سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار شهر، در خصوص مباحث مطرح شده مبنی بر دلیل ورود مستقیم شهرداری تهران به واردات اتوبوس با وجود ظرفیتهای داخلی، اظهار کرد: بررسیهایی انجام دادیم که نشان داد اتوبوسهای ایرانی بسیار گرانتر و البته بسیار کمکیفیتتر از نمونههای خارجی بودند و امروز قیمت یک اتوبوس برقی و دیزلی داخلی و دیگر کشورهای سازنده تفاوت قیمت فاحشی دارد.
وی با تأکید بر اینکه این شرایط نشان میدهد قیمت محصول ایرانی به هیچ عنوان رقابتی نیست، یادآور شد: تولیدکنندگان داخلی به جز اتاقسازی در باقی بخشها از جمله موتور، گیربکس، سیستم ترمز، جلوبندی و فرمان تماماً واردات انجام میدهند و اینگونه نیست که تصور کنیم این کارخانجات، اتوبوسساز هستند و جز اتاق و بدنه، مابقی تجهیزات را وارد می کنند؛ فلذا اینکه قیمت این محصولات گرانتر از محصولات خارجی است جای بحث دارد و باید ببینیم چرا این شرکتها نمیتوانند رقابت کنند و محصولاتشان کیفیت پایینتر و قیمت بالاتر دارند.
*حمایت از صنعتگر داخلی بینهایت نخواهد بود
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه با وجود این شرایط در حمایت از کارگر ایرانی نه صنعتگر ایرانی باید محصول داخلی را خریداری کنیم، خاطرنشان کرد: اما صنعتگران داخلی باید بدانند که این راه بینهایت نیست و در جایی حتماً به بنبست خواهد رسید و از این نوع رانتی که در اختیار سازندگان داخلی است، جلوگیری خواهد شد.
وی همچنین تصریح کرد: در مجموع شهرداری تهران برای تأمین نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی و حمایت از تولید داخلی، هم خرید خارجی و هم داخلی انجام داده است تا سازندگان دیگر کشورها در واقع رقیبی کنار سازندگان داخلی باشد تا ایرادات را اصلاح کنند.
*تولیدکننده داخلی باید وارد فضای رقابتی شود/ رانت به تولیدات داخلی قابل قبول نیست
تشکری هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا«با توجه به قیمت بالای اتوبوسهای داخلی، خرید از این شرکتها و حمایت از این نوع تولید داخلی ضرر زدن به اقتصاد و جیب مردم نیست؟»، گفت: حمایت از تولید داخلی ضرر به جیب مردم نیست بلکه حمایت از مدیری که نمیتواند سیستم و مجموعه خود را با کفایت اداره کند، ایراد دارد و ما باید کاری کنیم کسانی که مسئولیت بر عهده گرفتهاند وارد فضای رقابت شوند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه فضای رقابتی به خودی خود ایرادی ندارد، اذعان کرد: حمایت از صنعتگر ایرانی به این معنا که تلاش کنند خود را به جایگاهی که باید برسانند، مشکلی ندارد اما اینکه رانتی به آنها داده شود، قطعاً قابل قبول نیست.
وی با اشاره به قراردادهای منعقد شده با تولیدکنندگان داخلی و خارجی برای تأمین اتوبوسهای مورد نیاز پایتخت، بیان کرد: تمام قراردادهایی که در ایران منعقد شده نسبت به اتوبوسهای چینی که بسیار با کیفیتتر هستند، قیمت بالاتری دارد.
انتهای پیام/
نظر شما