۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 11095

شهر چگونه ارزان اداره شد؟

کاهش ۴۲ درصدی منابع در اختیار شهرداری نسبت به سال‌ها ۹۲ تا ۹۵

میزان بازپرداخت در دوره فعلی بیش از ۲ برابر اصل مبلغ تسهیلات دریافتی بوده است
کاهش ۴۲ درصدی منابع در اختیار شهرداری نسبت به سال‌ها ۹۲ تا ۹۵

شهر: تمام اقدامات شهرداری برای پرداخت بدهی‌ها و ارزان اداره کردن شهر در شرایطی بود که منابع ‌در ‌اختیار ‌مدیریت ‌شهری ‌در دوره ‌۱۳۹۹ تا ۱۳۹۶ به‌ نسبت ‌دوره ‌۱۳۹۵ تا ۱۳۹۲ و ‌به ‌قیمت ‌ثابت ‌سال‌ ۱۳۹۵ حدود ۴۲ درصد کاهش یافته ‌است.

به گزارش شهر، بر اساس مصوبه شورای شهر تهران اوایل خرداد امسال گزارشی با عنوان «تحویل و تحول» مشابه آنچه که محمدعلی نجفی، نخستین شهردار در مدیریت پنجم شهری منتشر کرد، از سوی پیروز حناچی، شهردار تهران به صحن شورای شهر ارایه شد. گزارشی از آنچه در طول چهار سال بر شهر و شهرداری رفته و حالا با چه شرایطی قرار است به مدیران بعدی تحویل شود.

آنطور که در بخش مالیه گزارش تحویل و تحول آمده است؛ از کل بدهی ۶۶ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومانی شهرداری تهران، ۵۰ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان سهم بدهی‌های بانکی است. تا پایان سال ۱۳۹۹ هم بابت سود و جرایم و سایر هزینه‌های تسهیلات دریافتی از بانک‌ها در دوره‌های گذشته، معادل ۹۳۹ میلیارد تومان به بدهی شهرداری تهران اضافه شده است.

 با این حال، مدیران شهری در دوره جدید دست روی دست نگذاشتند و برای پرداخت بدهی ۲ راهبرد کلی را پیگیری کردند؛ نخست استفاده از برات کار و  دوم ایجاد نکردن بدهی جدید بود.

بر اساس گزارش شهردار تهران، میزان بازپرداخت شهرداری تهران در دوره فعلی بیش از ۲ برابر اصل مبلغ تسهیلات دریافتی خود بوده است و طی دوره این مدیریت شهری نه تنها بدهی به خالص بدهی ها افزوده نشده، بلکه به میزان ۹۷۴ میلیارد تومان نیز از آن کاسته شده است. بخشی از بدهی‌ها هم ارزی است و نرخ تبدیل اختلاف ایجاد می‌کند.

پیمانکاران هم در مجموع حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از شهرداری طلب دارند؛ پیمانکاران سازمان‌ها و شرکت‌ها چهار و ۴۰۰ میلیارد تومان و پیمانکاران مناطق، چیزی در حدود هفت و ۵۰۰ میلیارد تومان. 

پیشتر عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، راه اندازی سیستم برات کار برای پرداخت بدهی پیمانکاران را اقدامی درست برای پرداخت بدهی این بخش عنوان کرده و گفته بود: «از طریق طبقه بندی طلب پیمانکاران و راه  اندازی برات کارت که یک سیستم تسهیلات بسیار مناسبی بوده ،پرداخت این مطالبات را تقسیم بندی نموده و مطالبات پیمانکارانی که زیر  ۱۰۰ میلیون،۵۰۰ میلیون بوده و یا زیر یک میلیارد تومان بوده، در سال ۹۸ پرداخت و کل تجمعات جمع آوری شد.»

بر اساس گفته‌های معاون شهردار تهران؛ در سال گذشته  ۶ هزار فقره به مبلغ ۸۷۸ میلیارد تومان برات کارت صادر و در امسال هم هشت هزار مورد برات کارت، در حال صدور است. همچنین مطالبات پیمانکاران با ارقام بزرگتر، با تهاتر املاک و با همکاری سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران تسویه می‌شود.

تمام این اقدامات برای پرداخت بدهی‌ها و ارزان اداره کردن شهر در شرایطی بود که منابع ‌در ‌اختیار ‌مدیریت ‌شهری ‌در دوره ‌۱۳۹۹ تا ۱۳۹۶ به‌ نسبت ‌دوره ‌۱۳۹۵ تا ۱۳۹۲ و ‌به ‌قیمت ‌ثابت ‌سال‌ ۱۳۹۵ حدود ۴۲ درصد کاهش یافته ‌است.  به طوری که در طول این دوره ۴ ساله، شهرداری  ۷۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشت.

۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 11095

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =