مروری بر پنجاه سال تجربۀ برنامه‌ها و طرح‌های شهری تهران

یکی از صاحبنظران حوزه شهرسازی و معماری از ضرورت بازگرداندن اعتبار قانونی طرح‌ها به آن‌ها و لزوم توجه به مدیریت یکپارچه شهری سخن گفت و افزود: تمرکززدایی از شهر تهران دیگر موضوعیتی ندارد و تنها راه حل رویارویی با مسئله کلانشهر تهران، ساماندهی شهر تهران است.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، نشست «مروری بر پنجاه سال تجربۀ برنامه ­ها و طرح­ های شهری تهران» با همکاری نهاد راهبری و پایش طرح­ های توسعه شهری تهران و به مناسبت هفته تهران با حضور بهرام فریور صدری، صاحب ‌نظر حوزه شهرسازی و معماری، رضا هاشمی، صاحب ‌نظر حوزه شهرسازی و معماری، مجید غمامی، صاحب‌ نظر حوزه شهرسازی و معماری، غلامرضا کاظمیان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، محمد جواد خسروی پور، رئیس نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری تهران، مصطفی جلیلی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و امیر شفیعی، سرپرست گروه مطالعات شهرسازی و معماری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و دبیر نشست برگزار شد.

در ابتدای نشست امیر شفیعی، سرپرست گروه مطالعات شهرسازی و معماری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران عنوان کرد: اگرچه مقررات ‌گذاری شهری به شکل مدرن در پایتخت سابقه‌ای دستکم از انقلاب مشروطه دارد اما اقدام مبتنی بر یک برنامه جامع شهری به سال ۱۳۴۹ و تصویب اولین طرح جامع شهر تهران باز می‌گردد.

وی در ادامه سخنانش افزود: نقد این شیوه از برنامه‌ ریزی برای تهران (و یا سایر کلانشهرها) دستکم از پس از انقلاب و با تغییر شرح خدمات تهیه آن ‌ها و اضافه شدن حوزة نفوذ شروع شد و تاکنون شیوه اجرا و پیامد و اثراتشان بر کیفیت زندگی و حتی اهداف خود این برنامه‌ها در انتظام بخشی به کاربری زمین و شدت فعالیت محل ابهام جدی بوده است و به صورت مداوم تغییر یافته است؛ از شکل‌گیری طرح‌ های ساختاری- راهبردی در اوایل دهة ۱۳۸۰ در شهر تهران گرفته تا تصویب شرح خدمات رویکرد نوین در سال ۱۴۰۰ خورشیدی.

شفیعی خاطرنشان کرد: با وجود این دگرگونی‌ ها و نقدها به تازگی و با گذشت بیش از پنجاه سال، اصل داشتن برنامه برای شهر و قانون و مقررات کنترل و هدایت توسعه شهری از سوی برخی مسئولان، حرفه‌مندان و حتی دانشگاهیان محل پرسش قرار گرفته است. موضوعی که در فضای پرابهام و بعضا فسادآمیز تصمیم‌گیری و اجرای قوانین در کشور می‌تواند خطری جدی برای مدیریت شهرها و آسیب به محیط زیست و کاهش کیفیت زندگی باشد.

وی پنج پرسش اساسی این نشست را به این صورت مطرح کرد: ۱. برنامه‌های شهر تهران چه دگرگونی‌هایی در طول زمان داشته‌اند؟ ۲. این برنامه‌ها تا چه اندازه در برآورد اهداف خودشان و یا به طور کلی، هدف ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و رویارویی با مشکلات شهری موفق بوده‌اند یا شکست خورده‌اند و به چه دلیل؟ ۳. کنشگران مختلف (از جامعه مدنی، بخش خصوصی و بخش عمومی) چه نقشی در تهیه برنامه، انحراف از برنامه­ ها و کنترل آن داشته و دارند؟ ۴. بازنگری پیش روی طرح جامع و تفصیلی چگونه می­ تواند بر این کاستی­ ها چیرگی یابد؟ ۵. و پرسش اساسی اینکه با توجه به این سوابق تاریخی، شهر تهران نیازمند چه سازوکاری از برنامه ­ریزی و مدیریت توسعه شهری است؟ (نوع برنامه، سطح مداخله، روابط بین بخشی، روابط سلسله ­مراتبی و جز آن).

در ادامه نشست بهرام فریور صدری، صاحبنظر حوزه شهرسازی و معماری به فرآیند تهیه و تصویب طرح های توسعه شهری از سال ۱۳۰۹(تصویب قانون بلدیه) تا ۱۳۸۶(تصویب طرح جامع شهر تهران) و مرور برخی از اثرگذارترین طرح­ های شهری در نظام برنامه­ ریزی ایران، اشاره کرد.

 رضا هاشمی، صاحبنظر حوزه شهرسازی و معماری ضمن اشاره به تجربه فعالیت شان در حوزه شهرسازی و معماری متناظر با مسئولیت­ هایی که در این عرصه عهده­ دار بود، از ضرورت بازگرداندن اعتبار قانونی طرح ­ها به آن­ها و لزوم توجه به مدیریت یکپارچه شهری سخن گفت و افزود: تمرکززدایی از شهر تهران دیگر موضوعیتی ندارد و تنها راه ­حل رویارویی با مسئله کلانشهر تهران، ساماندهی شهر تهران است.

در ادامه نشست، غلامرضا کاظمیان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی ضمن مرور مختصری از تجربه حرفه ­ای اش در زمینه تهیه طرح­ ها و برنامه­ های توسعه شهری در مقاطع زمانی مختلف، از تشابهات و اختلافات عمده (از منظر محتوا و متدولوژی) سه طرح جامع (۱۳۸۶)، طرح حفظ و ساماندهی شهر تهران (۱۳۷۱) و طرح جامع اول(۱۳۴۷) گفت و در نهایت نسبت به تشریح خروجی­ ها، پیامد ها و سازمان اجرایی هر یک از طرح­ های مذکور پرداخت.

مجید غمامی، صاحب‌ نظر حوزه شهرسازی و معماری ضمن مروری بر تجارب جهانی تهیه طرح ­های توسعه شهری، از طرح جامع به منزله هماهنگ ­کننده همه طرح­ های شهری یاد کرد و تاکید داشت: این طرح نمی ­تواند برای سایر طرح­ ها تعیین تکلیف کند و صرفا باید سندی باشد که متضمن حفاظت از تمام ابعاد توسعه شهری است. وی لازمه مواجهه با چرخه معیوب تهیه طرح ­ها و برنامه ­های توسعه شهری را مداخله حاکمیت دانست.

محمد جواد خسروی­ پور، رئیس نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری تهران با مرور کوتاهی بر فرآیند تشکیل نهاد از گذشته تاکنون، به ضرورت تهیه طرح در مقیاس مجموعه شهری اشاره کرد و گفت: با توجه به آسیب ­شناسی و بروزرسانی طرح جامع شهر تهران تا پیش از سررسید افق، در نظر داریم تا با دو رویکرد این اقدام صورت پذیرد: ۱- برای یک شهر فقط یک برنامۀ واحد لازم است و ۲- طرح جامع باید یک سند مورد وفاق همه ذینفعان و ذی­ مدخلان و با محوریت منفعت عمومی باشد.

در نهایت مصطفی جلیلی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، نسبت به تشریح جریان­ های فکری الگوساز پرداخت و بحث خود را با محوریت سه موضوع اصلی ۱- الگوسازی و الگوگزینی برای تهران، ۲- برنامه ­ریزی دو سطحی (راهبردی و اقتضایی) و توقعات از یک برنامه توسعه شهری ادامه داد.

گفتنی است؛ در نشست مذکور، سخنرانان بر دو موضوع اصلی ضرورت برنامه­ ریزی برای تهران با در نظر داشتن شهرهای اطراف آن در قالب مجموعه شهری و کنار گذاشتن رویکرد محدود به ۲۲ منطقة شهر تهران و همچنین ضرورت تمرکززدایی از شهر تهران در سطح ملی و منطقه‌ای وفاق نظر داشتند.

انتهای پیام/

۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 43928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =