در پردیس «مغز من»، با پیچیدگی مغز آشنا شوید

پردیس «مغز من» یکی از بخش‌های باغ کتاب تهران است که در آن می‌توانید سفری هیجان‌انگیز به بخش‌های مختلف مغز داشته باشید و با دنیای پر رمز و راز آن از نزدیک آشنا شوید.

به گزارش شهر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مجموعه باغ کتاب تهران، با دارا بودن بخش‌های متنوع ویژه‌ی کودکان و نوجوانان، میزبان مخاطبان است.

در این مجموعه، پردیس «مغز من» در طبقه اول بلوک D و در بخش انتهایی باغ علم نوجوان قرار دارد. این پردیس به عنوان نخستین موزه، مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی در کشور، به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های ‌شناختی در فضایی به وسعت ۶۰۰ متر افتتاح شد. 

پردیس «مغز من» پنج بخش اصلی دارد که این قسمت‌ها شامل ساختار مغز، مغز سلولی، شناخت و روش‌های شناختی اطلاعات، مغزهای آینده و مغزهای متفاوت است. 

هر بخش با استفاده از مولاژهای مختلف، پازل سه‌بعدی، تصاویر آموزشی، فیلم و البته دستگاه‌های شبیه‌ساز درک جهان پیچیده مغز را برای شما ساده و جذاب می‌کند.

آشنایی با ساختار مغز

در ابتدای سفر ماجراجویانه خود به دنیای مغز، می‌توانید این جسم ژله‌ای را در دستان خود بگیرد. در آغاز ورود به دنیای مغز شبیه مغز واقعی را در دست بگیرید و چین‌های آن را لمس و سنگینی و قوام آن را احساس کنید. در نهایت آن را وزن می‌کنید و می‌بینید که تمام این ماجراها از یک جسم یک کیلو و ۴۰۰ گرمی شروع می‌شود! در این بخش قرار است به کمک دستگاه‌ها و وسایل مختلف با ساختار و فیزیک مغز آشنا شوید. 

آشنایی با لوب‌های مختلف مغز و سایر قسمت‌های آن و کاربرد هرکدام از آن‌ها از جمله اهداف برپایی این بخش است.

در بخش ساختار مغز یک دستگاه شبیه‌ساز ام.آر.آی وجود دارد. در این بخش با تصویربرداری عصبی از مغز و شیوه‌های مختلف آن آشنا می‌شوید. همچنین بالاخره متوجه می‌شوید که انیشتین از تمام ظرفیت مغز خود استفاده می‌کرد یا نه. 

سلول مغز

مجسمه‌ یک انسان نامتوازن از جذاب‌ترین بخش‌های پردیس مغز است. این مجسمه بدن یک انسان است که بخش‌هایی از آن بزرگ‌ یا بسیار کوچک است. این مجسمه از یک مفهوم علمی به نام همونکلوس به معنی مرد عجیب و نامتوازن پیاده‌سازی شده است. همونکلوس به ما می‌گوید که توانایی مغز ما به میزان مساوی بین اندام‌ها و بخش‌های مختلف تقسیم نمی‌شود. برخی اندام‌های پرکاربرد مانند دست‌ها و زبان سهم بیشتری از فعالیت مغز را در مقابل اندامی مانند پا به خود اختصاص می‌دهند.

اینجا به کمک دستگاه‌های شبیه‌ساز، با ساختار مغز، مسیر حواس در بدن و اعصاب چشم آشنا می‌شوید. در بخش مسیر حواس در بدن، با کمک دستگاه با اعصاب حواس پنجگانه و جانمایی آن در مغز آشنا می‌شوید. همچنین در بخش آشنایی با اعصاب چشم می‌بینید که اگر هرکدام از اعصاب چشم آسیب ببینند، چه میزان از بینایی مختل می‌شود. 

یکی از بخش‌های سلول‌ مغز، آشنایی با ساختار سیناپس‌ها است. 

شناخت و روش‌های شناختی اطلاعات 

در این بخش خطاهای شناختی مغز را می‌شناسید. اینجا بازی‌هایی طراحی شده است تا مغز پیچیده شما را به چالش بکشد. در این بخش با اعمال شناختی و خطاهای مغز آشنا می‌شوید؛ بازی‌هایی که با کمک ویژگی انعطاف‌پذیر بودنِ مغز، این عضو پیچیده را تقویت می‌کنند. این بازی‌ها به شما ثابت می‌کند که مغزتان آنقدرها هم قابل اطمینان نیست. کافی است بیایید و امتحان کنید! 

مغزهای آینده

اینجا با فناوری‌هایی آشنا می‌شوید که می‌تواند آینده علوم شناختی و بیماری‌های مغز را تغییر دهند. در بخش مغزهای آینده با روشی علمی به نام تحریک عمقی مغز آشنا می‌شوید.

مغزهای متفاوت

در بخش پایانی این سفر علمی تفاوت‌های مغز جنین ۲۰ روزه با انسان بالغ را درک می‌کنید. در این بخش با پیچیدگی مغز انسان در مقایسه با سایر جانداران در چرخه حیات مانند هیدرها، ماهیان، خزندگان و پستانداران آشنا می‌شوید. در بخش مغزهای متفاوت به خوبی متوجه می‌شوید که مغز انسان از جهت حجم، بزرگی و پیچیدگی، چه تفاوت‌هایی با سایر جانداران دارد. 

همچنین با مغزهای متفاوت و آن دسته از مغزهایی که دچار عارضه‌های مختلف شده‌اند آشنا می‌شوید. اینجا با کمک تصاویر می‌توانید تفاوت مغز سالم با مغز دچار به بیماری آلزایمر، تومور مغزی، اِم اس و سکته مغزی را درک کنید. در این بخش یاد می‌گیرید که رشد مغز انسان متوفق خواهد شد و باید برای حفظ سلامت آن تلاش کنیم. 

علاقه‌مندان برای بازدید از این بخش جذاب و آشنایی با عملکرد مغر می‌توانند به باغ کتاب تهران مراجعه کنند.

انتهای پیام/

۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 48115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =