تغییر کاربری و سد معبر در بازار مهمترین چالش +۱۳۷ در منطقه ۱۲

مسئول سامانه +۱۳۷ منطقه ۱۲ مهمترین چالش سامانه در این منطقه را تغییر کاربری زیاد و همچنین سد معبر در بازار ۱۵ خرداد ذکر کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی شهرداری تهران، منطقه ۱۲ به عنوان مهمترین و البته پرجمعیت‌ترین منطقه شناور تهران سالیان متمادی است که به عنوان قطب تجاری و سیاسی کشور مطرح شده و البته به دلیل وجود بازار بزرگ تهران حساسیت‌های زیادی را در حوزه ارائه خدمات شهری، ترافیکی و شهرسازی دارا می‌باشد. این منطقه با وجود داشتن ۶ ناحیه که هر کدام حساسیت خود را دارند و البته بافت تاریخی و بافت فرسوده فراوان کار را برای مدیران شهری در حوزه نگهداشت شهر سخت کرده و انتظارات از مدیران شهرداری را هم بالا برده است. برهمین اساس در خصوص چالش‌ها و اقدامات مدیریت شهری در منطقه ۱۲ با وحید رزاق مسئول سامانه +۱۳۷ این منطقه گفتگو کردیم که در پی می‌آید:

وحید رزاق با بیان اینکه ۲۰ سال است سابقه فعالیت در شهرداری تهران دارد و از همان ابتدا هم در سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ سابق مشغول به فعالیت بود، در خصوص جمعیت منطقه اظهار کرد: جمعیت ساکن منطقه حدود ۲۵۰ هزار نفر است اما به دلیل وجود بازار بزرگ و مراکز دولتی و تجاری، جمعیت شناور منطقه در روزهای عادی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تا ۲ میلیون نفر مخصوصا در مناطق ۱۵ خرداد و بازار می‌رسد.

وی ادامه داد: منطقه ۱۲ شرایط آیینی خاصی دارد و در این ایام هم با حضور هیئات مذهبی جمعیت شناور منطقه مخصوصا در ایام شب قدر و عاشورا و تاسوعا بیشتر شده و در این ایام تا ۳ میلیون نفر در منطقه تردد دارند.

رزاق در خصوص بافت سیاسی و اجتماعی منطقه هم گفت: در این منطقه به دلیل وجود اماکن سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حساسیت زیادی وجود دارد. وجود چندین سفارتخانه، ساختمان مجلس شورای اسلامی، ساختمان وزارتخانه‌های خارجه و اقتصاد و دادگستری و ارشاد، ساختمان سازمان برنامه بودجه، ساختمان اصلی شهرداری، پزشکی قانونی، اداره ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین مراکز گردشگری که به ثبت جهانی رسیده اهمیت این منطقه را دو چندان کرده است.

مسئول سامانه +۱۳۷ منطقه ۱۲ با بیان اینکه ناحیه ۲ و ۳ منطقه دارای بافت تجاری بوده و بیشترین پیام‌های شهروندان هم در خصوص تغییر کاربری در این دو ناحیه است، اظهار کرد: به دلیل تجاری بودن بیشتر بافت منطقه، تغییر کاربری و سد معبر از مهمترین مشکلات منطقه مخصوصاً در نواحی ۲ و ۳ است که محدوده بازار ۱۵ خرداد و ضلع شمالی خیابان مولوی از میدان قیام تا چهارراه وحدت اسلامی را شامل می‌شود.

رزاق با بیان اینکه در هیچ منطقه تهران همانند منطقه ۱۲ جمعیت شناور بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به بالا وجود ندارد، اظهار کرد: همین جمعیت شناور کار را برای موضوعات خدمات شهری و رفت و روب و نظافت سخت می‌کند، ضمن اینکه وجود بافت فرسوده در منطقه و معابر باریک هم عاملی است برای سخت‌تر شدن اقداماتی که در جهت نظافت شهری و نگهداشت شهر باید انجام شود.

مسئول سامانه +۱۳۷ منطقه ۱۲ چالش بعدی منطقه را مربوط به سد معبر در بازار خصوصاً خیابان ۱۵ خرداد ذکر کرد و افزود: سد معبر در بازار به صورت راسته‌ای بوده و حجم پیام‌های شهروندان و کسبه هم خیلی زیاد است که مشکلاتی هم برای شهرداری ایجاد کرده زیرا کسبه می‌گویند ما عوارض و مالیات می‌دهیم ولی این افراد راحت بساط‌گستری دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: این موضوع بعضاً برای ما چالش‌برانگیز است زیرا برخورد با سد معبر بعضا موجب نزاع می‌شود و شرایط نامناسبی را ایجاد می‌کند؛ البته مدیریت منطقه تلاش زیادی برای حل و فصل آن کرده ولی متاسفانه با شرایطی که در محدوده بازار وجود دارد خیلی هم نمی‌شود شرایط را به جایی رساند که همه را سروسامان داد و جمع‌آوری کرد زیرا برخی افرادی که مشغول بساط‌گستری هستند حتی نامه هم دارند.

رزاق با بیان اینکه ۶۸ درصد پیام‌های شهروندان در منطقه مربوط به موضوعات خذمات شهری است، افزود: نظافت معابر، سد معبر و تغییر کاربری از جمله پیام‌های پرتکرار است؛ به همین دلیل تلاش کردیم هر هفته آمار پیام‌های پر تکرار هر ناحیه را به مسئول مربوطه بدهیم که این مدیران هم تلاش دارند با شناسایی و رفع مشکلات شهروندان قبل از آنکه شهروندی بخواهد درباره مشکلی پیام بگذارد از قبل نسبت به رفع و رجوع آن مشکل اقدام شود.

مسئول سامانه +۱۳۷ منطقه ۱۲ با بیان اینکه این اقدام باعث کاهش بسیار زیاد پیام‌های شهروندان در ۵ ماهه گذشته شده است، در خصوص رسیدگی به پیام‌های فوریتی تصریح کرد: در خصوص پیام‌های فوریتی بنا بر این است تا کمتر از یکساعت به پیام‌ها رسیدگی شود بر همین اساس مسئول ناحیه و نیروهای اجرایی به سرعت به پیام‌های فوریتی اعم از جمع‌آوری زباله یا نصب دریچه و غیره رسیدگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه صددرصد پیام‌های خدمات شهری از شهروندان بازخوردسنجی می‌شود که رضایتمندی ۹۵ درصدی مردم را به دنبال دارد، گفت: به دلیل اینکه در ایام خاص مانند تاسوعا و عاشورا و شبهای قدر تردد در منطقه بالا بوده و قطعا حجم زباله هم زیاد است نیروهای اجرایی و مسئولان نواحی از قبل آمادگی دارند که قرار است چه اتفاقی بیافتد و مدیران و کارگرها و ناظرها در محدوده حضور دارند تا به سرعت خدمات مورد نظر شهروندان ارائه شود.

وی در خاتمه با اشاره به مهمترین چالش منطقه که تغییر کاربری مخصوصاً از سوی صنف کفاش‌ها و طلاسازها است، پیشنهاد داد تا این دو صنف همانند صنف چوب‌فروش‌ها که چند سال قبل در منطقه حضور داشتند و اکنون به منطقه صنعتی خاوران نقل مکان کرده‌اند، بتوانند نقل مکان کنند زیرا حضور آنان در بافت مسکونی که تغییر کاربری می‌دهند باعث ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده و خطرات آتش‌سوزی گسترده را برای منطقه دارند.

انتهای پیام/

۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 64346

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =