تلاش گشت‌های حامی شهر برای پیدا کردن آلونک‌های افراد بی‌خانمان در شب‌های سرد/ ۳۰ درصد ظرفیت گرمخانه‌های تهران خالی است

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: در شب‌های سرد اخیر حتی مناطق خاص و دور از دید همه نیز برای پیدا کردن آلونک‌های افراد بی‌خانمان مورد بررسی و تفتیش قرار گرفت.

سید احمد احمدی‌صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با اشاره به ثبت سردترین شب‌های سال در هفته اخیر، اظهار کرد: نگرانی جدی درباره سلامتی بی‌خانمان‌ها و معتادان متجاهر در موقعیت خیابان وجود داشت. البته پس از اجرای طرح‌های ساماندهی، میزان بی‌خانمان‌ها نسبت به سنوات گذشته بسیار کاهش یافت. با این همه تعدادی از افراد متأسفانه در برخی آلونک‌ها در بعضی نقاط باقی‌مانده بودند.

وی با بیان اینکه تک‌تک افراد بی‌خانمان در شب‌های سرد زمستان خانواده ما محسوب می‌شوند و نمی‌توان آنها را رها کرد، تصریح کرد: در همین راستا اکیپ‌های ما مشغول پیگیری و یافتن افراد کارتن‌خواب شدند. چرا که ظرفیت ساماندهی، بازپروری و ترک اعتیاد، اسکان، حتی فن‌آموزی و معرفی به بازار کار وجود دارد.  

تلاش گشت‌های حامی شهر برای پیدا کردن آلونک‌های افراد بی‌خانمان در شب‌های سرد/ ۳۰ درصد ظرفیت گرمخانه‌های تهران خالی است

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بیش از ۳۴ گشت سیار به‌صورت منظم تمام مناطق ۲۲گانه شهر را در شب‌های سرد زمستان مورد پوشش قرار داده بود، اضافه کرد: حتی مناطق خاص و دور از دید همه نیز برای پیدا کردن آلونک‌های افراد بی‌خانمان مورد بررسی و تفتیش قرار گرفت.

احمدی‌صدر راهکار اساسی درمان پدیده کارتن‌خوابی را حل مشکلات اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت‌ها به تهران عنوان کرد و اظهار داشت: هم‌چنین ساماندهی فضاهای بی‌دفاع شهری که مورد استفاده معتادان متجاهر قرار می‌گیرد، ضروری است. مثلاً مسیر روددره کن، باید به یک تفرجگاه و اکوپارک تبدیل شود. مادامی که نقاط بی‌دفاع شهری وجود دارد، احتمال حضور معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها نیز هست.

وی رسیدگی به موضوع معیشت و مشکلات اقتصادی را دیگر ضلع اساسی مقابله با پدیده کارتن‌خوابی دانست و گفت: به گشت‌های ویژه دستور داده شده که نقاط دور از دسترس و مناطقی که از چشمان پلیس هم پنهان مانده در شب‌های سرد سال مورد بررسی قرار گیرد. اوضاع البته نسبت به دو سال گذشته بسیار بهتر شده اما حضور حتی یک کارتن‌خواب نیز برای ما آزاردهنده است.

مدیرعامل سازمان مشارکت‌ها و خدمات اجتماعی به تدبیر شهردار تهران برای ساماندهی تمام معتادان متجاهر در شهر اشاره کرد و افزود: گشت‌های «حامی‌شهر» به این منظور در شب‌های سرد سال مشغول فعالیت هستند. البته تعداد کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر در موقعیت خیابان اصلاً قابل مقایسه با حتی چند ماه گذشته هم نیست. پیمایش‌های میدانی و رصد مناطق مختلف شهر نشان از کاهش قابل توجه آنها است. 

احمدی صدر با یادآوری اینکه گرمخانه‌های شهرداری تهران برای اسکان بی‌خانمان‌ها در شب‌های سرد سال آماده بهره‌برداری است، افزود: بیش از ۳۰درصد ظرفیت گرمخانه‌های ما امروز خالی است. عمده دلیل این موضوع ساماندهی معتادان متجاهر در مراکز یاورشهر است. بنابراین گرمخانه‌ها عمدتاً به افراد بی‌خانمان اختصاص یافته است. 

وی به فعالیت بیش از ۳۰ مددسرای سیار در سطح شهر برای پذیرایی از افراد بی‌خانمانی که مایل به استفاده از ظرفیت گرمخانه‌ها بهردلیلی نیستند، اشاره و خاطرنشان ساخت: امیدواریم به زودی شاهد روزهایی باشیم که هیچ بی‌خانمان یا بی‌سرپناهی سطح شهر تهران وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 50645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =