گسست اجتماعی خاصیت شهرنشینی غربی و آسیب‌زاست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه گسست اجتماعی برای جامعه مضر است و این خاصیت شهرنشینی غربی است، گفت: باید ما این روال اشتباه را درست کنیم.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در همایش آغاز به کار معتمدین شورای شهر در ترکیب هیئت امنای محلات شهر تهران با بیان اینکه شورایارانی که از قبل مسئولیت داشتند مجددا به خدمت‌گزاری در محلات ادامه خواهند داد، اظهار کرد: تهران شهر کوچکی نیست و از یک یا دو محله شکل نگرفته است. محلات بازار، امامزاده یحیی، پامنار، سنگلج و چاله میدان هریک به اندازه یک شهر جمعیت دارند.

وی با بیان اینکه جمعیت تهران حداقل ۱۰ میلیون نفر است و اداره چنین کشورشهری همانند یک کشور است، یادآور شد: تهران از برخی کشورهای خاورمیانه جمعیت بیشتری دارد. منظور ما تهران با ۲۲ منطقه است نه تهران بزرگ و یا استان تهران. اگر بخواهیم حریم پایتخت را نیز حساب کنیم جمعیت بیش از این خواهد بود.

چمران با تاکید بر اینکه اداره چنین شهری قطعا و یقینا تنها با حضور ۲۱ عضو شورا شدنی نیست، یادآور شد: در یک دوره تعداد اعضا به ۳۱ نفر رسید اما بازهم پاسخگو نبود.

وی افزود: در سال ۱۳۸۲ و شورای دوم بحث شورایاری‌ها به صورت جدی مطرح و در تمام محلات انتخابات محله‌ای برگزار شد و تعداد زیادی از شورایاران دوره دوم، سوم و چهارم شورا آن زمان انتخاب شدند و کار خود را آغاز کردند اما مشکلاتی از جمله قانون اساسی و قانون شوراها وجود داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در مجمع عمومی دیوان عدالت اداری شورایاری‌ها مطرح شد و گفتند چون در قانون اساسی پیش‌بینی نشده امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد، گفت: به همین دلیل اساسنامه ما باطل شد. شورایاری در هیچ‌یک از شهرها وجود نداشت و ما در تهران به چنین نیروهایی که بین شورای اسلامی و مردم قرار بگیرد و مسائل نواحی و مناطق را به شورا منتقل کند، نیاز جدی و شدیدی داریم.

وی افزود: در شورا به ویژه کمیسیون فرهنگی به این اندیشیدیم که چگونه باید عمل کرد و به این نتیجه رسیدیم که هیئت امنای محلات آغاز به کار کنند. احکام آماده شده و همه هیئت‌های امنا آماده هستند و کار به تدریج آغاز خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نخبگان، سمن‌ها، بسیج و دیگر بخش‌ها در هیئت امنای محلات حضور دارند، تاکید کرد: امن بودن یک شهر به امنیت و عمران ظاهری آن نیست و شهری امن خواهد بود که از لحاظ معنویت و روحانیت نیز امن باشد و اگر چنین نباشد هرچه شهر را آراسته کنیم مردم امنیت نخواهند داشت. شهرهای امنی در دنیا در ظاهر وجود دارد اما امنیت روانی در آن دیده نمی‌شود و آمار خودکشی آنها بالاست چون امنیت روانی ندارند.

وی اضافه کرد: ارتقاء امور شهر در تمام بخش‌ها به جای خود؛ باید به تمام بخش‌های شهر برسیم اما اگر از امنیت معنوی غافل شویم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. بنده این موضوع را با شهرداران شهرهای مطرح دنیا نیز عنوان کردم و امروز نیز این مسئله را مطرح می‌کنم و امیدوارم مورد توجه هیئت امنای محلات قرار بگیرد.

چمران با بیان اینکه تمام مسائل مردم در شهر باید رسیدگی شود، گفت: نمایندگان مجلس به امور کلان می‌پردازند و شوراها شکل گرفتند تا به مسائل مناطق و نواحی شهر رسیدگی کنند. البته باید این اقدام با کمک مردم انجام شود. این اعتقاد ماست که اگر از مردم کمک بگیریم موفق خواهیم بود.

وی در ادامه یادآور شد: ما قانون اساسی را رعایت می‌کنیم اما چشم و گوش بسته هم نیستیم. ما به دنبال برگزاری انتخابات عمومی نیستیم؛ بر اساس ماده نهم یا دهم قانون شوراها که به تشکیل اجتماعات محله‌ای اشاره شده است. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) دستور تشکیل شوراها را دادند، یادآور شد: شوراهای محلی در اوایل انقلاب به خودی خود شکل گرفت. متاسفانه سالها شوراها شکل نگرفتند و این عقب ماندگی سبب شد همه حق شوراها و شورایاری‌ها را بگیرند. ما بسیار کم دیدیم که ائمه جماعات، نخبگان و رسانه‌ها به این موضوع پرداخته باشند. به هر شکل امیدواریم شورایاران و معتمدین محلات توسط مردم و بر اساس انتخابات محلی انتخاب شوند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که سامانه ای برای هیئت امنای محلات تشکیل شود، گفت: باید قدر محلات را دانست؛ چراکه محله‌محوری سابقه‌ای ریشه‌ای در معماری دارد و در گذشته محلات بر اساس مسجدمحوری شکل می‌گرفت.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه گسست اجتماعی برای جامعه مضر است و این خاصیت شهرنشینی غربی است، تاکید کرد: باید ما این روال اشتباه را درست کنیم و این گسست نباید وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 51495

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =