نظارت بر عملکرد دستگاهها در آلودگی هوا وظیفه محیط زیست است نه شهرداری

شهر: مشاور شهردار تهران در امور مجلس از برگزاری دو جلسه میان شهرداری تهران و مجلس با حضور پیروز حناچی با موضوع آلودگی هوا خبر داد و گفت که در این جلسات شهرداری گزارش کاملی از اقدامات انجام شده ارائه کرد کهحاکی از عمل شهرداری به وظایفش بود اما ۲۳ دستگاه دیگر در اجرای قانون هوای پاک مسئول هستند. این دستگاه ها وظایف خود را عملی نکرده اند.

پروانه مافی، مشاور شهردار تهران در امور مجلس در گفتگو با خبرنگار شهر درباره جلسات مجلس و شهرداری درباره آلودگی هوا گفت: شهردارتهران هفته گذشته به جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس دعوت شده بود و در آن جلسه مسئولان محیط زیست شهرداری، شهردار تهران، بنده و معاون مربوطه حضور داشتند. همچنین کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست و همین طور متولیان اجرای قانون هوای پاک حضور داشتند. گزارش ها و نقطه نظرات دستگاه ها و تلاش هایی که انجام گرفته بود مطرح شد.

او با اشاره به مصوبات کمیسیون کشاورزی مجلس در این جلسه توضیح داد: در این جلسه تأکید شد که باید میزان مصرف گاز خانگی و تجاری را کاهش داد به همین دلیل وزارت نفت و نیرو مکلف شدند با توجه به تجارب گذشته به صورت استانی مساله را به استان‌ها واگذار کنند و استان‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف فعالیت کنند. البته صدا و سیما می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد. البته  از دیگر مصوبات این جلسه کنترل درجه حرارت تمام سازمان ها و دستگاههای زیر مجموعه در قوه مجریه، قوه‌مقننه و قوه قضاییه بود که با فرهنگ‌سازی این اتفاق در حوزه خانگی و تجاری مصرف مدیریت شود. البته اگر میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از ۷۰ میلیون به ۱۲۰ میلیون افزایش پیدا کند بسیاری از آلودگی‌ها که ناشی از گوگرد موجود در گازوئیل است کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد:  مساله دیگر کیفیت سوخت مصرفی است چراکه میزان گوگرد سوخت نیروگاه‌ها بسیار بالا است لذا مقرر شد مانند کاهش گوگرد بنزین توسط وزارت نفت که به زیر حد استاندارد رسیده است برای گازوئیل نیز با کمک شرکت‌های دانش بنیان این اقدام انجام گیرد.

مافی ادامه داد: موضوع دیگر مربوط به سوخت تحویلی به وزارت نیرو است که گفته شد این سوخت استاندارد نیست و باید با استفاده از فیلتر، کیفیت سوخت کنترل شود. هرچند این موضوع در قانون هوای پاک نیز مورد تأکید بوده اما تا کنون به آن توجه نشده است. در مورد  سوخت تحویلی گازوئیل به نیروگاه‌های اطراف کلان شهرها نیز مقرر شد این سوخت استاندارد شود تا این آلودگی در کلان شهرها کنترل شود.

به گفته مافی؛ یکی از مصوبات مربوط به ممانعت از ورود کامیون ها و ماشین های سنگین که سوخت گازوئیل غیر نرمال دارند به کلان شهرها و به خصوص شهر تهران بود. همچنین مقرر شد سوخت مازوت در نیروگاه ها متوقف شود که در این زمینه مشکلاتی وجود داشت که متولیان مطرح کردند. تأکید بیشتر روی مساله بنزین بود که با توجه بنزین یورو ۴ مشکلی در زمینه بنزین وجود ندارد. با این حال سوخت بنزین سوخت تابستانه است و اگر در تابستان مشکل آلودگی هوا وجود داشته باشد تا حدود زیادی به سوخت بنزین ارتباط پیدا می کند.

او ادامه داد: در زمستان سوخت بنزین تأثیر شگرفی ندارد و بیشتر مبحث گاز مطرح است. پالایشگاه ها و نیروگاه ها به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی از سوخت مازوت استفاده می کنند و سوخت مازوت آلودگی بسیار بالایی در شهرها ایجاد می کند. به همین دلیل تأکید شد که نیروگاه ها مصرف مازوت را پایین بیاورند.

مافی در توضیح خود درباره سوخت مازوت به مساله قطعی برق تهران در چند روز اخیر در تهران اشاره کرد گفت: هر چند این مساله در جلسه مطرح نشد اما بخشی از این موضوع نیز مربوط به همین کاهش مصرف مازوت در پالایشگاه ها و نیروگاه هاست که ایجاد مشکل کرده است. البته بخشی هم مربوط به استفاده از مزارع بیت کوین در کشور است. ۱۴ مزرعه بیت کوین فعال است که مصرف برق بالایی دارند و باید این امر نیز کنترل و نظارت شود.

او ادامه داد: به نظر می رسد با توجه به اینکه در زمستان امسال استاندارد بنزین رعایت شده مشکل موجود سوخت مازوت است که در صورت توقف سوخت مازوت همان طور که در چند روز گذشته مشاهده کردیم با قطعی برق مواجه می شویم. در حقیقت این امر نشان می دهد که بخشی از آلودگی هوای تهران به مصرف برق این مزارع باز می گردد. پالایشگاه ها به طور طبیعی در زمستان با افزایش مصرف خانگی گاز ناچارند از سوخت دیگری استفاده کنند که باقطع استفاده از مازوت با کمبود برق مواجه می شویم. یکی از وظایف اصلی و مهم وزارت نیرو  این است که مصرف برق را کنترل کند. این مزارع زیر زمینی نیستند قطعا باید وزارت نیرو برای نظارت بر آنها دقت ویژه ای داشته باشد. مصرف برق این مزارع باعث می شود که نیروگاه ها مجبور به استفاده از سوخت مازوت شوند. بخشی از آلودگی هوای تهران در زمستان جاری مربوط به مصرف بالای برق در مزارع بیت کوین دارد.

مافی گفت: به هر حال در دو جلسه برگزار شده (یکی هفته گذشته و دیگری روز گذشته) شهرداری تهران گزارش خود را به مجلس ارائه کرد. شهرداری وظایف خود را طبق قانون هوای پاک انجام داده است. در این قانون ۲۳ دستگاه در مورد آلودگی هوا موظف هستند و همه دستگاه هایی که در قانون هوای پاک وظیفه مند بوده اند کار خود را انجام نداده اند و نظارت بر این دستگاه ها نیز به عهده سازمان محیط زیست بوده است.

مشاور شهردار تهران گفت: البته بخشی از اقدامات خارج از اختیارات این دستگاه ها است. به طور مثال تعویض کاتالیست (فیلتر هوا) در تاکسی ها یا ممنوعیت ورود ماشین های سنگین. پیشنهادهای خوبی مطرح شد و یکی از پیشنهادهای شهرداری به خودروسازان این بود که برای فیلتر هوا اقدام کنند. ممکن است نصب کاتالیست هزینه بر باشد اما این اقدام برای سلامت جان شهروندان مهم است.

او ادامه داد: شرکت های دانش بنیان نیز در جلسه حضور داشتند و اعلام کردند که آمادگی دارند در حجم انبوه تعویض و نصب فیلتر برای خودروهای جدید داشته باشند.

به گفته مافی؛ سازمان حفاظت از محیط زیست وظیفه اصلی نظارت بر دستگاه هایی که در قانون هوای پاک وظیفه مند هستند به عهده دارد اما وقتی هوا آلوده می شود نگاه همه به شهرداری تهران است. ۲۳ دستگاه دیگر باید با شهرداری تهران همکاری کنند تا قانون هوای پاک اعمال شود.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 7873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =