تهران از لحاظ حریم مظلوم‌ترین شهر کشور است/ برای بازنگری طرح جامع از آرای مردمی استفاده خواهد شد

رئیس شورای شهر گفت: طرح جامع تهران اولین طرح جامعی است در کشور ما که منعطف است. قرار بر این بوده که پیشنهادات شهردارها و مردم برای اصلاح طرح جامع به کار گرفته بشود. الان هم این مطالعه در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار شهر؛ مهدی چمران رییس شورای ششم شهر تهران در اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، گفت: اعتقاد من این است که آبادانی شهرها از روستاها می‌گذرد. منظور فقط جاده و برق نیست. روستا زمانی آباد می‌شود که درآمد داشته باشد.

وی با بیان اینکه روستایی که درآمد دارد برق می‌کشد و جاده می‌سازد، خاطرنشان کرد: روستایی که آب و زمین و درآمد نداشته باشد هرچقدر جاده برایش بکشیم باز هم روستا را رها می‌کند و به تهران می‌آید یا دست فروش می‌شود یا حومه نشین می‌شود.

چمران اظهار کرد: اسلامشهر که هزار نفر جمعیت داشت الان حداقل ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. پژوهش مظلوم است؛ اسمش را می آوریم ولی کاری به آن نداریم. در کل کشور بودجه برایش کم اختصاص می‌دهیم. مسائل شهر تهران مسائل عمده ای است که در شهرهای دیگر هم خودش را نشان می‌دهد.

رئیس شورای شهر با بیان آنکه امروز می‌بینیم استان تهران نه آب دارد نه هوا نه پول، اضافه کرد: برای حل مشکل کمبود آب تهران می‌خواهند آب بوستان‌ها را بگیرند تا مردم از آن بیاشامند؛ اینکه درخت‌ها از کجا آب بخورند را کسی پاسخ نمی‌دهد! هر روز هوای تهران قرمز است. پول هم ندارد. چون تهران بیشترین درآمد کشور را دارد ولی وقتی بودجه به آن می دهند آخرین استانی است که کمترین بودجه را گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استان تهران حدود ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد، تصریح کرد: منطقه ۲۲ ضعیف‌ترین نقطه از نظر سرانه آموزشی در کشور است. چون در زمان ساخت این منطقه درست در این باره فکر نشده است. در ارتباط با طرح جامع هم فکر و صحبت شد. طرح جامع باید با نیازهای مردم هماهنگ باشد و جلو برود. طرح جامع تهران اولین طرح جامعی است در کشور ما که منعطف است. قرار بر این بوده که پیشنهادات شهردارها و مردم برای اصلاح طرح جامع به کار گرفته بشود. الان هم این مطالعه در حال انجام است.

چمران گفت: شهر تهران از نظر حریم مظلوم‌ترین شهر کشور است. مرتضی‌گرد در بزرگراه ازادگان واقع شده است. بین مرتضی‌گرد و تهران حریمی وجود ندارد. شهرسازان می‌گویند که سه تا چهار برابر باید محدوده حریم شهر باشد. با این حال جنوب شهر تهران اصلاً حریم ندارد.

رییس شورا با بیان اینکه برخی ساماندهی‌ها به ضرر شهر و روستا تمام شده است، گفت: مشکلات از کجا سرچشمه می گیرد؟ نرسیدن به روستاها و بی توجهی به حریم. بایستی برای این بخش برنامه ریزی کرد. روستایی توانمند است. روستایی اگر فرصت پیدا کند ماسوله و ابیانه را می‌سازد. ما در معماری حرف برای گفتن داشتیم و حرف اول را در دنیا می زدیم. حالا هم نیازمند کسی نیستیم.

انتهای پیام/

۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 46966

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =