۳۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در تهران/ ۱۴ ایستگاه متعلق به سازمان محیط زیست است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مذاکرات فشرده‌ای با ژاپنی‌ها انجام شده که نتیجه آن احداث و خریداری ۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوای جدید در تهران است.

به گزارش خبرنگار شهر، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران به همراه علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران به منظور بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بازدید کردند.

در ابتدای این جلسه سیدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گفت: به صورت کلی ۳۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در تهران وجود دارد که ۲۲ ایستگاه متعلق به شهرداری تهران و ۱۴ ایستگاه هم متعلق به سازمان محیط زیست است و شاخص آلودگی هم براساس میانگین این ۳۶ ایستگاه مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: در شهرداری مرکز و در پارک جنگلی کوهسار دو دوربین نصب شده که به صورت آنلاین وضعیت هوای تهران را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین تصریح کرد: درحال حاضر ۱۸ تابلو نمایشگر شاخص آلودگی در تهران وجود دارد که جز تابلوی ورزشگاه آزادی مابقی روشن هستند.

میرزایی قمی گفت: مذاکرات فشرده ای با ژاپنی‌ها انجام شده که نتیجه آن احداث و خریداری ۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوای جدید در تهران است.

وی با اشاره به علل آلودگی هوا در تهران اظهار کرد: در تابستان ازون و در ۶ ماه دوم سال ذرات معلق pm۲.۵  علل اصلی آلودگی هوا هستند؛ البته یکی از اقداماتی که انجام می‌دهیم نمونه برداری از سوخت گازوئیلی است  که به شرکت واحد داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیان کرد: امسال مناقصه سیاهه انتشار انجام و دانشگاه علم و صنعت برنده این مناقصه شد و انتهای سال آینده نتیجه اولیه مطالعات مشخص می‌شود.

میرزایی قمی با تاکید بر اینکه مهمترین اقدامی که در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام می‌دهیم پیش‌بینی آلودگی هوا است، گفت: سامانه ای ایجاد شده که قابلیت پیش‌بینی هواشناسی، آلودگی و کیفیت هوای شهر تهران را دارد و راهکارهای کاهش آلودگی هوا را نیز ارائه می‌دهد.

وی  تصریح کرد: برنامه‌ای با ۱۵ محور در حوزه حمل و نقل تدوین شده که در تمامی حوزه‌ها راهکارهای کاهش آلودگی هوا را نشان می‌دهد و بر مبنای آن می‌توانیم از شدت آلودگی هوای تهران بکاهیم.

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از اقدامات مثبت و تلاش‌های موثر شرکت در پایش آلودگی هوا و همکاری با نهادهای مرتبط، تاکید کرد: اعداد و ارقام سیاهه آلودگی هوا نگران کننده است و مطابق با این سیاهه سهم آلودگی خودروهای دیزلی ۳۳ درصد براورد شده و بر این اساس باید تمرکز جدی روی خودروهای سنگین باری و مسافری داشت.

وی افزود: شهردار تهران تاکید جدی بر برقی شدن اتوبوس ها دارد و گرچه این اقدام خوب است اما باید ضمن توجه به مسائل فنی، متناسب با سهم هر ناوگان برنامه مشخصی داشت.

تشکری هاشمی با بیان اینکه باید در مکان یابی ایستگاه‌های اندازه گیری معیارهایی تعریف کرد که اطلاعات قابل اعتمادی به ما بدهند مثلا ایستگاهی که در کنار یک معبر پر تراکم است ممکن است میزان آلودگی را چند برابر ایستگاهی که داخل بوستان است نشان دهد.

رئیس‌ کمیسیون‌ عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: برای برنامه ریزی دقیق نیازمند داده‌های قابل اعتمادتری هستیم و با کوشش این شرکت رسیدن به این داده‌ها کاملا دسترس پذیر است.

تشکری هاشمی با اشاره به ردیف مربوط به موتورهای برقی بیان کرد: در حوزه موتور سیکلت برقی که مهمترین پروژه شرکت کنترل کیفیت هوا است گله داریم و باید مشخص شود چرا با وجود بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی پیشرفتی صورت نگرفته و کار قابل قبولی  انجام نشده است.

وی ادامه داد: حتماً شورای شهر این موضوع را پیگیری می‌کند و بودجه اختصاص یافته باید صرف توسعه فرهنگ استفاده از موتور برقی شود و تسهیل گری برای خریداران شود.

تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: باید اقداماتمان را اولویت بندی کنیم و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برای حل یکی از بزرگترین چالش های پایتخت که آلودگی هواست باید حضوری فعال داشته باشد.

انتهای پیام/

۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 47752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =