آمادگی برای همکاری در ساماندهی دستفروشان مترو/ پیش‌بینی می‌کنیم اجازه نصب دوربین برای یک سوم نیروهای حریم‌بان اخذ شود

نشست خبری مشترک مدیران عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و شرکت شهربان و حریم‌بان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ نشست خبری مشترک مدیران عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران امروز ۲۲اسفندماه سال ۱۴۰۲ با حضور سعید بیگی مدیرعامل شرکت صنایع و مشاغل شهر تهران و همچنین مسعود رنجبریان مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان برگزار شد.

سعید بیگی با اشاره به اینکه موضوع سد معبر در محور پانزده خرداد و تجریش طی ۱۰ روز ساماندهی شده است، گفت: در موضوع دستفروشان چهارراه ولیعصر بازارچه ای با ۱۲۰غرفه افتتاح شده است و دستفروشان به آن منتقل خواهند شد. شهردار تهران تاکید دارد که عزت دستفروشان حفظ شود. بعد از پایان سال دستفروشان چهار راه ولیعصر به بازارچه که جدید ساخته شده منتقل خواهد شد.

بیگی ادامه داد: وزارت ارشاد هم یک طرح دارد و به دنبال یک دیوار حایل و طرح هنری با نظر هنرمندان است که این فضای فرهنگی را از آسیب نجات می‌دهد. اصلاح ترافیکی و برخی از چیدمان‌ها و مبلمان شهری در اطراف چهارراه ولی‌عصر(عج) در ایام نوروز با توجه به تعطیلات انجام می‌شود.

وی با اشاره بر تفکیک دستفروشی و سد معبر از هم، گفت: دستفروش واقعی که کاری را به صورت غیررسمی انجام می‌دهد، باید تعیین تکلیف شود. با تاکیدی که دولت و مجلس برای به رسمیت شناخته شدن شغل دستفروشی دارند، شهرداری تهران هم به تبعیت از دولت جلساتی را با نهادهای زیر ربط در دولت در این خصوص برگزار کرده است. خیلی از کشورها که توانستند فضا را مطلوب کنند در گام اول این شغل را به رسمیت شناختند و شروع به ثبت نام این افراد و ایجاد فضا برای آنان کردند. به رسمیت شناختن دستفروشان، نظارت پذیرکردن این شغل است از حیث اینکه چه فعالیت و کالا و خدماتی ارائه می‌شود. اصناف و کسانی که متولی این کار هستند هم می‌توانند در یک فضای شفاف بر روی محصولات فروخته شده، نظارت کنند.

بیگی با اشاره به صدور مجوز برای فعالیت دستفروشان در سطح شهر تهران گفت: در این ارتباط چند نمونه مجوز در قالب درگاه ملی مجوز برای دستفروشان صادر شده و انشاءالله پس از انجام کار به صورت پایلوت دستفروشان می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوز نسبت به اخذ مجوز خود در قالب دستفروشی اقدام کنند.

بیگی ادامه داد: دستفروشان شامل بیمه خواهند شد و معاف از مالیات هستند. کسی که شغل سیار دارد، مالیاتی پرداخت نخواهد کرد. در مرحله اول در حال حاضر ۵ هزار دستفروش در بازارهای محلی شناسایی و کدهای ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت و ضبط شده است و ان‌شاءالله در اواخر فروردین ماه ثبت نام از دستفروشان آغاز خواهد شد.

بیگی در مورد محله خلازیر هم گفت: قطعا وضعیت این محدوده نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است و مشکلاتی که شیطان‌بازار خلازیر داشت دیگر وجود ندارد، البته روزهای جمعه به جهت جذابیت افراد زیادی در این محدوده حضور پیدا می‌کنند. پیمانکار نیز با کمک شرکت شهربان و حریم‌بان اقدامات لازم را جهت مدیریت این محدوده انجام می‌دهد.

بیگی در مورد ساماندهی دستفروشان مترو اظهار کرد: در حال حاضر ما و شرکت شهربان، حریم‌بان برای زیر زمین و دستفروشان ماموریتی نداریم اما آماده کمک هستیم.

مسعود رنجبریان هم در این نشست اظهار کرد: در خیابان ولی‌عصر و اختصاصاً چهارراه ولی‌عصر از قدیم بحث دستفروشی وجود داشته است و شهروندان بسیار زیادی آنجا تردد می‌کنند. کار خوبی توسط شهرداری منطقه ۱۱ و منطقه ۶ در ضلع شمالی و ضلع جنوبی چهارراه ولی عصر انجام شده که دو فضا در خیابان ولی‌عصر را برای ساماندهی دستفروشان اختصاص داده اند. شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران هم این فضا را آماده و  غرفه بندی کرده است‌.

وی با بیان اینکه  به دنبال شناسنامه دار کردن دستفروشان هستیم، گفت: تنها شهرداری کشور هستیم که مجوز نصب دوربین روی البسه نیروهایی که کارهای شهربانی را انجام می‌دهند، دریافت کردیم. اجرای طرح  نصب دوربین بر روی لباس نیروهای شرکت حریم بان و شهربان و همچنین دوربین های خودرویی از خرداد مطرح شد و قرار شد از نیمه دوم سال اجرای آزمایشی این طرح آغاز شود، اما به هر حال با توجه به این‌ اقدام، یک کار امنیتی است، درخواست هایی داشتیم که بتوانیم مجوز و تأییدات لازم را اخذ کنیم و خوشبختانه  مصوبه شاک گرفته شد. تقریباً در دو ماه گذشته کارهای مربوط به دستورالعمل استفاده از این دوربین‌ها و بحث دیتای فیلم ها و مسائل دیگر انجام شد. در  آخرین جلسه ای که با دوستان دستگاه نظارتی جلسه داشتیم،  موافقت کردند که  از  اول اسفند طرح آزمایشی‌ که دوماهه است، آغاز شود.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان خاطرنشان کرد: این طرح آزمایشی به صورت پایلوت در منطقه ۶ و ۷ و در دو ناحیه از اول اسفند آغاز شده است. در این دو ناحیه‌، دو اکیپ به  دوربین خودرویی و دوربین البسه مجهز شده اند. ۴ دوربین البسه و ۲دوربین خودرو طبق نظرات فاوا خریداری شد. تا حدود ۲۰ فروردین ماه این اکیپ ها کار خود را انجام می‌دهند و پیش بینی می‌کنیم کارگروه به ما اجازه دهد که برای یک سوم نیروها دوربین تهیه شود. سعی می‌کنیم که تمدید و افزایش اعتبار کنیم و همه اکیپ و خودروها مجهز به دوربین شوند. با یک شرکت دانش بنیان هم صحبت هایی در مورد نصب دوربین بر روی خودرو ها داشتیم. طرح آزمایشی باید اجرا شود تا همه ابعاد و مشکلات آن مشخص شود تا طرح اجرایی برای ۴۵۰ اکیپ خودرویی در سطح شهر تهران هم اجرایی شود.

رنجبریان تاکید کرد: در مورد گل فروش ها نیز اقدام ویژه ای در پنجشنبه و جمعه‌ آخر سال انجام خواهد شد و فقط در مکان های معین امکان فروش وجود دارد.

انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 51404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =