به گزارش خبرنگار شهر، بررسی گفتههای مدیران شهری درباره تاثیر بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونا بر درآمدهای این نهاد نشان میدهد، بیشترین تاثیر این بسته، روی سه حوزه در شهرسازی یعنی ماده ۱۰۰، تثبیت و سایر مباحث شهرسازی و همینطور وصول چکهای برگشتی بوده است. به طوری که فقط در یک بند (بند پ) ماده یک توانسته در مجموع ۲۱۸ میلیارد تومان درآمد کسب کند. در ماده یک و سه تخفیفها و تشویقهای مختلفی برای شهروندانی که عوارض خود را در یک بازه زمانی پرداخت کنند در نظر گرفته شده است؛ مثلا در بند «پ» به شهروندان خوش حسابی است که عوارض خود را بر اساس این مصوبه و تا آخر مرداد امسال بوده صورت غیرحضوری پرداخت کنند، جوایزی مانند خرید اعتباری از فروشگاههای شهروند و اعطای بلیطهای بهرهبرداری از اماکن تفریحی، فرهنگی و ورزشی شهرداری تهران تعلق میگیرد.
عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران تاثیر مصوبه بسته محرک اقتصادی بر سایر آیتمهای درآمدی مانند درآمدهای پایدار، فروش املاک و ... را تقریبا بیتاثیر میداند و به خبرنگار شهر میگوید: «مواد مربوط به خط آسمان، پارکینگ و آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ بر درآمدهای ماده ۱۰۰، تثبیت واحدهای تجاری، صدور پروانه و سایر مباحث شهرسازی و اسناد برگشتی نسبتاً موفق ارزیابی میشود.»
پیش از این هم عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در یک نشست خبری گفته بود: «بسته محرک اقتصادی بسیار اثرگذار بود به طوری که درآمدها وقتی با سال های گذشته مقایسه می شود این اثر کاملا مشهود است، هم روی تثبیت و هم جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ تاثیر خود را نشان داد. درباره درآمد حوزه شهرسازی در کل شهر تهران هم درآخرین برآوردی که در آخر مرداد انجام شد، امسال حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد بودجه مصوب در این حوزه محقق شده است.»
افزایش ۷۷ درصدی درآمدها
برآوردها از آمار معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نشان میدهد، بسته محرک اقتصادی گرچه نتوانست در بخشهایی درآمدزایی برای شهرداری تهران داشته باشد؛ اما حداقل در حوزه شهرسازی سبب شد تا درآمدها مجموعا نسبت به شرایط قبل از کرونا و مدت مشابه سال قبل، ۷۷ درصد و در آیتم درآمدی اسناد برگشتی ۱۴۲ درصد افزایش داشته باشد.
همچنین تأثیر مواد ۱۵-۷-۳ و تبصره سوم اصلاحی ماده (۱) این بسته بر درآمدهای عوارض کسب و پیشه، فروش ملک، پروژههای مشارکتی و *اسناد دریافتنی تاکنون بسیار ناچیز بوده است. در بخش وضع جوایز و تشویقهایی که در بسته محرک اقتصادی برای شهروندان در نظر گرفته شده است، عوارض نوسازی با کسب درآمد ۱۱۶ میلیارد تومان در رتبه نخست قرار دارد.
به گفته مدیران شهری بیشتر استقبال از شهروندان در بخش پرداخت عوارض خودرو بود به طوری که از اواخر اردیبهشت تا پایان مرداد امسال ۱۶۷ هزار و ۴۸۶ صاحب خودرو عوارض خود را پرداخت کردند که از این تعداد، ۲۱ هزار خودرو تاکسی بود و در مجموع ۴۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان درآمد از این محل کسب شد.
به گزارش شهر، پیشتر شهرداری تهران همزمان با شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از زیان مالی و تامین منابع درآمدی، لایحه بسته محرک اقتصادی را به شورای شهر تهران ارایه و شورای شهر هم با تغییراتی این لایحه را تصویب کرد. براساس یکی از مادههای این لایحه، شهرداری تهران میتواند ۷۰ تا ۸۰ هزار پروندهای که در کمیسیون ماده ۱۰۰ سالهای طولانی متوقف شده را بررسی و از قبل آن درآمد کسب کند.
جدول جزییات درآمدهای حاصل از دریافت عوارض
نوع عوارض | تعداد پرداخت کنندگان (نفر) | درآمد کسب شده (تومان) |
نوسازی | ۱۱ هزار و ۳۸۴ | ۱۱۶ میلیارد تومان |
خودرو | ۱۶۷ هزار و ۴۸۵ | ۴۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان |
کسب و پیشه | ۲ هزار و ۵۶۸ | ۳۳ میلیارد تومان |
پسماند مسکونی | ۱۰ هزار و ۳۳۵ | ۳۵ میلیارد تومان |
پسماند غیرمسکونی | ۲ هزار و ۲۶۶ | ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان |
*اسنادی که از طرف حساب تجاری یا غیر تجاری دریافت و در تاریخ مندرج أر آن وصول می شود.
بر اساس ماده سوم بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران مجاز است در راستای تشویق مؤدیان به تعجیل در پرداخت درآمدهای پایدار بهصورت غیرحضوری و تا تاریخ ۱۳۹۹/۵/۳۱ اقدامات ذیل را انجام دهد:
نظر شما