گروه مدیریت شهری پایگاه خبری شهر؛ سفر شهردار پایتخت به چین با محوریت تقویت زیرساختهای حملونقل عمومی صورت گرفت. رایزنیهای فراوانی برای ارتقای این ناوگان بویژه در حوزه برقیسازی انجام شد. شاید اما مهمترین دستاورد، عملیاتی شدن قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن برای متروی تهران بود. قراردادی که بزرگترین قرارداد همه تاریخ مترو محسوب میشد. این دستاوردها مورد توجه نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر قرار گرفت.
چمران: نهایی شدن قرارداد ۷۹۱ واگن را به مردم تهران تبریک میگویم
رئیس شورای شهر تهران در اینباره گفت: اولین تفاهم نامهای که امضا شد برای خرید ۶۳۰ دستگاه واگن بود، از سال ۹۶ این برنامه وجود داشت و رئیس جمهور چین نیز در سفر به ایران این قرارداد را یکی از اولویتها عنوان کرد، ولی به علت عدم پرداخت پیش پرداخت این پروژه عملیاتی نشد. اما در این دوره مدیریت شهری با عزم جدی، این قرارداد اجرایی میشود.
رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: یک میلیارد دلار برای واگنها داده شده است که رقم بالایی است و به سختی محقق شد. ساخت واگنها رسما آغاز شده و باید به خودمان و مردم شهر تهران تبریک گرفت. البته تبریک واقعی به مردم زمانی است که واگنها وارد خطوط شوند.
سروری: نخستین سری واگنها تا یکسال آینده به تهران میرسد
نایبرئیس شورا به سفر شهردار تهران به چین اشاره کرد و افزود: این سفر بسیار موفقیتآمیز بوده و خط تولید ۷۹۱ دستگاه واگن افتتاح شده و ۱۲ ماه آینده اولین محموله وارد کشور خواهد شد. وی در ادامه با بیان اینکه برای تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلتهای برقی نیز مذاکرات صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد که ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت توسعه یابد.
تشکری هاشمی: قرارداد ۶۳۰ دستگاهی به ۷۹۱ دستگاه واگن افزایش یافت
جعفر تشکری هاشمی نیز که در این سفر همراه شهردار تهران به چین رفته بود، در این باره گفت: سفری که به اتفاق شهردار تهران به کشور چین انجام شد یکی از اتفاقات خوب این دوره مدیریت شهری است. خوشبختانه در این سفر بازدیدهای تخصصی، انعقاد قرارداد و امضای تفاهمنامههایی داشتیم که در نوع خود برای پایتخت اثربخش است.
وی با بیان اینکه یکی از قراردادهای امضاشده، قرارداد خرید واگن مترو به تعداد ۷۹۱ دستگاه است، تصریح کرد: قرارداد اصلی ۶۳۰ واگن بود. با مذاکراتی که پیش از حضور در چین و در جلسات حضوری انجام شد، ۲۵ درصد به آن اضافه شد. ما در تهران زیرساختهای خیلی خوبی در حوزه ریلی داریم، اما سرفاصلهها برای مردم مطلوب نیست. در برخی از خطوط ۱۵ دقیقه زمان رسیدن قطارها بود. این خرید میتواند یک خدمت مؤثر در بخش مترو باشد.
اقراریان: نیاز مردم به زیرساختهای حملونقل را از هر طریقی باید مرتفع کرد
رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه توئیتی که یکی از نمایندگان منتشر کرده بود، باید مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد، یادآور شد: ۷۹۱ واگنی که در چین توسط تیم مدیریت شهری پیگیری میشود، از مواردی است که سالها متوقف بوده و در این سالها از سوی مجموعههای داخلی واگنی به متروی تهران تحویل داده نشده است.
اقراریان همچنین تصریح کرد: ما نمیتوانیم شهروندان تهرانی را که در وضعیت بسیار سختی در حوزه حمل و نقل عمومی هستند، معطل طرحهایی کنیم که مطلع نیستیم که آیا به جمعبندی رسیده یا توان آن وجود دارد یا خیر؟
علوی: خرید و انتقال تکنولوژی واگن مترو آیندهساز تولید در کشور است
سید احمد علوی با تاکید بر اینکه یکی از راههای تولید، انتقال تکنولوژی، در قالب این تفاهم نامهها اتفاق میافتد، ابراز داشت: به همین دلیل یکی از بندهای این تفاهم نامه خرید در کنار انتقال تکنولوژی است. ورود ۷۹۱ واگن نیازهای کنونی خطوط مترو را پوشش میدهد، اما بیش از آن با توجه به این تفاهم هوشمندانه آینده شرکت واگن سازی و تولید واگن در داخل را تقویت میکند.
علوی با اشاره به اینکه این موضوع که شرکت چینی پذیرفته است که عضو کنسرسیوم شود افزود: بنابراین با ورود این واگنها به کشور، ما صرفاً سرهمبندی انجام نمیدهیم و انتقال تکنولوژی صورت خواهد گرفت. این تفاهم به معنای تقویت تولید ملی در زمینه واگن سازی است.
قائمی: رئیسجمهور، وزیر نفت، وزیر صمت و سازمان برنامهبودجه برای خرید واگنها همراهی کردند
علی اصغر قائمی عوض کمیسیون عمران و حملونقل شورا گفت: به اعتقاد بنده تولید هزار دتسگاه واگن در یک شرکت در طول یک سال در داخل کشور شدنی نیست؛ البته نه اینکه امکان تحقق آن مطلقاً صفر باشد؛ اما عدد هزار دستگاه را نمیتوان واقعی دانست.
وی با بیان اینکه دولت با شهرداری در خرید واگنها همکاری خوبی داشته که قابل تقدیر است، یادآور شد: باید منتظر بازگشت شهردار تهران و هیئت همراه از چین باشیم تا ببینیم چه دستاوردهایی از این همکاری و سفر به پکن برای توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت صورت گرفته است.
آقامیری: انتقال تکنولوژی برای ساخت ۸۴۰ دستگاه بوژی داخل کشور دستاورد سفر چین بود
سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا گفت: قراردادی که در سال ۹۵ بسته شده تفاهمنامهای با یک شرکت چینی بود که متاسفانه در ۴ سال گذشته و در دوره قبل به دلیل عدم همراهی دولت وقت مسکوت مانده بود.
وی افزود: در این دوره تفاهمنامهها انجام شده و با دولت نیز هماهنگیهای لازم صورت گرفته است. تا جایی که این قرارداد با پیشپرداخت هیئت دولت منعقد شده و اکنون کارهای پایانی آن و کارهای مرحله به مرحلهاش پیش میرود.
آقامیری خاطرنشان کرد: در روند بررسی، قرارداد ۶۳۰ واگن به ۷۹۱ دستگاه ارتقا پیدا کرد. ضمن اینکه ۲۵۹ دستگاه نیز جدیداً مورد مذاکره قرار گرفته است تا بتوانند در یک پروسه دو تا سه ساله اضافه شود و به ۱۰۵۰ دستگاه برسد.
بابایی: قرارداد ۷۹۱ دستگاهی بزرگترین قرارداد خرید واگن در تاریخ کشور است
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انعقاد قرارداد خرید ۷۹۱ دستگاه واگن مترو بین ایران و چین، گفت: امروز بزرگترین قرارداد خرید واگن در طول تاریخ کشور رقم خورده است.
وی با اعلام اینکه برنامه ما در شورا و شهرداری این است که نسبت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی با وسایل شخصی تغییر کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان استفاده از وسایل نقلیه شخصی ۶۰ درصد و وسایل حمل و نقل عمومی ۴۰ درصد است و امید میرود این نسبت جابجا شود؛ چراکه توسعه حمل و نقل عمومی تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک تهران خواهد داشت.
معدنی پور: انعقاد قرارداد ۷۹۱ واگن در چین دستاوردی مهم برای جمهوری اسلامی است
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه حضور شهردار تهران برای عقد قرارداد خرید ۷۹۱ واگن مترو نشاندهنده عزم مدیریت شهری در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است، گفت: این موضوع دستاورد مهمی هم برای تهران و هم برای جمهوری اسلامی بهشمار میرود.
وی همچنین با اشاره به تفاهمنامه خواهر خواندگی بین تهران و پکن در سال ۱۳۹۲، یادآور شد: این دعوت و حضور شهردار تهران در این رویداد مهم، یکی از اتفاقات و دستاوردهای ارزشمند سفر تیم مدیریت شهری به چین محسوب میشود.
امانی: انتقال تکنولوژی ساخت بوژی گام بلندی برای خودکفایی در ساخت واگن است
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه حمل و نقل و به ویژه در حوزه مترو و حوزه اتوبوس تولید داخلی کم است و نیاز ما را برطرف نمیکند. ما اگر تکنولوژی ساخت کامل بدنه قطار و واگن را در اختیار داشتیم که از سال ۹۵ تا الان معطل یک شرکت چینی نمیشدیم.
وی افزود:به بدنه کامل قطار بوژی میگویند که در اختیار یک شرکت چینی بوده اما خوشبختانه در این سفر شهردار تهران به چین توافق شده است که این تکنولوژی در اختیار شرکت واگنسازی تهران قرار بگیرد که اگر این محقق شود یک گام بلندی را برای خودکفایی برای ساخت واگنهای مترو برداشتیم که دیگر وابستگی ما به شرکتهای خارجی به حداقل ممکن برسانیم، این موضوع فوق العاده دارای ارزش است.
امانی ادامه داد: ۲۰۰۰ واگن نیاز شهر تهران است که اگر انشالله این ۷۹۰ واگن عملیاتی بشود یک گام بزرگی برای رسیدن به افق ۲۰۰۰ واگن برداشته شده است که ظاهراً برای ۲۹۰ واگن دیگر هم تفاهم شده است.
شربیانی: انتقال تکنولوژی ساخت بوژی به کشور بسیار مهم است
جعفر بندی شربیانی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: انتقال تکنولوژی ۸۴۰ دستگاه بوژی (کِشنده و سیستم تعلیق) یک موضوع بسیار مهم است، یکی از موضوعاتی که از ابتدای انقلاب پیگیری شد، انتقال تکنولوژی بود، البته این تکنولوژی در کشور وجود دارد که باید پیشرفت کند.
شربیانی با اشاره به انعقاد قرارداد اضافه شدن ۷۹۱ واگن به خطوط مترو، ادامه داد: این موضوع باعث تحول خدمت رسانی به مردم در حوزه حملونقل عمومی خواهد بود.
آخوندی: افزایش ظرفیت مترو رغبت شهروندان را برای استفاده بیشتر خواهد کرد
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگوباخبرنگارشهراظهارکرد: درحال حاضر با توجه به وضعیت مترو میدانیم که کمبود واگن داریم و اگر بخواهیم خدمتی را برای مردم انجام دهیم، با توجه به توسعه خطوطی که داشتیم و ایستگاههای جدیدی که در سال گذشته اففتاح شده نیازمند است که به واگنها اضافه شود.
وی افزود: در طول سالهای گذشته، این اتفاق به هر دلیلی نیافتاده بود و قرارداد ۶۳۰ واگن که در سالهای گذشته بسته شده بود، طولانی مدت بلاتکلیف بود.
وی افزود: همین توافقی هم که آقای زاکانی در سفرشان به چین داشتند که شروع تحویل واگنها به ۱۴ ماه کاهش پیدا کند حتما اتفاق خوبی است و واگنهای جدید فاصله قطارها را کم میکند و خدمت بهتری به مردم ارائه میدهد، حتما برای توسعه حمل و نقل عمومی نیز تاثیر خواهد داشت، چون وقتی شهروندان به مترو مراجعه کنند و ببینند که به موقع میرسند حتما به جای خودرو شخصی از مترو استفاده میکنند. یک بخشی هم برای انتقال تکنولوژی ساخت این واگنها به داخل کشور توافق شده که حتما دستاورد بزرگی خواهد بود.
انتهای پیام/
نظر شما