۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 5925

پایتخت در محاصره گودها/۱۱

گودها و شن چاله های منطقه ۱۸ تعیین تکلیف می شوند

۱۲ گود در منطقه ۱۸ وجود دارد که عمیق ترین آن شن چاله ای ۱۱۰ متری است
 گودها و شن چاله های منطقه ۱۸ تعیین تکلیف می شوند

شهر: گودهای منطقه ۱۸ در صورت اقدام نکردن مالک، پر خواهند شد. همچنین مسائل مربوط به شن چاله ها و معادن شن و ماسه این منطقه به دلیل وسعت زیاد و کلان بودن پروژه باید در شهرداری تهران حل و فصل شود.

امیر حسین عساری، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۸ درباره گودهای این منطقه به خبرنگار شهر گفت: با بررسی‌های صورت گرفته، تعداد ۱۲ گود در محدوده منطقه ۱۸ شناسایی شده که در بین آنها گود هایی به عمق حدود ۴ متر تا ۱۱۰ متر که مربوط به شن چاله ها هستند وجود دارد.

او با بیان اینکه بعضی از این گودها مالکین شخصی دارند و بعضی نیز مربوط به دولت و نهادهای دیگر هستند، افزود: در ناحیه یک و در میدان معلم گودی رها شده به عمق حدود ۶ متر وجود دارد که مالک شخصی دارد و قرار است شهردار ناحیه در مذاکراتی با مالک، این گود را تعیین تکلیف کند. در نزدیکی میدان معلم همچنین بوستانی به نام تبسم در حال ساخت است و گودی چسبیده به این بوستان که مربوط به بانک ملی است حدود چهار تا پنج سال است که رها شده است. درباره این گود نیز قرار است که از طرف شهرداری مکاتبه‌ای با بانک ملی انجام شود تا هر چه سریعتر نسبت به وضعیت این گود اقدام شود و رفع خطر درباره آن صورت گیرد و اگر اقدامی از طرف مالک انجام نشود شهرداری نسبت به پر کردن آن اقدام می‌کند.

به گفته عساری، گودی شخصی در ناحیه ۴ نیز وجود دارد که آن گود نیز در صورت اقدام نکردن مالک برای تعیین تکلیف و رفع خطر و ایمن سازی، توسط شهرداری پر خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۸ در ادامه با بیان اینکه در ناحیه ۵، چند گود و پلاک ثبتی وجود دارد که در واقع همه آنها در یک محور و مربوط به شن چاله ها هستند، عنوان کرد: این شن چاله ها مراکزی بودند که ۵۰ تا ۶۰ سال از آنها برای استخراج شن و ماسه استفاده می شد و حدود سه سال است که این شن چاله ها که مالک شخصی دارند، تعطیل شده اند.

او با خطرناک توصیف کردن وضعیت این شن چاله ها ادامه داد: زمانی که این شن چاله ها و مراکز استخراج شن و ماسه شکل گرفتند، تهران وسعت چندانی نداشت اما با گذشت زمان و گسترش وسعت شهر تهران ، مردم به مرور در اطراف این مراکز سکونت کردند.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۸ افزود: پنج معدن شن و ماسه در این ناحیه وجود دارد که سه مورد از آنها به نام های «فربت»، «شن ما» و «خلیج فارس» از معادن اصلی هستند و جنبه مخاطره‌آمیز آنها بیشتر از بقیه است؛ به واسطه اینکه هم چسبیده به رود دره کن هستند و یک بخش دیگر این شن چاله ها نیز به بافت مسکونی متصل شده است.

او به تذکر مجید فراهانی عضو شورای شهر هم اشاره کرد و گفت: این تذکر اشاره به این بخش دارد که با توجه به عمق ۹۰ تا ۱۱۰ متری و وسعت ۲۵۰ هکتاری این معادن و شن چاله ها، اگر رانش و یا زلزله ای اتفاق بیفتد شاید بخشی از بافت مسکونی به این شن چاله ها ریخته شود. همچنین رانش زمین و طغیان رودخانه کن آب را به داخل چاله ها منتقل خواهد کرد که ممکن است باعث فاجعه شود، در حالی که دیواره بین شن چاله ها و رودخانه کن در بعضی نقاط نازک شده و به حدود چهار متر رسیده است.

عساری ادامه داد: قرار شده بود که مالکان نسبت به جداره سازی و استحکام این شن چاله ها اقدام کنند که متاسفانه نه تنها این کار را نکردند بلکه نسبت به تخلیه نخاله در آنها اقدام کردند که البته شهرداری به محض اینکه متوجه این قضیه شد از این کار جلوگیری کرده است.

او در پایان تاکید کرد: این موضوع ، فرا منطقه‌ای است و از آنجا که این پروژه وسعت بالایی دارد و پروژه ای کلان است، باید در سطح شهرداری تهران و معاونت های شهرسازی و فنی و عمران تعیین تکلیف شود.

خبرنگار: علی سی پی

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 5925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =