بزرگ‌ترین کار سیاسی برای شورای شهر و شهرداری‌ها خدمت خوب به مردم است

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از کار سیاسی در شوراها پرهیز شود. بزرگ‌ترین کار سیاسی برای شورای شهر و شهرداری‌ها خدمت خوب به مردم است.

به گزارش شهر، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در بیست و پنجمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در محل ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، ضمن تبریک آغاز دهه فجر و سالروز ورود امام خمینی(ره) به کشور گفت: امام(ره) جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت و به فرموده مقام معظم رهبری، امام تحول بود و مهم‌ترین تحول در ایران عزیز ما این بود که انقلاب اسلامی باعث شد جامعه ایران به جامعه‌ای فعال، اثرگذار، هدف‌مند و با انگیزه تبدیل شود و در این مسیر گام بردارد.

قالیباف با بیان اینکه انقلاب اسلامی تولد سیاسی یک ملت بود که بر سرنوشت خود حاکم شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی توانست یک مجموعه منفعل مصرفی را به یک ملیت منسجم و هویت ملی تبدیل کند که همه مردم در سرنوشت خود در عرصه‌های مختلف اثرگذار باشند و این یکی از مهم‌ترین برکات انقلاب اسلامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه جمع حاضر یکی از نمادها اثرگذاری اجتماعی است عنوان کرد: انقلاب اسلامی این نعمت را به ما داد که از استبداد به آزادی کوچ و از بی‌هویتی روزافزون به سمت هویت ملی حرکت کنیم از این رو همه ما در هر سطحی از مسئولیت هستیم باید به این نکته توجه کنیم که پایه‌های انقلاب بر دو رکن مردم و ارزش‌های اسلامی بنا نهاده شده و باید اساس کار باشد.

وی در ادامه خطاب به جریانات سیاسی تأکید کرد: نباید به گونه‌ای حرکت کرد و تصمیم گرفت که مردم را بین انقلاب و ارزش‌های اسلامی قرار دهیم و باید بدانیم که این دو با هم معنا پیدا می‌کنند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه شهید سلیمانی توانست به معنای واقعی و حقیقی عنصر مردم و ارزش‌های اسلامی را با رفتار و عمل خود عجین کند، یادآور شد: مردم با اراده خود باید به سمت ارزش‌های اسلامی حرکت کنند و وظیفه من و شما به عنوان مسئول این است که بسترسازی کرده و به گونه‌ای سیاستگذاری کنیم که این مسیر برای یکایک مردم فراهم و تسهیلگری شود و اینجاست که انقلاب اسلامی خود را نشان می‌دهد و امامین انقلاب که آن را هدایت و رهبری کردند همین انتظار را از ما دارند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه شهید سلیمانی دو هویت انقلابی و ملی داشت که نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد، گفت: شهید سلیمانی هم یک قهرمان ملی در ایران عزیز بود، هم یک قهرمان امتی در جهان اسلام برای همه افراد با هر مذهب و گرایشی؛ لذا این نمونه‌ای از مسیرسازی در راستای انقلاب است.

وی ادامه داد: اگر جریانات سیاسی دانسته یا نادانسته با رفتار و عملکرد خود به گونه‌ای عمل کنند که جامعه را به سمت دوقطبی‌های غیراصولی و غیرمنطقی پیش ببرد، بویی از انقلاب و هویت آن نبرده و خدمتی به ایران عزیز نمی‌کنند. از این رو باید این موضوعات را در دهه فجر متذکر شد و باید به هم متعهد باشیم که در پیچ و خم روزگار از مبانی انقلاب دور نشویم که این انقلاب متکی بر مردم و ارزش‌های دینی است و این مردم هستند که از پایه‌های اصلی قدرت و تولید قدرت در کشور ما به شمار می‌روند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه پیشرفت ایران عزیز در گروی این است که بدانیم عملکرد، رفتار و حرکت ما باید در راستای فراهم‌سازی بستر برای حضور مردم در همه عرصه‌ها، زمان‌ها و مکان‌ها باشد، گفت: این به این معنا است که فقط نباید در زمان انتخابات شرایط حضور مردم را فراهم کنیم بلکه مردم همواره باید در همه عرصه‌ها حاضر و در همه اتفاقات اثرگذار باشند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین با بیان اینکه ایمان و اعتقاد مردم است که قدرت انقلاب اسلامی را مستحکم می‌کند، گفت: قطعاً ما به قدرت نظامی و دفاعی خود افتخار می‌کنیم که باعث رشد و پیشرفت ما در این حوزه شده است تا جایی که موشک‌های خیبرشکن ما توانست مقر تروریست‌های داعش که در حادثه تروریستی کرمان دست داشتند را در هزار و ۲۵۰ کیلومتر دورتر و در ادلب سوریه مورد هدف قرار دهد و این مایه افتخار است اما باید بدانیم که قدرت اصلی ما بعد از خدا در دست مردم است و این ما هستیم که باید انجام وظیفه کرده و خدمت به مردم را جزو وظایف اول و اساسی خود بدانیم. تا زمانی که خدمت به مردم در دستور کار ما باشد و در این مسیر گام برداریم، خداوند قول و وعده پیروزی و موفقیت در عرصه‌های مادی و معنوی به ما داده است.

وی در بخش دوم سخنان خود درباره شورای عالی استان‌ها، گفت: ۷ اصل محکم و بسیار مترقی در قانون اساسی که به عنوان میثاق ملی همه ما است، دیده شده و اکنون باید با استفاده از ظرفیت قانونگذاری مجلس و همچنین بهبود عملکرد در حوزه فعالیت شوراها و شهرداری‌ها کمک کنیم تا به این رکن رکین ملی توجه شود.

قالیباف ادامه داد: در مجموع، موضوع شوراها هنوز در ساختار و نظام اداری و سیاسی کشور به درستی جا نیفتاده است که باید با همکاری یکدیگر مسائل آن را حل کنیم. با تجربه و باور قلبی معتقدم باید مسائل شوراها و شهرداری‌ها حل شود چرا که آنها می‌توانند بخش قابل توجهی از کارهای به زمین مانده که وقت حاکمیت را در سطح ملی گرفته است، به دست گیرند و به اتمام برسانند.

رئیس مجلس با بیان اینکه شوراها نیازمند اجرای قوانین مربوطه هستند، گفت: قانون در حوزه شوراها وجود دارد اما بنا به هر دلیلی به درستی اجرا نمی‌شود و تاکنون از همه ظرفیت‌های قانونی موجود در این حوزه به درستی استفاده نشده است. لازم است براساس مدیریت یکپارچه، تفکیک کار ملی و محلی از جهت موضوعی میان کارهای تولی‌گری و تصدی‌گری صورت گیرد و باید بخش تصدی‌گری برخی از امور را به شهرداری‌ها بدهیم تا دست دولت از خیلی از مسائل رها شود. البته شهرداری‌ها و شوراها نباید اموراتی که به آنها محول می‌شود را در دست خود نگاه دارند بلکه باید تلاش کنند تا جایی که امکان دارد، امورات را به مردم واگذار کنند.

وی با اشاره به زمان حضور خود در شهرداری تهران و با بیان اینکه یکی از وظایف شهرداری، خدمات شهری است، عنوان کرد: با ورود به شهرداری و بررسی سوابق کاری گذشته شهرداری دیدم که تلاش زیادی برای محول کردن امور به خارج از شهرداری صورت گرفته اما بنا به هر دلیلی اعم از مدیریتی و سیاسی موفق به انجام آن نشده‌اند از این رو تلاش کردیم تا این اتفاق در شهرداری بیفتد که موفق شدیم تا حدود زیادی برون سپاری با دستورالعمل مشخص صورت گیرد.

قالیباف با تأکید بر ضرورت اهمیت مدیریت کارفرمایی مدیران شهرداری‌ها و سیاستگذاران شوراها، گفت: یعنی امور را تحویل بگیرند و آن را به بیرون واگذار کنند و در کنار آن نظارت را فراموش نکنند تا بخش خصوصی کار خود را به درستی انجام دهد که این کار در دوران حضورم در شهرداری تهران رخ داد و در بخش‌هایی این مسیر همچنان ادامه دارد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه مجلس یازدهم پیگیر اصلاح قانون شهرداری‌هاست که به سال ۱۳۳۴ برمی‌گردد و نیازمند بازنگری و اصلاح است بر تقویت رابطه میان اعضای شوراهای شهر و روستا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و گفت: معتقدم باید رابطه میان شوراهای شهر و روستا با نمایندگان مجلس بسیار نزدیک و ممزوج در یکدیگر باشد اما صراحتاً بگویم متأسفانه به دلیل برخی موضوعات محلی و سیاسی پیش از اینکه خود را همکار و تقویت کننده بدانیم، خود را رقیب هم می‌دانیم که اشکال بزرگ و تلخی است؛ نه اینکه نباید رقیب باشیم بلکه باید این رقابت در عرصه‌ای صورت گیرد که منفعت حاصل از آن نصیب مردم شود نه اینکه دود آن به چشم مردم برود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها با برقراری ارتباط تنگاتنگ با مجلس شورای اسلامی می‌تواند، این فاصله را کم کند، ابراز داشت: این ارتباط نباید صرفاً میان رئیس مجلس و رئیس شورای عالی استان‌ها باشد بلکه باید ارتباط کاملاً سیستماتیک میان کمیسیون‌ها، هیأت رئیسه و اعضای این دو مجموعه برقرار شود و بسیاری از رقابت‌های محلی در مرکز باید تبدیل به همکاری شده و در نهایت رقابت‌های منفی در منطقه‌های مختلف را از بین ببرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در شوراها نباید دوز مسائل سیاسی را بالا برد، گفت: شوراها یک نهاد عمومیِ اجتماعی، فرهنگی و خدماتی هستند تا یک نهاد سیاسی و بزرگ‌ترین کار سیاسی برای شورای شهر و شهرداری‌ها خدمت کردن خوب به مردم است که اجر دنیوی و اخروی به همراه دارد. شوراهای شهر و روستا جز خدمت به مردم وظیفه‌ای ندارند که همین برای شورا تولید قدرت می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این را با تجربه عرض می‌کنم که برای موفقیت در عرصه سیاسی باید بی‌منت، روان و با قدرت صرفاً به مردم خدمت کرد که قطعاً منزلت اجتماعی هم ایجاد می‌کند اما با کار صرفاً سیاسی فقط خود را زمین‌گیر کرده و مردم دچار زحمت می‌شوند و هیچ نتیجه ای ندارد؛ از این رو بدانیم که صرفاً خدمت صادقانه است که می‌تواند پایه رشد را فراهم کند.

در ابتدای این مراسم شهرام دبیری رئیس شورای عالی استان‌ها به ارائه گزارشی از عملکرد این شورا پرداخت و ۵ تن از اعضا نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 49064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =