تلاش ما این بود که به شهرداری در رفع این مسائل کمک کنیم.

وی افزود: بعضاً در آبان ماه قراردادهای شهرداری با پیمانکاران منعقد می‌شد و پس از عارضه یابی‌ها شرایط به گونه‌ای شد که بالغ بر ۹۰ درصد پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ درصد دارند و به این معناست که کفایت اسناد و انعقاد قرارداد عمدتاً در خردادماه انجام شده است.

مظفر یادآور شد: فرآیند تأیید صلاحیت برای قائم مقامان ذیحسابان در همین راستا در کمیسیون برنامه و بودجه طی شد و با خبرگان صاحب نظر در حوزه مالی آزمون مکتوب تخصصی، مصاحبه حضوری تخصصی و مرتبط بودن مدرک دانشگاهی این فرآیند پیش رفت و ۷۰ ارزیابی در همین راستا انجام شد.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اعلام اینکه تحقق برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران کار بزرگی است، تصریح کرد: برنامه‌ای غنی توسط شورا و شهرداری تهیه شد که کاملاً قابل دفاع است. این برنامه در میانه سال مصوب شد اما برش یک ساله اجتناب ناپذیر برای آن تعریف شد.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی شهرداری تهران در برنامه چهارم در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸ درصد بوده که البته قابل قبول نیست اما واقعیت این است، برنامه در سه ماهه پایان سال مصوب شد و شهرداری فرصت کافی نداشت اما در مجموع در هوشمند سازی بهبود مدیریت ۴۸ درصد، مسائل فرهنگی و اجتماعی ۱۹ درصد، حمل و نقل و ترافیک ۲۰ درصد، ایمنی و بافت فرسوده 26 درصد و آلودگی هوا 38 درصد تحقق را شاهد بودیم.

مظفر با بیان اینکه پروژه‌های بزرگ مقیاس نیز در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفتند، یادآور شد: اصلاح رینگ بزرگراهی، توسعه حمل و نقل عمومی در مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی، پروژه‌های بزرگ حوزه خدمات شهری و دیگر موارد در کمیسیون بررسی شد که تلاش بر این بود عارضه یابی‌ها در این خصوص انجام شود.

مظفر با اشاره بر این موضوع که یکی از مبادی گزارشات سازمان بازرسی گزارشات حسابرسی است، یادآور شد: نگاه شورا اینگونه نبوده که دیدگاه‌های سیاسی دخیل شود و یک اقدام تخصصی در شورا انجام شده و این نهادهای نظارتی بودند که گزارشات را دریافت و آراء قضایی صادر کردند.

وی افزود: در واگذاری املاک به اشخاص که در شورا مصوبه نداشت، حجم بالایی از بازگشت املاک را شاهد بودیم، شاید به بیش از یکصد مورد می رسد و این ناشی از گزارشات حسابرسی است.

مظفر ادامه داد:  ۴۰۰ میلیارد تومان از چک‌های تاریخ گذشته در گزارشات حسابرسی افشا و وصول شد، «برند شهروند» هم به صورت مشخص در شورا بررسی و حفظ شد.

رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه سامانه من شهردارم با عنوان سامانه «جمع سپاری و بودجه ریزی مشارکتی» فعال خواهد شد، گفت: برای تغییر مدل ورود به حوزه حمل و نقل و ترافیک، صیانت از باغات و دیگر موارد از نظرات طیف‌های مختلف جامعه در سامانه جدید استفاده می شود.

مظفر با بیان اینکه ۹۵ درصد توقف پروژه را در ابتدای این دوره شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: در برخی موارد تضامین کافی اخذ نشده بود و سرمایه گذار با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی، پروژه را به دیگری واگذار کرده که مشکلاتی را برای پروژه‌ها ایجاد کرده است. با حضور مدیرعامل سازمان مشارکت‌های شهرداری جلساتی برگزار و گره بخشی از طرح‌های مشارکتی باز شد.

وی افزود: حجم بالایی از طرح‌های مشارکتی گره گشایی شد اما همچنان وضعیت در این بخش قابل قبول نیست و انبوه پروژه‌هایی را که با اختلافات حقوقی مواجه هستند، در شهرداری وجود دارد و هیچ یک از این موارد مربوط به این دوره از مدیریت شهری نیست.لازم به ذکر است در این دوره  ۴۶ پروژه مشارکتی مشکل دار مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات بخش زیادی از این طرح‌ها رفع شد.

انتهای پیام/

۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 42693

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =