یک پژوهشگر: سیاست انضباطی و مواجهه با فرودستان دو بال عدالت اجتماعی است

شهر: یک پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: عدالت اجتماعی دو بال دارد که یکی بال مواجه با فرودستان و بال دیگر سیاست انضباطی است.

به گزارش خبرنگار شهر آرش نصراصفهانی پژوهشگر حوزه اجتماعی شب گذشته در گفت و گویی چند جانبه در فضای مجازی با موضوع عدالت در زیر پوست شهر در بستر شبکه مجازی (کلاب هاوس) گفت: اگر بخواهم بر اساس موضوع از عملکرد مدیریت شهری ارزیابی داشته باشم ترجیح میدهم بحث محدود به مواجهه مدیریت شهری با فرودستان شهر باشد و اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم باید به دوره قبل مدیریت شهری بازگردیم.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی افزود: در آنجا ایده ای مطرح می شود که شهرداری نهادی خدماتی در حوزه عدالت اجتماعی باشد و ایده ای مانند افزایش مراکز پرتو , گرمخانه ها و ساماندهی زنان سرپرست خانوار بروز کرده و شهرداری در جایی که وظیفه نداشته است مداخله و ورود می کند.

نصر ادامه داد: این سیاست اجتماعی پیشرو دوره قبل مدیریت شهری یک بال مواجه با فرودستان بوده و بال دیگر سیاست انضباطی بوده است که مانند مشت آهنین بر سر کودکان کار و تخریب خانه های پلاک قرمز هرندی از دوره قبل مدیریت شهری پیشرفت داشته است.

او بیان کرد: سیاست اجتماعی دوره قبل مدیریت شهری در این دوره ادامه پیدا کرد اما توسعه پیدا نکرد و محدودیت بودجه در این بخش نیز از موارد مهم بود اما به هر حال سیاست اجتماعی ادامه پیدا کرد و در بخش سیاست انضباطی نمی توان گفت سیاست شهرداری ادامه پیدا نکرد اما کمتر مورد استفاده قرار گرفت.

این پژوهش گر حوزه اجتماعی افزود: سیاست انضباطی در این دوره مدیریت شهری نسبت به گذشته کمتر دنبال شد.

نصر اصفهانی با اشاره به این که باید کمپ های ماده 15 و 16 را مورد توجه قرار دهیم، گفت: آمار تا حدود 18 هزار نفر می رسد. اما کمپ ها مانند زندانی است که معتادان را از جلوی چشم ما پنهان می کند.

وی افزود: زمانی میزان واقعی بی خانمان های تهران مشخص می شود که تمام کمپ های اطراف تهران خالی شود و بی خانمان های ساکن در آن به شهر تهران بیایند. سیاست مدیریت کلان این است که این افراد را در کمپ ها نگه دارند تا به شهر وارد نشوند.

نصر اصفهانی درباره اجاره دادن مخازن زباله توسط پیمانکاران شهرداری به برخی از افراد، تاکید کرد: این موضوع اتفاق می افتد و منطق مدیریت پسماند است. ضمن آن که مشاهدات میدانی نشان می دهد که یک سوم زباله گردها کودک هستند.

این پژوهشگر افزود: خوب است که از کلمه «مافیا» در پسماند استفاده نکنیم. چون در حوزه پسماند خشک چنین مافیایی وجود دارد اما در جای دیگر نه.

او در مورد تراکم فروشی گفت: عدالت شهری اگر برقرار شود نباید عوارض شمال شهر تهران یک پنجم شارژ ماهیانه آن واحد باشد.

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 10010

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =