پایتخت چشم انتظار غول ۴۰ متری

روزنامه «جوان» در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر و همچنین سخنگوی شهرداری تهران میزبانی پایتخت از تراموا را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش شهر، ورود تراموای ۴۰ متری به تهران نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، اینکه این وسیله حمل و نقل عمومی با جثه بزرگ خود به دردسر شهری تبدیل نشود، مثلاً اینکه بار ترافیکی شهر را بیشتر نکند یا خساراتی را به بار نیاورد.

در این رابطه، اما سخنگوی شهرداری تهران به «جوان» می‌گوید: «این خودروها به آخرین فناوری‌های دستیار رانندگی مجهز هستند. فناوری‌هایی مثل سنسورهای تشخیص مانع در عقب و جلو یا دوربین‌های متعدد ثبت وقایع و تشخیص نقاط کور، بنابراین از نظر ایمنی چند سر و گردن نسبت به اتوبوس‌های فعلی بالاتر هستند.»

اضافه کردن راه‌های جدید برای حمل و نقل مسافران اصلاً به خودی خود اتفاق بدی نیست، اما وقتی که هنوز کمبودهای وسایل نقلیه عمومی، چون اتوبوس و مترو که سال‌هاست امتحان خود را پس دادند جبران نشده‌است، روی استفاده از تراموا مانور داده می‌شود. آنطور که مدیران شهری می‌گویند قرار است تراموا در خطوط بی‌آرتی مورد استفاده قرار گیرد، اما کدام یک از ایستگاه‌ها می‌توانند پذیرای این غول ۴۰ متری باشند؟

تصور می‌شود حضور تراموای ۴۰ متری در ایستگاه‌هایی که نهایتاً می‌تواند پذیرای دو یا سه اتوبوس بی‌آرتی باشد، خود هرج و مرج آفرین است. این موضوعی است برخی از اعضای شورای شهر نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنند و می‌خواهند که شهرداری تهران به این ابهامات پیش آمده پاسخ بدهد.

اتوبوس و مترو در اولویت است نه ترامواتراموا برای کاهش بار ترافیکی به تهران دعوت شده‌است، اما آیا میزبانان آن قبل از دعوت، جوانب کار را آنطور که باید و شاید سنجیده‌اند؟ موضوعی که جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران بدان اشاره می‌کند و به «جوان» می‌گوید: «یکی از دل‌نگرانی‌های ما بحث‌های ایمنی و زیرساخت‌ها برای استفاده از تراموا است؛ شبکه معابر ما و به خصوص تقاطع‌های همسطح، پل‌های فلزی و همینطور شیب زیرگذرها یا شیب روی پل‌ها. اینها همه مسائل فنی هستند که جزو آن انتظارات ما بود که شهرداری قبل از اینکه تراموا را بیاورد، این مطالعات را انجام می‌داد و گزارشی از آن را نیز به شورا می‌داد تا اطمینان حاصل شود که این وسیله نقلیه برای شهر، مشکلاتی را به وجود نمی‌آورد.»

او ادامه می‌دهد: «شاید اگر خیلی پولدار بودیم و به اندازه کافی ناوگان اتوبوسی و مترویی داشتیم، می‌گفتیم حالا اشکال ندارد برای زیبایی شهر و برای اینکه یک امکان جدیدی به شهر اضافه کنیم، از تراموا بهره ببریم. اما در حالی که فقر شدید در ناوگان اتوبوسی و همینطور مترویی هستیم، پول‌های شهر نباید صرف کارهای این‌چنینی شود. به نظر من این اقدام خطاست و هزینه‌های سنگینی را به شهر و شهروندان تحمیل می‌کند.»

پایتخت چشم انتظار غول ۴۰ متری

عضو شورای شهر اظهار می‌دارد: «گاهی گفته می‌شود که این قطارها هدیه گرفته شده یا حتی امانتی است، که جای تعجب و ابهام دارد. به سبب اینکه از کی تا به حال، چینی‌ها تصمیم گرفتند که اینقدر نسبت به ما لطف و محبت داشته باشند که مجانی وسیله‌ای را در اختیار ما قرار دهند. بیشتر به نظر می‌رسد این به یک دان ریختن و پهن کردن توری است که برای طعمه خودشان تدارک دیدند.»

تشکری هاشمی می‌گوید: «گاهی اوقات به غلط دوستان شهرداری قیمت تراموا و قیمت مترو را مقایسه می‌کنند، اما کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که این دو مثل هم باشند که بخواهیم قیمت‌های آنها را مقایسه کنیم. ما تونل‌ها، ایستگاه‌های زیرزمینی بسیار بزرگی را در چندین هزار متری زیرزمین داریم که اینها به لحاظ دوام و همچنین به لحاظ پدافند غیرعامل جزو سرمایه‌های شهر محسوب می‌شوند. کافی است قطارهای مترویی مورد نیاز را تأمین کنیم که بسیار با دوام‌تر از تراموا هستند و بخش عمده‌ای از مشکلات شهروندان برای تردد در شهر با وسایل حمل و نقل عمومی را مرتفع سازیم.»

تراموا رایگان آمد

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با «جوان» درباره موضوع ایمنی تراموا در خیابان‌های شهری اظهار داشت: «این خودروها به آخرین فناوری‌های دستیار رانندگی مجهز هستند. فناوری‌هایی مثل سنسورهای تشخیص مانع در عقب و جلو یا دوربین‌های متعدد ثبت وقایع و تشخیص نقاط کور، بنابراین از نظر ایمنی چند سر و گردن نسبت به اتوبوس‌های فعلی بالاتر هستند. حتی شرکت سازنده ادعا می‌کند هوش مصنوعی این خودروها مبتنی بر سنسورهای متعدد آنقدر تکامل‌یافته است که می‌تواند در صورت نبودن راننده به‌صورت کاملاً خودکار وسیله را هدایت کند.»

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود آنکه زیرساخت‌های فعالیت تراموا در تهران فراهم نیست به سمت استفاده از این وسیله انبوه‌بر رفته‌اید، گفت: «ترامواهای وارد شده اساساً نیازی به هیچ‌گونه زیرسازی ریل برق بالاسری یا هیچ تجهیز دیگری ندارند، بلکه به صورت چرخ لاستیکی بوده و می‌توانند همانند یک اتوبوس سه کابین در همین مسیرهای فعلی بی‌آرتی فعالیت کنند.»

پایتخت چشم انتظار غول ۴۰ متری

محمدخانی درباره کارآمدی تراموا برای مدیریت ترافیک تهران اظهار داشت: «نباید فراموش کرد که هیچ مد حمل‌ونقلی به تنهایی اثرگذار نیست، بلکه فعالیت توأمان و شبکه‌ای همه وسایل انبوه‌بر عمومی می‌تواند نسبت به مدیریت ترافیک شهر اثرگذار باشد. تراموا نیز یک مد تازه است که تنها در صورتی می‌تواند منشأ اثر قرار گیرد که در کنار سایر مدها فعالیت کند.»

او به مطالعات صورت‌گرفته در این خصوص هم اشاره کرد و گفت: «براساس مطالعات مهندسان مشاور حوزه حمل‌ونقل این مد انبوه‌بر با وجود آنکه از نظر زیرساختی هزینه بسیار کمتری نسبت به مترو دارد، اما از نظر حجم مسافربری می‌تواند تا دو سوم یک رام قطار مترو فعالیت کند. از این نظر در صورت استفاده هوشمند در کنار سایر مدهای حمل‌ونقل می‌تواند کاملاً مؤثر باشد.»

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود آنکه اولویت شهر تأمین اتوبوس و مترو است به سراغ تراموا رفتید، اظهار داشت: «همان‌طور که قبلاً نیز بیان شده‌است، این ترامواها در جریان معامله خرید صدها دستگاه اتوبوس برقی فول آپشن از کشور چین به صورت آزمایشی (رایگان) در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت. در واقع تراموا به‌وسیله همان کشتی وارد کشور شد که ۱۲۹ دستگاه اتوبوس تمام‌برقی جدید را حمل می‌کرد.»

محمدخانی به عملکرد بی‌نظیر دوره ششم مدیریت شهری در خرید اتوبوس اشاره و تأکید کرد: «در سه سال گذشته بالغ بر هزارو۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به صورت کامل توسط شهرداری تهران خریداری و وارد خیابان‌های تهران شده‌است. این اتوبوس‌ها در حال حاضر با استیکرهای تهران دوست‌داشتنی در سطح شهر در حال تردد و پیش چشم شهروندان هستند.»

او افزود: «در مقام مقایسه همان‌طور که جناب آقای حناچی، شهردار سابق هم بیان کردند در دوره پنجم تنها ۲۴۰ دستگاه اتوبوس با حمایت و تأمین بیش از نیمی از اعتبار توسط وزارت کشور وارد پایتخت شد. این در حالی است که همه بودجه مورد نیاز خرید هزارو۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعلی به صورت کامل توسط شهرداری تهران بدون حمایت دولت پرداخت شده‌است! یعنی تا همین‌جا بیش از ۱۰ برابر دوره گذشته اتوبوس خریداری شده است!»

سخنگوی شهرداری تهران با یادآوری آنکه روند تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز شهر با قدرت ادامه دارد، اظهار داشت: «همراه با دو تراموای مورد اشاره ۱۲۹ دستگاه اتوبوس تمام‌برقی جدید نیز از کشور چین وارد شده که به‌زودی وارد چرخه خدمت‌رسانی می‌شود. صدها اتوبوس برقی دیگر نیز از کشور چین در مسیر حمل و بارگیری به سمت کشورمان هستند. همچنین میانگین ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید هر ماه از تولیدکنندگان داخلی تحویل گرفته می‌شود.»

اراده سیاسی، قفل حمل‌ونقل پایتخت را  باز می‌کند

محمدخانی به قرارداد خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی جدید هم اشاره و گفت: «دو واردکننده داخلی متعهد شده‌اند در صورت تأمین اعتبار ظرف سه ماه این اتوبوس‌های جدید را خریداری و تحویل پایتخت دهند. امیدواریم با حل مشکلات مالی حداکثر تا نیمه نخست سال آتی این ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی جدید هم وارد خیابان‌های شهر بشوند.»

او در خصوص خرید واگن‌های جدید برای متروی تهران نیز اظهار داشت: «تنها در یک قلم بالغ بر ۱۰۰میلیون یورو (معادل حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان) اعتبار برای تکمیل پیش‌پرداخت خرید ۷۹۱ دستگاه واگن از کشور چین توسط شهرداری تهران در سال جاری تأمین شد. این در حالی است که مطابق نص صریح قانون برنامه پنجم این مبلغ می‌باید توسط دولت پرداخت می‌شد.»

سخنگوی شهرداری تهران بابیان آنکه سری نخست واگن‌های جدید مترو در چین ساخته و آماده است تأکید کرد: «البته تحویل این واگن‌ها به کشورمان منوط به اراده سیاسی مقامات دولتین ایران و چین است. امیدواریم با دستور اخیر رئیس‌جمهور محترم به وزرای کشور و امور خارجه هر چه سریع‌تر مقدمات تحویل واگن‌ها به شهرداری تهران نیز فراهم شود.»

محمدخانی با تأکید بر اینکه صدها میلیون یورو اعتبارات تخصیص‌یافته برای خرید واگن‌ها و اتوبوس‌ها بسیار فراتر از تکالیف قانونی شهرداری است، ادامه داد: «این دوره مدیریت شهری نیز می‌توانست مثل دوره قبل تنها از دولت برای عمل به تکالیف قانونی مطالبه کند و برای پرداخت پیش‌پرداخت واگن‌ها به مقام معظم رهبری نامه بنویسد! اما با درک محدودیت‌های دولت و مضایق ارزی کشور پای کار آمد و برای حل مشکلات مردم پیش‌قدم شد.»

 ترافیک و آلودگی از بین رفتنی است

محمدخانی در رابطه با آخرین وضعیت ورود تراموا اظهار داشت: «هم‌اکنون دو دستگاه تراموا که به صورت آزمایشی در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته وارد پایتخت شده‌است. این دو دستگاه تراموا به صورت چرخ لاستیکی بوده و برای فعالیت در مسیر فعلی اتوبوس‌های بی‌آ رتی مناسب هستند و نیاز به زیرسازی یا اقدام خاصی برای فعالیت ندارند.

او درباره منبع تأمین انرژی این دستگاه‌ها نیز بیان داشت: «این ترامواها با انرژی برق فعالیت می‌کنند و از این نظر نسبت به اتوبوس‌های بی‌آرتی موجود، بسیار پاک هستند، چراکه هیچ آلودگی به صورت دود، صدا یا گرمایی ندارند. همچنین منبع ذخیره برق مورد نیاز این خودروها باتری‌های داخلی قدرتمندی است که با یک بار شارژ در زمان کاهش مصرف می‌توانند تا یک روز کاری انرژی مورد نیاز را تأمین کنند.»

سخنگوی شهرداری تهران درباره زمان‌بندی بهره‌برداری از این دستگاه‌ها نیز خاطر نشان کرد: «به زودی تست شبانه تراموا در مسیرهای مورد نظر (محور خیابان آزادی و یک مسیر احتمالی دیگر) آغاز شده و همه موارد احتمالی از نگاه مهندسان حوزه حمل‌ونقل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بس از یک دوره تست شبانه و اخذ تأییدات لازم تراموا برای فعالیت آزمایشی در روز و مسافرگیری در کنار اتوبوس‌های بی‌آرتی موجود وارد خط می‌شود.»

محمدخانی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌تواند تاریخ دقیقی در این خصوص ارائه دهد نیز گفت: «ورود تراموا منوط به تست موفق و اخذ تأییدیه‌های لازم است، ولی تصور می‌کنم در صورت مناسب بودن همه تست‌ها روند مسافرپذیری آزمایشی از اواخر بهمن‌ماه آغاز شده و شهروندان می‌توانند از این مد جدید حمل‌ونقلی بهره‌مند شوند.»

او در خاتمه ابراز امیدواری کرد با ورود اتوبوس‌ها، تاکسی ها، واگن‌ها و ترامواهای جدید به شهر گشایشی هر چند اندک در زمینه کنترل ترافیک و مدیریت آلودگی هوا برای جلب رضایت شهروندان اتفاق افتد.

انتهای پیام/

۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 64352

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =