نقطه‌نظرات اعضای شورا درخصوص سازمان مدیریت پسماند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و پنجمین جلسه شورا نسبت به گزارش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار شهر، جعفر بندی شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و پنجمین جلسه شورا با بیان اینکه زمان طلایی را در مدیریت پسماند از دست داده ایم اما جای شکر باقیست که دوستان برخی معضلات را دیده اند، اظهار کرد: موارد و گره هایی در حوزه مدیریت پسماند وجود داشت که بنده پیش از این نیز اعلام کردم. پسماند در تهران همچنان غیراقتصادی ارائه می شود و اگر به دخل و خرج این حوزه توجه کنیم، درآمد شهرداری تهران از این دریای عظیم که می تواند منبع درآمد پایدار باشد، ناچیز است.

وی افزود: شرکت ها، پیمانکارها، زباله گردها و دیگر بخش ها همچنان سهم بالایی از درآمد را از جمع آوری پسماند دارند و نتیجه تلاش ها باید به این شکل باشد که درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد شود.

نقطه‌نظرات اعضای شورا درخصوص سازمان مدیریت پسماند

شربیانی با بیان اینکه متأسفانه با تمام تلاش هایی که انجام می شود همچنان رانت و فساد را در شهر شاهد هستیم، یادآور شد: با توجه به عدد و ارقام درآمد، اسناد این موضوع موجود است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یک تحول در تکنولوژی پسماند اتفاق افتاد، گفت: در سطح منطقه در تکنولوژی پسماند عقب هستیم. در مدت اخیر در تفاهم با چینی ها، تغییر تکنولوژی اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم این انتقال تکنولوژی عملیاتی شود.

وی با اعلام اینکه بنده سالیان سال است که موضوع آرادکوه را شاهد هستم، گفت: تخریب زیست محیطی جمع آوری پسماند در آرادکوه باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. زندگی در فصول گرم سال تا شعاع ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری آرادکوه، غیرقابل تحمل است.

شربیانی با بیان اینکه سوال بنده این است که طرح جامع پسماند تا چه اندازه به عنوان یک سند بالادستی راهبردی است، تأکید کرد: پسماند یکی از مسائل مهم و پیچیده و چند وجهی است و باید با برنامه جامعی که در این دوره مصوب کردیم، اقدامات تا چه اندازه همخوانی و همپوشانی دارد.

وی با اعلام اینکه ما با پسماند ارزشمندی مواجه هستیم، گفت: در بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان در سرفصل خدمات شهری مصوب کردیم که هفت هزار و ۴۷۱ میلیارد تومان از آن هزینه ای و مابقی عمرانی است. با این رقم یک سال ۵۰۰ شهر را می توان اداره کرد. از این رقم پنج هزار میلیارد تومان برای نگهداشت شهر است. در سال ۱۴۰۲ بودجه پسماند سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود و دو هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان هزینه ای است و درآمد آن ۸۹۰ میلیارد تومان است. دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از جیب مردم صرف هزینه های پسماند می شود؛ در حالی که در پشت صحنه باند رانت و فساد هزاران میلیارد تومان درآمد دارند و مشکلات زباله گردی و کودکان کار همچنان پابرجاست که باید در خصوص آن پاسخ داده شود.

زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه اقدامات ما باید بر اساس برنامه ها مورد پایش قرار بگیرد، گفت: براساس بندهای قانونی، پیش بینی مخازن زباله در ساختمان های جدید الاحداث ابلاغ شده و به نظر می رسد رویکرد سازمان پسماند به این شکل نیست.

نقطه‌نظرات اعضای شورا درخصوص سازمان مدیریت پسماند

وی افزود: باید دو مرکز پردازش پسماند در سال ۱۴۰۲ راه اندازی می شد و یک شهرک بازیافت نیز باید تا پایان برنامه با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود. باید یک مرکز تولید کمپوست از محل بازیافت انجام می شد که به نظر می رسد انجام نشده است.

شمس احسان با بیان اینکه تکالیف ماده سوم برنامه چهارم توسعه اجرایی نشده است، یادآور شد: با توجه به حوادث تلخ برای یکی از پاکبانان، رعایت موارد مربوط به HSE توسط پیمانکاران ضروری به نظر می رسد و باید توجه جدی به آن صورت بگیرد.

رئیس کمیته سلامت شورا نیز با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات این سازمان عدم ثبات مدیریت در سه سال اخیر بوده است، گفت: در سه سال گذشته چهار مدیر در این سازمان انتخاب شده اند و به دنبال آن وضعیت مطلوب نیست.

سوده نجفی با بیان اینکه اگر طرح نوماند به درستی اجرایی و اطلاع رسانی نشود اعتماد مردم به وعده های ما کاهش خواهد یافت، تأکید کرد: نحوه فعالیت مراکز ام آر اف باید گزارش داده شود. طرح نوماند تفکیک از مبدأ نیست و در دنیا شرایط متفاوتی دارد. باید با همکاری معاونت شهرسازی، امور دنبال شود و در صدور پروانه شهرسازی، باید اجرای این طرح لحاظ شود.

نقطه‌نظرات اعضای شورا درخصوص سازمان مدیریت پسماند

وی با بیان اینکه عدم وجود فضای قرنطینه در پناهگاه حیوانات در کهریزک یکی از مباحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: زباله های ما بدون بازیافت به آرادکوه منتقل می شود و عمدتاً زباله های آلوده هستند.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا نیز با بیان اینکه تغییر وضعیت پیمانکاران محاسنی را داشته است، یادآور شد: دو مسئله و تهدید نیز وجود دارد و ممکن است عدم توجه به نظافت مینیاتوری و کوچه به کوچه رقم بخورد. سوال ما این است که ایا اخلال عامدانه یک پیمانکار در شرایط اجتماعی لطمه ای به نظافت نمی زند؟

وی اضافه کرد: در سیاست گذاری رفتاری ۳۰ تکنیک در دنیا وجود دارد و می تواند در اقدامات تحولی راهگشا باشد و القاء محیطی باید صورت بگیرد که این موضوع کنش هایی را در شهروندان ایجاد می کند. هنوز مخازن پسماند در سطح شهر رنگ و بوی تغییر ندارند.

نقطه‌نظرات اعضای شورا درخصوص سازمان مدیریت پسماند

مظفر با بیان اینکه باید دسترسی به طرح نوماند و تحویل زباله از درب منزل در موتورهای جستجوگر تسهیل شود، گفت: باید اطلاع رسانی در خصوص امتیازاتی که شهروندان به دنبال تحویل زباله در قالب طرح نوماند صورت بگیرد.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پسماند یک موجود پیر بوده که به دنبال این هستیم آن را جوان کنیم، اظهار کرد: اقدامات در این حوزه با نوسازی مخازن انجام می شود. نارضایتی مردم نسبت به جمع آوری پسماند بوده است و به دنبال تکنولوژی رفته اند.

وی افزود: اینکه می گویند مکانیزه کردن گران است و باید از کارگران استفاده شود، درست نیست. استفاده از ماشین های مکانیزه جای چندین نیروی انسانی را می گیرد. ما فرصت را در این دوره از دست دادیم و اتفاقی در حوزه پسماند نیفتاد.

نقطه‌نظرات اعضای شورا درخصوص سازمان مدیریت پسماند

صادقی با بیان اینکه برنامه نوماند و شهرزاد در ابتدای راه هستند و هنوز شناخته شده نیستند، تصریح کرد: نسبت به این موضوع نیز باید دقت بیشتری صورت بگیرد.

مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه خوشبختانه پس از مدتی نوبت به یک موضوع مهم که جمع آوری پسماند است رسیده، گفت: ما در یک لجبازی شاهد این بودیم که زمان از دست رفت. بنده به مدیران شهرداری توصیه می کنم با مردم لجبازی نکنند. کسی از لجبازی با مردم به جایی نمی رسد.

وی ادامه داد: هرکاری قرار است انجام شود نباید بدون توجه به آنچه پشت پرده جمع آوری پسماند است، باشد. باید از ظرفیت مردم استفاده شود. باید ببینیم برای همراهی مردم چه کاری می توان انجام داد.

اقراریان با تأکید بر اینکه مردم عوارض می دهند و شرایط را تحمل می کنند و حق آنهاست خدمات دریافت کنند، تأکید کرد: ممکن است برخی حرف های ما را نپسندند، خب نپسندند؛ ما نماینده مردم هستیم. آقای زاکانی وظیفه شما جمع آوری زباله های مردم است. کار خودتان را درست انجام دهید. تا انتخابات ۱۴۰۴ زمان زیادی باقیست و توصیه می کنیم وظیفه خود را انجام دهید.

رئیس کمیته حقوقی شورای شهر با بیان اینکه ما درخصوص تضییع حقوق کودکان در نقاط مختلف دنیا صحبت می کنیم و وقتی به کشور خودمان می رسیم چشمان خود را می بندیم، گفت: این در حالی است که در ساختار شهرداری تهران از کودکان کار استفاده می شود. مردم شعارها و عمل شما را می بینند.

نقطه‌نظرات اعضای شورا درخصوص سازمان مدیریت پسماند

وی افزود: ما طرح جامع پسماند مصوب داریم. شورا ناظر است یا سیاست گذار؟ بندهایی از برنامه چهارم وجود دارد. تمام اعضای شورا اتفاق نظری درخصوص مدیریت پسماند دارند و حق مردم را مطالبه می کنند. باید متن قراردادها در اختیار اعضا قرار بگیرد تا ببینیم حقوق شهروندان تأمین می شود یا خیر؟

اقراریان تأکید کرد: این سوالات و ابهامات وجود دارد و امیدواریم آقای محمدی آخرین مدیری باشد که در سازمان مدیریت پسماند فعالیت می کند. همان طور که این توقع را دارند که آقای زاکانی برکنار نشود، استیضاح نشود و مورد سوال قرار نگیرد، انتظار می رود در زیر مجموعه شهرداری نیز این اتفاق بیفتد و تغییر مدیریت صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه باید با عقلانیت، علم و دانش روز دنیا نمی توان لجبازی کرد، گفت: امیدواریم سفرهای بلندمدت به کشورهای خارجی صورت بگیرد که ببینند دیگر کشورها حتی کشورهای همسایه چگونه از تکنولوژی استفاده می کنند و شرایط را تغییر می دهند. ضمن تقدیر از تمام تلاش های سازمان مدیریت پسماند، امیدواریم پاسخ های قانع کننده ای بگیریم.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه کار پیچیده با ظاهری ساده در حوزه جمع آوری پسماند و رفت و روب معابر صورت می گیرد که با رضایت شهروندان به صورت مستقیم ارتباط دارد، اظهار کرد: ما امروز از کیفیت زندگی صحبت می کنیم؛ کیفیت زندگی نوعی همزیستی، سلامت و زنجیره ای از خدمات است که بر کیفیت زندگی اثر می گذارد. وقتی تغییرات در طرح جامع اعمال می شود و به طرح تفصیلی می رود تمام برنامه ها را به هم می ریزد.

نقطه‌نظرات اعضای شورا درخصوص سازمان مدیریت پسماند

وی ادامه داد: اگر این تغییرات امروز هم خود را نشان ندهد، در دراز مدت اثرگذار خواهد بود. سوال ما این است که سازمان پسماند تا چه میزان موفق بوده است؟ گزارشات با آنچه از موفقیت گزارش شد، فاصله زیادی دارد.

عباسی با بیان اینکه باید این موضوع را در نظر بگیریم که عدم تماس مردم به معنای موفقیت ماست یا عدم اعتماد و ناامیدی مردم، یادآور شد: تلاش در مسیری بوده که روند رو به بهبودی برود و امیدواریم موفق تر از گذشته عمل کنیم.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه همکاران ما در سازمان پسماند تلاش می کنند و کارشان سخت است، گفت: استفاده ای که از نیروی کار و نوجوانان می شود و آن حق و حقوقی که تعیین می شود، متأسفانه به این نیروی کار نمی رسد. از سویی دیگر لباس هایی که نیروهای پاکبان بر تن می کنند، در روزهای عادی لباس های مندرس و درجه سه و چهار است و تنها در مناسبت ها لباس های متحدالشکل مناسب بر تن دارند.

وی افزود: خوابگاه های پاکبانان فضایی غیرقابل تحمل دارد که مگر می توان در چنین فضایی خوابید؟ امیدواریم کرامت انسانی پاکبانان در تمام طول سال حفظ شود. باید ضمن اینکه حق و حقوق خود را دریافت می کنند، شهر را نظافت کنند.

کاشانی با بیان اینکه باید از عباراتی اثرگذار در ماشین های رفت و روب شهر استفاده شود، تأکید کرد: ما در آموزش نیز عقب هستیم و باید آموزش به شکلی باشد که پسماند کمتری تولید شود. از سویی دیگر آمار تولید زباله نیز متعدد است و باید آمار واحدی ارائه شود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه امروز یکی از روزهای خوب و نظارتی شوراست، یادآور شد: وقتی قرار است طرحی نو اجرا شود پشتوانه علمی آن اهمیت دارد. وقتی موارد مشخص می شود که مرکز مطالعات ابعاد مختلف را مطالعه کند و بعد از آن طرح جدید ارائه شود.

وی تأکید کرد: حدود هشت میلیون نفر تا ۱۴ فروردین ماه به مشهد سفر کردند؛ اطراف حرم با این حجم از زائر اگر با خیابان های مرکز شهر مقایسه شود، اصلا قابل قیاس نیست. ما هیچ اثری از عدم آراستگی در طول ۲۴ ساعت در کوچه های اطراف حرم شاهد نیستیم.

نقطه‌نظرات اعضای شورا درخصوص سازمان مدیریت پسماند

امانی با بیان اینکه لازم نیست از تجربه های کشورهای خارجی استفاده کنیم و می توانیم شهرهایی همچون مشهد را نیز ببینیم، تأکید کرد: شهروندان می توانند از مسیر سکوی شهرزاد برای تحویل پسماند در قالب طرح نوماند استفاده کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه از ۱۷۰ هزار پلاک منطقه هشت تنها ۷۰۰ نفر در طرح نوماند مشارکت داشتند، یادآور شد: در سطح شهر تنها ۱۰ هزار نفر در این طرح مشارکت کردند.

وی با تأکید بر اینکه محدود کردن پیمانکاران قدرت مانور شهرداری را در بحران ها کاهش می دهد، اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ پیمانکار تحت پوشش یک پیمانکار قرار گرفته اند و همان کار سابق را انجام می دهند و این ابهاماتی است که باید به آن پاسخ داده شود.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا با بیان اینکه باید دستورالعمل های بالادستی را در مدیریت پسماند مورد توجه قرار دهیم، گفت: تجمیع پیمانکاران براساس طرح جامع پسماند بود. پیمانکاران بخش های مختلف در گذشته جدا بودند و هیچگاه نمی توانستیم گفتمان ثابتی را نهادینه کنیم. پیمانکاران بازیافت، ام آر اف و آرادکوه تجمیع شدند و تکلیف مشخص خواهد بود.

نقطه‌نظرات اعضای شورا درخصوص سازمان مدیریت پسماند

وی افزود: یکی از دغدغه ها در مورد کودکان کار این بود که علت آن اتفاقی بود که از دهه ها قبل پایه گذاری شده بود. حقوق به پاکبانان پرداخت می شد و یک ریال اضافه کار دریافت نمی کردند. حقوق پاکبانان مشهد در سال قبل ۱۲ میلیون تومان بود و امسال ۳۵ درصد افزایش یافت اما در تهران حقوق سال قبل پاکبانان ۸ میلیون تومان بود که این برای پاکبانان به صرفه نیست و به دنبال آن اتباع این امر را می پذیرفتند.

بابایی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ ما با پیمانکارانی مواجه شدیم که خودروهای آنها فرسوده شده بود، اظهار کرد: ما با ناوگانی فرسوده روبه رو بودیم که باعث شد نتوان طرح را کامل اجرایی کرد. باید آمار سال ۱۴۰۲ را با سال ۱۴۰۰ مقایسه کرد نه با سال ۱۳۹۶.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا نیز با تأکید بر اینکه موضوع اصلی در حوزه پسماند مشارکت مردم است، گفت: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نسبت به فرهنگسازی و آموزش تنها فرد پاسخگو نیست و باید حوزه اجتماعی و سازمان زیباسازی نیز در این زمینه پاسخگو باشند.

نقطه‌نظرات اعضای شورا درخصوص سازمان مدیریت پسماند

وی افزود: باید سازمان فرهنگی و هنری و سازمان زیباسازی سهم خود را در فرهنگسازی در حوزه مدیریت پسماند مشخص کنند. اگر در یک دوره توانستیم میزان پسماند را کاهش دهیم علت این بود که تمام هم و غم مدیریت شهری، جمع آوری پسماند در ساعت ۹ شب بود. باید به سطح شهر برویم تا ببینیم طرح نوماند تا چه اندازه در سطح شهر تسری یافته است.

علوی با تأکید بر اینکه البته باید سهم سازمان ها در کل مدیریت شهری اعلام شود، اظهار کرد: اگر در موضوعات این چنینی نتوانیم مردم را پای کار بیاوریم، می بینیم که چه میزان هزینه به دنبال خواهد داشت.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه مدیرعامل سازمان پسماند یکی از موفق ترین و واقف ترین مدیران در این زمینه است، گفت: ما سه سال را از دست دادیم و باید جهشی عمل کنیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/

۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 52390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =