ورود واگن‌های نو به تهران اتفاق خوبی است/ سرفاصله ورود قطارها به ایستگاه‌های مترو باید به دو دقیقه کاهش پیدا کند

تقی‌زاده، معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: خبر ورود ۷۹۱ واگن به پایتخت اتفاق خوبی است که ای کاش زودتر انجام می‌شد.

مهرداد تقی زاده، کارشناس حمل و نقل و معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و معاون وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در گفتگو با خبرنگار شهر درباره سفر حمل و نقلی شهردار تهران به پکن گفت: خبر ورود ۷۹۱ واگن به پایتخت اتفاق خوبی است که ای کاش زودتر انجام می‌شد؛ چراکه باتوجه به اینکه زیرساخت‌های مترو در ایران ساخته شده سرفاصله‌ها بالاست.

وی با بیان اینکه کمبود ناوگان در این حوزه باعث ازدحام در قطارها می‌شود، اظهار کرد: چیزی که در این بین حلقه مفقوده است تعداد کم قطارهاست که با خرید این تعداد واگن از چین تا حدود زیادی جبران می‌شود. البته فکر می‌کنم تهران به تعداد واگن بیشتری احتیاج دارد. نیاز واگنی باید در حدی رفع بشود که سرفاصله قطارها تا دو دقیقه کاهش پیدا کند، از طرفی سیگنالینگ کنونی تا دو دقیقه را جواب می‌دهد بنابراین ممکن است لازمه این کار این باشد دو هزار واگن وارد بشود. به هر حال این اقدام، اقدام خوب و ارزشمندی است.

تقی‌زاده با اشاره به این نکته که هرچه ما به حمل و نقل عمومی بیشتر بپردازیم حرکت مردم تسهیل می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدام، عمل مثبتی است که روی کیفیت هوا اثر می‌گذارد. اگر ما در کنار این کار اقداماتی انجام  بدهیم که مانع از خودرو محوری بشود، روند ورود واگن‌ها ارزشمندتر است. در بعضی شهرها در کنار توسعه اتوبوس و واگن، ظرفیت معابر را افزایش می‌دهند و این باعث تعداد بیشتر خودرو و خودرو محوری می‌شود. در واقع یک اقدام خوب توسط یک اقدام بد جبران می‌شود.

معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهردای تهران ادامه داد: الان هم که می بینید ترافیک تهران وحشتناک است به خاطر گسترش معابر است. خطوط اتوبوس و مترو توسعه پیدا کرد اما در کنار آن بزرگراه‌هایی ساخته شد که خودرو محوری را رواج می‌دادند. بنابراین  خیلی مهم است که شهرداری به این نکته توجه کند اگر اقداماتی بر خلاف خودرو محوری انجام ندهد ورود این واگن‌های نو نمی‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

وی با تاکید بر این مطلب که در حال حاضر تهران در بین تمام شهرهای ایران تهران بهترین سیستم حمل و نقل عمومی را دارد، افزود: اما آیا می‌دانید که حمل و نقل عمومی تهران چند درصد ایده آل حمل و نقل عمومی جهانی را دارد؟ اعداد متخصصین بین ۱۰ تا ۶۰ درصد بود، اما عددی که ما محاسبه کردیم (با وجود چندین خط مترو و بی آر تی) تهران ۵ درصد یک حمل و نقل عمومی ایده آل را دارد. یعنی با محاسبه سرفاصله‌ها و ظرفیت ناوگان عدد زیر ۵ درصد است.

تقی‌زاده در پایان گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب لازم است هرچه بیشتر خطوط را گسترش بدهیم و ناوگان را بالا ببریم. برای مثال همت خط «بی‌آرتی» ندارد یا حکیم خط «بی‌آرتی» نصفه دارد. الان شهرداری‌های دنیا معتقدند که موظف به حل مشکل ترافیک و جا به جایی اتومبیل نیستند بلکه موظف به حل مشکل جا به جایی آدم ها هستند. بنابراین در شهرهای پیشرفته دنیا مانند مسکو ترافیک از تهران بیشتر است اما سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته تری نسبت به ما دارند.

انتهای پیام/

۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 44312

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =