فعالیتهای مدیریت شهری در ابعاد بین المللی قابل رویت است

شهر: بسیاری از فعالیت هایی که در تهران در حوزه های مختلف انجام می شود، در سطح بین المللی قابل رویت است و به همین دلیل اگر میزبانی این برنامه ها به طور منظم در شهر اتفاق بیافتد باعث معرفی شهر می شود و برای مجموعه مدیریت شهری، یک آزمون خوب است تا خود را با دیگر فعالیت هایی که در شهرهای دنیا اتفاق می افتد مقایسه کند.

 محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران درباره پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران به خبرنگار شهر گفت: این نوع برنامه ها تاثیر بسیار جدی در تبادل تجارب بین شهرها دارد و شهرها می توانند موفقیت ها و شکست های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به این ترتیب مسیری که در رسیدن به برنامه های خود دارند در بسیاری از مواقع می تواند کوتاه تر باشد.

او آشنایی با چالش هایی که قبلا در همین مسیر ها برای دیگر شهرها اتفاق افتاده است را از دیگر نکات مهم برگزاری چنین برنامه هایی دانست و افزود: علاوه بر این معرفی شهر تهران در محافل بین المللی و حضور در زنجیره فعالین حوزه های مختلف در حوزه مدیریت شهری، هم برای برند شهری و هم برای این که رنکینگ تهران در اقصی نقاط جهان، دیده شود، اهمیت بسیاری دارد چرا که بسیاری از فعالیت هایی که در تهران در حوزه های مختلف انجام می شود، در سطح بین المللی قابل رویت است و به همین دلیل اگر میزبانی این برنامه ها به طور منظم در شهر اتفاق بیافتد باعث معرفی شهر می شود و برای مجموعه مدیریت شهری، یک آزمون خوب است تا خود را با دیگر فعالیت هایی که در شهرهای دنیا اتفاق می افتند مقایسه کند.

فرجود درباره فعالیت های شهرداری تهران در حوزه شهر هوشمند نیز توضیح داد: تقریبا سه سال پیش برنامه تهران هوشمند را آغاز کردیم و برنامه بر این مبنا بود که یک نقشه راه یا استراتژی برای شهر تهران و به ویژه شهرداری تهران، در جهت حرکت به سمت هوشمندسازی، داشته باشیم. در ابتدا اولویت حوزه ها و محورها را مشخص و سپس سراغ اجرای پروژه ها رفتیم. هم اکنون قریب به یک سال و نیم است که وارد فاز اجرایی پروژه ها شدیم و شهرداری تهران برنامه های مفصلی در این زمینه دارد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اضافه کرد: برخی از این پروژه ها در حوزه شهروندی می باشند یعنی بخشی که برای شهروندان قابل رویت است. مانند اپلیکیشن و وبسایت تهران من که یکی از مهم ترین سرویس های شهروندی ما می باشد که در واقع درگاه جامع خدمات شهروندی است و تقریبا سه میلیون کاربر دارد و بسیاری از خدمات که از طرح ترافیک آغاز شد سپس پارک حاشیه هوشمند، کارت خدمات عوارض، کارت بلیط، خرید بلیت حمل و نقل عمومی و حدود ۴۰ سرویس که در آن بستر موجود است که بسیاری از شهروندان از این بستر خدماتی همانند عوارض خودرو، خلافی و ... را دریافت می کنند.

او افزود: در حوزه حمل و نقل، طرح ترافیک به صورت کلی در این دوره بازنگری شد. پارک حاشیه هوشمند اولین مسیر خود را آغاز کرد و در یک منطقه تهران، به طور کامل اجرا شد و در دیگر مناطق در حال اجرا است. در حوزه هایی مانند پسماند، اپلیکیشن های تفکیک و دریافت پسماند خشک را داریم که اتفاقی مهم است و به صورت کلی طرح کاهش پسماند شهرداری که ابعاد زیادی برای مدیریت بهتر جمع آوری و همچنین بازیافت پسماند های شهر تهران دارد.

فرجود با بیان اینکه بسیاری از فعالیت هایی که در تهران هوشمند اتفاق می افتند در واقع درون شهرداری را هوشمند می سازند، ادامه داد: برای مثال در حوزه های زیرساختی مانند مدیریت مالی شهرداری، قراردادها و ... اتفاقات مفصلی روی داده که در یک مجال دیگری باید مطرح شود. در حوزه زیرساخت های شهر هوشمند مانند شبکه فیبر نوری و شبکه اینترنت اشیا کارهای خوبی در دست انجام است که به زودی نتایج آن ها را خواهیم دید. در آتش نشانی، سازمان بهشت زهرا و سازمان میادین، طی ۲ سال گذشته پروژه های متعددی با هدف مدیریت بهینه فعالیت های آن سازمان و همچنین ارائه خدمات بهتر به شهروندان اجرا شده است. همچنین در حوزه های تحلیل داده و مدیریت هوشمند شهر هم پروژه های متعددی داشتیم.

او درباره اولویت ها بین محورهایی مانند معماری، شهرسازی، تاب آوری، توسعه پایدار، زیرساخت ها، حمل و نقل، شهر هوشمند، نوآوری، فناوری، حکم روایی شهری، مشارکت شهروندان که در بحث خشت طلایی مطرح است گفت: در بحث شهر هوشمند تقریبا همه این محورها مطرح هستند. برای مثال استاندارد اروپا برای دسته بندی موضوعات شهر هوشمند، حکم روایی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، محیط هوشمند و زیرساخت هوشمند هستند. در نتیجه از نگاه شهر هوشمند هم محوریت، همین موضوعات هستند.

او ادامه داد: در تهران اولویت ها پنج محور هستند؛ اعم از حمل و نقل هوشمند، محیط زیست، ایمنی و انرژی که بسیار مهم است، محور نوآوری که برای ما محوری جدی است، محور دیگر digitalization که در واقع تحول دیجیتال درون شهرداری است و محور خدمات الکترونیک شهروندان. البته نمی توان به محوری ارجحیت داد اما نکته این است که شهرها ناچار به انتخاب هستند؛ چون  بایستی برنامه ها را با منابع محدود انجام دهند.

فرجود در پایان با بیان اینکه تجربه نشان می دهد با نگاه شهر هوشمند در دیگر شهرهای دنیا، محورهایی مانند حوزه آموزش، مدیریت آب یا اقتصاد شهری که مسیر حرکت شهر هوشمند را ارزیابی می کنند؛ متنوع هستند، توضیح داد: اما تقریبا هیچ شهری تمامی این محورها را نمی تواند با وزن یکسان پیش ببرد و یا روی آن ها سرمایه گذاری کند. بنابراین با توجه به چالش ها و استراتژی هایی که شهرها دارند; الویت خود را انتخاب می کنند و مهم این است که بر مبنای منابع و برنامه هایی که شهرها دارند بتوانند بین این حوزه های بسیار متنوع پروژه های مهم تر را انتخاب کنند و آن ها در اولویت قرار بدهند. هر شهری DNA متفاوتی دارد و هیچ دو شهری حتی در یک کشور، از جهت برنامه ریزی مدیریت شهری شبیه نیستند. به همین دلیل شاید محورها در کل با یکدیگر رجحان ندارند اما شهر ها در مسیر حرکت خود حتما مجبور هستند که انتخاب کنند.

خبرنگار: علی سی پی

۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹
کد خبر: 7974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =