حضور خانواده‌ها، آزادی ۱۵۰ زن زندانی و اجابت آرزوی ۳۰۰ کودک؛ در «محرم‌شهر» چه گذشت؟

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: در ۱۸ روزی که محرم شهر اجرا شد ۱۵۰ زندانی زن با کمک مردم آزاد شدند و بیش از ۳۰۰ آرزوی کودکان توسط مردم اجابت شد و بسیاری از کارهای خیر که توسط خیرین شهر تهران زیر چتر امام حسین (ع) رخ داد.

به گزارش شهر، محمد امین توکلی‌زاده رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران امشب ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ در برنامه تهران بیست شبکه تهران گفت: محرم شهر کار یک جبهه بزرگی از فعالان فرهنگی شهر تهران بود اگر گروه‌های مردمی، مواکب، جهادی وطراحان فرهنگی دست به دست هم ندهند اجرای این قبیل از برنامه‌ها شاید اجرای آن ممکن نباشد.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران افزود: ما کار محرم را با عطر سیب «حمایت از هیئت‌های مردمی شهر تهران» و زیباسازی «آرایش دادن شهر برای محرم» شروع می‌کنیم.

خواستیم محرم شهر با دیگر هیئت های بزرگ تهران تزاحم نداشته باشد

وی در مورد پروژه محرم شهر گفت: ما دو سال است که به اتفاق دوستان دیگر در جبهه فرهنگی انقلاب بر روی پروژه محرم شهر کار می‌کنیم تا بتوانیم یک رخداد میدانی و با مشارکت خانواده‌ها را شکل بدهیم همچنین سعیمان هم بر این بود که با دیگر هیئت‌های بزرگ تزاحم نداشته باشد به همین دلیل در دهه اول و دوم این رویداد را انجام ندادیم و در دهه سوم آن را شروع کردیم چرا که دیگر هیئت‌های بزرگ و هیئت‌های خانگی کار خودشان را انجام داده بودند.

توکلی‌زاده گفت: برنامه محرم شهر، پروژه خوبی بود که با استقبال مردم مواجه شد.

با محرم شهر پای تمام خانواده‌ها به میدان آزادی باز شد

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران بیان کرد: به دلیل برخی آسیب‌های اجتماعی خانواده‌ها کمتر در میدان آزادی حاضر می‌شدند ولی با محرم شهر پای تمام خانواده‌ها به این میدان باز شد و ساعاتی را توانستند در کنار هم در این فضا و در اتمسفر امام حسینی (ع) زیست مومنانه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: این اتفاق با کمک جریان‌های مختلف طراحی و با حمایت جریان‌های مردمی اجرا می‌شود ما هم سعی می‌کنیم در حوزه پشتیبانی، طراحی و اجرا کمک کنیم و در کنار آنها باشیم.

توکلی‌زاده با اشاره به اجرای خیمه ویژه کودکان در محرم شهر بیان کرد: یک خیمه ویژه کودکان در محرم شهر تدارک دیده شد که باید از آقای میثم مطیعی تشکر کرد که در طراحی این کار برای کودکان کمک کردند.

در برنامه محرم شهر بیش از ۳۰۰ آرزوی کودکان توسط خود مردم اجابت شد

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران افزود: خیمه دیگری تحت عنوان «خیمه یاری» در میدان آزادی ایجاد شد که کار دگرخواهی و ایثارگری را دنبال کرد و سازمان خدمات اجتماعی ما در آنجا مستقر شد در ۱۸ روزی که محرم شهر اجرا شد ۱۵۰ زندانی زن با کمک خود مردم آزاد شدند و بیش از ۳۰۰ آرزوی کودکان توسط خود مردم اجابت شد و بسیاری از کارهای خیر که توسط خیرین شهر تهران زیر چتر امام حسین «ع» رخ داد.

وی بیان کرد: سعی شد لوازمی که مردم برای اربعین نیاز دارند بتوانند در محرم شهر با نازل ترین قیمت تهیه کنند و در کنار آن «سفینه النجاه» به عنوان یک نماد آیینی که فضای خوبی را برای میدان آزادی ایجاد کرد همچنین با حضور دسته‌های عزاداری، اجرای تعزیه، مراسم‌های آیینی و ستایشگران اهل بیت قریب به یک میلیون نفر در ۱۸ روز از این برنامه آیینی استقبال کردند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: ما در این برنامه محرم شهر شاهد بودیم که مردم بعد از غروب سفره خودشان را برای بستگان پهن می‌کرد و محیط‌های خانوادگی زیبایی را در میدان آزادی تجربه کردیم.

استقبال خوبی از آیین بدرقه زائران اربعین صورت گرفت

توکلی‌زاده افزود: ما چهارمین سال است که آیین بدرقه زائران اربعین را در تهران اجرا می‌کنیم و دو سال است که این برنامه در میدان آزادی تهران آیین بدرقه اربعینی‌ها اجرا می‌شود استقبال بسیار خوبی از این آیین صورت گرفته است.

وی در مورد تکیه ملت افزود: ما در شهر تهران در این ایام ۵ پروژه کلان را در حوزه فرهنگی در حال اجرا داشتیم محرم شهر، تکیه ملت، سرزمین تمدن‌ها، آرمانی شو و بحث اربعین از جمله این برنامه ها بود.

توکلی‌زاده ادامه داد: تکیه ملت سوگواره‌ای است که بحث رقابت در ۱۲ رشته آیینی است که در شهر تهران از محلات مختلف تهران انجام شد. حدود ۵۰ هزار نفر در سوگواره آیینی آرمان شرکت کردند. در شهر تهران از لحاظ چگالی استعداد و شخصیت‌های مختلف در رشته‌های مختلف سرآمد هستند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران افزود: اختتامیه این برنامه تحت عنوان تکیه ملت در ورزشگاه شیرودی برگزار شد که با استقبال خوب مردم مواجه شد و جمعیت خوبی در این برنامه شرکت کردند.

در چند سال گذشته زیرساخت‌های خوبی در سامرا در حال ایجاد است

وی با اشاره به قرارگاه سامرا گفت: از آنجا که زیارت سامرا بسیار سخت بود در چند سال گذشته زیرساخت‌های خوبی در سامرا در حال ایجاد است و در سه سال گذشته دوستان ما و دیگر عزیزان که در سامرا مستقر هستند در حال فعالیت هستند تا این زیرساخت‌ها را فعالیت کنند.

توکلی‌زاده ادامه داد: مهمترین مسئله در سامرا پارکینگ بود که مکانی وجود نداشت تا مسافران پیاده شوند امسال این مشکل پارکینگ برطرف شد. مسئله بعدی برپایی مواکب بود که با کمک ملت بزرگوار عراق و در کنار آن ها مواکب ایرانی از جمله عزیزان ما در قرارگاه سامرا «موکب سلام یا مهدی» را در آنجا برپا کردند که امسال از حالت چادری خارج شد و به حالت ثابت تغییر یافت.

قسمت مهمی از ستاد اربعین شهرداری تهران مردمی است

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: ستاد اربعین شهرداری تهران قدمتی دارد قسمت مهمی از این ستاد اربعین مردمی است. اربعین صرفا توسط دستگاه‌ها و اداره‌ها قابل اداره نیست بلکه بخشی از آن مردمی است.

وی ادامه داد: ستاد اربعین شهرداری تهران هم در حوزه خدمات شهری «شامل نظافت، آتش نشانی و محیط آرایی» در حوزه حمل و نقل فعالیت می‌کند.

توکلی‌زاده بیان کرد: کربلا طریق الاقصی شعار اصلی امسال اربعین است و می بینیم که تمام تولیدات رسانه ملی با کیفیت بسیار خوب در راستای همین شعار طراحی شده است.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: سنت دیرینه مردم عراق این است که متمرکز بر زیارت سیدالشهدا هستند و صرفاً نزدیک به اربعین سلامی به سیدالشهدا می‌دهند و برمی‌گردند و عمده توانشان را هم در طریق الحسین بین کربلا و نجف می‌گذارند این سنت دیرینه مردم عراق است بنابراین اگر می‌بینیم در پشت مرزها کمتر حضور دارند یا در مسیرهایی مانند سامرا و کاظمین کمتر حضور دارند به این دلیل است.

راهپیمایی جاماندگان در تهران برگزار می‌شود

وی در مورد جاماندگان اربعین گفت: عزیزانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در سنت بزرگ راهپیمایی اربعین در عراق شرکت کنند می‌توانند این سنت را در شهر تهران به جا بیاورند از میدان امام حسین تا حرم سید الکریم راهپیمایی شکل خواهد گرفت این کارها با کمک خود مردم جلو می‌رود.

توکلی‌زاده گفت: ۱۵۰۰ موکب اعلام آمادگی کردند تا در مسیر راهپیمایی جاماندگان مستقر شوند تمام دستگاه‌ها و نهادهایی که باید زیرساخت‌ها را فراهم بکنند پای کار آمدند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران افزود: ما در حوزه‌هایی که مردم توان ندارند وارد می‌شویم مانند اتوبوس و امنیت که کار مردم نیست و باید خودمان به آنها ورود کنیم اما موکب‌داری را خود مردم انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵
کد خبر: 58844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =